Twijfel
vrijdag 18 september 2020 om 13:30
Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest vanwege pijnklachten (vaginaal). Er blijken hele kleine blaasjes te zitten, wat ik zelf niet gezien had. Het is waarschijnlijk herpes.
Ik ben hier nogal van geschrokken. Aangezien het een chronische/blijvende aandoening is. De huisarts heeft een test gedaan. Maar eigenlijk is de kans gewoon heel groot dat dit het is.
Ik heb absoluut nooit eerder herpes gehad. En ik heb een relatie en ik heb alleen met hem seks. Voordat wij het zonder condooms gingen doen, heb ik me op letterlijk alles laten testen. Behalve op herpes, omdat dat alleen getest kan worden als je blaasjes hebt. Hij heeft zich destijds overigens ook laten testen, omdat ik dat had gevraagd. We hadden beide niets.
De huisarts merkte blijkbaar aan me dat ik, behalve dat ik geschrokken ben, ook wel mijn vragen heb bij het stukje “hoe dan?”. Nu opeens? De huisarts zegt dat mijn partner (en dan eigenlijk ook ik?) het virus al langer bij zich kan dragen, zonder dat te weten. En dat je kennelijk ook besmettelijk kan zijn zonder symptomen te hebben? Dus dat het niet hoeft te betekenen dat hij dit tijdens onze relatie van iemand anders opgelopen heeft.
Uit mezelf zou ik mijn partner niet verdenken van vreemdgaan. Maar nu weet ik het even niet. Wat zouden jullie hiervan denken?
Ik heb absoluut nooit eerder herpes gehad. En ik heb een relatie en ik heb alleen met hem seks. Voordat wij het zonder condooms gingen doen, heb ik me op letterlijk alles laten testen. Behalve op herpes, omdat dat alleen getest kan worden als je blaasjes hebt. Hij heeft zich destijds overigens ook laten testen, omdat ik dat had gevraagd. We hadden beide niets.
De huisarts merkte blijkbaar aan me dat ik, behalve dat ik geschrokken ben, ook wel mijn vragen heb bij het stukje “hoe dan?”. Nu opeens? De huisarts zegt dat mijn partner (en dan eigenlijk ook ik?) het virus al langer bij zich kan dragen, zonder dat te weten. En dat je kennelijk ook besmettelijk kan zijn zonder symptomen te hebben? Dus dat het niet hoeft te betekenen dat hij dit tijdens onze relatie van iemand anders opgelopen heeft.
Uit mezelf zou ik mijn partner niet verdenken van vreemdgaan. Maar nu weet ik het even niet. Wat zouden jullie hiervan denken?
vrijdag 18 september 2020 om 13:34
We hebben nu ruim een jaar “officieel” een relatie. We kennen elkaar al veel langer. Nooit heb ik hem gehoord over herpes klachten. Of zelf symptomen bij hem gezien.
vrijdag 18 september 2020 om 13:36
Herpes komt in vele vormen voor en 80-90% van de westerse bevolking draagt het -al dan niet slapend- bij zich.
Als je weerstand wat vermindert krijgt het de kans om je ziek te maken.
Het is absoluut geen teken dat je vriend vreemdgaat!
En, ook niet onbelangrijk, condooms helpen helaas niet tegen herpes.
Is het heel naar en pijnlijk of valt het mee?
Het kan ook zijn dat je type 1 (koortslip) op je genitaliën hebt gekregen, dan is de uitbraak vrij mild. Type 2 (HG) is veel heftiger.
Het kan ook zijn dat je type 1 (koortslip) op je genitaliën hebt gekregen, dan is de uitbraak vrij mild. Type 2 (HG) is veel heftiger.
vrijdag 18 september 2020 om 13:36
Volgens mij kan dat zo gaan. Mijn ex had om de zoveel tijd een koortslip. Ik heb nog nooit zoiets gehad of iets gemerkt maar de kans is groot dat ik het virus zelf ook draag.
vrijdag 18 september 2020 om 13:37
Hmm een jaar. Ik zou er denk ik op vertrouwen dat éen van jullie het virus al eerder bij zich droeg.
Je zou hem nog wel kunnen vragen of hij de laatste tijd ook last er van heeft gehad. Maar zelfs daar uit zou ik mijn conclusie niet durven trekken over vreemdgaan...
vrijdag 18 september 2020 om 13:37
Er staat ook in mijn OP dat we niet op herpes getest zijn, want dat kan alleen als je blaasjes hebt. Zegt de huisarts. Ik heb destijds bewust gevraagd om het hele pakket. Gewoon om zeker te zijn. Dus o.a. op HIV, chlamydia, gonorroe, syfilis, trycho nog iets. Maar herpes niet dus.viva-amber schreef: ↑18-09-2020 13:33Je test wanneer je test bijna nooit op alle soa's. Dus of er in het verleden op herpes is getest is de vraag.
vrijdag 18 september 2020 om 13:38
Wordt niet op getest. De uitslag zou bijna altijd positief zijn.viva-amber schreef: ↑18-09-2020 13:33Je test wanneer je test bijna nooit op alle soa's. Dus of er in het verleden op herpes is getest is de vraag.
Waterpokken, gordelroos, koortslip, allemaal herpes.
vrijdag 18 september 2020 om 13:39
Wat je huisarts zegt kan zeker kloppen. Herpes kan heel lang sluimeren zonder dat je een ander besmet. Je vriend moet echter wel een actieve plek hebben gehad aangezien hij jou heeft besmet.
En het was wel zo fatsoenlijk geweest als hij je had verteld dat hij herpes heeft.
Het is nml niet zo dat hij het heeft opgelopen zonder ooit blaasjes te hebben gehad (en zoals je inmiddels weet, het doet gewoon zeer)
Als je herpes hebt dan weet je dat en dat hoor je gewoon netjes te vertellen zodat de ander kan besluiten wel of geen risico te nemen.
En het was wel zo fatsoenlijk geweest als hij je had verteld dat hij herpes heeft.
Het is nml niet zo dat hij het heeft opgelopen zonder ooit blaasjes te hebben gehad (en zoals je inmiddels weet, het doet gewoon zeer)
Als je herpes hebt dan weet je dat en dat hoor je gewoon netjes te vertellen zodat de ander kan besluiten wel of geen risico te nemen.
vrijdag 18 september 2020 om 13:40
vrijdag 18 september 2020 om 13:40
De pijn valt wel mee, alleen plassen en afvegen prikt wel. En de blaasjes zijn zo klein dat ik ze zelf echt niet gezien heb. Terwijl ik meerdere keren gekeken heb.Rooss4.0 schreef: ↑18-09-2020 13:36Herpes komt in vele vormen voor en 80-90% van de westerse bevolking draagt het -al dan niet slapend- bij zich.
Mijn vriend en ik hebben beide nooit een koortslip. Dan zou ik extreem voorzichtig zijn met orale seks.
Oké, goed om te weten dat dit niet hoeft te betekenen dat hij vreemdgaat. Want dat maakt voor mij verschil over hoe ik het gesprek ga openen vanavond.
vrijdag 18 september 2020 om 13:42
Oh wat naar....
Misschien alleen de mededeling dat je een soa hebt, en of hij dat kan uitleggen? Afhankelijk van zijn reactie kun je misschien opmaken welke kans groter is, dat één van jullie het virus al had, dat dat nu door verminderde weerstand of wat voor reden dan ook bij jou/hem/jullie is getriggerd.
Of dat hij met vage/ontwijkende verhalen komt en er mogelijk een andere verklaring is.
Zo zou ik het aanpakken. Niet op voorhand al verklaringen geven dat dit virus ook al jaren in je lijf kan hebben gezeten. Die informatie zou ik nog even achterhouden en eerst zijn reactie afwachten.
Misschien alleen de mededeling dat je een soa hebt, en of hij dat kan uitleggen? Afhankelijk van zijn reactie kun je misschien opmaken welke kans groter is, dat één van jullie het virus al had, dat dat nu door verminderde weerstand of wat voor reden dan ook bij jou/hem/jullie is getriggerd.
Of dat hij met vage/ontwijkende verhalen komt en er mogelijk een andere verklaring is.
Zo zou ik het aanpakken. Niet op voorhand al verklaringen geven dat dit virus ook al jaren in je lijf kan hebben gezeten. Die informatie zou ik nog even achterhouden en eerst zijn reactie afwachten.
vrijdag 18 september 2020 om 13:43
Ik beschuldig helemaal niemand?
Ik heb zelf herpes, de “leuke” variant en dit is wat mijn huisarts mij verteld heeft.
Een eerste besmetting vindt alleen plaats als de drager een uitbraak heeft. Wanneer het sluimert en er dus niks te zien is (blaasjes etc) dan wordt er ook niks overgedragen.
vrijdag 18 september 2020 om 13:45
En je huisarts heeft je niet verteld dat dit geen herpes genitalis is? Daar is de eerste uitbraak nl altijd heel heftig van. (zoals een vriendin bloemrijk omschreef, het pus langs de poten)
Je hebt hoogstwaarschijnlijk "gewoon" het koortslipvirus opgelopen, waarschijnlijk niks aan de hand. En dat hoeft helemaal niet van je vriend te komen, niet eens van orale seks.
Je kunt als kind daar al mee besmet zijn in theorie.
Ik heb het ook gehad en als tip kan ik je meegeven om, zodra het weer kan, je te scheren (als je dat normaal ook doet) stoppels en blaasjes zijn de hel!
Je hebt hoogstwaarschijnlijk "gewoon" het koortslipvirus opgelopen, waarschijnlijk niks aan de hand. En dat hoeft helemaal niet van je vriend te komen, niet eens van orale seks.
Je kunt als kind daar al mee besmet zijn in theorie.
Ik heb het ook gehad en als tip kan ik je meegeven om, zodra het weer kan, je te scheren (als je dat normaal ook doet) stoppels en blaasjes zijn de hel!
vrijdag 18 september 2020 om 13:45
Nou ik kan bevestigen dat dat helaas erg tegenvalt.
Ik was al zeker anderhalf jaar samen met mijn vriend toen ik me liet beffen terwijl hij een 'lipblaasje' had.
Omdat ik een idioot ben heb ik toen de link niet gelegd tussen een lipblaasje en herpes (in de apotheek ook niet trouwens)
Resultaat, koortslip variant op mijn onderste lippen.
Ik zat uiteindelijk om 9.00 op de zondagochtend op de eerste hulp omdat ik het niet meer trok.
Het hoeft niet zo te zijn dat je vriend is vreemdgegaan, het virus kan heel lang aanwezig zijn zonder dat je er iets van merkt.
Mijn toenmalige vriend zei dat hij maar een keer eerder een blaasje had gehad en dat dat meer dan tien jaar geleden was geweest.
Sindsdien heb ik een keer of 4 een uitbraak gehad, telkens als mijn weerstand minder was, ik heb het virus nu een jaar of 5.
Mijn ex heeft voor zover ik weet dus maar 2 keer een uitbraak gehad, terwijl hij het virus al veel langer bij zich draagt.
anoniem_393018 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 13:47
0.09% gewijzigd
vrijdag 18 september 2020 om 13:46
Ik wil niet heel naar doen maar veel huisartsen hebben geen idee. Er gaan heel veel spookverhalen rond over herpes. Je kan prima besmet zijn zonder dat iemand verschijnselen heeft.stellar schreef: ↑18-09-2020 13:43Ik beschuldig helemaal niemand?
Ik heb zelf herpes, de “leuke” variant en dit is wat mijn huisarts mij verteld heeft.
Een eerste besmetting vindt alleen plaats als de drager een uitbraak heeft. Wanneer het sluimert en er dus niks te zien is (blaasjes etc) dan wordt er ook niks overgedragen.
De GGD weet hoe het zit.
vrijdag 18 september 2020 om 13:48
Ja oké, dat is de andere kant op zeg maar.DontYouHatePants schreef: ↑18-09-2020 13:45Nou ik kan bevestigen dat dat helaas erg tegenvalt.
Ik was al zeker anderhalf jaar samen met mijn vriend toen ik me liet beffen terwijl hij een 'lipblaasje' had.
Omdat ik een idioot ben heb ik toen de link niet gelegd tussen een lipblaasje en herpes (in de apotheek ook niet trouwens)
Resultaat, koortslip variant op mijn onderste lippen.
Jij had type 1 op je schaamlippen en daar heel veel last van.
Zoals het mij is uitgelegd is type 2 de eerste keer altijd heel heftig. Hoeft dus niet te betekenen dat type 1 nooit heftig is.
vrijdag 18 september 2020 om 13:51
Wat ik vertel is geen spookverhaal.
Het virus sluimert in je zenuwuiteinden als het inactief is. Daar doet het in feite niks tot je weerstand slechter wordt.
Pas als het virus zich actief laat zien dmv blaasjes of het pus langs je poten loopt, pas dan kan je een ander besmetten.
Anders zou, volgens wat jij schrijft, iemand met een koortslip altijd het virus doorgeven aan een ander bij zoencontact, zelfs als er geen koortslip is.
Je bent altijd besmet, maar echt niet altijd besmettelijk voor een ander.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 13:52
4.98% gewijzigd
vrijdag 18 september 2020 om 13:51
Het zal ongetwijfeld per persoon erg verschillen.
vrijdag 18 september 2020 om 13:52
Volgens mij kan dat ook, dat laatste.stellar schreef: ↑18-09-2020 13:51Wat ik vertel is geen spookverhaal.
Het virus sluimert in je zenuwuiteinden als het inactief is. Daar doet het in feite niks tot je weerstand slechter wordt.
Pas als het virus zich actief laat zien dmv blaasjes of het pus langs je poten loopt, pas dan kan je een ander besmetten.
Anders zou, volgens wat jij schrijft, iemand met een koortslip altijd het virus doorgeven aan een ander bij zoencontact, zelfs als er geen koortslip is.