Verbale agressie

16-09-2008 02:14 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een paar dingen/vragen.

Eerder op de avond maakte ik een 'foutje' naar mijn vriend toe. Ik had iets niet moeten doen en dan gaat hij daarna helemaal los op mij, verbaal gezien dus. Teringwijf, trut, (mag je hier wel schelden, ik ben er nu wat laconiek over overigens), ik vergeef je dit niet, als je in levende lijve voor me had gestaan, etcetera. Het klinkt ergens erger dan het is, toch voelt het ook weer niet goed.

Weet ik en voel ik, omdat ik daarna toch weer even moest huilen. Vooral op het moment is het zooo klote. Ik wil liever niets fout doen nl. Ik doe wat fout, en stom stom, ik weet het, onnadenkend even, waardoor ik gelijk ga denken misschien is er ook wel wat mis met mij. Ben ik zelf een egoïst dat ik even niet aan hem dacht, maar aan mezelf, het was ook stom en dom. Goed, hij belde mij drie/vier keer terug om dus helemaal los op mij te gaan, dit geeft een heel vervelend gevoel, alsof hij macht heeft dat hij mij dat gevoel ook kan geven, vreemd ergens. Ook voelt het soms dreigend aan, vooral omdat hij dan zooo boos is.

Punt is, ik ben in de war, of raak in de war door mijn vragen omtrent dit. Want kijk, het kan ook zo zijn dat IK niet tegen boosheid jegens mij kan. Punt is, ik weet dat hij gelijk heeft, ik maakte inderdaad een foutje. Maar punt is ook, waarom moet ik daar dan zo voor tja boeten eigenlijk. Wat ik al zeg, ik maak een foutje, en hij gaat verbaal helemaal los, alsof het dan dus mag.

Snappen jullie me nog?

Dit vind ik erg vervelend, want ik weet dat hij dus gelijk heeft, dus vind ik het dan moeilijk om voor mezelf op te komen, dat kan ik ook niet, dat voelt hij kennelijk, want ik ben zo als iemand gelijk heeft, zeg ik dat, zei ik ook. Ik geef het wel aan overigens op een gegeven moment, rustig dat ie niet zo moet overdrijven en het nou wel duidelijk is. Maar kennelijk, door mijn groooote (ja, ik overdrijf nu maar even) fout maakt dat niks meer uit. Hij gaat al los. Mijn vraag, geeft iemand dat dan het recht als iemand gelijk heeft om dan zo los te gaan?

Alsof fouten agressie rechtvaardigen. Ik vind dat geen goede zaak eigenlijk. Ik had eigenlijk ook al gezegd dat hij me niet meer uit mocht schelden, maar nu lijkt het niet uit te maken of niet te gelden, omdat ik een foutje heb gemaakt. Alsof hij nu het recht heeft dus, zo wordt het gedraaid, zo voelt het dan ook nog. Dat is zwaar k*t. Snappen jullie dit/dat??

Groetjes
Ik heb geen relatie-ervaring, maar ik denk dat je niet respectvol met elkaar omgaat als je elkaar uitscheldt (in jouw geval vind ik je vriend respectloos, als hij zo loopt te schelden). Fouten maken (ook aanzienlijke fouten) zouden nooit moeten leiden tot schelden.

Het lijkt me, dat je daarom geen prettige relatie hebt, als je ontzettend moet oppassen om het gescheld van je vriend te voorkomen. Het neigt naar geestelijke mishandeling.

Ik kan een enkele keer uit mijn slof schieten, maar dan scheld ik soms op situaties of op dingen, maar niet op personen.
World of Warcraft: Legion
Hij belt je dan ook nog eens drie of vier keer terug om je nogmaals er verbaal van langs te geven? Nee, dat is niet normaal. Net zoals het niet normaal is om je te laten uitschelden. Maar blijkbaar geef je geen weerwoord en vindt hij je een makkelijk slachtoffer. Ik weet in ieder geval dat ik met zo'n persoon geen relatie zou willen hebben.
hm, dus je mag geen foutjes maken, anders wordt je vriend hysterisch?

ja zulke films heb ik wel eens gezien......
Lieve meid, dit noemen ze nou geestelijke mishandeling. Door jou te kleineren, uit te schelden en dreigend over te komen.

Ik zou als ik jou was nog maar eens in overweging nemen of je een relatie wilt met iemand die zo met jou omgaat. Een foutje maken is geen reden om zo te keer te gaan. Nooit. Meid, fouten maken is menselijk, we doen het allemaal. Dat betekent dus dat je, in deze relatie, hoogstwaarschijnlijk nog vele scheldpartijen over je heen zult krijgen.

Sterkte (f)
Wat voor verschrikkelijks heb je gedaan dat je vriend je zo uitscheldt? Naar zijn reactie klinkt het alsof je op zijn minst met een buslading andere kerels naar bed bent geweest.

Als dat niet het geval is, en je hebt bijvoorbeeld alleen maar iets gezegd dat hem niet beviel, dan is zijn reactie volkomen overtrokken. Hij is niet jouw vader, hij heeft niet het recht jou terecht te wijzen. Dat jij dat toch doet, komt omdat jij dat recht hem geeft. Je bent het met hem eens dat je straf verdient.

Dat verdien je niet. Relaties horen gelijkwaardig te zijn. Als hij niet met je kan leven zoals je bent, wordt het hoog tijd dat hij een ander zoekt. En voo jou geldt: ren meisje, nu kan het nog. Dit is een kerel die je leven gaat verzieken. Als hij dat nog niet gedaan heeft.
Een vreemd verhaal en een vreemde relatie. Dat je partner jou zo uitscheldt is absoluut fout. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar je hebt het zo vaak over "je foutje" zonder het te benoemen dat ik me wel afvraag wat je dan wel gedaan hebt.

Was het echt een "foutje" ? In dat geval terorriseert je vriend je. Was het een enorme fout waarmee je hem heel veel pijn hebt gedaan ? In dat geval moet je eerst naar je eigen rol kijken.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Donkeyshot,

Ik ga er voorlopig van uit dat Stuudje kleine foutjes maakt, zoals iedereen ze maakt, en die in een gezonde relatie of vriendschap van elkaar geaccepteerd worden.
Ik snap je heel goed. Ik heb ook weleens vertwijfeld naar situaties zitten kijken en het idee had dat ik te gevoelig was. Of niet tegen kritiek kon. En het gevoel dat ik op mijn tenen liep. Geen moment ontspannen, geen fouten mogen maken, altijd alert zijn. Want anders zul je het voelen.

Dat heet emotionele mishandeling. En nee, het ligt niet aan jou. Geen enkel mens zou zo'n behandeling waarderen. En ja het gaat om macht. Iemand die zo met je omgaat houdt niet echt van je, anders zou hij dat nooit doen, frustraties botvieren op jou en lekker de kick van de macht ervaren.

Hij mag dat niet doen. Er is geen enkel excuus voor.
Nooit, maar dan ook nooit hoef je te accepteren dat iemand zo tegen je uitvalt!!! Niet van je vriend noch van ieder ander persoon, laat dat voorop staan!!! En ten tweede hoef jij je ook niet schuldig te voelen dat jij dat gedrag veroorzaakt bij een ander. Ieder persoon is ten alle tijde alleen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag, niet een ander.

Ik zou je vriend laten weten dat je het onrespectvol van hem vind om zo tegen je uit te vallen, dat je dat absoluut onacceptabel vind en dat hij mag gaan nadenken over zijn eigen gedrag. Wat is in vredesnaam voor hem de trigger geweest om zo tegen jou uit te vallen, wat is het geweest dat hem zo woest maakte...... En pas nadat jullie het daarover hebben gehad kunnen jullie in alle rust en kalmte praten over het "foutje". En of iets echt een "foutje" is geweest is daarna altijd nog te bezien....
Ik snap je helemaal Stuudje. Dit voelt niet goed, want het ís niet goed. Je durft amper de scheldwoorden die hij gebruikte op te schrijven (ik vermoed dat er nog wel ergere voorbij zijn gekomen). Maar toch 'klinkt het erger dan het was'. Nee hoor, het ís echt erg als iemand zulke dingen tegen je zegt. Dat hoef je ook niet te pikken. Zelfs niet als je een grove fout hebt begaan.

Als jij nu bezig was geweest hem eindeloos opzettelijk te treiteren, dán kan ik me er nog íets bij voorstellen. Ook dan is schelden nog steeds onacceptabel (maar goed, dat zou jouw gedrag dan ook zijn). Dan zou er nog iets van gelijkwaardigheid in zitten: jullie behandelen elkaar beiden respectloos. Maar jij hebt onbedoeld een foutje gemaakt. Dat mag hoor. Het feit dat je een relatie hebt met deze blijkbaar nogal veeleisende man, wil niet zeggen dat jij nooit meer fouten mag maken. En dat je altijd eerst aan hem en dan pas aan jezelf moet denken. Niks daarvan. Je bent en blijft een mens. En hij houdt toch van dat mens? Of niet soms?

Nee, het is niet zo dat jouw fout zijn gedrag rechtvaardigt. Dit gaat, zoals je zelf al aanvoelt, om macht. Hij wil macht over jou. Hij moet zijn agressie kwijt. Dit was slechts een aanleiding die hij aangreep, meer niet. Dit is NIET jouw schuld! Jij hebt dit niet over jezelf afgeroepen. Het probleem is agressie en dat probleem ligt bij HEM.

Trek het eens door naar gevallen van zinloos geweld, daar zou je het slachtoffer toch ook nooit de schuld van geven omdat die toevallig wat stoms heeft gedaan?

Ik denk dat je inderdaad bang bent voor boosheid en misschien nooit goed hebt geleerd daarmee om te gaan. Wil je graag bij anderen in de smaak vallen, aardig worden gevonden, stel je het belang van anderen vaak voorop? Heb je een hekel aan ruzies en confrontaties, probeer je de zaak vaak te sussen, draai je je in bochten om ruzies te voorkomen? Heb je de neiging jezelf weg te cijferen, heb je moeite nee te zeggen en je grenzen aan te geven?

Dat kan dan een valkuil voor jou zijn in een relatie met een man als deze. Dan is het zaak dat aan te pakken. Je voelt de dreiging die van hem uitgaat. Dat is een signaal dat je heel serieus moet nemen. Relaties met psychisch en lichamelijk geweld beginnen met dit soort signalen. Aan jou om dat direct de kop in te drukken.

dubio
Ga in therapie!
BELACHELIJK! What's next? Een duw? Een stoot? Een klap?

Iemand die een dergelijke toon tegen mij aanslaat kan per direct moven. Ongeacht wat je hebt gedaan. Zoals iemand hierboven ook al schreef, deze film heb ik eerder. Heel hard wegrennen!
Kleine fout, grote fout, dat maakt mij geen ruk uit, het gaat me veel en veels te ver om iemand telefonisch af te maken met dingen als ' als je nu hier voor me had gestaan dan..'

Je moest eens weten hoe vaak ik een fout maak, en ja hoor, ook nog wel eens grote, maar no way dat ik zou accepteren dat mijn lief zo zijn 'bek' tegen me open zou trekken. Nou is die gelukkig ook helemaal niet zo, die is meer van het type 'joh schat, kan gebeuren!" Ik ben bozer op mezelf geloof ik. Maar echt niet dat ik me in haar situatie ook nog eens als slachtoffer aanbied. Je mag boos op me zijn en me dat vertellen, maar zodra we gaan schelden heb ik een prachtig knoppie op mijn foon met een rood telefoontje daarop en als ik daarop druk... dan hoor ik helemaal niks meer en krijgt hij een 'tuut, tuut, tuut' te horen. Is hij nou helemaal van de pot gerukt!
quote:Maricke schreef op 16 september 2008 @ 08:50:

BELACHELIJK! What's next? Een duw? Een stoot? Een klap?

Iemand die een dergelijke toon tegen mij aanslaat kan per direct moven. Ongeacht wat je hebt gedaan. Zoals iemand hierboven ook al schreef, deze film heb ik eerder. Heel hard wegrennen!Zat ik ook aan te denken.
Ik vind het wél wat uitmaken wat het foutje is en wat de gevolgen van dat foutje zijn . Of je een appeltaart laat vallen of per ongeluk in zijn 1 schakelt ipv in de acheruit in zijn auto en ermee tegen een betonnen muur rijdt is nogal een verschil , al doe je beiden niet expres .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik krijg het echt benauwd als ik dit zo lees. Nee, het is niet raar dat je overstuur raakt van zo'n idioot agressieve reactie.

Het schelden verontrust me minder dan zijn opmerking: 'Als je in levende lijve voor me had gestaan'. Wat als dat wel zo was?! Dit is een vent die je niet boos mee wilt maken, maar die vast en zeker vaker zo boos is.

Ik vrees ook dat je de eerste stap op het pad van instemmen met de vernederingen, al hebt gezet. En dat is heel erg. Je twijfelt aan jezelf, terwijl hij fout zit. Twijfel niet, deze agressie is echt niet normaal! Straks wen je eraan, dan twijfel je niet eens meer, maar denk je ècht dat je het schelden verdient hebt. Over een paar maanden, ben je nog een stapje verder en geloof je dat je een duw aan jezelf te danken hebt en over een half jaar praat je een klap goed.

Kies voor jezelf nu je het nog kan!

Of je vergeet om hem terug te bellen of dat je plots zijn beste vriend staat af te lebberen ....nogal een verschil van " foutje " . Ik kan me best wel situaties voorstellen waarvan de ander uit zijn/haar panty vliegt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Da's waar BGB. Maar wat me vaak opvalt is dat mensen die fouten maken in de trant van: oeps ik heb met de buurman gezoend, verontwaardigd reageren wanneer hun partner flink pissig is.

En dat juist onzekere en overvoorzichtige mensen hun partner vrijpleiten voor het uit zijn vel springen over die figuurlijke appeltaart.

Het zou me niet verbazen als het echt om kleine foutjes gaat die ieder mens maakt. Maar ik begrijp wat je bedoelt, er zijn een paar situaties geweest waarbij ik ook 3 keer pissig heb teruggebeld en niet op mijn best was . Maar dat ging dan ook om een FOUT. Alsnog niet netjes.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2008 @ 09:53:

Of je vergeet om hem terug te bellen of dat je plots zijn beste vriend staat af te lebberen ....nogal een verschil van " foutje " . Ik kan me best wel situaties voorstellen waarvan de ander uit zijn/haar panty vliegt

"Teringwijf, trut, (..), ik vergeef je dit niet, als je in levende lijve voor me had gestaan, etcetera."

Vind je het dan wel acceptabel dat hij haar een paar keer terugbelt om dit soort taal uit te slaan?

Ik schreef al eerder dat ik het me nog kan voorstellen dat hij zo reageert als je zelf ook compleet over de schreef bent gegaan, maar dat het daarmee nog niet acceptabel wordt. Het betekent alleen dat ze zich allebei op onacceptabele en respectloze manier gedragen. Dat is niet de indruk die ik van TO krijg (ze heeft het over een onopzettelijk gemaakt foutje). Maar zelfs als het wel het geval is, zit er naar mijn mening iets ernstig fout in de relatie.
Ga in therapie!
Over films over dit onderwerp gesproken:

Ik kan me een film herinneren, waarin - ik geloof - Julia Roberts speelt als de vrouw die geestelijk en fysiek mishandeld werd door haar vriend of man (weet niet of het een relatie of een huwelijk is).

De man heeft haar hardhandig duidelijk gemaakt dat handdoeken zeer precies over het doucherek moeten hangen, dus met de uiteinden precies gelijk. Blikken met levensmiddelen moet met de naam naar voren wijzen, zodat je precies weet wat erin zit. Maar, o wee als dat niet zo is... dan gaat haar vriend volledig door het lint, en laat hij haar alle hoeken van de douche of keuken zien.

Zij sloeg op de vlucht en krijgt een andere relatie. Op een gegeven moment wou ze douchen en zag dat de handdoeken (door haar opgehangen) niet precies over het rek hangen. Ze schrikt zich lam, ook al is haar nieuwe vriend veel aardiger en zou hij daar geen stampei van maken. Maar de schrikt zit er bij haar nog goed in. Dat blijkt dus lang na te werken.

Misschien herkent iemand deze beschrijving en weet hij/zij de naam van de film, maar ik ben het kwijt.
Maakt het uit wat voor 'foutje' je hebt gemaakt? Je komt over als een trillend rietje dat ook nog eens snapt dat hij zo uit z'n vel springt. Je doet me denken aan een vrouw die bont en blauw geslagen wordt door haar partner omdat ze tja, de witten en gekleurde was per ongeluk had gemengd. Zijn shirt is nu helemaal naar de klote, dus tja, ik snap wel waarom hij me van de trap afduwde.....

Denk na over je grenzen stuudje. Menselijk zijn en fouten maken is 1 maar je als een straathond laten behandelen is totaal wat anders.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2008 @ 09:50:

Ik vind het wél wat uitmaken wat het foutje is en wat de gevolgen van dat foutje zijn . Of je een appeltaart laat vallen of per ongeluk in zijn 1 schakelt ipv in de acheruit in zijn auto en ermee tegen een betonnen muur rijdt is nogal een verschil , al doe je beiden niet expres .Sorry hoor! Maar geen enkele fout rechtvaardigt een dergelijke agressie aan de telefoon vol dreigementen!
quote:hans66 schreef op 16 september 2008 @ 10:11:

Over films over dit onderwerp gesproken:

Ik kan me een film herinneren, waarin - ik geloof - Julia Roberts speelt als de vrouw die geestelijk en fysiek mishandeld werd door haar vriend of man (weet niet of het een relatie of een huwelijk is).

De man heeft haar hardhandig duidelijk gemaakt dat handdoeken zeer precies over het doucherek moeten hangen, dus met de uiteinden precies gelijk. Blikken met levensmiddelen moet met de naam naar voren wijzen, zodat je precies weet wat erin zit. Maar, o wee als dat niet zo is... dan gaat haar vriend volledig door het lint, en laat hij haar alle hoeken van de douche of keuken zien.

Zij sloeg op de vlucht en krijgt een andere relatie. Op een gegeven moment wou ze douchen en zag dat de handdoeken (door haar opgehangen) niet precies over het rek hangen. Ze schrikt zich lam, ook al is haar nieuwe vriend veel aardiger en zou hij daar geen stampei van maken. Maar de schrikt zit er bij haar nog goed in. Dat blijkt dus lang na te werken.

Misschien herkent iemand deze beschrijving en weet hij/zij de naam van de film, maar ik ben het kwijt.De voortrekkelijke titel "Sleeping with the Enemy"
Run, TO, run!!!!!
dumpen die hufter.

ik heb zelf ooit in een relatie gezeten waarin ik al de wind van voren kon krijgen als meneer last had van het geluid van de stofzuiger. Gelukkig ben ik er uit gestapt.

Waarschijnlijk zul je voor jezelf die stap nog niet gemaakt hebben in je hoofd, maar er komt een dag dat je gaat nadenken en erachter komt dat er veel mensen zijn die jou leuk vinden, ongeacht jouw foutjes, en dat er maar 1 persoon is die zo achterlijk naar je reageert, en dat is dan degene die zegt van je te houden.

En nu weet ik hoe een relatie wel hoort te zijn. idd respect naar elkaar, en als de één een "foutje" maakt, kan de ander daar op een normale manier iets over zeggen.

Sterkte ermee!
still crazy after all these years

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven