Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
12-02-2019 23:04
Mijn standaard is ook hoger in veel dingen. Mijn vriend zou gerust elke week 6 dagen hetzelfde koken en 1 dag iets halen. Als ik dat niet voldoende vindt zegt hij terecht dat ik het dan maar moet regelen.... maar als dat bij alles is.... dan regel je dus alles.

Dus ik moet ook echt meer loslaten.
Als de lat zo laag ligt dat hij 6x per week hetzelfde kookt en de 7e keer patat haalt dan vind ik het echt niet terecht dat jij het dan maar moet regelen als je het anders wilt. Dat is geen kwestie van meer loslaten door jou, hoe zijn lat ligt is gewoon ongezond. (Tenzij het zo is dat die lat helemaal niet zo laag ligt als puntje bij paaltje komt, dat het iets is dat vooral in jouw hoofd zit.) Uiteraard kun je ook niet van hem verwachten dat hij dagelijks 2 uur in de keuken staat voor een superverantwoord viergangendiner, het is hierin een beetje geven en nemen als je standaard verschilt, maar een bepaalde basis kun je best verwachten.

Wij hebben hierover wel eens onenigheid als het gaat om schoonmaken. De standaard van mijn man is veel lager dan de mijne. Hij vindt dan dat we andere prioriteiten hebben (werken, de kinderen, de krant lezen) en dat van een beetje stof niemand doodgaat, ik wil niet in een studentenhuis wonen. Om ergernis te voorkomen doe ik daarom de meeste schoonmaakklussen (en zijn we op zoek naar een schoonmaakster) en doet man meer de dingen als koken en boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde elke maandag nasi, elke dinsdag vissticks met spinazie, elke woensdag pasta pesto enz. Niet echt elke dag hetzelfde.... nee dat zou echt niet ok zjjn
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-02-2019 20:31
Ik bedoelde elke maandag nasi, elke dinsdag vissticks met spinazie, elke woensdag pasta pesto enz. Niet echt elke dag hetzelfde.... nee dat zou echt niet ok zjjn
Oh, op die manier. Dan ligt het anders ja.
Z0MER schreef:
12-02-2019 23:09
Waarom zou je moeten kiezen? Ik ben vanochtend anderhalf uur in het bos geweest met mijn twee kinderen, daarna langs de winkel, toen geluncht en jongste op bed gelegd. Daarna iets in het huishouden gedaan, spelletje met oudste gedaan, weer wat kleine huishoudelijke taken, daarna begonnen met koken.

Ik doe het steeds tussendoor. Tien minuten hier, kwartier daar, daarmee kom je een heel eind.
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-02-2019 22:12
Don’t argue with idiots.
They drag you down to their level and beat you with experience ;-)
Toch wel pijnlijk om sommige ‘ouderwetse’ opvattingen te lezen. Mensen die het niet (willen? kunnen?) begrijpen. Ik had zo’n man namelijk. Had, het is nu mijn ex. Zijn vertrek was al 25% werk minder in het huishouden, pure winst voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
16-02-2019 00:05
:popcorn:
:proud:
Pandax schreef:
16-02-2019 10:42
:proud:
Opvallend die 0 in de username.
Upje voor JonathanStrange!
pejeka schreef:
13-02-2019 18:37
Gewoon zorgen dat het in balans is. Als je man 40 uur in loondienst werkt en jij 24 uur, heb jij dus 16 uur in te halen ten opzichte van je man om op een gelijke mate van inspanning te komen wekelijks. Als voor de kinderen zorgen betekent dat je 15 uur per week elke minuut van die 15 uur er intensief mee bezig bent, om welke reden dan ook, geldt dat als 15 uur. Als het alleen neerkomt op het aanwezig zijn van je kinderen en je hebt er verder eigenlijk geen omkijken naar, dan geldt het als minder. Of niet?
Ik zie op mijn werk eigenlijk ook genoeg mannen die rustig koffie halen, een kletspraatje maken over wat Ajax afgelopen weekend deed of even een grap tussen de serieuze onderwerpen door/ rustig gaan poepen. (dat laatste gok ik, misschien zitten ze ook wel rustig even te Facebooken op de wc) Moeten die ook een half uur langer doorwerken die dag?

Kom op zeg, een dag thuis met de kinderen waarin je ook de nodige huishoudelijke taken aftikt hoeft echt niet hoog-intensief te zijn iedere minuut om gewoon tijd-voor tijd te gelden als werk.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
23-03-2019 19:03
Ik zie op mijn werk eigenlijk ook genoeg mannen die rustig koffie halen, een kletspraatje maken over wat Ajax afgelopen weekend deed of even een grap tussen de serieuze onderwerpen door/ rustig gaan poepen. (dat laatste gok ik, misschien zitten ze ook wel rustig even te Facebooken op de wc) Moeten die ook een half uur langer doorwerken die dag?

Kom op zeg, een dag thuis met de kinderen waarin je ook de nodige huishoudelijke taken aftikt hoeft echt niet hoog-intensief te zijn iedere minuut om gewoon tijd-voor tijd te gelden als werk.
Nee, maar stel dat je man 40 uur werkt, en jij 24. Heb je dus 16 uur over. En tuurlijk mag je best even gaan zitten met een kop koffie of wat dan ook. Net zo goed als dat je man op het werk ook zijn koffiemomentje heeft. Maar als jij vervolgens 6 uur besteedt om het huishouden op orde te brengen, loop je nog altijd 10 uur achter op je man, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-03-2019 19:08
Nee, maar stel dat je man 40 uur werkt, en jij 24. Heb je dus 16 uur over. En tuurlijk mag je best even gaan zitten met een kop koffie of wat dan ook. Net zo goed als dat je man op het werk ook zijn koffiemomentje heeft. Maar als jij vervolgens 6 uur besteedt om het huishouden op orde te brengen, loop je nog altijd 10 uur achter op je man, of niet?
Als de een minder werkt dan de ander betekend sowieso niet dat de minst werkende voor die uren het huishouden moet doen.
pejeka schreef:
23-03-2019 19:08
Nee, maar stel dat je man 40 uur werkt, en jij 24. Heb je dus 16 uur over. En tuurlijk mag je best even gaan zitten met een kop koffie of wat dan ook. Net zo goed als dat je man op het werk ook zijn koffiemomentje heeft. Maar als jij vervolgens 6 uur besteedt om het huishouden op orde te brengen, loop je nog altijd 10 uur achter op je man, of niet?
Als de een minder werkt dan de ander betekend sowieso niet dat de minst werkende voor die uren het huishouden moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-03-2019 19:17
Als de een minder werkt dan de ander betekend sowieso niet dat de minst werkende voor die uren het huishouden moet doen.
Waarom niet? Waarom zou de één 40 uur per week moeten werken en de ander 20 of 30 uur en de rest als vrije tijd hebben? En dan tegen degene die 40 uur werkt, gewoon zeggen: joh, jij moet nog wél even stofzuigen en de keuken en de badkamer schoonmaken, want ik vind dat we het wel eerlijk moeten verdelen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-03-2019 19:08
Nee, maar stel dat je man 40 uur werkt, en jij 24. Heb je dus 16 uur over. En tuurlijk mag je best even gaan zitten met een kop koffie of wat dan ook. Net zo goed als dat je man op het werk ook zijn koffiemomentje heeft. Maar als jij vervolgens 6 uur besteedt om het huishouden op orde te brengen, loop je nog altijd 10 uur achter op je man, of niet?
Als ik in die tijd de kinderen van school haal, die wat te eten en te drinken geef, uithoor aanhoor over hun schooldag, aan het spelen zet, de vaatwasser uitruim, de boel weer inruim, doekje over het aanrecht haal, her en der een kind corrigeer, mount everwash tackel, nog iets met de kinderen doe, eindelijk die bak koffie drink en verder ga met het avondeten dan is mijn 'vrije middag' echt gevulder dan die 5 uur die ik daarvoor op kantoor heb doorgebracht. En da's niet omdat ik op kantoor uit mijn neus zit te eten. Die 10 uur haal ik (en ik denk de gemiddelde vrouw met een baan van meer dan 50% en kinderen onder de 10) bij lange na niet.

Dat ik gemiddeld 1 keer in de 2 weken een uurtje door de stad loop in mijn eentje, waarbij ik ook even de shampoo meeneem die in de aanbieding is, kleding voor de kinderen, gelijk een cadeautje voor dat verjaardagsfeestje van de een of ander, en ja, ook voor mezelf eens even rondneus kun jij best zien als 'lekker shoppen', dat mag. (Al zou: ervoor zorgen dat we in het weekend de tijd als gezin door kunnen brengen net zo feitelijk juist zijn)

Maar kun je alsjeblieft ophouden te doen alsof ik en de rest van de vrouwen in dit topic uren en uren te verbeuzelen hebben?
pejeka schreef:
23-03-2019 19:27
Waarom niet? Waarom zou de één 40 uur per week moeten werken en de ander 20 of 30 uur en de rest als vrije tijd hebben? En dan tegen degene die 40 uur werkt, gewoon zeggen: joh, jij moet nog wél even stofzuigen en de keuken en de badkamer schoonmaken, want ik vind dat we het wel eerlijk moeten verdelen...
Laat mensen lekker zelf hun verdeling en bijbehorende taken bedenken.
pejeka schreef:
23-03-2019 19:27
Waarom niet? Waarom zou de één 40 uur per week moeten werken en de ander 20 of 30 uur en de rest als vrije tijd hebben? En dan tegen degene die 40 uur werkt, gewoon zeggen: joh, jij moet nog wél even stofzuigen en de keuken en de badkamer schoonmaken, want ik vind dat we het wel eerlijk moeten verdelen...

Nou, toen mijn man 40 uur werkte en ik 20 waren onze kinderen zo klein dat ik met de zorg voor de kinderen, de was en de boodschappen en het koken van het eten, dat verschil, op alleen de doordeweekse dagen, al had ingelopen hoor. Het echte schoonmaken en werken in de tuin deden we dus samen.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
23-03-2019 19:29
Als ik in die tijd de kinderen van school haal, die wat te eten en te drinken geef, uithoor aanhoor over hun schooldag, aan het spelen zet, de vaatwasser uitruim, de boel weer inruim, doekje over het aanrecht haal, her en der een kind corrigeer, mount everwash tackel, nog iets met de kinderen doe, eindelijk die bak koffie drink en verder ga met het avondeten dan is mijn 'vrije middag' echt gevulder dan die 5 uur die ik daarvoor op kantoor heb doorgebracht. En da's niet omdat ik op kantoor uit mijn neus zit te eten. Die 10 uur haal ik (en ik denk de gemiddelde vrouw met een baan van meer dan 50% en kinderen onder de 10) bij lange na niet.

Dat ik gemiddeld 1 keer in de 2 weken een uurtje door de stad loop in mijn eentje, waarbij ik ook even de shampoo meeneem die in de aanbieding is, kleding voor de kinderen, gelijk een cadeautje voor dat verjaardagsfeestje van de een of ander, en ja, ook voor mezelf eens even rondneus kun jij best zien als 'lekker shoppen', dat mag. (Al zou: ervoor zorgen dat we in het weekend de tijd als gezin door kunnen brengen net zo feitelijk juist zijn)

Maar kun je alsjeblieft ophouden te doen alsof ik en de rest van de vrouwen in dit topic uren en uren te verbeuzelen hebben?
Heel veel vrouwen blijven gewoon parttime werken als hun kinderen 16-17-18 zijn, en die hoeven dan niet meer van school gehaald, aan het spelen te worden gezet, van drinken te worden voorzien, naar kinderfeestjes te worden gebracht, enz. Dus ál die vrouwen hebben gewoon vele uren per week over ten opzichte van hun vaak fulltime werkende man.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-03-2019 19:37
Heel veel vrouwen blijven gewoon parttime werken als hun kinderen 16-17-18 zijn, en die hoeven dan niet meer van school gehaald, aan het spelen te worden gezet, van drinken te worden voorzien, naar kinderfeestjes te worden gebracht, enz. Dus ál die vrouwen hebben gewoon vele uren per week over ten opzichte van hun vaak fulltime werkende man.

Het wordt anders, maar niet per definitie gemakkelijker.

Ik kook tegenwoordig elke dag iets dat in etappes gegeten kan worden. De pubers hebben een druk leven, maken lange schooldagen en moeten daarna nog sporten en/of werken. Wij gunnen onze kinderen al deze kansen dus zorgen wij dat er eten is, dat hun werkkleding schoon/gestreken is. Mogen ze de auto lenen om op tijd bij sport of werk te kunnen zijn.

Om dit alles mogelijk te maken en onszelf niet over de kop te werken werken wij allebei nog steeds parttime. 3 om 4 dagen. Heerlijk!

En ondertussen verdienen we genoeg om leuk van te leven.
pejeka schreef:
23-03-2019 19:27
Waarom niet? Waarom zou de één 40 uur per week moeten werken en de ander 20 of 30 uur en de rest als vrije tijd hebben? En dan tegen degene die 40 uur werkt, gewoon zeggen: joh, jij moet nog wél even stofzuigen en de keuken en de badkamer schoonmaken, want ik vind dat we het wel eerlijk moeten verdelen...
Tijd en geld en zorg mbt kinderen kan je prima ook anders verdelen. Wie ben jij om te beslissen hoe mensen dat moeten verdelen? :popcorn:

Ik kan zat redenen bedenken waarom de minder werkende niet per se meer gaat doen in het huishouden.
Andersom schreef:
23-03-2019 19:37
Nou, toen mijn man 40 uur werkte en ik 20 waren onze kinderen zo klein dat ik met de zorg voor de kinderen, de was en de boodschappen en het koken van het eten, dat verschil, op alleen de doordeweekse dagen, al had ingelopen hoor. Het echte schoonmaken en werken in de tuin deden we dus samen.
Bijvoorbeeld.

Gok dat je veel meer uren kwijt was. En dan nog de 3e shift waar het hier over ging. Dus wie werkt er dan meer?

Naast minder inkomen, pensioenopbouw ect. Dus je werkt minder betaald maar daarnaast heel veel meer onbetaald.


Man heeft lekker gratis opvang en huishoudster en hoeft naast die 40 uur geen hol te doen, en dan de minder betaald werkende partner ook nog die 3e shift ernaast doen. Hoeft hij helemaal nergens over na te denken..

Welkom in de jaren 50 maar dan met een baan ernaast.



Pejeka wil zelfde discussie waar dit topic voor geopend was, nogmaals gaan voeren ofzo. Strontvervelend.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 20:40
36.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-03-2019 19:37
Heel veel vrouwen blijven gewoon parttime werken als hun kinderen 16-17-18 zijn, en die hoeven dan niet meer van school gehaald, aan het spelen te worden gezet, van drinken te worden voorzien, naar kinderfeestjes te worden gebracht, enz. Dus ál die vrouwen hebben gewoon vele uren per week over ten opzichte van hun vaak fulltime werkende man.
Zie steeds meer mannen die niet meer fulltime werken.
Paarsebloem schreef:
23-03-2019 20:29
Zie steeds meer mannen die niet meer fulltime werken.
Ik ken er gelukkig ook steeds minder. Mannen met kinderen van zeg maar onder de 45 werken in mijn kringetje meestal 4 dagen.
pejeka schreef:
23-03-2019 19:37
Heel veel vrouwen blijven gewoon parttime werken als hun kinderen 16-17-18 zijn, en die hoeven dan niet meer van school gehaald, aan het spelen te worden gezet, van drinken te worden voorzien, naar kinderfeestjes te worden gebracht, enz. Dus ál die vrouwen hebben gewoon vele uren per week over ten opzichte van hun vaak fulltime werkende man.
En jij denkt dat het huishouden van een gezin met oudere kinderen minder (veel minder zelfs) tijd kost dan die 20 uur? Ik denk dat het tegen valt. Ik denk ook dat jij denkt dat het aantal uren de bepalende factor is.

Stel je voor jij jongleert met 1 bal. Dat doe je 40 uur per week en die bal moet je in de gaten houden. Je bent dus heel goed in het hooghouden van die bal en krijgt zelfs de indruk dat jongleren makkelijk is, al is 40 uur per week wel zwaar.
Nu is er een collega en die houdt die werkbal ook in de lucht. Zij doet het maar 20 uur, dus haar bal is net zo zwaar als de jouwe en de taak de helft van het aantal uren lichter. Dus zelfs als daar nog iedere werkdag 2 uur huishouden bij komt (10 uur dus) hoeft ze maar 30 uur te jongleren.

Veel makkelijker dus.

Een ieder die ooit gejongleerd heeft weet dat met elke bal die je toevoegt aan het jongleren het kunstje oneindig veel moeilijker wordt. En dat als je 1 bal scheef gooit je al jonglerend met 1 bal de boel nog wel recht trekt, met 2, 3, 4 of meer ballen stort het hele kunstje in elkaar. Dus ja, ook als het aantal uren minder is kan het heel eerlijk zijn om eens een bal toe te gooien naar de partij die 40 uur maar 1 bal in de lucht hoeft te houden.
RegretteRien schreef:
23-03-2019 20:49
En jij denkt dat het huishouden van een gezin met oudere kinderen minder (veel minder zelfs) tijd kost dan die 20 uur? Ik denk dat het tegen valt. Ik denk ook dat jij denkt dat het aantal uren de bepalende factor is.

Stel je voor jij jongleert met 1 bal. Dat doe je 40 uur per week en die bal moet je in de gaten houden. Je bent dus heel goed in het hooghouden van die bal en krijgt zelfs de indruk dat jongleren makkelijk is, al is 40 uur per week wel zwaar.
Nu is er een collega en die houdt die werkbal ook in de lucht. Zij doet het maar 20 uur, dus haar bal is net zo zwaar als de jouwe en de taak de helft van het aantal uren lichter. Dus zelfs als daar nog iedere werkdag 2 uur huishouden bij komt (10 uur dus) hoeft ze maar 30 uur te jongleren.

Veel makkelijker dus.

Een ieder die ooit gejongleerd heeft weet dat met elke bal die je toevoegt aan het jongleren het kunstje oneindig veel moeilijker wordt. En dat als je 1 bal scheef gooit je al jonglerend met 1 bal de boel nog wel recht trekt, met 2, 3, 4 of meer ballen stort het hele kunstje in elkaar. Dus ja, ook als het aantal uren minder is kan het heel eerlijk zijn om eens een bal toe te gooien naar de partij die 40 uur maar 1 bal in de lucht hoeft te houden.
Mooi gezegd. :)
:cheer: RegretteRien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven