Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd

vrijdag 8 februari 2019 om 11:02
Zo bedoel ik het niet. We doen allebei de dingen waar we goed in zijn, of waar we een voorkeur voor hebben. Ik hou van koken, mijn man kan wel wat simpele gerechten in elkaar flansen, maar heeft er weinig lol in. Ik vind het dan logisch dat ik 9 van de 10x kook. Mijn man is goed in organiseren, dus het gaat vanzelf dat hij die taken op zich neemt.

vrijdag 8 februari 2019 om 11:05

vrijdag 8 februari 2019 om 19:31
vrijdag 8 februari 2019 om 19:44
Ik denk dat het meeste tussen je oren zit. Ook als "thuisblijfmoeder" hoef je niet veroordeeld te zijn tot een aanrecht. Mijn moeder was eind jaren '60/begin jaren '70 bestuurslid van veel maatschappelijke en politieke organisaties en was regelmatig in de avond naar vergaderingen, mijn vader was dan thuis.Kastanjez schreef: ↑08-02-2019 10:16Afgelopen jaar heb ik drie maanden verlof gehad, gewoon omdat het kon. Ik vond het niet erg om mijn man meer te faciliteren dan we gewend zijn in zowel tweede als derde shift, maar
A. ik vind de tweede shift voor het overgrote deel geen zak aan, dus alleen om die reden zou ik geen thuisblijfmoeder willen zijn, want dan had ik geen geld meer voor de schoonmaakster.
B. ik vind de derde shift best leuk, maar als ik alles daarvan op me neem, heb ik het gevoel dat mijn man niet echt meer betrokken is bij zijn kinderen/gezin. En dat zit 'm in een heleboel kleine dingetjes bij elkaar, die in totaal het leven van je kinderen uit maken (namen van leidsters, school-, sport- en muziekjuffen, speelafspraakjes met andere kinderen (en dus de vriendjes van je kinderen leren kennen, alsmede hun ouders), weten op welke dag ze welke activiteit op school hebben, etc). Dat is niet mijn beeld van een ideaal gezin.
C. als ik alleen maar thuis zit en voor de tweede en derde shift zorg, voel ik mezelf gewoon een minder leuke vrouw. Het leven van de kinderen is gewoon heel veel dagen hetzelfde, dat kabbelt wel lekker voort. Er zit minder uitdaging in dan in mijn werk, waardoor ik ook minder te delen heb met mijn man en het gevoel heb dat ik mezelf minder ontwikkel.
Dus. Wij werken allebei vier dagen en proberen een mooi evenwicht te vinden. En ja, daar worden we moe van, maar ik zou van voorgaande, als dat mijn volledige leven was voor altijd, OOK moe worden.
Ik snap ook niet dat je je een minder leuke vrouw zou moeten voelen door te zorgen voor kinderen en gezin. Hoezo ben je dan minder leuk? Je vervult toch een nuttige taak? Je maakt allerlei leuke momenten met de kinderen mee, hebt daar ook meer tiid voor en staat er meer ontspannen in, dus wat is de verliespost? Voor mij zou het juist een verliespost zijn als ik er na 18 jaar achter zou komen dat ik mijn kinderen gemiddeld 1 uur per dag gezien zou hebben...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 8 februari 2019 om 19:52
Helemaal mee eens.Pandax schreef: ↑08-02-2019 10:06Mooi hoe je hier stelt dat jullie gelijke verdeling iets zegt over jouw persoonlijkheid (warhoofd) en de kwaliteit van je relatie (goede match)![]()
Ik denk dat de taakverdeling in een relatie los staat van persoonlijkheid en relatiekwaliteit. De shiftverdeling is een relict uit tijden waarin werk elders (1e shift) en werk thuis (2e en 3e shift) in shifts werden verdeeld over de genders. Nu de eerste shift wordt gedeeld, is het gevolg dat ook de andere twee eerlijk moeten worden verdeeld, anders is het uitvoeren ervan een onevenredig belasting voor een van beide partners. Dat moet niet het gevolg zijn van een toevallig onvermogen van de partner die het traditiegetrouw op zich neemt (het warhoofd) en het inspringen van de ander (goede match). Het zou een logisch gevolg moeten zijn van de emancipatie van de eerste shift.
vrijdag 8 februari 2019 om 20:43
Wat klinkt dit slecht zeg. Wat is er in hemelsnaam getrut of erg aan schoenendozen vullen voor arme kinderen? Nee je kan beter zelf werken ipv aan een ander te denken. Nou ja goed ok ik weet natuurlijk niet wat jij aan goede doelen geeft, maar zoals je het hier stelt klinkt het erg minderwaardig. Toevallig heb ik wel onlangs twee schoenendozen gevuld samen met de kinderen. Juist super mooi om te zien dat ze hun speelgoed willen afstaan aan kinderen die niks hebben. Nadat ze hier een filmpje over gezien hadden wilden ze heel graag meedoen. Maar noem het vooral getrut hoor.iets_perzik schreef: ↑07-02-2019 22:10Dit, dus.Ik vrees dat als wij wel kinderen zouden hebben, er heel veel gewoon niet zou gebeuren, vooral wat we beide onder ‘getrut’ vinden vallen. Traktaties knutselen, cadeautjes voor de meesters/ juffen, verkleed-dingen voor school, wc-rollen en eierdozen verzamelen voor knutseldingen, je aan regels houden betreffende lunchboxen, schoenendozen vullen voor arme kindertjes in derdewereldlanden... Ja, daag.
vrijdag 8 februari 2019 om 20:46
[quote=pejeka post_id=29566662 time=1549577510 user_id=172714]
Precies. En dan nog niet eens gesproken over de horror als je kind jarig is en "moet" tracteren. Want Janneke is glutenintolerant, en Gijs en Jordy hebben een koemelkallergie, en Fatima en Mohammed mogen niks dat niet halal is, en Suzanne mag geen suiker, Freddy kan geen tomaten en eieren verdragen, en oh ja, maak je even een traktatie die met al die mensen rekening houdt?
Precies. En dan nog niet eens gesproken over de horror als je kind jarig is en "moet" tracteren. Want Janneke is glutenintolerant, en Gijs en Jordy hebben een koemelkallergie, en Fatima en Mohammed mogen niks dat niet halal is, en Suzanne mag geen suiker, Freddy kan geen tomaten en eieren verdragen, en oh ja, maak je even een traktatie die met al die mensen rekening houdt?
tulpje21 wijzigde dit bericht op 08-02-2019 20:47
Reden: .
Reden: .
10.15% gewijzigd
vrijdag 8 februari 2019 om 21:01
Mijn vader werkte destijds vanuit de kerk als ouderling, wat inhield dat hij in een bepaalde wijk mensen ging bezoeken. Niet om te preken of zweverige boodschappen te brengen, maar meer om te kijken hoe ze het rooiden en of er hulp nodig was. De wijk van mijn vader was er één waar veel (verborgen) armoede was destijds, mensen die het niet breed hadden en moeite hadden het te rooien. Ik weet nog goed dat er begin december altijd een hele rij lege dozen in onze gang stond, en gaandeweg werden die gevuld, met een flesje wijn, levensmiddelen, wat lekkere traktaties, wat speelgoed, chocolade kikkers en chocolade Sinterklaasjes en Pietjes, noem maar op. En op Sinterklaasavond waren mijn ouders aan het eind van de middag dan "even" weg, ze zetten zo'n doos op de stoep bij een gezin dat het niet breed had, vol met lekkere dingen voor de decembermaand, levensmiddelen, maar ook lekkers voor de kinderen en wat speelgoedjes, dan belden ze aan en gingen een stukje verderop staan kijken of de doos werd binnengehaald. Jaren en jaren hebben ze dat gedaan. Getrut? Misschien.tulpje21 schreef: ↑08-02-2019 20:43Wat klinkt dit slecht zeg. Wat is er in hemelsnaam getrut of erg aan schoenendozen vullen voor arme kinderen? Nee je kan beter zelf werken ipv aan een ander te denken. Nou ja goed ok ik weet natuurlijk niet wat jij aan goede doelen geeft, maar zoals je het hier stelt klinkt het erg minderwaardig. Toevallig heb ik wel onlangs twee schoenendozen gevuld samen met de kinderen. Juist super mooi om te zien dat ze hun speelgoed willen afstaan aan kinderen die niks hebben. Nadat ze hier een filmpje over gezien hadden wilden ze heel graag meedoen. Maar noem het vooral getrut hoor.

vrijdag 8 februari 2019 om 21:19
Ik zit steeds na te denken over deze post, maar vraag me toch af hoe je dit concreet voor je ziet. Bij ons zíjn de tweede en derde shift gelijk verdeeld, alleen binnen die shifts doen mijn man en ik wel de taken die ons het beste liggen, aansluitend op onze voorkeuren en persoonlijkheden.Pandax schreef: ↑08-02-2019 10:06Mooi hoe je hier stelt dat jullie gelijke verdeling iets zegt over jouw persoonlijkheid (warhoofd) en de kwaliteit van je relatie (goede match)![]()
Ik denk dat de taakverdeling in een relatie los staat van persoonlijkheid en relatiekwaliteit. De shiftverdeling is een relict uit tijden waarin werk elders (1e shift) en werk thuis (2e en 3e shift) in shifts werden verdeeld over de genders. Nu de eerste shift wordt gedeeld, is het gevolg dat ook de andere twee eerlijk moeten worden verdeeld, anders is het uitvoeren ervan een onevenredig belasting voor een van beide partners. Dat moet niet het gevolg zijn van een toevallig onvermogen van de partner die het traditiegetrouw op zich neemt (het warhoofd) en het inspringen van de ander (goede match). Het zou een logisch gevolg moeten zijn van de emancipatie van de eerste shift.
Je werkt toch altijd samen op basis van ieders vermogen? Dan mag je toch gebruik maken van ieders kwaliteiten? Als je ergens minder goed in bent, dan is het logisch dat de ander dat oppakt en andersom.

vrijdag 8 februari 2019 om 21:25
Mijn werk heeft nut voor de maatschappij, ik heb er plezier in en ik verdien er nog geld mee ook. Prachtig toch? Waarom zou ik dat opgeven om te gaan werken zonder daar geld voor te krijgen? Dat is totaal niet logisch.pejeka schreef: ↑08-02-2019 19:44Ik denk dat het meeste tussen je oren zit. Ook als "thuisblijfmoeder" hoef je niet veroordeeld te zijn tot een aanrecht. Mijn moeder was eind jaren '60/begin jaren '70 bestuurslid van veel maatschappelijke en politieke organisaties en was regelmatig in de avond naar vergaderingen, mijn vader was dan thuis.
Ik snap ook niet dat je je een minder leuke vrouw zou moeten voelen door te zorgen voor kinderen en gezin. Hoezo ben je dan minder leuk? Je vervult toch een nuttige taak? Je maakt allerlei leuke momenten met de kinderen mee, hebt daar ook meer tiid voor en staat er meer ontspannen in, dus wat is de verliespost? Voor mij zou het juist een verliespost zijn als ik er na 18 jaar achter zou komen dat ik mijn kinderen gemiddeld 1 uur per dag gezien zou hebben...
Mijn kinderen zie ik veel, omdat ik parttime werk en ik maak alle leuke momenten mee. Het mooie is, dat mijn man óók die mooie momenten meemaakt, omdat hij het zich (door mijn inkomen) kan permitteren minder te werken.
10 vliegen in 1 klap.
vrijdag 8 februari 2019 om 21:27
Dus iets bijdragen aan de maatschappij zonder dat er een inkomen tegenover staat, is geen optie? Dat kan. Maar kom me dan niet met de onzin aan dat je zonder betaalde baan, als huisvrouw of huisman, geen zinvolle bezigheid kunt hebben in het leven.Z0MER schreef: ↑08-02-2019 21:25Mijn werk heeft nut voor de maatschappij, ik heb er plezier in en ik verdien er nog geld mee ook. Prachtig toch? Waarom zou ik dat opgeven om te gaan werken zonder daar geld voor te krijgen? Dat is totaal niet logisch.
Mijn kinderen zie ik veel, omdat ik parttime werk en ik maak alle leuke momenten mee. Het mooie is, dat mijn man óók die mooie momenten meemaakt, omdat hij het zich (door mijn inkomen) kan permitteren minder te werken.
10 vliegen in 1 klap.

vrijdag 8 februari 2019 om 21:41
Voor het gemak lees je over het stukje heen dat haar man ook veel tijd met de kinderen kan doorbrengen door het salaris van haar baan.
Toen ik geen baan had of een kleine baan met weinig inkomen deed ik heel veel vrijwilligers werk. Dit jaar heb ik dat even op een laag pitje gezet doordat mijn nieuwe functie en mijn studie nu even niet te combineren zijn met de ad hoc invulling van het vrijwilligerswerk.
In beide situatie had ik precies hetzelfde gevoel over mijn bijdrage aan de maatschappij. Mijn salaris maakt het op den duur wel mogelijk dat mijn man iets minder gaat werken.

vrijdag 8 februari 2019 om 21:59
tulpje21 schreef: ↑08-02-2019 20:43Wat klinkt dit slecht zeg. Wat is er in hemelsnaam getrut of erg aan schoenendozen vullen voor arme kinderen? Nee je kan beter zelf werken ipv aan een ander te denken. Nou ja goed ok ik weet natuurlijk niet wat jij aan goede doelen geeft, maar zoals je het hier stelt klinkt het erg minderwaardig. Toevallig heb ik wel onlangs twee schoenendozen gevuld samen met de kinderen. Juist super mooi om te zien dat ze hun speelgoed willen afstaan aan kinderen die niks hebben. Nadat ze hier een filmpje over gezien hadden wilden ze heel graag meedoen. Maar noem het vooral getrut hoor.
Al zo lang ik leef (en dat is inmiddels al bijna 40 jaar

Ik zeg ook niet dat ik het erg vind dat andere mensen wel schoenendozen vullen, dat moeten ze zelf maar weten. Alleen zelf zou ik het dus niet doen en vind ik het getrut. Waar andere mensen hier blijkbaar juist zingeving uithalen, vind ik het dus juist zinloos.
Daarentegen help ik dan wel weer actief mee aan een beter milieu en het niet verder overbevolken van de aarde door geen kinderen te werpen. Mijn bijdrage aan een betere wereld, die toevallig heel goed samengaat met een voor mij zeer belangrijke waarde: mezelf uitstekend vermaken in dit leven.

Edit: ik heb trouwens nooit beweerd dat ik een ‘goed mens’ ben, of dat ik überhaupt ook maar een fuck geef om andere mensen in het algemeen.

vrijdag 8 februari 2019 om 22:58
Volgens mij ben jij een man zonder vrouw en kinderen? Ik begrijp dat jij het niet snapt....pejeka schreef: ↑08-02-2019 19:44Ik denk dat het meeste tussen je oren zit. Ook als "thuisblijfmoeder" hoef je niet veroordeeld te zijn tot een aanrecht. Mijn moeder was eind jaren '60/begin jaren '70 bestuurslid van veel maatschappelijke en politieke organisaties en was regelmatig in de avond naar vergaderingen, mijn vader was dan thuis.

zaterdag 9 februari 2019 om 09:38
Voor mij is dat geen optie nee. Ik vind het fijner om als ik dan toch tijd kwijt ben aan werk, mijn gezin daarmee te kunnen onderhouden. De kachel moet hier gewoon branden en mijn kinderen moeten gekleed en gevoed worden. We leven niet allemaal in lalaland waar een geldschieter de cadeautjes uitdeelt.
En nogmaals: hiermee geef ik mijn man ook de ruimte om minder te werken, zodat hij óók die kostbare tijd met zijn kinderen kan doorbrengen.
Ben jij zelf altijd thuis geweest met de kinderen? Werkt jouw man fulltime? Heeft hij dan wel genoeg tijd doorgebracht met jullie kinderen, of geldt dat privilege alleen voor jou? Moet jouw man dan niet een keer vrijwilligerswerk gaan doen? Of geldt die regel niet voor mannen?
zaterdag 9 februari 2019 om 10:33
Ik denk dat je té gefixeerd bent op de optie dat het alleen de vrouw zou kunnen zijn die thuis blijft. Natuurlijk kan dat ook de man zijn, die de kamer een goede beurt geeft, de bedden verschoont, de keuken sopt, enz. terwijl de vrouw haar carrière buitenshuis heeft. Maar los daarvan, is het onzin te stellen dat je alleen bevrediging uit een taak kunt hebben als die betaald wordt.Z0MER schreef: ↑09-02-2019 09:38Voor mij is dat geen optie nee. Ik vind het fijner om als ik dan toch tijd kwijt ben aan werk, mijn gezin daarmee te kunnen onderhouden. De kachel moet hier gewoon branden en mijn kinderen moeten gekleed en gevoed worden. We leven niet allemaal in lalaland waar een geldschieter de cadeautjes uitdeelt.
En nogmaals: hiermee geef ik mijn man ook de ruimte om minder te werken, zodat hij óók die kostbare tijd met zijn kinderen kan doorbrengen.
Ben jij zelf altijd thuis geweest met de kinderen? Werkt jouw man fulltime? Heeft hij dan wel genoeg tijd doorgebracht met jullie kinderen, of geldt dat privilege alleen voor jou? Moet jouw man dan niet een keer vrijwilligerswerk gaan doen? Of geldt die regel niet voor mannen?

zaterdag 9 februari 2019 om 10:43
pejeka schreef: ↑09-02-2019 10:33Ik denk dat je té gefixeerd bent op de optie dat het alleen de vrouw zou kunnen zijn die thuis blijft. Natuurlijk kan dat ook de man zijn, die de kamer een goede beurt geeft, de bedden verschoont, de keuken sopt, enz. terwijl de vrouw haar carrière buitenshuis heeft. Maar los daarvan, is het onzin te stellen dat je alleen bevrediging uit een taak kunt hebben als die betaald wordt.
Ik denk dat jij te gefixeerd bent op de optie dat één van de twee thuisblijft. Natuurlijk kun je ook allebei een deel van de week thuis zijn, om zo ieder een deel te doen van de kamer een goede beurt geven, de bedden verschonen, de keuken soppen, enz terwijl je ieder een carrière buitenshuis hebt. En los daarvan kun je dan ieder ook nog bevrediging halen uit een taak die niet betaald wordt.
zaterdag 9 februari 2019 om 10:45
Tuurlijk kan dat als de één twee dagen werkt en de ander drie dagen. Niks mis mee.Andersom schreef: ↑09-02-2019 10:43Ik denk dat jij te gefixeerd bent op de optie dat één van de twee thuisblijft. Natuurlijk kun je ook allebei een deel van de week thuis zijn, om zo ieder een deel te doen van de kamer een goede beurt geven, de bedden verschonen, de keuken soppen, enz terwijl je ieder een carrière buitenshuis hebt. En los daarvan kun je dan ieder ook nog bevrediging halen uit een taak die niet betaald wordt.

zaterdag 9 februari 2019 om 10:47
zaterdag 9 februari 2019 om 10:52
Dan zit je toch met een aantal dagen dat er niemand thuis is voor de kinderen, lijkt me.

zaterdag 9 februari 2019 om 10:58
Welkom terugZ0MER schreef: ↑08-02-2019 21:25Mijn werk heeft nut voor de maatschappij, ik heb er plezier in en ik verdien er nog geld mee ook. Prachtig toch? Waarom zou ik dat opgeven om te gaan werken zonder daar geld voor te krijgen? Dat is totaal niet logisch.
10 vliegen in 1 klap.

zaterdag 9 februari 2019 om 11:31
Of niet hoor, werken is niet overal en altijd op ma-vrij, negen tot vijf.
En anders is er ook wel een oplossing voor.
Het gaat namelijk niet om hele dagen maar om uurtjes, die kinderen gaan namelijk naar school.