Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
dinsdag 12 februari 2019 om 22:32
Zucht. Pejeka, je kunt dat soort ouwe mutsen toch niet vergelijken met de vrouwen van nu tegen de dertig of net dertig die van een heel andere generatie zijn en hun leven heel anders hebben ingericht? Je hebt het bijna over de moeders van de vrouwen die hier over hun realiteit willen praten.
Am Yisrael Chai!

dinsdag 12 februari 2019 om 22:32
Pejeka, je mist in je berekening 40-26, dus 14 uur om lekker te poetsen even die kinderen. Heb jij weleens een baby/ peuter/kleuter of een combi daarvan in huis gehad, waar je zorg voor moest dragen en kon je toen intussen lekker poetsen? Ik kan je uit ervaring vertellen dat er na die veertien uur met een paar kleine koters in huis nog veel meer te poetsen is dan er al was.
dinsdag 12 februari 2019 om 22:33
COtweepuntnul schreef: ↑12-02-2019 22:12They drag you down to their level and beat you with experience![]()

dinsdag 12 februari 2019 om 22:36
Maar goed. Als je het - zorgen- als werk ziet, is het niet goed want zielig voor de kinderen (moeder houdt niet van ze). Als je er plezier aan beleeft is het niet goed want zielig voor man (moeder gunt hem niets).
Gelukkig mogen we het nu, bij gebrek aan betere argumenten, hebben over vrouwen zonder (thuiswonende) kinderen en daar onze pijlen op richten.
Gelukkig mogen we het nu, bij gebrek aan betere argumenten, hebben over vrouwen zonder (thuiswonende) kinderen en daar onze pijlen op richten.

dinsdag 12 februari 2019 om 22:38
Precies.COtweepuntnul schreef: ↑12-02-2019 22:24Deze was al gepost, maar ik post m nogmaals, gewoon omdat ie zo goed is:
https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
dinsdag 12 februari 2019 om 22:43
Denk je?Betty_Slocombe schreef: ↑12-02-2019 22:36Tsja. Het moet heel lastig zijn wanneer begrijpend lezen niet tot je vaardigheden behoort.
Ik denk dat het heel makkelijk is.
Zo heb ik zojuist de tekst die ik van jou quote nogmaals gelezen.
Er staat werkelijk precies wat ik wil dat er staat en je bewijst hiermee mijn punt. Elk punt. Want dat begrijp ik. Fijn hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

dinsdag 12 februari 2019 om 23:02
Even weer on topic.Andersom schreef: ↑12-02-2019 19:41Dit is inderdaad waar het om draait. En waar ik tegen aan liep was niet dat het moest gebeuren maar dat ik dat allemaal deed. Ik werkte drie dagen man vier. Mijn vrije dagen zaten vol met huishouden, kinderen, regelen, plannen, afspraken etc. Man ging op zijn vrije dag drie uur wielrennen/ anderhalf uur hardlopen als de kinderen op school zaten. In de middag deed hij nog even wat huishoudelijks, en serveerde 's avonds patat.
Ik kookte zes dagen per week en hij maakte mooie sier hij de kinderen met een patat-dag en had er weinig werk aan.
Nu de tweede en de derde shift gelijkwaardiger verdeeld zijn, en ik weer meer werk, ben ik gelukkiger dan in de periode dat ik helemaal thuis was.
Toevallig laatst koffie aan het drinken met de buurman op onze dag thuis met de kinderen. Hij zag de stofzuiger staan en zei dat zijn vrouw ook altijd zoveel deed in het huishouden op haar thuisblijfdag. En dat hij liever met zijn zoons naar het bos ging om dan s avonds de was te doen in plaats van overdag de was te doen en niet aan het bos toe te komen.
Ik merk dat ik dat ook lastig vindt ook omdat er in mijn hoofd zo veel te doen is dat ik het gevoel heb niet aan het bos toe te komen. Maar ook omdat ik het mijn vriend zo gun dat hij mee naar het bos kan en dat ik de boel thuis dan wel even regel op mijn vrije dag.
Koekkoek zei de gek.
dinsdag 12 februari 2019 om 23:04
Mijn standaard is ook hoger in veel dingen. Mijn vriend zou gerust elke week 6 dagen hetzelfde koken en 1 dag iets halen. Als ik dat niet voldoende vindt zegt hij terecht dat ik het dan maar moet regelen.... maar als dat bij alles is.... dan regel je dus alles.COtweepuntnul schreef: ↑12-02-2019 22:45Ik heb trouwens het boodschappen doen overgedragen aan man. Die bedenkt nu de recepten en haalt of bestelt de boodschappen. Ik zet dingen in de app die ik nodig heb en verder doe ik niks tenzij hij me iets vraagt te halen.
Dus ik moet ook echt meer loslaten.

dinsdag 12 februari 2019 om 23:09
Waarom zou je moeten kiezen? Ik ben vanochtend anderhalf uur in het bos geweest met mijn twee kinderen, daarna langs de winkel, toen geluncht en jongste op bed gelegd. Daarna iets in het huishouden gedaan, spelletje met oudste gedaan, weer wat kleine huishoudelijke taken, daarna begonnen met koken.
Ik doe het steeds tussendoor. Tien minuten hier, kwartier daar, daarmee kom je een heel eind.
Ik doe het steeds tussendoor. Tien minuten hier, kwartier daar, daarmee kom je een heel eind.

dinsdag 12 februari 2019 om 23:28
Deels herkenbaar en deels volgens mij al een aardig tijdje bij ons redelijk getackeld. Wij hebben duidelijke afspraken over wat er minimaal gebeurd op onze vrije dag door de week: twee wassen wegwerken, stofzuigen en koken voor twee dagen. Daar komen regelmatig incidentele klusjes bij (naar de hakkenbar/stomerij, auto naar de garage, schilder bellen, verzin het maar), die worden op zondagavond ingepland bij degene die het meest ruimte/zin heeft.Kaaaaaaaatje schreef: ↑12-02-2019 23:02Even weer on topic.
Toevallig laatst koffie aan het drinken met de buurman op onze dag thuis met de kinderen. Hij zag de stofzuiger staan en zei dat zijn vrouw ook altijd zoveel deed in het huishouden op haar thuisblijfdag. En dat hij liever met zijn zoons naar het bos ging om dan s avonds de was te doen in plaats van overdag de was te doen en niet aan het bos toe te komen.
Ik merk dat ik dat ook lastig vindt ook omdat er in mijn hoofd zo veel te doen is dat ik het gevoel heb niet aan het bos toe te komen. Maar ook omdat ik het mijn vriend zo gun dat hij mee naar het bos kan en dat ik de boel thuis dan wel even regel op mijn vrije dag.
Koekkoek zei de gek.
Dit loopt redelijk omdat we ons er allebei redelijk aan houden, maar het allebei de ander gunnen om alles een keer de boel de boel te laten en inderdaad met de kinderen naar het bos te gaan, taart te bakken, in de tuin te liggen of wat dan ook.

woensdag 13 februari 2019 om 00:10
Omdat in die 20 uur die je thuis bent je er ook 15 voor de kinderen zorgt? Plus die 10 huishouden en die 5 regelwerk. En dat je vent en de Pekeja's van de wereld dan vinden dat je het zo relaxt hebt.pejeka schreef: ↑12-02-2019 20:56Nee het gaat om gelijke verdeling van werk, en of dat nou op het thuisfront is of in een baan, maakt niet uit, het gaat om de hoeveelheid inspanning. Dus als je 20 uur per week werkt, en je doet daarnaast 10 uur huishouden per week, en je regelt daarnaast de clubjes van je kinderen en de verzekeringen en de andere instanties, en dat kost je nóg eens 5 uur per week, werk je nog altijd 5 uur MINDER per week dan je man die 40 uur per week werkt... Dus waarom zou je dan vinden dat je man naast zijn werk van 40 uur, óók nog eens de badkamer gaat poetsen of de boodschappen doen?

woensdag 13 februari 2019 om 08:43
Mijn man doet op zijn vrije dag allerlei dingen die ik niet kan doen, omdat hij dan de auto heeft. En allerlei andere dingen. De ikea, verbouwing regelen, de dingen bij de dierenarts voor de huisdieren, boodschappen, consultatiebureau, ziekenhuis met zoon, dat soort dingen. En dat bedenkt hij zelf over het algemeen. Soms plan ik bewust wat in op zijn vrije dag

woensdag 13 februari 2019 om 08:46
Gek genoeg gebeurt dat niet. Ja heel soms. Maar we hebben wel "standaarden" afgesproken (zoals: gezond, grotendeels vega, etc)Kaaaaaaaatje schreef: ↑12-02-2019 23:04Mijn standaard is ook hoger in veel dingen. Mijn vriend zou gerust elke week 6 dagen hetzelfde koken en 1 dag iets halen. Als ik dat niet voldoende vindt zegt hij terecht dat ik het dan maar moet regelen.... maar als dat bij alles is.... dan regel je dus alles.

woensdag 13 februari 2019 om 08:52
Jaaaaaa. Dat moet ik ook nog steeds leren, maar op sommige vlakken lukt dat gelukkig wel.Kaaaaaaaatje schreef: ↑12-02-2019 23:04Mijn standaard is ook hoger in veel dingen. Mijn vriend zou gerust elke week 6 dagen hetzelfde koken en 1 dag iets halen. Als ik dat niet voldoende vindt zegt hij terecht dat ik het dan maar moet regelen.... maar als dat bij alles is.... dan regel je dus alles.
Ik denk dat de standaard bij mij hoger ligt dan bij mijn vriend, omdat ik degene ben die erop aangekeken wordt als het bijvoorbeeld niet schoon is in huis. Wat zei je ook alweer? Loslaten, tja...

woensdag 13 februari 2019 om 09:32
kintsugi schreef: ↑13-02-2019 08:52Jaaaaaa. Dat moet ik ook nog steeds leren, maar op sommige vlakken lukt dat gelukkig wel.
Ik denk dat de standaard bij mij hoger ligt dan bij mijn vriend, omdat ik degene ben die erop aangekeken wordt als het bijvoorbeeld niet schoon is in huis. Wat zei je ook alweer? Loslaten, tja...
Door wie? Waarom jij? Het is toch net zo goed zijn huis?
Hier vond schoonmoeder van de week dat haar zoon onze boom zo mooi had gesnoeid. Toen ik zei dat ik dat had gedaan, vroeg ze of ik dat wel kon.

anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 09:37
0.26% gewijzigd
woensdag 13 februari 2019 om 09:35
Dat is misschien het enige voordeel, hij heeft een hogere standaard als het gaat om schoonmaken en heeft ondertussen geaccepteerd dat ik echt meer andere dingen doe ne dat het dus prima is dat hij daarin net wat meer doet. Maar nog is het niet gelijk verdeeld bij ons thuis.kintsugi schreef: ↑13-02-2019 08:52Jaaaaaa. Dat moet ik ook nog steeds leren, maar op sommige vlakken lukt dat gelukkig wel.

woensdag 13 februari 2019 om 09:54
Ik geloof dat we er in dit topic al uit waren dat vrouwen vaak meer worden aangekeken op hoe het huishouden erbij ligt dan mannen? Vandaar dus: loslaten dat idee.Andersom schreef: ↑13-02-2019 09:32Door wie? Waarom jij? Het is toch net zo goed zijn huis?
Hier vond schoonmoeder van de week dat haar zoon onze boom zo mooi had gesnoeid. Toen ik zei dat ik dat had gedaan, vroeg ze of ik dat wel kon.Die kreeg een heel bits antwoord. 'Zolang je dacht dat je zoon het had gedaan was het prima en zag het er goed uit, toen je wist dat ik het had gedaan twijfelde je aan de kwaliteit? Bijzonder!'

woensdag 13 februari 2019 om 09:58
Ik ga verder dan loslaten, ik vertel hoe het zit. Dan kun je tachtig zijn en van de oude stempel. Maar als je mij beschuldigd van gebrekkige huishouding dan leg ik even haarfijn uit hoe het zit.
Ik hoop dat onze kinderen al van dit traditionele gezeur verschoond zullen blijven.
Wat je denkt dat anderen over je denken, denk je zelf. (Daar valt ook nog wel iets te winnen)
woensdag 13 februari 2019 om 10:00
Inderdaad, weet je hoeveel je kan op een hele dag? Ik heb dan wel geen kleine kinderen meer met wie ik naar het bos moet. Maar ik ga op een vrije dag wel ook én hardlopen én boodschappen doen én huishouden doen én me met de kinderen bezig houden voor/na schooltijd. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je van het bos afwoont, maar als je daar een uurtje heen gaat blijft er vast nog tijd genoeg over voor andere dingen zoals stofzuigen.Z0MER schreef: ↑12-02-2019 23:09Waarom zou je moeten kiezen? Ik ben vanochtend anderhalf uur in het bos geweest met mijn twee kinderen, daarna langs de winkel, toen geluncht en jongste op bed gelegd. Daarna iets in het huishouden gedaan, spelletje met oudste gedaan, weer wat kleine huishoudelijke taken, daarna begonnen met koken.
woensdag 13 februari 2019 om 10:01
Misschien eens over hebben met je vriend? Als hij er net zo instaat als de buurman dan vind hij het misschien helemaal niet erg om 's avonds de was te doen, als hij overdag zo genoten heeft van het bos. Dus dan doet hij 's avonds de dingen die jij overdag gedaan zou hebben, zonder dat jij die taken van hem overneemt of je schuldig gaat zitten voelen.Kaaaaaaaatje schreef: ↑12-02-2019 23:02Even weer on topic.
Koekkoek zei de gek.
Zoals al hierboven gezegd, bij ons gaat dat zo met de vaatwasser uit- en inruimen. Als mijn man ervoor kiest om tijdens het eten koken op zijn Ipad te gaan turen (en dat zijn dan geen regelzaken die hij doet, maar puur hobby) dan voel ik me geen seconde schuldig als hij 's avonds nog met de vaatwasser bezig is.
Alleen als het gaat om (regel)dingen die alleen overdag kunnen dan gaat dit natuurlijk niet op. Dan zou ik er duidelijke afspraken over maken, ofwel structureel (jij doet dit domein, ik dat) ofwel per week, zodat het man duidelijk is dat hij pas de leuke dingen kan doen als ook de nuttige dingen wel gedaan worden.
Mijn man heeft ook de neiging om zijn dagen thuis vooral leuk en relaxed door te willen brengen en dingen die voor het thuisfront gedaan moeten worden te vergeten/negeren of uit te stellen. Wat ons helpt is dat hij op zijn dagen altijd de boodschappen doet, wat automatisch ook inhoudt dat hij bedenkt wat er gegeten wordt en dat hij de voorraden checkt en bijhoudt. Ook doet hij de bibliotheek, wat ook iets is wat je niet meer kunt uitstellen als de uiterste leentermijn verstreken is. Op mijn dagen thuis hoef ik me over die twee domeinen niet meer druk te maken, wat ervoor zorgt dat ik dan weer andere dingen aan kan pakken.
woensdag 13 februari 2019 om 18:33
Nav dit topic eens een goed gesprek gehad met vriend. Ik heb al een week de griep en het huis ziet er niet heel best uit. Hij klaagde ook al dat hij geen schone sokken meer kon vinden (die hangen idd nog op zolder aan de waslijn).
Ik gebruik al een huishoudschema van Firma Huishouden, maar merk toch dat de derde shift dan alsnog bij mij belandt: aangezien ik mijn vriend erop moet attenderen om op het huishoudschema te kijken wat hij moet doen.
Dus vanaf nu hebben we, nav van wat ik las in dit topic, de taken verdeeld in clusters. Hij is volledig verantwoordelijk voor alles wat met vuilnis, opruimen en koken te maken heeft, en ik voor de was en wc en badkamer.
Ik ben heel benieuwd of het gaat helpen. Zijn voorstel was namelijk: "Maar dan vraag je toch gewoon of ik iets wil doen?" En hoelang ik ook praatte, het idee van de derde shift/mental load ging er niet in.
Logisch: zijn moeder heeft geen baan dus heeft alles thuis gedaan. En hij is vanuit huis met mij gaan samenwonen, en ik ben heel gestructureerd en heb graag alles schoon. Dus zowel zijn moeder als ik hebben hem teveel verwend.
We hebben geen kinderen overigens, dus mijn derde shift is nog veel minder heftig als de meesten in dit topic. Maar ik wil er nu alvast verandering in brengen, zodat het er hopelijk al ingebeiteld zit als er wel ooit kinderen mogen komen.
Ik gebruik al een huishoudschema van Firma Huishouden, maar merk toch dat de derde shift dan alsnog bij mij belandt: aangezien ik mijn vriend erop moet attenderen om op het huishoudschema te kijken wat hij moet doen.
Dus vanaf nu hebben we, nav van wat ik las in dit topic, de taken verdeeld in clusters. Hij is volledig verantwoordelijk voor alles wat met vuilnis, opruimen en koken te maken heeft, en ik voor de was en wc en badkamer.
Ik ben heel benieuwd of het gaat helpen. Zijn voorstel was namelijk: "Maar dan vraag je toch gewoon of ik iets wil doen?" En hoelang ik ook praatte, het idee van de derde shift/mental load ging er niet in.
Logisch: zijn moeder heeft geen baan dus heeft alles thuis gedaan. En hij is vanuit huis met mij gaan samenwonen, en ik ben heel gestructureerd en heb graag alles schoon. Dus zowel zijn moeder als ik hebben hem teveel verwend.
We hebben geen kinderen overigens, dus mijn derde shift is nog veel minder heftig als de meesten in dit topic. Maar ik wil er nu alvast verandering in brengen, zodat het er hopelijk al ingebeiteld zit als er wel ooit kinderen mogen komen.

woensdag 13 februari 2019 om 18:37
Gewoon zorgen dat het in balans is. Als je man 40 uur in loondienst werkt en jij 24 uur, heb jij dus 16 uur in te halen ten opzichte van je man om op een gelijke mate van inspanning te komen wekelijks. Als voor de kinderen zorgen betekent dat je 15 uur per week elke minuut van die 15 uur er intensief mee bezig bent, om welke reden dan ook, geldt dat als 15 uur. Als het alleen neerkomt op het aanwezig zijn van je kinderen en je hebt er verder eigenlijk geen omkijken naar, dan geldt het als minder. Of niet?RegretteRien schreef: ↑13-02-2019 00:10Omdat in die 20 uur die je thuis bent je er ook 15 voor de kinderen zorgt? Plus die 10 huishouden en die 5 regelwerk. En dat je vent en de Pekeja's van de wereld dan vinden dat je het zo relaxt hebt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!