Twijfel over relatie

01-04-2021 15:15 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twijfels!!
Na een relatie van 16 jaar (zonder kinderen) vraag ik me wel eens af of dit het nu is. We kennen elkaar door en door en weten wat we aan elkaar hebben, we hebben het heel goed samen op materieel gebied, maar we zitten voor mijn gevoel niet meer op 1 lijn.
Dit is iets wat nu al een jaar of 2 a 3 speelt en er lijkt geen verbetering in te komen ondanks heel veel open en eerlijke gesprekken en proberen.

Het resultaat is dat we geen sex meer hebben en nagenoeg ook niet meer knuffelen. De humor lijkt ook een beetje doodgebloed en samen leuke dingen doen wordt steeds minder vanwege verschillende interesses.

We houden van elkaar, hebben natuurlijk ook goede periodes (op sex na dan) maar ik mis dingen, dan voornamelijk de intimiteit.

We begrijpen dat elke relatie hard werken is maar wanneer is het eerlijker om apart verder te gaan?

Tegenwoordig lees je steeds meer dat er veel mensen zijn die een relatie hebben zonder of met heel weinig sex en knuffels, dat andere dingen belangrijker zijn. Ook in mijn omgeving is weinig tot geen sex eerder regel dan uitzondering.

Zijn er hier meer mensen hier met eenzelfde dilemma of die de situatie herkennen?

Groetjes Lipton
Dat anderen weinig tot geen seks hebben is niet relevant. Het gaat er om dat JIJ het wel mist.
Tegenwoordig lees je steeds meer dat er veel mensen zijn die een relatie hebben zonder of met heel weinig sex en knuffels, dat andere dingen belangrijker zijn. Ook in mijn omgeving is weinig tot geen sex eerder regel dan uitzondering.

Wat maakt het uit wat anderen in hun relatie wel of niet belangrijk(er) vinden?
Als een van de 2 dingen mist kan je er samen over hebben, maar zelfs dan betekend het niet dat de ander dan per se mee moet met alle behoeftes van de ander.

Net als dat behoeftes van andere mensen in hun relatie niets met jou en jullie relatie te maken hebben.
...
adashelby wijzigde dit bericht op 26-08-2021 15:32
Reden: Te herkenbaar
98.93% gewijzigd
We're a close family, always within punching distance
Ligt eraan of je 40 bent of 70. Met 40 zou ik een andere partner zoeken, als je 70 bent, dan heb je daar echt geen zin meer in.
ik geef mn bek ook maar een douw
Zou jij zelf nog wel seks met je partner willen? Of wil je wel seks, maar niet met hem? En hoe is dat voor je partner?
We begrijpen dat elke relatie hard werken is maar wanneer is het eerlijker om apart verder te gaan?
Als je dit soort dingen zegt.
Hebben jullie alleen samen gesproken of ook bij een relatietherapeut? En hebben jullie ook echt naar elkaar geluisterd? Of alleen "ik heb gezegd wat me stoort en hoe jij moet veranderen" Want wanneer je dit beide doet dan kom je nog niet veel verder.

Samen komen jullie er kennelijk niet uit, en zo lang er niets veranderd zal er ook niets veranderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wil jij geen seks meer of je man?
Zou je het in je eentje ook goed hebben "op materieel gebied"?
Mijn relatie (ruim 25 jaar) is helemaal niet hard werken....

Hoezo is elke relatie hard werken en wat bedoel je daar dan mee?
Maar het gaat niet om of TO nog seks heeft, dat is meer het gevolg van niet meer op één lijn zitten.

De humor is weg en ze doen ook weinig leuke dingen meer samen. Een relatie is hard werken? Ik weet niet of het zo is. Maar je geeft aan dat jullie er ondanks veel gesprekken elkaar gewoon niet meer terug vinden. Dus je kunt mij niet vertellen dat jullie niet je best hebben gedaan. Het lijkt erop dat jullie gewoon uit elkaar zijn gegroeid TO. En dat zou voor mij het moment zijn om juist wel weg te gaan.

NIET omdat het met een andere relatie beter is, maar omdat het dan makkelijker is om alleen te zijn dan in een relatie waar je eigenlijk weinig met elkaar gemeen meer hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zodra een relatie hard werken wordt, ben ik weg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hebben jullie nu veel stress in jullie leven? Verhuizing/nieuwe baan/financiele problemen/ziekte/overlijden in directe omgeving?
Niet alles is 1 dimensionaal dat blijkt maar weer
het is begrijpelijk dat je in zekerheden denkt en het behouden van comfort en tegeliijk voel je iets kriebelen, iets wat om een stap buiten de comfortzone vraagt.

Als jullie zo goed kunnen praten, waarom niet bespreken of je met behoud relatie een stap buiten de comfortzone mag/kan/wil zetten?

bijv. een keer daten met iemand ofzo?

Denk trouwens dat je in principe op een tijdbom zit in een relatie waar weinig intimiteit is ..... en waar in ieder geval 1 persoon iets mist... beter nu adresseren voordat je een verliefdheid opdoet en het allemaal nog veel ingewikkelder wordt.
Goed idee Feniks
Volgens mij is relatietherapie bij uitstek geschikt voor deze fase, gewoon even iemand die eens andere vragen stelt die kanten kan belichten die je samen niet meer ziet. Wij hebben ook zo'n periode gehad, het ging niet en het ging niet slecht, de hele relatie liep passieloos op rolletjes. Eigenlijk was het gewoon saai dus we zijn in relatietherapie gegaan.

Ik raad het iedereen, in dezelfde situatie, aan.
Mariejan schreef:
01-04-2021 15:56
Mijn relatie (ruim 25 jaar) is helemaal niet hard werken....

Hoezo is elke relatie hard werken en wat bedoel je daar dan mee?
Dit inderdaad. Een relatie hoort gewoon leuk te zijn. Dat er af en toe een dipje is hoort erbij, maar het merendeel hoort gewoon fijn en leuk te zijn. Als dat er al langere tijd niet is, moet je je afvragen of uit elkaar gaan niet gewoon beter is. Soms is de koek gewoon op.
EHV1981 schreef:
01-04-2021 17:03
Dit inderdaad. Een relatie hoort gewoon leuk te zijn. Dat er af en toe een dipje is hoort erbij, maar het merendeel hoort gewoon fijn en leuk te zijn. Als dat er al langere tijd niet is, moet je je afvragen of uit elkaar gaan niet gewoon beter is. Soms is de koek gewoon op.
mee eens.

Overigens als ik voor mezelf spreek: als er geen intimiteit meer is èn je niet meer samen kan lachen dan zou het voor mij echt duidelijk zin: de koek is op.
Madeliefjees schreef:
01-04-2021 15:38
Ligt eraan of je 40 bent of 70. Met 40 zou ik een andere partner zoeken, als je 70 bent, dan heb je daar echt geen zin meer in.
en dit ook.
Poeszie schreef:
01-04-2021 15:39
Zou jij zelf nog wel seks met je partner willen? Of wil je wel seks, maar niet met hem? En hoe is dat voor je partner?
Dit waren mijn vragen. Sex is hier toch vaak: zin maken en dan is het altijd heel fijn en denken we: waarom doen we dit niet de hele tijd?
Als je echt niet meer wil is het een ander verhaal.
Luci_Mster2 schreef:
01-04-2021 15:35

Wat maakt het uit wat anderen in hun relatie wel of niet belangrijk(er) vinden?
Ik denk dat TO hieruit opmaakt, dat dat misschien “normaal” is (in haar omgeving) en het er daarom bij zet. Soort van verkapte vraag.
EHV1981 schreef:
01-04-2021 17:03
Of je bakt samen nieuwe koek :)
Mariejan schreef:
01-04-2021 17:43
Of je bakt samen nieuwe koek :)
Dat kan, maar daar moeten wel de ingredienten nog voor aanwezig zijn. Als er weinig gezamelijke interesses zijn, je samen weinig lol meer hebt, dan wordt het denk ik wel heel moeilijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven