Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
27-09-2020 21:46
Ze wil terwijl ze in de ziektewet zit meer uren gaan werken. :rofl:
Oh Ja!!! Dat was het :HA:
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 21:47
hoe kom je erbij dat ik dat niet weet? Dat heb ik toch nergens gezegd dat ik dat niet weet?
Waarom geef je dan geen antwoord op de vraag of je in een sociale huurwoning woont?
Gewoon ja of nee.
vivautrecht85 schreef:
Ik probeer het helder te krijgen:
Je man verdient meer, maar heeft door een gat in de hand minder financiële ruimte. Als hij dat gat niet heeft, kan hij de huur in zijn eentje betalen.
Jij verdient minder, ook als je meer zou gaan werken en zou het huis (puur hypothetisch natuurlijk, want ik zie niet hoe jij hem eruit zou krijgen ) ook alleen kunnen betalen. Maar je verdient niet genoeg voor een andere woning.

Jij hebt vermogen en hij niet.

Klopt het zo?
ja zo klopt het
Fizz schreef:
27-09-2020 21:44
Je hoeft niet te weten welk bedrag hij aan huurtoeslag zal krijgen, maar je weet nu toch wel of het een sociale huurwoning is?

Betaal je 737,14 of minder per maand? Zo ja, dan is het een sociale huurwoning.
Ik denk dat TO bedoelt dat ze niet weet of haar man, met alleen zijn salaris, in aanmerking zal komen voor huurtoeslag.
27-09-2020 21:14
Dan blijft alles hetzelfde hoe het nu is. Daarin zal niet veel verschil zitten.
Behalve dat je de soesah en stress die een echtscheiding onvermijdelijk met zich meebrengt niet hebt als je niet gaat scheiden. Gewoon je eigen gang gaan, als broer en zus elkaar gedogen, tot je lang genoeg bent ingeschreven of hebt gespaard en je hebt voorbereid. Er is geen haast bij.
27-09-2020 21:48
ja zo klopt het
Je zegt anders net meerdere keren dat hij het huis niet kan betalen.
27-09-2020 21:48
ja zo klopt het
Jij kan met je huidige salaris de woning betalen?
Eerder zei je nog van niet.
Rosalind schreef:
27-09-2020 21:49
Ik denk dat TO bedoelt dat ze niet weet of haar man, met alleen zijn salaris, in aanmerking zal komen voor huurtoeslag.
Dan ga ik ervan uit dat TO in een sociale huurwoning woont. Als hij een andere woning zoekt, zal hij nooit goedkoper kunnen gaan wonen dan in de huidige woning waar hij straks huurtoeslag voor aan kan vragen. Die kan hij dan echt wel betalen van zijn salaris alleen. Hij zou wel gek zijn als hij eruit zou gaan.

Voor iemand die beweert alles thuis alleen te regelen, zou mijn vraag toch heel simpel moeten zijn. Betaal je een huur hoger of lager dan 737,14. Ja of nee. Hoe moeilijk kan het zijn.
fizz wijzigde dit bericht op 27-09-2020 21:53
15.46% gewijzigd
hoe kom je erbij dat ik dat niet weet? Dat heb ik toch nergens gezegd dat ik dat niet weet?
Je eigen woorden een paar berichtjes hierboven

Hoe moet ik dan weten welk bedrag huursubsidie is? Ik zou het niet weten aangezien we daar nu niet in aanmerking voor komen.
Fizz schreef:
27-09-2020 21:33
TO, op pagina 1 schreef je nog dat je man meer financiële ruimte heeft dan jij.

Hij verdient meer dan zij, maar kan volgens haar niet goed met geld omgaan. Geen reden dus wat betreft het huis. Beiden zouden er kunnen blijven wonen maar geen van beiden wil vertrekken, daar komt het op neer. Dat met geld omgaan zal hij hoe dan ook moeten leren of hulp bij inschakelen, of hij nu in het huis blijft of niet.
27-09-2020 21:34
Er worden veel aannames gedaan. Ik heb gezegd hoe het is.

Ik kan in mijn eentje dit huis wel betalen. Maar mijn man wil niet weg gaan. Dan kan ik niets. Mijn man zou wel makkelijker een andere woning kunnen vinden omdat hij meer verdient dan mij. Maar dat wil hij dus niet.
Als ik zelf weg moet gaan, dan zal het particulier huren worden. En dat kan ik niet zelf betalen. Maar ons huidige huis dus wel.
Je man kan dit huis niet betalen maar een ander huis wel.
Jij kan dit huis wel betalen maar een ander huis niet.
Schiet mij maar in de feestverlichting :@@:
TO, weet je hoeveel huur jullie nu betalen?
quattro-stagioni schreef:
27-09-2020 21:52
Je man kan dit huis niet betalen maar een ander huis wel.
Jij kan dit huis wel betalen maar een ander huis niet.
Haha leuke uitdrukking.
Ik denk dat ze nu een mazzeltje hebben met een relatief lage huur.

En hij moet maar bij zijn ouders wonen..ofzo.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 21:55
6.63% gewijzigd
27-09-2020 21:43
Hoe moet ik dan weten welk bedrag huursubsidie is? Ik zou het niet weten aangezien we daar nu niet in aanmerking voor komen.
Google "bereken huurtoeslag" en vul in wat het huis aan huur kost en wat het inkomen zal zijn. Er gaat een wereld voor je open.

Oh, en het heet ook al meer dan tien jaar "huurtoeslag" en geen "huursubsidie" (dit is niet alleen aan jou gericht ;-) )
TO, wat je je huur nu? En wat is jullie bruto salaris? Op toeslagen.nl kun je berekenen waar jij of je man straks evt recht op hebben. Bij een minimaal inkomen is dat best een boel (Huurtoeslag, zorgtoeslag, kind gebonden budget). Maar huurtoeslag geldt dus niet bij een te hoge huur en ook niet als je teveel spaargeld hebt.
Geef dan antwoord op de vraag, mens!!! :facepalm:
Zit jullie huur onder of boven die grens? Lieve help, how hard can it be...
Intotheunknown schreef:
27-09-2020 21:54
TO, wat je je huur nu? En wat is jullie bruto salaris? Op toeslagen.nl kun je berekenen waar jij of je man straks evt recht op hebben. Bij een minimaal inkomen is dat best een boel (Huurtoeslag, zorgtoeslag, kind gebonden budget). Maar huurtoeslag geldt dus niet bij een te hoge huur en ook niet als je teveel spaargeld hebt.
Te moeilijk, vermoed ik. Of er kan weer een ontwijkende "ja maar" op volgen.
27-09-2020 21:52
:rofl:
27-09-2020 21:57
Te moeilijk, vermoed ik. Of er kan weer een ontwijkende "ja maar" op volgen.
Had ook al eerder gevraagd of ze überhaupt wel eens een financieel overzicht heeft gemaakt. Je kunt wel roepen dat bepaalde dingen niet kunnen maar het kan nog verrassend zijn als je de zaken echt uitzoekt.
Je grootste probleem is dat wat jij wil nu niet kan. Eigenlijk heb je niks maar als je ex mee zou werken heb je alles. Maar dat gaat hij niet doen en nu kom je financieel te kort voor een andere optie, geen rijbewijs en ziek en te weinig uren. Misschien moet je er een jaar voor uittrekken, in een jaar weet je meer over je ziekte, kan je je rijbewijs halen en rustig op zoek gaan en eventueel je uren uitbreiden.

In dat jaar kan je ook leren om minder passief te leven, waarom stond je zelf nergens ingeschreven, hoe is je leven als je zo afhankelijk bent van iemand en zo weinig geregeld hebt binnen de relatie? De scheiding kan een oplossing zijn voor sommige problemen maar vaak geef je zelf de aanzet tot veel problemen, was je zo lang bij hem gebleven als je zelfstandiger was geweest? Kon hij zo met je omgaan omdat je zelf niet uit je rol komt? Verergert obesitas door de stress van je afhankelijkheid? Kortom, gebruik je tijd goed, dan zal dat jaar niet voelen als een consequentie maar als een jaar om op te ruimen.
Goed.
TO het lijkt mij toch dat je moet weten hoe het zit met dr huurwoning? Waarschijnlijk was deze al van hem ga ik zo even vanuit, echter lijkt het me dat je weet wat de kosten zijn en wat er maandelijks in en uit gaat op de rekening. Iedereen hier lijkt mee te willen denken maar deze dingen kloppen niet zo. Is het een sociale huurwoning waar jullie tezamen geen recht meer op zouden hebben eigenlijk? Wat is het verhaal???
TO, nogmaals: je vriend is hoofdhuurder, en jullie zijn niet getrouwd. Als jij geen officiële medehuurder bent, mag je daar niet eens blijven wonen als hij vertrekt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
Ook bij niet-echtgenoten of ongeregistreerde partners wordt de medehuurder automatisch huurder als de huurder vertrekt. Behalve als voor de woning een huisvestingsvergunning nodig is. De medehuurder moet dan binnen 8 weken na het einde van de huurovereenkomst naar de kantonrechter gaan. Bij de kantonrechter moet hij aantonen dat hij een huisvestingsvergunning kan krijgen.
Heeft de niet-echtgenoot of ongeregistreerde partner of andere medebewoner niet de status van medehuurder gekregen? Dan eindigt de huur bij het vertrek van de huurder. De niet-echtgenoot, niet-geregistreerde partner of andere medebewoner moet de woning bij vertrek van de huurder dan ook verlaten.
vivautrecht85 schreef:
27-09-2020 22:00
Had ook al eerder gevraagd of ze überhaupt wel eens een financieel overzicht heeft gemaakt. Je kunt wel roepen dat bepaalde dingen niet kunnen maar het kan nog verrassend zijn als je de zaken echt uitzoekt.
Terwijl ze ook zegt dat ze alles (behalve de afwas) doet in huis.
Dus ook de financiële administratie.
Maar een simpele vraag als "Hoe hoog is jullie huur" kan ze niet beantwoorden.
Mag ik aan de reageerders even iets vragen met betrekking tot het/de kind(eren).
Ik lees met enige regelmaat: het kind kan toegewezen worden aan de vader.
Maar TO woont samen, dan gaat er nooit iets via een rechter. Zij zullen volgens mij samen tot een verdeling moeten komen. Vader kan hooguit als het niet lukt of als TO niet de afspraken maakt een civiele procedure starten om een omgangsregeling af te dwingen.

Dat is in mijn ogen het grote verschil met scheiden. Daar is het kinderplan (en ja ook een wassen neus) onderdeel van het convenant. Maar zou als er in beginsel geen overeenstemming zou zijn tussen beide partners aan de rechter voorgelegd kunnen worden om tijdens de scheidingsprocedure uitspraak over te doen.

Ben benieuwd naar jullie mening
Fizz schreef:
27-09-2020 21:44
Je hoeft niet te weten welk bedrag hij aan huurtoeslag zal krijgen, maar je weet nu toch wel of het een sociale huurwoning is?

Betaal je 737,14 of minder per maand? Zo ja, dan is het een sociale huurwoning.
Je huidige huur bepaald niet of iets een sociale huurwoning is. Of iets een sociale huurwoning is wordt alleen bepaald door de huurprijs op het moment van ingaan van de huur.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven