Twijfel over relatie

01-04-2021 15:15 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twijfels!!
Na een relatie van 16 jaar (zonder kinderen) vraag ik me wel eens af of dit het nu is. We kennen elkaar door en door en weten wat we aan elkaar hebben, we hebben het heel goed samen op materieel gebied, maar we zitten voor mijn gevoel niet meer op 1 lijn.
Dit is iets wat nu al een jaar of 2 a 3 speelt en er lijkt geen verbetering in te komen ondanks heel veel open en eerlijke gesprekken en proberen.

Het resultaat is dat we geen sex meer hebben en nagenoeg ook niet meer knuffelen. De humor lijkt ook een beetje doodgebloed en samen leuke dingen doen wordt steeds minder vanwege verschillende interesses.

We houden van elkaar, hebben natuurlijk ook goede periodes (op sex na dan) maar ik mis dingen, dan voornamelijk de intimiteit.

We begrijpen dat elke relatie hard werken is maar wanneer is het eerlijker om apart verder te gaan?

Tegenwoordig lees je steeds meer dat er veel mensen zijn die een relatie hebben zonder of met heel weinig sex en knuffels, dat andere dingen belangrijker zijn. Ook in mijn omgeving is weinig tot geen sex eerder regel dan uitzondering.

Zijn er hier meer mensen hier met eenzelfde dilemma of die de situatie herkennen?

Groetjes Lipton
Geronimo2 schreef:
02-04-2021 18:44
Ik kan je meteen geruststellen........dan een relatietherapeut.
Mee eens. Misschien toch nog eens serieus hierover praten.
Zet hem op, TO!
Ik hoop dat je man mee wil gaan.
:hug:
Liptonicetea54321 schreef:
02-04-2021 20:04
Dit is nogal een aanname (in dit geval nog onterecht ook)
Huh?! Je zegt het zelf hoor, als reactie op Mamaezel
Liptonicetea54321 schreef:
02-04-2021 20:05
Mee eens. Misschien toch nog eens serieus hierover praten.
Het ergste is om achteraf te denken dat jullie er niet alles aan gedaan hebben. Het niet hebben van kinderen kan je ook een beetje stuurloos maken, de zware financiële verplichtingen en gegoochel met tijd, keuzes en druk hebben jullie veel minder. Misschien gaan jullie weer praten wat je voor de toekomst wilde en waarom wachten tot pensioen of "ooit" genoeg spaargeld? Het grote voordeel van geen kinderen hebben is dat je in allerlei avonturen kan beginnen zonder rekening te houden met scholen in de buurt, welke stad, land, je kan nog gaan studeren of een strandtent openen in Spanje. Een uitgeblust huwelijk is echt niet meteen een scheiding en alleen mensen met kinderen denken dat je dan makkelijker gaat scheiden, ik denk dat je juist veel meer gericht bent op je partner omdat er geen ruis tussen zit.
Hm je hebt wel zin in sex maar niet met hem. Je bent dus kwaad of teleurgesteld of .. ? De vraag is: wil je er nog aan werken en wil hij dat ook?
La*Rubia schreef:
02-04-2021 20:16
Huh?! Je zegt het zelf hoor, als reactie op Mamaezel
Dat gaat over het onrealistische idee dat het altijd spannend blijft. Niet over overblijven.
Iedereen bedankt voor de reakties. Er zitten echt wel fijne adviezen bij en ook wel kritische vragen die me even stof tot nadenken geven :)
Volgens mij is de conclusie dat jij niet tevreden bent en dat dat ondanks heel veel open en eerlijke gesprekken niet verbeterd is in de afgelopen jaren. Aan jou of je de status quo wil (gaan/blijft) accepteren of niet. Indien het laatste: dan moet er iets anders gebeuren. Dus hulp van buitenaf erbij of meteen toch een streep eronder.
Ik zou ook zeggen hulp erbij halen nu en als de ander dat niet wilt dan moet je dat accepteren en zal je op dat punt weer een keuze moeten maken.

Een relatie is na zolang ook niet meer spannend, maar je weet wel wat je aan elkaar hebt. Maar je kan wel samen spannende dingen gaan doen.
Ik heb even geen enkele reactie gelezen dus ga uit van je OP.

Persoonlijk denk ik dat je niet naar anderen moet kijken. Natuurlijk komt dit regelmatig voor maar je moet kijken naar wat jij/jullie willen. Als jullie het geen probleem vinden om weinig intimiteit te hebben, dan is dat prima. Je bepaald zelf wat jij nodig hebt.
Als je het wel een probleem vindt (zoals ik in je bericht op maak), dan is het zaak om dit bespreekbaar te maken. Hoe staat je partner hier bijvoorbeeld in?
Hebben jullie al eens relatietherapie overwogen?
Waarom is er weinig tot geen intimiteit meer?
Zijn jullie elkaar uit het oog verloren en is dit door de huidige pandemie nog verergerd? Hebben jullie wel voldoende tijd samen en zo niet, wel zin en energie om er in te investeren?

Elke relatie kent hoogte- en dieptepunten. Je voelt vanzelf of iets wel nog goed is of het investeren waard is, of dat het gewoon 'op' is. Mijn advies is om, zolang je twijfeld, geen keuze te maken. Je komt vanzelf bij het punt dat je het wel weet.

Ik zou het vooral samen bespreken en mogelijk met een relatietherapeut erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven