trouwen vs. samenlevingscontract

25-11-2009 16:30 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

waar bieden jullie de voorkeur aan? en vooral ben ik benieuwd waarom??

voor mij is trouwen een vanzelfsprekende zaak maar ik merk dat dat hier heel anders is.

groetjes.
Trouwen is een volstrekt ander iets dan een samenlevingscontract. Als je een vergelijkbaar iets bedoeld dan heb je het over een geregistreerd partnerschap.
En voor het regelen van de zaken die een GP of huwelijk regelt maakt het me niet zo veel uit. Al vind ik het verzinnen en regelen van mijn huwelijk wel heel leuk, maar dat zou het ook zijn voor een GP.
Trouwen is toch wel iets anders dan een samenlevingscontract.

Als je getrouwd bent en je gaat uit elkaar dan

- heeft de partner recht op partneralimentatie

-heeft de partner recht op een gedeelte van het tot dan toe opgebouwde pensioen.

Bij een samenlevingscontract is dat niet zo.

Als je getrouwd bent en de partner overlijd dan kan je recht hebben op weduwen/weduwnaar uitkering.

Trouwen doe je ook vaak uit romantisch oogpunt.

Een samenlevingscontract voelt toch zakelijk en niet romantisch

Geregistreerd partnerschap lijkt mij dan persoonlijk weer niets.

Oké je hebt dan allerlei dingen wel goed geregeld maar ik vind het verre van romantisch dan ga ik toch liever trouwen.
Wij willen in de toekomst gaan trouwen, maar willen daar nog een tijd mee wachten. We hebben nu een samenlevingscontract omdat, mocht er iets verkeerd gaan voordat we trouwen (uit elkaar of overlijden), we dan alles goed geregeld hebben.
Voor ons heeft trouwen geen meerwaarde. Maar omdat het wel handig is een en ander te regelen hebben we een samenlevingscontract.
Geregistreerd partnerschap gebeurd op dezelfde wijze als trouwen hoor (met ambtenaar erbij dus en getuigen)

Net zo romantisch dus (of als je het zou willen maken)

Ik heb gekozen voor trouwen ipv geregistreerd partnerschap omdat ik het makkelijker vond. Alles is in een keer geregeld geen gedoe met erkennen van kinderen. Ook wanneer de moeder overlijd zijn kinderen beter af wanneer je getrouwd bent (anders is het aanvechtbaar waar de kinderen gaan wonen ipv 'gewoon' bij de vader)
Mijn man en ik wilde de zaken goed regelen toen we een huis kochten. Ik heb er voor gekozen om te trouwen, toen ik er achter kwam dat ook bij een samenlevingscontract parteralimentatie na uit elkaar gaan verplicht is.

Ik ben principieel tegen die wet, ik vind het ongeemancipeerd, maar toen ik er achter kwam dat je daar toch niet onder uit komt (daar heeft de overheid wel een stokje voor gestoken) dacht ik, dan kan ik net zo goed trouwen!

Wij werken allebei dus geen van ons zou in de huidige situatie er recht op hebben, maar ik ben er gewoon echt principieel op tegen!
Met een samenlevingscontract en testament kun je precies hetzelfde regelen als met trouwen. Daar zit 0,0 verschil in. Je moet het alleen zelf aangeven en over nadenken en soms wat toevoegen. Maar elke notaris kan je daar precies over inlichten.

Trouwen zie ik absoluut geen meerwaarde in. Ik geloof helemaal niet in God dus daar hoeft het ook niet voor en bruiloften kosten zoveel geld dat ik dat liever ergens anders voor besteed. Zonde om dat allemaal op 1 dag te verbrassen. Mooiste dag van je leven? Ha, dacht het niet.

Eem romantische dag kan ik ook wel op een andere manier beleven.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Chica34 schreef op 25 november 2009 @ 17:01:

Met een samenlevingscontract en testament kun je precies hetzelfde regelen als met trouwen. Daar zit 0,0 verschil in. Je moet het alleen zelf aangeven en over nadenken en soms wat toevoegen. Maar elke notaris kan je daar precies over inlichten.

Hahaha en van dik hout zaagt men planken, of niet?

Door te trouwen word je familie van elkaar, dat lijkt me al een belangrijk verschil. Bovendien stelt de wet een aantal rechten en plichten aan gehuwde stellen, die nawerken ook nadat het huwelijk ontbonden is. Die rechten en plichten (na ontbinding bijvoorbeeld: alimentatieplicht) zijn afdwingbaar. Dit in tegenstelling tot de afspraken die je vastlegt in een samenlevingscontract. Die afspraken die je daarin maakt zijn van veel vrijblijvender karakter.
nee hoor Q het is maar net hoe je dat vastlegt dus. Je kunt een samenlevingscontract zo opstellen dat het precies hetzelfde is. Dus ook met alle rechten en plichten.

Maar nee, je wordt geen familie, maar daar heb ik trouwen niet voor nodig hoor. Volgens mij zijn kinderen nog altijd een grotere binding dan wat voor papiertje ook en wat voor ambtenaar of weet ik wie kan uitspreken.

Luchtalarm gaat af, moet even de speen erin doen denk ik.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Wij zijn getrouwd, we woonden daarvoor al een hele tijd samen zonder ook maar iets geregeld hebben toen hij me gevraagd heeft.

Trouwen regelt in een keer alle formaliteiten die we ook hadden geregeld in geval van GP of een samenlevingscontract, maar dan vind ik het zelf net even wat romantischer.

En we hebben echt een super dag gehad.
quote:gigaluilak schreef op 25 november 2009 @ 16:55:

Geregistreerd partnerschap gebeurd op dezelfde wijze als trouwen hoor (met ambtenaar erbij dus en getuigen)

Net zo romantisch dus (of als je het zou willen maken)

Ik heb gekozen voor trouwen ipv geregistreerd partnerschap omdat ik het makkelijker vond. Alles is in een keer geregeld geen gedoe met erkennen van kinderen. Ook wanneer de moeder overlijd zijn kinderen beter af wanneer je getrouwd bent (anders is het aanvechtbaar waar de kinderen gaan wonen ipv 'gewoon' bij de vader)Gedoe met erkennen van kinderen? Letterlijk één keer even naar de gemeente, heb je negen maanden voor. That's all. Enne verder is alles echt 100% hetzelfde als bij trouwen en dus ook in geval van overlijden van één van de ouders.
Misschien een beetje domme vraag. Maar wanneer heb je precies recht op partneralimentatie? En het is toch niet alleen de vrouw die daar eventueel de aanspraak op kan maken, dit geldt toch ook voor de man neem ik aan? En waarom is de ene partner eigenlijk financieel 'verantwoordelijk' voor de ander, als je uit elkaar gaat? Vroeg ik me nou gewoon af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven