Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
redbulletje schreef:
07-02-2019 23:32
Lang leve de zakjes chips!
Ja maar dat mag niet, want het moet ook nog een gezonde traktatie zijn.
Janiva schreef:
07-02-2019 22:58
Dat idee heb ik wel vaker: dat deze kindgerelateerde zaken zoals hierboven getrut worden gevonden, maar waarom?
Waarom is dat getrut en wordt er over een gemiddelde kantoorbaan niet zo gedacht?
Alleen omdat het geld verdient?
Ik hen ook het idee dat áls je zegt dat je de combinatie (grote) baan en kinder-/huishoudgeregel nogal zwaar vind dat je dan álles naar je toe trekt, dat je een perfectionist bent en dat je kind heus niet iedere dag op gepoetste schoenen hoeft te lopen. Echt, ik weet niet wat voor huishouden men hier denkt dat wij thuis hebben, maar gezien de reacties kan het denk il niet verder van waarheid liggen.
honingbijtje schreef:
08-02-2019 04:22
Mijn probleem heeft wel degelijk een maatschappelijke component.

Het is natuurlijk verleidelijk en makkelijk om maatschappelijke problemen te reduceren tot individuele problemen en daar de oplossing te veronderstellen. Het scheelt een hoop gedoe :) Je kunt het vergelijken met homoseksuele koppels die door hun buren worden weggepest. Als je alle maatschappelijke en historische perspectieven op homoseksualiteit aan de kant gooit is zo’n probleem eigenlijk niets meer dan een burenruzie. En als homo’s er niet met hun buren uitkomen, dan moeten ze gewoon beter hun best doen om de relatie goed te houden.

Maar goed, deze metafoor is paarlen voor de zwijnen :)
Mevrouw75 schreef:
08-02-2019 07:51
Ik hen ook het idee dat áls je zegt dat je de combinatie (grote) baan en kinder-/huishoudgeregel nogal zwaar vind dat je dan álles naar je toe trekt, dat je een perfectionist bent en dat je kind heus niet iedere dag op gepoetste schoenen hoeft te lopen.

En als je het níet naar je toe trekt als het mis zou kunnen gaan, ben je geen teamplayer.
redbulletje schreef:
07-02-2019 23:32
Lang leve de zakjes chips!
Die mogen niet, maarrrr zakjes popcorn wel
echt waanzin, maar ach. Vooral niks van zeggen, anders nemen ze je die handige optie af
Pandax schreef:
08-02-2019 07:53
En als je het níet naar je toe trekt als het mis zou kunnen gaan, ben je geen teamplayer.
Inderdaad.
Thordis* schreef:
31-01-2019 18:03
Dat jij de schoonmaakster regelt, en denkt aan betaling en communiceert wat er gedaan moet worden, zorgt dat de doekjes schoon en gevouwen zijn en er genoeg schoonmaakmiddel is en dat je man denkt ‘superfijn die schoonmaakster’.

Dat jij onthoud dat je kind volgende week een feestje heeft en dat er dus een kadootje moet komen, regelt dat er een nieuwe zwembroek komt omdat je weet dat de andere te klein is, je man vraagt om het kind te brengen, je zorgt dat het kadootje klaarligt enz.

Dat alle info over wie er wanneer jarig is, wie er een beterschapskaart moet en wat er voor schoolprojecten mee moet ik jouw hoofd zit. En dat je hem wel kunt vragen om een kadootje te kopen voor een feestje, maar dat je het dus nog steeds moet onthouden, en monitoren.

Al die kleine regeldingen. Het wordt hier makkelijker nu de kinderen zélf dingen onthouden, want ik werd hier echt gek van en hij snapte maar niet wat het probleem was want hij ruimde toch ook de vaatwasser regelmatig uit?
Ohh ik wist niet wat een derde shift was, maar nu ik dit lees doe ik dit ook allemaal. Ookal werk ik fulltime, mijn vriend onthoudt dit soort dingen gewoon niet. Hij heeft geen enkel probleem om wat voor praktische taak dan ook te doen, maar denken aan dit soort dingen: nee.
Nu even verder lezen.
Pandax schreef:
Het is natuurlijk verleidelijk en makkelijk om maatschappelijke problemen te reduceren tot individuele problemen en daar de oplossing te veronderstellen. Het scheelt een hoop gedoe :) Je kunt het vergelijken met homoseksuele koppels die door hun buren worden weggepest. Als je alle maatschappelijke en historische perspectieven op homoseksualiteit aan de kant gooit is zo’n probleem eigenlijk niets meer dan een burenruzie. En als homo’s er niet met hun buren uitkomen, dan moeten ze gewoon beter hun best doen om de relatie goed te houden.

Waarbij we natuurlijk ook moeten waken voor een omgekeerde tendens. Soms is die burenruzie gewoon een burenruzie natuurlijk.
Pandax schreef:
08-02-2019 07:53

Of nog erger; een slechte moeder.
Andersom schreef:
08-02-2019 08:24
Waarbij we natuurlijk ook moeten waken voor een omgekeerde tendens. Soms is die burenruzie gewoon een burenruzie natuurlijk.

Dat is inderdaad de nuance: wanneer een gelijkwaardig geschil tussen mensen ongelijkwaardig wordt gemaakt omdat hun sociale ongelijkheid er een rol in gaat spelen, is een burenruzie geen burenruzie meer maar pesten. Is een matpartij op straat geen gevecht meer maar zinloos geweld. En is een ongelijke taakverdeling tussen de seksen geen relatieprobleem meer maar een maatschappelijk probleem.
Hoe dat hier zou gaan:

- briefje voor opgave oudergesprek moet ingeleverd man
- voor dochter die net begonnen is in groep 1 moet er een formulier worden ingevuld man
-rapportmap zoon moet worden ingeleverd man
- zoon blijkt nog heel erg langzaam te lezen, hoe kunnen we hem stimuleren?
- in de mail van de zwemles staat dat elke eerste les van de maand met kleding aan moet worden gezwommen, welke kleding gaat mee? of doet de badmeester van zoon's groepje er nog niet aan? Navragen. man
- zoon blijkt te weinig broeken in zijn kast te hebben, nieuwe kopen/bestellen
- we willen een schoonmaakster, rondvragen in kennissenkring man
- de CV ketel lijkt kuren te hebben, handleiding checken en/of monteur laten komen. Nazoeken of we eigenlijk nog garantie hebben. man
- waterkoker blijkt kapot: uitzoeken wat voor nieuwe we willen en bestellen
- bol.com heeft een verkeerd pakket gestuurd, regelen dat ze alsnog het goede sturen en het verkeerde terugsturen man
- de printer doet het niet, proberen op te lossen. Hoe nu het etiket printen om het bol.com pakket terug te sturen? man
- bibliotheek boeken moeten weer worden ingeleverd. Moeten we de frequentie van bieb bezoeken niet iets opschroeven?
- baby drinkt haar flessen heel slecht, is dat wel normaal? Zijn de flessen nog wel geschikt of moet er een grotere speen op? man
- twee bestelde broekjes voor baby passen niet goed, terugbrengen naar winkel
- dochter heeft eczeem wat maar niet weggaat. Afspraak met dokter maken.
- doucheslang lekt. Vorig jaar gekocht, nog garantie? Contact opnemen met winkel waar badkamerspullen gekocht zijn voor een nieuwe. man
- zoon wil bij een vriendje spelen, regelen met de ouders man
- aan oma vragen of zoon er in de voorjaarsvakantie een nachtje kan logeren, welke dagen zijn voor ons het handigst? man
- aannemer zou nog contact opnemen om een klusje voor ons te doen, maar laat niks van zich horen, zelf contact opnemenman
- schilderwerk van 1,5 jaar geleden bladdert af, contact opnemen met schilderman
- foto die we pas van overgrootoma met onze baby hebben gemaakt nog laten afdrukken en aan haar opsturen
- de foto's van de kinderen die in de hal hangen zijn flink verouderd en de baby hangt er nog niet bij, hebben we leuke recente? Bestellen.
- zoon is gestopt met logopedie toen de baby kwam, omdat het niet meer goed in te passen viel. Zou hij niet toch weer verder moeten ermee? Overleggen met juf.
- dochter is nogal bang voor water, niet handig als ze over een tijdje op zwemles zal gaan. We zouden regelmatig met haar naar het zwembad moeten. Hoe regelen we dat in combinatie met zoon, baby en onze andere activiteiten? man
- we hebben een rekening gehad van de kinderopvang, is er iets mis gegaan met de automatische incasso of hebben ze teveel gerekend? Even checken. man

Alles waar niks bijstaat doe ik.
Volgens mij hebben we het wel aardig eerlijk verdeeld. Ik heb zelfs het idee dat mijn man nog wel meer regelt dan ik.

Ik ben meer van de kleine dagelijkse klusjes die steeds weer terugkomen. Een kwartiertje de ontbijttafel opruimen, doekje over de tafel, vaatwasser in en uitruimen, boodschappen aanvullen en koken, weer afruimen, etc.
@Zomer, maar heeft jouw man dan ook zelf bedacht dat hij die taken doet, of heb jij hem dat vertelt?
Dat is toch de derde shift? Wie organiseert en plant alles, niet wie voert het uit.
*Kettricken* schreef:
08-02-2019 09:46
@Zomer, maar heeft jouw man dan ook zelf bedacht dat hij die taken doet, of heb jij hem dat vertelt?
Dat is toch de derde shift? Wie organiseert en plant alles, niet wie voert het uit.
Hij bedenkt dat allemaal zelf ja. Hij is eerder degene die mij soms aan dingen herinnert dan andersom. Ik ben zelf nogal een warhoofd namelijk en hij is juist organisatorisch sterk.

We zijn een goede match :proud:
Z0MER schreef:
08-02-2019 09:51
Hij bedenkt dat allemaal zelf ja. Hij is eerder degene die mij soms aan dingen herinnert dan andersom. Ik ben zelf nogal een warhoofd namelijk en hij is juist organisatorisch sterk.

:proud:
Hier net zo, ik denk helemaal nergens aan. Gelukkig hebben we geen kleine kinderen meer, dat zou volledig uit de hand lopen.
Z0MER schreef:
08-02-2019 09:51

Mooi hoe je hier stelt dat jullie gelijke verdeling iets zegt over jouw persoonlijkheid (warhoofd) en de kwaliteit van je relatie (goede match) :)

Ik denk dat de taakverdeling in een relatie los staat van persoonlijkheid en relatiekwaliteit. De shiftverdeling is een relict uit tijden waarin werk elders (1e shift) en werk thuis (2e en 3e shift) in shifts werden verdeeld over de genders. Nu de eerste shift wordt gedeeld, is het gevolg dat ook de andere twee eerlijk moeten worden verdeeld, anders is het uitvoeren ervan een onevenredig belasting voor een van beide partners. Dat moet niet het gevolg zijn van een toevallig onvermogen van de partner die het traditiegetrouw op zich neemt (het warhoofd) en het inspringen van de ander (goede match). Het zou een logisch gevolg moeten zijn van de emancipatie van de eerste shift.
pejeka schreef:
07-02-2019 19:44
Wat ik vooral lees in dit topic, is dat veel mensen/partners/gezinnen vastlopen op het feit dat naast een werkdag van beide partners, er te weinig tijd over is om én het huishouden op rolletjes te laten lopen, én de kinderen de nodige aandacht te geven of weg te brengen naar hun avondactiviteiten, én ook nog genoeg tijd over te hebben om te ontspannen.

Maar het is een maatschappij die we zelf gewild en gekozen hebben. Beide ouders werken was het ideaal, voor kinderen werden constructies in allerlei opvangsituaties bedacht (die de ouders uiteindelijk ook goud geld kosten) en huishouden is iets wat je er, na enig gekissebis wie nou wat moet doen en waarom, iets dat even snel in de avonduren moet of in het vrije weekend. Of we daar als samenleving gelukkiger van zijn geworden laat ik in het midden, maar we zijn wél heel geëmancipeerd want we stappen allemaal om 8 uur of 7 uur in de ochtend in auto om onze mega-carrière te volgen... Dat het voor het overgrote deel van de mensen gewoon een baan is op de boekhouding of op verkoop binnen, boeit niet, het is een "carrière" die we zomaar mis zouden lopen als we het niét deden en (oh gruwel) thuis zouden blijven om daar de zaken lopend te houden.
Afgelopen jaar heb ik drie maanden verlof gehad, gewoon omdat het kon. Ik vond het niet erg om mijn man meer te faciliteren dan we gewend zijn in zowel tweede als derde shift, maar

A. ik vind de tweede shift voor het overgrote deel geen zak aan, dus alleen om die reden zou ik geen thuisblijfmoeder willen zijn, want dan had ik geen geld meer voor de schoonmaakster.
B. ik vind de derde shift best leuk, maar als ik alles daarvan op me neem, heb ik het gevoel dat mijn man niet echt meer betrokken is bij zijn kinderen/gezin. En dat zit 'm in een heleboel kleine dingetjes bij elkaar, die in totaal het leven van je kinderen uit maken (namen van leidsters, school-, sport- en muziekjuffen, speelafspraakjes met andere kinderen (en dus de vriendjes van je kinderen leren kennen, alsmede hun ouders), weten op welke dag ze welke activiteit op school hebben, etc). Dat is niet mijn beeld van een ideaal gezin.
C. als ik alleen maar thuis zit en voor de tweede en derde shift zorg, voel ik mezelf gewoon een minder leuke vrouw. Het leven van de kinderen is gewoon heel veel dagen hetzelfde, dat kabbelt wel lekker voort. Er zit minder uitdaging in dan in mijn werk, waardoor ik ook minder te delen heb met mijn man en het gevoel heb dat ik mezelf minder ontwikkel.

Dus. Wij werken allebei vier dagen en proberen een mooi evenwicht te vinden. En ja, daar worden we moe van, maar ik zou van voorgaande, als dat mijn volledige leven was voor altijd, OOK moe worden.
Pandax schreef:
08-02-2019 10:06
Mooi hoe je hier stelt dat jullie gelijke verdeling iets zegt over jouw persoonlijkheid (warhoofd) en de kwaliteit van je relatie (goede match) :)

Ik denk dat de taakverdeling in een relatie los staat van persoonlijkheid en relatiekwaliteit. De shiftverdeling is een relict uit tijden waarin werk elders (1e shift) en werk thuis (2e en 3e shift) in shifts werden verdeeld over de genders. Nu de eerste shift wordt gedeeld, is het gevolg dat ook de andere twee eerlijk moeten worden verdeeld, anders is het uitvoeren ervan een onevenredig belasting voor een van beide partners. Dat moet niet het gevolg zijn van een toevallig onvermogen van de partner die het traditiegetrouw op zich neemt (het warhoofd) en het inspringen van de ander (goede match). Het zou een logisch gevolg moeten zijn van de emancipatie van de eerste shift.

Wat mooi en duidelijk omschreven. Compliment.

Dit is een stukje om in te lijsten en te delen met de minder geëmancipeerde medemens.

Vooral de taken uit de tweede shift zijn bij ons gerelateerd aan persoonlijkheid en vermogen. En de bijbehorende derde shift dan automatisch ook. ICT is echt de taak van mijn man omdat ik dat niet kan, omdat ik me er nog nooit in verdiept heb, voor hem is het een deel van zijn vak.
Aha, derde shift! Ik kende de term nog niet, maar het is een goede omschrijving van iets waarvan mijn man het bestaan niet kent en wat ik hem weleens probeer uit te leggen.
Bij ons komen die derde-shifttaken volledig op mij neer en dat vind ik niet erg, daar ben ik nu eenmaal beter in dan mijn man en hij kan weer heel veel dingen die ik niet kan, maar ik zou wel heel graag willen dat hij echt weet wat er allemaal bij komt kijken, zeg maar. Ik vind het niet prettig dat heel veel van wat ik regel, doe en bijhoud totaal aan hem voorbij gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lilalinda schreef:
08-02-2019 07:59
Die mogen niet, maarrrr zakjes popcorn wel
echt waanzin, maar ach. Vooral niks van zeggen, anders nemen ze je die handige optie af
Hier heeft zoontje onlangs popcorn getrakteerd. (Vooraf zorgvuldig afgewogen of we hiermee niemand voor het hoofd zouden stoten uiteraard..) Krijgen we bij het ophalen van zoontje weer een sneer van de conciërge. Het gaf te veel rommel, die popcorn! :cry:

Ach de beste MAN had waarschijnlijk een hekel aan stofzuigen. :there:
Pandax schreef:
08-02-2019 10:06

Precies.
Het leest als; man doet het nu want ik ben zo'n warhoofd maar eigenlijk is het mijn taak. Handjes dichtknijpen met zo'n man.
Terwijl het gewoon een normaal gegeven zou moeten zijn. We doen elk een deel, gewoon omdat het ons leven is.
Yella78 schreef:
08-02-2019 10:36
Aha, derde shift! Ik kende de term nog niet, maar het is een goede omschrijving van iets waarvan mijn man het bestaan niet kent en wat ik hem weleens probeer uit te leggen.
Bij ons komen die derde-shifttaken volledig op mij neer en dat vind ik niet erg,daar ben ik nu eenmaal beter in dan mijn man en hij kan weer heel veel dingen die ik niet kan, maar ik zou wel heel graag willen dat hij echt weet wat er allemaal bij komt kijken, zeg maar. Ik vind het niet prettig dat heel veel van wat ik regel, doe en bijhoud totaal aan hem voorbij gaat.
Je spreekt jezelf tegen.
Lillybit schreef:
08-02-2019 10:47
Precies.
Het leest als; man doet het nu want ik ben zo'n warhoofd maar eigenlijk is het mijn taak. Handjes dichtknijpen met zo'n man.
Terwijl het gewoon een normaal gegeven zou moeten zijn. We doen elk een deel, gewoon omdat het ons leven is.
Zo las ik het niet. Meer als: we benutten elkaars sterke kanten. De één is een chaoot, de ander sterk in organiseren; waarom zou je daar geen gebruik van maken in je relatie. Niet alles hoeft altijd 100% gelijkwaardig en evenredig verdeelt te worden als je het mij vraagt. Zolang je onderling allebei tevreden bent is het goed.
Pandax schreef:

:smooch:

Jammer dat wij niet getrouwd zijn met elkaar :proud:
Ik vind het juist mooi dat je in een relatie taken kunt verdelen op basis van kwaliteiten en voorkeuren.
Z0MER schreef:
08-02-2019 10:59
Ik vind het juist mooi dat je in een relatie taken kunt verdelen op basis van kwaliteiten en voorkeuren.
Ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven