Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
eva-luna schreef:
07-02-2019 17:41
Jammer dat je hiermee eindigt :)
Klinkt verder als een fijne jeugd.
    Ja, je hebt gelijk, ze leverden SAMEN een groot deel in. Geld ging/gaat altijd op een hoop bij mijn ouders. Mijn vader weet niet eens hoeveel zijn pensioen is omdat mams de administratie doet.

En ja wij hebben een heerlijke jeugd gehad. Mijn moeder was lerares op mijn basisschool. Dus ondanks oppas zagen we elkaar veel. Heb leren lezen en schrijven op de basisschool van m’n moeder. Groep 3 en 4. Vraag me af of datnu nog mag?
    'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
    -Bladora- schreef:
    07-02-2019 17:28
    Ik vind dit een intrigerend topic! En zoals iemand eerder schreef, ook ik weet nu nog beter waarom ik geen kinderen wil :). Wat een gedoe en bij sommigen zeg!

Ja, maar echt. Onze ‘derde shift’ bestaat geloof ik uitsluitend uit: “Kut, deze monteur kan alleen doordeweeks tijdens kantooruren. Wie kan er deze keer vrij nemen?” :proud:
    Mevrouw75 schreef:
    07-02-2019 17:21
    Natuurlijk fijn, dat jij die dingen kan doen en het nog gezellig kan hebben. Ik heb het dan inderdaad ook niet over een schoon gymshirt of gepoetste schoenen, maar ik word heel erg chagerijnig. Zelfs met 32 uur eigenlijk.
    Waar word je precies chagrijnig van dan?

Ik vind het hier erg meevallen trouwens ten opzichte van wat ik hier lees. Ik heb niet het idee dat het zoveel is. Het meeste gaat op de automatische piloot.
    -Bladora- schreef:
    07-02-2019 17:28
    Ik vind dit een intrigerend topic! En zoals iemand eerder schreef, ook ik weet nu nog beter waarom ik geen kinderen wil :). Wat een gedoe en bij sommigen zeg!

Besef me nu ook pas hoe goed mijn ouders het voor zichzelf geregeld hadden, en waarom ik zulke relaxte ouders had/heb.

Ik heb sinds mijn geboorte altijd een oppas gehad. Mijn moeder ging gelijk weer fulltime aan de slag en m’n vader werkte al fulltime. Deze oppas was er ma-vrij van 8 tot 5. Deed het hele huishouden, echt alles. En toen broertje en ik wat ouder werden ook alle regeldingen, naar speelafspraakjes/feestjes brengen, aan sport en sportkleding denken, gewoon alles wat men hier beschrijft. En als m’n ouders thuiskwamen stonden de pannen met eten op het vuur/iets in de oven om aan te zetten wanneer gewenst.

Mijn vader deed altijd de boodschappen op zaterdag, m’n moeder hield de administratie bij. Maar ze hadden altijd alle tijd voor ons vooral. M’n vader organiseerde altijd de meest knettergekke kinderfeestjes voor ons :).

Zie nu wel in wat een luxe het was voor ze. Mijn moeder leverde wel een groot gedeelte van haar salaris in aan het salaris van onze oppas vertelde ze me.
    Je vader kon net zo goed werken door de oppas. Of was oppassen
    op de kinderen eigenlijk je moeders taak? Haar werk was haar hobby, dus kwam de oppas uit haar zak?

[Dikke vette mosterd zie ik :P
    Z0MER schreef:
    07-02-2019 18:50

Ik vind het hier erg meevallen trouwens ten opzichte van wat ik hier lees. Ik heb niet het idee dat het zoveel is. Het meeste gaat op de automatische piloot.
    Voor mezelf sprekend: ik word chagrijnig als werk me teveel wordt en ik geen tijd voor mezelf meer heb, if in de tijd die ik heb niet meer kan ontspannen. Dan is die derde shift ineens te veel en elke reminder voor een feestje, traktatie, foto uitprinten voor het vriendinnenboekje / whatever me te veel. Mediteren helpt en delen met man ook.
    iets_perzik schreef:
    07-02-2019 18:49
    Ja, maar echt. Onze ‘derde shift’ bestaat geloof ik uitsluitend uit: “Kut, deze monteur kan alleen doordeweeks tijdens kantooruren. Wie kan er deze keer vrij nemen?” :proud:
    Ja, zo gaat dat hier ook. We zijn allebei geen fantastische planners, misschien dat dat ook scheelt. We doen maar wat en we vergeten dikwijls iets, maar ach. Zo'n ramp is dat nu ook weer niet.
    Wat ik vooral lees in dit topic, is dat veel mensen/partners/gezinnen vastlopen op het feit dat naast een werkdag van beide partners, er te weinig tijd over is om én het huishouden op rolletjes te laten lopen, én de kinderen de nodige aandacht te geven of weg te brengen naar hun avondactiviteiten, én ook nog genoeg tijd over te hebben om te ontspannen.

Maar het is een maatschappij die we zelf gewild en gekozen hebben. Beide ouders werken was het ideaal, voor kinderen werden constructies in allerlei opvangsituaties bedacht (die de ouders uiteindelijk ook goud geld kosten) en huishouden is iets wat je er, na enig gekissebis wie nou wat moet doen en waarom, iets dat even snel in de avonduren moet of in het vrije weekend. Of we daar als samenleving gelukkiger van zijn geworden laat ik in het midden, maar we zijn wél heel geëmancipeerd want we stappen allemaal om 8 uur of 7 uur in de ochtend in auto om onze mega-carrière te volgen... Dat het voor het overgrote deel van de mensen gewoon een baan is op de boekhouding of op verkoop binnen, boeit niet, het is een "carrière" die we zomaar mis zouden lopen als we het niét deden en (oh gruwel) thuis zouden blijven om daar de zaken lopend te houden.
    Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
    Het was er weer tijd voor, zeg maar.
    Mevrouw75 schreef:
    06-02-2019 07:18
    Om exact dezelfde reden dat de andere helft wel weet hoe de vaatwasser aandoet maar geen idee heeft van de cirkelzaag.
    Achterhaald beeld. En weet ik dus wel. En ook dat is geen hoger wiskunde. De vrouwen die ik ken klussen al jaren zelf aan de huizen en soms zelfs aan auto's. Ik en een aantal vriendinnen hebben ook eigen gereedschap. :-D :-D

Toch gek dat zij dat allemaal wel kunnen leren, naast huishouden en werken maar andersom toch echt vaak zo moeilijk gedaan word over de vaatwasser, wasmachine en de planning, 3e shift naast de normale huishoud klusjes.
    anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 19:56
    7.27% gewijzigd
    Betty_Slocombe schreef:
    07-02-2019 19:51
    Het was er weer tijd voor, zeg maar.
    Haha, ja.
    pejeka schreef:
    07-02-2019 19:44
    Wat ik vooral lees in dit topic, is dat veel mensen/partners/gezinnen vastlopen op het feit dat naast een werkdag van beide partners, er te weinig tijd over is om én het huishouden op rolletjes te laten lopen, én de kinderen de nodige aandacht te geven of weg te brengen naar hun avondactiviteiten, én ook nog genoeg tijd over te hebben om te ontspannen.

Maar het is een maatschappij die we zelf gewild en gekozen hebben. Beide ouders werken was het ideaal, voor kinderen werden constructies in allerlei opvangsituaties bedacht (die de ouders uiteindelijk ook goud geld kosten) en huishouden is iets wat je er, na enig gekissebis wie nou wat moet doen en waarom, iets dat even snel in de avonduren moet of in het vrije weekend. Of we daar als samenleving gelukkiger van zijn geworden laat ik in het midden, maar we zijn wél heel geëmancipeerd want we stappen allemaal om 8 uur of 7 uur in de ochtend in auto om onze mega-carrière te volgen... Dat het voor het overgrote deel van de mensen gewoon een baan is op de boekhouding of op verkoop binnen, boeit niet, het is een "carrière" die we zomaar mis zouden lopen als we het niét deden en (oh gruwel) thuis zouden blijven om daar de zaken lopend te houden.

Ook toen ik volledig zonder baan zat, liep ik hier tegen aan. Of juist toen ik niet werkte.

De hele shitload derde shift kwam op mijn schouders terecht. Man werkte 40 uur, studeerde en ik plande om alles heen. Plande mijn activiteiten waarbij ik echt een auto nodig had op zijn vrije momenten. Plande mijn sportactiviteit op een avond dat hij wel thuis was. Kinderen waren 2 en 5 en 7, konden nog weinig zelfstandig.
    Lucifer2018 schreef:
    07-02-2019 19:55
    Achterhaald beeld. En weet ik dus wel. En ook dat is geen hoger wiskunde. De vrouwen die ik ken klussen al jaren zelf aan de huizen en soms zelfs aan auto's. Ik en een aantal vriendinnen hebben ook eigen gereedschap. :-D :-D

Toch gek dat zij dat allemaal wel kunnen leren, naast huishouden en werken maar andersom toch echt vaak zo moeilijk gedaan word over de vaatwasser, wasmachine en de planning, 3e shift naast de normale huishoud klusjes.
    Met alle respect voor jouw wonderbaarlijke vriendinnen, maar als ik om me heen kijk naar mensen die goten schoonmaken, buitenboel schilderen, stoepjes opnieuw leggen, aan de auto sleutelen, enz. zie ik toch voornamelijk mannen, en verdraaid weinig vrouwen. Ook op de vuilniswagen, als dakdekker in weer en wind, als stratenmaker, zie ik nauwelijks vrouwen. Dus ofwel ze kúnnen het niet ofwel ze dóen het niet.
    Inderdaad, als je met een paar kinderen van onder de 4 thuiszit dan heb je pas echt nergens tijd voor. Ja, een boodschapje. Verder is het vooral damage controle en niet zozeer dat je iets schoner krijgt dan het was.
    pejeka schreef:
    07-02-2019 20:02
    Met alle respect voor jouw wonderbaarlijke vriendinnen, maar als ik om me heen kijk naar mensen die goten schoonmaken, buitenboel schilderen, stoepjes opnieuw leggen, aan de auto sleutelen, enz. zie ik toch voornamelijk mannen, en verdraaid weinig vrouwen. Ook op de vuilniswagen, als dakdekker in weer en wind, als stratenmaker, zie ik nauwelijks vrouwen. Dus ofwel ze kúnnen het niet ofwel ze dóen het niet.
    Ja daag! kun je eindelijk een klus afschuiven, moet je die potdomme vanwege emancipatie ook nog lopen doen!

Het probleem is gewoon dat mannen niet minder zijn gaan werken en meer zijn gaan zorgen toen vrouwen arbeidsmarkt op kwamen!
    honingbijtje schreef:
    07-02-2019 20:25
    Ja daag! kun je eindelijk een klus afschuiven, moet je die potdomme vanwege emancipatie ook nog lopen doen!

Het probleem is gewoon dat mannen niet minder zijn gaan werken en meer zijn gaan zorgen toen vrouwen arbeidsmarkt op kwamen!
    Dat probleem kunnen vrouwen zélf met hun eigen vent oplossen door te vinden dat hij thuis moet blijven terwijl zij hun glanzende carrière najagen. Dat jij het niet eens met je eigen vent kan oplossen wil niet zeggen dat de maatschappij het dan maar moet oplossen, of weer iemand anders. Ga met je man aan tafel zitten, zet je poot dwars en zet hem voor het blok, zou ik zeggen, en als dat je niet lukt, moet je niet een ander daar de schuld van geven.
    Het gaat bij de derde shift volgens mij niet om de vaatwasser versus de cirkelzaag, maar om de organisatie van het thuisfront en vooral wie zich verantwoordelijk voelt om overal aan te denken.

Bij ons is dat deze week:
    - briefje voor opgave oudergesprek moet ingeleverd
    - voor dochter die net begonnen is in groep 1 moet er een formulier worden ingevuld
    - rapportmap zoon moet worden ingeleverd
    - zoon blijkt nog heel erg langzaam te lezen, hoe kunnen we hem stimuleren?
    - in de mail van de zwemles staat dat elke eerste les van de maand met kleding aan moet worden gezwommen, welke kleding gaat mee? of doet de badmeester van zoon's groepje er nog niet aan? Navragen.
    - zoon blijkt te weinig broeken in zijn kast te hebben, nieuwe kopen/bestellen
    - we willen een schoonmaakster, rondvragen in kennissenkring
    - de CV ketel lijkt kuren te hebben, handleiding checken en/of monteur laten komen. Nazoeken of we eigenlijk nog garantie hebben.
    - waterkoker blijkt kapot: uitzoeken wat voor nieuwe we willen en bestellen
    - bol.com heeft een verkeerd pakket gestuurd, regelen dat ze alsnog het goede sturen en het verkeerde terugsturen
    - de printer doet het niet, proberen op te lossen. Hoe nu het etiket printen om het bol.com pakket terug te sturen?
    - bibliotheek boeken moeten weer worden ingeleverd. Moeten we de frequentie van bieb bezoeken niet iets opschroeven?
    - baby drinkt haar flessen heel slecht, is dat wel normaal? Zijn de flessen nog wel geschikt of moet er een grotere speen op?
    - twee bestelde broekjes voor baby passen niet goed, terugbrengen naar winkel
    - dochter heeft eczeem wat maar niet weggaat. Afspraak met dokter maken.
    - doucheslang lekt. Vorig jaar gekocht, nog garantie? Contact opnemen met winkel waar badkamerspullen gekocht zijn voor een nieuwe.
    - zoon wil bij een vriendje spelen, regelen met de ouders
    - aan oma vragen of zoon er in de voorjaarsvakantie een nachtje kan logeren, welke dagen zijn voor ons het handigst?
    - aannemer zou nog contact opnemen om een klusje voor ons te doen, maar laat niks van zich horen, zelf contact opnemen
    - schilderwerk van 1,5 jaar geleden bladdert af, contact opnemen met schilder
    - foto die we pas van overgrootoma met onze baby hebben gemaakt nog laten afdrukken en aan haar opsturen
    - de foto's van de kinderen die in de hal hangen zijn flink verouderd en de baby hangt er nog niet bij, hebben we leuke recente? Bestellen.
    - zoon is gestopt met logopedie toen de baby kwam, omdat het niet meer goed in te passen viel. Zou hij niet toch weer verder moeten ermee? Overleggen met juf.
    - dochter is nogal bang voor water, niet handig als ze over een tijdje op zwemles zal gaan. We zouden regelmatig met haar naar het zwembad moeten. Hoe regelen we dat in combinatie met zoon, baby en onze andere activiteiten?
    - we hebben een rekening gehad van de kinderopvang, is er iets mis gegaan met de automatische incasso of hebben ze teveel gerekend? Even checken.

Als ik dit lijstje zo bekijk dan ben ik voor vrijwel alles degene die eraan denkt en die het regelt dan wel delegeert (ja, ook de klus dingen). In 'ruil' daarvoor doet man juist een heel groot deel van de dagelijkse tweede shift.

Of ik het zwaar vind hangt er vanaf. Nu even wel met een nogal temperamentvolle zesjarige en een net vierjarige die elkaar vaak in de haren vliegen en een baby die 's avonds haar huiluurtjes heeft en 's nachts nog niet doorslaapt. En het hangt ook af van wat het voor regeldingen zijn. Sommige dingen als zo'n rapportmap mee zijn zo gepiept, of ik vind ze wel leuk zoals kinderkleding checken en kopen. Andere dingen zoals zaken die kapot gaan vind ik stomvervelend en soms langlopend en daar heb ik eigenlijk geen energie voor over.
    Lucifer2018 schreef:

In huishoudens waar de vrouw klust aan huizen kan de man meestal heus de vaatwasser aanzetten.
    Z0MER schreef:
    07-02-2019 19:34
    Ja, zo gaat dat hier ook. We zijn allebei geen fantastische planners, misschien dat dat ook scheelt. We doen maar wat en we vergeten dikwijls iets, maar ach. Zo'n ramp is dat nu ook weer niet.

Dit, dus. :proud: Ik vrees dat als wij wel kinderen zouden hebben, er heel veel gewoon niet zou gebeuren, vooral wat we beide onder ‘getrut’ vinden vallen. Traktaties knutselen, cadeautjes voor de meesters/ juffen, verkleed-dingen voor school, wc-rollen en eierdozen verzamelen voor knutseldingen, je aan regels houden betreffende lunchboxen, schoenendozen vullen voor arme kindertjes in derdewereldlanden... Ja, daag.
    Z0MER schreef:
    07-02-2019 18:50

Het voortdurend rekening houden met de ander, of iets wat voor een ander gedaan moet worden, en het constant in de pad lopen met een ander, ik geloof dat ik daar nogal chagerijnig van word.

Wellicht zou ik best 40 uur kunnen werken en daarnaast een huishouden op rolletjes als ik een rustigere (wellicht zelfs alleen letterlijk) baan en een net geordend gezin zou hebben, maar dat heb ik nou net niet.
    iets_perzik schreef:
    07-02-2019 22:10
    Dit, dus. :proud: Ik vrees dat als wij wel kinderen zouden hebben, er heel veel gewoon niet zou gebeuren, vooral wat we beide onder ‘getrut’ vinden vallen. Traktaties knutselen, cadeautjes voor de meesters/ juffen, verkleed-dingen voor school, wc-rollen en eierdozen verzamelen voor knutseldingen, je aan regels houden betreffende lunchboxen, schoenendozen vullen voor arme kindertjes in derdewereldlanden... Ja, daag.
    Dat idee heb ik wel vaker: dat deze kindgerelateerde zaken zoals hierboven getrut worden gevonden, maar waarom?
    Waarom is dat getrut en wordt er over een gemiddelde kantoorbaan niet zo gedacht?
    Alleen omdat het geld verdient?
    Lucifer2018 schreef:

Ik ken er geen één. Wel kunnen alle mannen die ik ken, prima een vaatwasser uitruimen.
    iets_perzik schreef:
    :high5:
    iets_perzik schreef:
    Precies. En dan nog niet eens gesproken over de horror als je kind jarig is en "moet" tracteren. Want Janneke is glutenintolerant, en Gijs en Jordy hebben een koemelkallergie, en Fatima en Mohammed mogen niks dat niet halal is, en Suzanne mag geen suiker, Freddy kan geen tomaten en eieren verdragen, en oh ja, maak je even een traktatie die met al die mensen rekening houdt?
    pejeka schreef:
    07-02-2019 23:11
    Precies. En dan nog niet eens gesproken over de horror als je kind jarig is en "moet" tracteren. Want Janneke is glutenintolerant, en Gijs en Jordy hebben een koemelkallergie, en Fatima en Mohammed mogen niks dat niet halal is, en Suzanne mag geen suiker, Freddy kan geen tomaten en eieren verdragen, en oh ja, maak je even een traktatie die met al die mensen rekening houdt?
    Lang leve de zakjes chips!
    pejeka schreef:
    07-02-2019 21:15
    Dat probleem kunnen vrouwen zélf met hun eigen vent oplossen door te vinden dat hij thuis moet blijven terwijl zij hun glanzende carrière najagen. Dat jij het niet eens met je eigen vent kan oplossen wil niet zeggen dat de maatschappij het dan maar moet oplossen, of weer iemand anders. Ga met je man aan tafel zitten, zet je poot dwars en zet hem voor het blok, zou ik zeggen, en als dat je niet lukt, moet je niet een ander daar de schuld van geven.
    Mijn probleem heeft wel degelijk een maatschappelijke component.

Zou hierin gewoon mijn zin doorduwen het beste zijn voor mijn gezin denk je? En hoeven we eigenlijk geen maatschappelijke omslag te bewerken, maar is dit gewoon nog een extra 'te doen' voor vrouwen na hun derde shift? Is een probleem voor vrouwen altijd iets wat vrouwen zelf moeten oplossen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven