Trouwen in 2020!

26-09-2018 18:09 2409 berichten
Ik kon niet een soortgelijk actief topic vinden dus bij dezen een nieuwe :) . Ik ben recentelijk ten huwelijk gevraagd en heb ja gezegd :cheer2: . Het lijkt me leuk om met andere vrouwen te praten over waar te beginnen, het uitzoeken van een jurk, hoe jullie het samen aanpakken etc.

Dus, vertel! En misschien kunnen we er zo nog wat extra van genieten, voorkomen dat we IRL nergens anders meer over praten en voorkomen dat we terecht komen in het "verschrikkelijke feesten en partijen"-topic :applause: :hihi: :cheer: !
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 26-09-2018 18:16
28.77% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
11-03-2020 13:15
Klopt, je blijft sowieso officieel je eigen naam houden. En je kan natuurlijk altijd de vrijheid hebben om te kiezen welke je waar gebruikt.
Dus eigenlijk is het dus niet belangrijk maar het voelt toch belangrijk.
Wij houden allebei onze eigen naam. Ik vind het niet meer van deze tijd om van achternaam te wisselen. Voelt ook raar om dat te doen, alsof ik een stuk identiteit inlever. Ik moet er niet aan denken.
Rationeel heb ik ook een goede reden. Ik wil niet dezelfde achternaam dragen als mijn stiefkinderen. Dat vind ik respectloos naar hun moeder.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 11-03-2020 14:25
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
11-03-2020 14:23
Trouwen jullie in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden. Mijn vriend wilt gemeenschap van goederen maar ik wil huwelijkse voorwaarden. Om mijn eigen spaargeld "veilig" te stellen.
Wij doen de standaard, dus spaargeld van voor het huwelijk apart maar alles van tijdens het huwelijk samen (behalve erfenissen).
Mochten een van ons ooit een bedrijf beginnen dan gaan we dan alsog aanvullende voorwaarden vastleggen.
AnAppleADay schreef:
11-03-2020 13:06
Is er dan een reden waarom je zijn naam-jouw naam doet ipv andersom?
Want zo te zien vind je je eigen naam ook belangrijk, net als ik.
Klopt. Ik ben ook de laatste telg die haar naam had kunnen doorgeven. Maar ik vind het een fijn idee dat het meneer én mevrouw zijn naam is met ook zijn naam kinderen. Een heel duidelijke scheiding tussen dagelijks leven professioneel en dagelijks leven privé. Een soort twee identiteiten maar dan anders. Ook wel symbolisch omdat het voor mij heel moeilijk, en dus belangrijk, is om dat gescheiden te houden. Ik heb een baan die zo'n 75% van mijn collega's, waaronder ik, echt opslokt. Het voelt voor mij alsof ik er iets bij krijg. Niet alsof ik inlever.

En dan zijn naam eerst omdat op alle officiële dingen mijn eigen naam toch al eerst komt.

Ook vind ik het onzin dat het niet geëmancipeerd is. Ik ben een vrouw die héél goed haar eigen broek kan ophouden en zelfstandig is op alle vlakken (financieën, belastingdienst, werk etc.). Ik vind het nogal triest om emancipatie te degraderen tot gebrek aan naamswijziging.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 16:20
23.98% gewijzigd
Baby12345 schreef:
11-03-2020 14:23
Trouwen jullie in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden. Mijn vriend wilt gemeenschap van goederen maar ik wil huwelijkse voorwaarden. Om mijn eigen spaargeld "veilig" te stellen.
HW waarschijnlijk. Omdat we mogelijk allebei ooit een eigen bedrijf willen oprichten.
Ik vraag mij wat af. In samenlevingcontract heb ik een x bedrag laten vastleggen toen wij een huis kochten. Stel wij trouwen onder hw. En kopen een ander huis waarbij x bedrag opnieuw in het huis gestopt wordt. En daarnaast nog spaargeld wat ik nu heb. Blijf dat dan van mij?
Dat zijn vragen voor een notaris ben ik bang ;-D . Ik zou het niet weten.
Kokoro schreef:
11-03-2020 14:40
Ook vind ik het onzin dat het niet geëmancipeerd is. Ik ben een vrouw die héél goed haar eigen broek kan ophouden en zelfstandig is op alle vlakken (financieën, belastingdienst, werk etc.). Ik vind het nogal triest om emancipatie te degraderen tot gebrek aan naamswijziging.
ik vind dat je nogal heftig reageert? ik maakte maar een geintje hoor. over onze mogelijke ingewikkelde naamsconstructie.
en emancipatie degraderen tot gebrek aan naamswijziging? waar lees je dat?
ik heb helemaal geen zin om deze discussie hier te voeren (want: leuk onderwerp, leuk topic) maar waarom gebruik je woorden als 'onzin' en 'triest' als iedereen daar gewoon zn eigen keuze in kan en mag maken (wat overigens al behoorlijk geëmancipeerd is, want vroeger mocht dat helemaal niet)?
blijft het opvallend dat vrouwen wel hun naam vaak veranderen en mannen zelden, wat ik zeker een erfenis vindt van een patriarchale samenleving. Maar goed.
Baby12345 schreef:
11-03-2020 15:35
Ik vraag mij wat af. In samenlevingcontract heb ik een x bedrag laten vastleggen toen wij een huis kochten. Stel wij trouwen onder hw. En kopen een ander huis waarbij x bedrag opnieuw in het huis gestopt wordt. En daarnaast nog spaargeld wat ik nu heb. Blijf dat dan van mij?
Ja tuurlijk, als je dat zo afspreekt. Dat is nou juist het mooie aan huwelijkse voorwaarden. Je spreekt samen af hoe je de financiën regelt. Over het geld dat beiden al hebben én het geld dat er nog verdiend of verkregen gaat worden.
Zou een mooie bak zijn dat je door een huwelijk waarbij je niet kiest voor gemeenschap van goederen toch al je eigendommen voor de helft van je partner worden.
AnAppleADay schreef:
11-03-2020 14:25
Wij doen de standaard, dus spaargeld van voor het huwelijk apart maar alles van tijdens het huwelijk samen (behalve erfenissen).
Mochten een van ons ooit een bedrijf beginnen dan gaan we dan alsog aanvullende voorwaarden vastleggen.
wij doen het ook zo. Denk ik. We gaan ons nog wel laten adviseren.
Wij houden beide onze eigen naam. Ik blijf dezelfde persoon en zie niet waarom mijn naam zou moeten veranderen. Misschien dat ik hier anders in zou staan als ik een kinderwens had, dan snap ik de wens om als gezin één naam te dragen iets beter. Ik heb de optie mijn naam-zijn naam overwogen, waarbij mijn partner zijn naam-mijn naam zou doen, maar hij wilde geen dubbele naam dus viel het bij mij ook af. Of beide, of niemand.

Ik ben in een eerdere relatie behoorlijk genaaid door mijn toenmalige partner en daardoor ben ik wat voorzichtiger geworden met het delen van vermogens en bezittingen. Hoewel ik mijn partner natuurlijk vertrouw, zijn rare dingen die tot schulden leiden nooit volledig uit te sluiten. Bij mijn ex zag ik dat ook niet aankomen. We kiezen voor een tussenweg met zowel gezamenlijke- als privébezittingen en vermogens. Niet de standaard van alles voor het huwelijk apart en alles tijdens het huwelijk gezamenlijk, maar meer gebaseerd op of we het samen hebben gekocht/opgebouwd of niet.
Baby12345, ik zou het goed navragen bij de notaris.
anoniem_63b1fdb33c98f wijzigde dit bericht op 11-03-2020 15:55
8.55% gewijzigd
Ik heb een eigen bedrijf (en een tweede in oprichting) en wij hebben een enorm verschil in inkomen en vermogen. Wij houden alles gescheiden, de inbreng en wat er na ons huwelijk wordt verdiend of geërfd. We hebben uiteraard ook een gezamenlijke pot waar we naar rato geld in storten.

De mensen met de gescheiden financiën, hoe verdelen jullie de kosten voor jullie huwelijk?
kindrebel schreef:
11-03-2020 15:54
De mensen met de gescheiden financiën, hoe verdelen jullie de kosten voor jullie huwelijk?
50/50
Mijn ouders betalen ook het een en ander, misschien zijn ouders ook wel, dus heel veel kosten blijven er niet over.

Onze gezamenlijke huishouding is overigens niet 50/50 (ook bijdrage aan de spaarpot niet). Maar met grotere uitgaven doen we dat wel zo.
Als het aan mijn vriend lag ging alles op een grote hoop en mag ik met de pinpas zwaaien. Vind dat zelf niet fijn. Dus gaan we ook na het trouwen niet doen denk ik.
@ Pindakaas, ik sloeg aan op de reactie van kindrebel. Niet jouw zorgvuldig geformuleerde reactie.
kindrebel schreef:
11-03-2020 14:24
Wij houden allebei onze eigen naam. Ik vind het niet meer van deze tijd om van achternaam te wisselen. Voelt ook raar om dat te doen, alsof ik een stuk identiteit inlever. Ik moet er niet aan denken.
Rationeel heb ik ook een goede reden. Ik wil niet dezelfde achternaam dragen als mijn stiefkinderen. Dat vind ik respectloos naar hun moeder.
Ik had gewoon moeten zeggen dat ik de toon van deze reactie vervelend vond in plaats van dat tussen de regels door te noemen.

Iedereen mag zelf kiezen en we hoeven elkaars keuzes niet af te vallen. Inderdaad dé uiting van echte emancipatie.

@Kindrebel, bij dezen spreek ik het maar uit. Ik vind dat je af en toe vrij kort door de bocht reageert. Met die taartvraag reageerde je mijns inziens ook niet zo aardig en in het IF topic was je opmerking ook niet zo vriendelijk. Vandaar mijn irritatie. Maar goed, dat ik iets vervelend vind is nog geen reden om geïrriteerd te reageren. Dus sorry daarvoor.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 16:15
28.64% gewijzigd
Kokoro schreef:
11-03-2020 16:06
@ Pindakaas, ik sloeg aan op de reactie van kindrebel. Niet jouw zorgvuldig geformuleerde reactie.

Ik had gewoon moeten zeggen dat ik de toon van deze reactie vervelend vond in plaats van dat tussen de regels door te noemen.

Iedereen mag zelf kiezen en we hoeven elkaars keuzes niet af te vallen. Inderdaad de uiting van echte emancipatie.
ah ok!

ik ben blij dat we kunnen kiezen idd. Mijn vriend vroeg zich ook nog af of we niet samen met een hele nieuwe naam op de proppen mochten komen :-D
kindrebel schreef:
11-03-2020 15:54
Gewoonlijk doen we het bij grote niet-noodzakelijke uitgaven 50-50 in plaats van naar rato, maar de helft van de bruiloft is voor mij niet haalbaar om in relatief korte tijd te sparen. Het zal daarom eerder richting 65-35 zijn (naar rato is 75-25).
Als ik écht mocht kiezen, dan had ik de naam van mijn schoonmoeder wel gewild. Maar helaas, die heeft hem niet aan de kinderen doorgegeven!
Kokoro schreef:
11-03-2020 16:06

Iedereen mag zelf kiezen en we hoeven elkaars keuzes niet af te vallen. Inderdaad dé uiting van echte emancipatie.

@Kindrebel, bij dezen spreek ik het maar uit. Ik vind dat je af en toe vrij kort door de bocht reageert. Met die taartvraag reageerde je mijns inziens ook niet zo aardig en in het IF topic was je opmerking ook niet zo vriendelijk. Vandaar mijn irritatie. Maar goed, dat ik iets vervelend vind is nog geen reden om geïrriteerd te reageren. Dus sorry daarvoor.
Ik heb jouw reactie niet als vervelend opgevat hoor. We geven toch allemaal gewoon onze mening? Dat ik zo'n achternaamswitch niet van deze tijd vind is gewoon mijn opvatting, niet meer dan dat. Iedereen is vrij om mij op negeren te zetten als mijn toon of mening niet bevalt. Dit is ook kort door de bocht zeker. ;)
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 11-03-2020 16:25
0.00% gewijzigd
Nou das fijn. Dan is het uit de wereld. Ik zal de negeerknop onthouden als ik het niet meer trek ;-) .
Kokoro schreef:
11-03-2020 16:24
Nou das fijn. Dan is het uit de wereld. Ik zal de negeerknop onthouden als ik het niet meer trek ;-) .
Sorry, ik bedoel het niet lullig. Ben gewoon iets te straight forward af ten toe. Vat het niet persoonlijk op.
No worries :thumbsup:

Wat betreft de financiën; Door een carriere keuze die uiteindelijk weer méér gaat opleveren, verdien ik nu even iets minder dan vriend. Voorheen was het 50-50, maar dat lukt nu niet met een duur huis etc. Voor de aankoop van dat huis heeft mijn spaargeld 2/3e geleverd en 1/3e kwam van hem, dus dat trekt het weer recht. Alle vaste lasten en de gezamenlijke boodschappen gaan van een gezamenlijke rekening en daar valt bij ons het huwelijkssparen onder. Wat er overblijft gaat naar rato naar hem en naar mij, om onze eigen rekeningen van te betalen, te sparen en leefgeld te hebben. Als ik straks meer verdien dan hij (tenzij hij zo hard blijft stijgen als nu), blijven we dat handhaven.
Wij trouwen sowieso onder huwelijkse voorwaarden en ik neem waarschijnlijk zijn achternaam erbij of vervang de mijne door die van hem. Geheel onofficieel trouwens. Mijn achternaam is namelijk én veel voorkomend in zowel Nederland als hier, ook in combinatie met mijn voornaam, én ik heb geen band met mijn familie aan die kant. De aversie gaat vrij ver zelfs.

Vriend heeft nu wel door dat wij met onze wensen en hoe onze levens er uit gaan zien de komende tijd, we wel ruim van te voren moeten plannen en zaken regelen of op zijn minst incalculeren hoe en wat we dat moeten doen. Aan mijn akte van geboorte komen wordt een interessante onderneming zonder DigiD. :P
Kokoro schreef:
11-03-2020 16:16
Als ik écht mocht kiezen, dan had ik de naam van mijn schoonmoeder wel gewild. Maar helaas, die heeft hem niet aan de kinderen doorgegeven!
Jammer, was je schoonmoeder nou maar meer geëmancipeerd geweest :proud:
Kokoro schreef:
11-03-2020 16:33
No worries :thumbsup:

Wat betreft de financiën; Door een carriere keuze die uiteindelijk weer méér gaat opleveren, verdien ik nu even iets minder dan vriend. Voorheen was het 50-50, maar dat lukt nu niet met een duur huis etc. Voor de aankoop van dat huis heeft mijn spaargeld 2/3e geleverd en 1/3e kwam van hem, dus dat trekt het weer recht. Alle vaste lasten en de gezamenlijke boodschappen gaan van een gezamenlijke rekening en daar valt bij ons het huwelijkssparen onder. Wat er overblijft gaat naar rato naar hem en naar mij, om onze eigen rekeningen van te betalen, te sparen en leefgeld te hebben. Als ik straks meer verdien dan hij (tenzij hij zo hard blijft stijgen als nu), blijven we dat handhaven.
Ik verdien 4x zoveel als mijn vriend. Wij hebben alles naar rato 3:1, maar trouwen wil hij 50/50 doen. Ik snap het wel, maar ik vind het eigenlijk onzin. Het is bij hem een 10x grotere hap uit zijn spaargeld dan bij mij.
kindrebel schreef:
11-03-2020 20:03
Ik verdien 4x zoveel als mijn vriend. Wij hebben alles naar rato 3:1, maar trouwen wil hij 50/50 doen. Ik snap het wel, maar ik vind het eigenlijk onzin. Het is bij hem een 10x grotere hap uit zijn spaargeld dan bij mij.
Ik snap het gevoel van je vriend wel. Mijn vriend verdient 3x zoveel als ik en bij de huishoudelijke uitgaven vind ik het niet erg als hij ook zoveel meer bijdraagt. (Daar heb ik overigens wel aan moeten wennen.) Bij de bruiloft voelt het toch anders, ik kan niet goed onder woorden brengen waarom.
Bij ons wordt een groot deel door onze ouders betaald.
De rest doen we 50/50.
Vriend verdient iets meer dan ik maar heeft wel veel meer vermogen (al is het nu heel erg gekelderd door de beurs :proud: )

Voor degenen die al ringen hebben: ik vind ze allemaal zo breed als ik op internet kijk? Begint bij 4mm maar als ik naar de ringen die ik heb kijk is 3mm echt wel mijn max

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven