Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
12-02-2019 12:48
@To: hier hebben we een gedeelde virtuele agenda, gebruiken we drive voor het weekmenu en wie wanneer kookt, keep voor de boodschappen en hebben we een whiteboard aan de eettafel hangen voor de zaken die ons invallen. 's morgens bij het ontbijt overlopen we onze plannen voor de dag/week, en meestal is het daarmee in orde.
Veel van de zaken die hier genoemd worden onder derde shift zijn zaken die niet zo nauw steken (wie maakt het wat uit als je jarige kind zonder traktatie naar school vertrekt?).

@PJK: denk dat er een deel frustratie ontstaat bij diegene die getrouwd zijn met mannen die nooit alleen gewoond hebben. Als een partner zich enkel concentreert op zijn job en persoonlijke behoeften, is het vrij normaal dat er ergernis ontstaat. Daarnaast zijn er ook de controlefreaks die niets uit handen kunnen geven omdat ze zich verantwoordelijk achten voor alles wat binnen hun gezin gebeurd.
En dan heb je ook nog een andere categorie waar het om andere redenen wat minder lekker loopt of eigenlijk niet gelijk verdeeld is.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
12-02-2019 12:54
Bij ons is mijn man ook een hele tijd thuis geweest, na de geboorte van allebei onze kinderen. Ik denk dat dit een groot verschil uitmaakt.

Ik heb nooit toegegeven aan de neiging mezelf onmisbaar te maken/ voelen. In het begin vond mijn man het wel eens moeilijk als ik weg was, want in het begin was ik er natuurlijk 24/7 bij en gaf ik bv.

Maar dan trok ik daaruit de conclusie dat ik vaker weg moest zijn, zodat hij meer kon oefenen, ipv te denken dat ik niet meer weg kon gaan.

Heel veel met kinderen is een kwestie van doen, dan kom je er echt wel uit.

Jij was toch de forummer die niet kon plannen en wiens man daarom een groot deel van de derde shift op zich nam? Of ben ik nu in de war?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat datgene waar veel mensen tegenaan lopen is: beiden werken, fulltime of parttime, en waar men tegenaan loopt is dat óók het huishouden gewoon doorgaat en moet worden gedaan, met of zonder tegenzin, maar de kaboutertjes doen het nou eenmaal niet, dus moet je het zelf doen. En zo ook de planning van het bezoek van de monteur van de CV, de reparateur van de wasmachine, enz. Of het regelen van de clubs van de kinderen en het regelen van hun avondprogramma. Je kan het noemen zoals je wilt en blijkbaar heeft men er een moderne naam voor uitgevonden, maar ook ouders in de jaren '70 en '80 moesten dit doen en deden het gewoon. Alleen hadden die veelal veel meer rust op het thuisfront doordat één van de ouders (grotendeels) thuis was en dus niet alles in de avond of in een kostbaar vrij uurtje in alle haasten geregeld hoefde te worden. De vraag is dan: wie waren uiteindelijk beter en relaxter af?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pandax schreef:
12-02-2019 18:24
Jij was toch de forummer die niet kon plannen en wiens man daarom een groot deel van de derde shift op zich nam? Of ben ik nu in de war?
Je bent in de war. We doen de de derde shift samen. Mijn man is beter in organiseren en hij herinnert mij dus geregeld aan dingen, maar evengoed doe ik een hoop en zit mijn hoofd vol met plandingen. Alleen mijn man heeft het beter op een rijtje en kan beter overzicht houden.

Zoals vandaag:
- denken aan dat schoonmaker ziek is en ik dus zelf huishoudelijke taken moet doen.
- bloemetje gestuurd naar zieke schoonmaker
- romper kwam vies van het kdv: wassen en direct romper klaarleggen in de wagen, zodat die morgen mee kan.
- plantjes zijn dood, bakken schoonmaken en kijken wanneer die winkel open is.
- denken aan eten voor morgen, omdat we dan allemaal een drukke dag hebben.

Etc etc etc etc
Alle reacties Link kopieren
Goh, dat had je nog maar 385x geschreven op het forum Pejeka. En dat je gewoon opnieuw je riedel afsteekt als je de argumentatie niet meer aankunt kennen we ook van je.

Maar goed, ik zie het licht: ik ga parttime werken, zodat ik tijd heb voor het huishouden (10 uur per week heb ik pas vernomen) en de derde shift (doe je tussen de bedrijven door las ik). En mijn man gaat ook parttime werken, want hoe we het m/v verdelen is natuurlijk aan onszelf.

Nou goed?

Eh, oh, oeps, dat deden we al. Net als de overgrote meerderheid van de ouders in Nederland die samen zo'n 60 uur per week werken.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
12-02-2019 19:37
Goh, dat had je nog maar 385x geschreven op het forum Pejeka. En dat je gewoon opnieuw je riedel afsteekt als je de argumentatie niet meer aankunt kennen we ook van je.

Maar goed, ik zie het licht: ik ga parttime werken, zodat ik tijd heb voor het huishouden (10 uur per week heb ik pas vernomen) en de derde shift (doe je tussen de bedrijven door las ik). En mijn man gaat ook parttime werken, want hoe we het m/v verdelen is natuurlijk aan onszelf.

Nou goed?

Eh, oh, oeps, dat deden we al. Net als de overgrote meerderheid van de ouders in Nederland die samen zo'n 60 uur per week werken.
Waarbij de man dan meestal 40 uur voor de rekening neemt en de vrouw 20 uur (gemiddeld gezien) en dan zeuren de vrouwen nóg dat het allemaal zo zwaar is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-02-2019 19:22
Ik denk dat datgene waar veel mensen tegenaan lopen is: beiden werken, fulltime of parttime, en waar men tegenaan loopt is dat óók het huishouden gewoon doorgaat en moet worden gedaan, met of zonder tegenzin, maar de kaboutertjes doen het nou eenmaal niet, dus moet je het zelf doen. En zo ook de planning van het bezoek van de monteur van de CV, de reparateur van de wasmachine, enz. Of het regelen van de clubs van de kinderen en het regelen van hun avondprogramma. Je kan het noemen zoals je wilt en blijkbaar heeft men er een moderne naam voor uitgevonden, maar ook ouders in de jaren '70 en '80 moesten dit doen en deden het gewoon. Alleen hadden die veelal veel meer rust op het thuisfront doordat één van de ouders (grotendeels) thuis was en dus niet alles in de avond of in een kostbaar vrij uurtje in alle haasten geregeld hoefde te worden. De vraag is dan: wie waren uiteindelijk beter en relaxter af?

Dit is inderdaad waar het om draait. En waar ik tegen aan liep was niet dat het moest gebeuren maar dat ik dat allemaal deed. Ik werkte drie dagen man vier. Mijn vrije dagen zaten vol met huishouden, kinderen, regelen, plannen, afspraken etc. Man ging op zijn vrije dag drie uur wielrennen/ anderhalf uur hardlopen als de kinderen op school zaten. In de middag deed hij nog even wat huishoudelijks, en serveerde 's avonds patat.

Ik kookte zes dagen per week en hij maakte mooie sier hij de kinderen met een patat-dag en had er weinig werk aan.

Nu de tweede en de derde shift gelijkwaardiger verdeeld zijn, en ik weer meer werk, ben ik gelukkiger dan in de periode dat ik helemaal thuis was.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
12-02-2019 19:36
Je bent in de war. We doen de de derde shift samen. Mijn man is beter in organiseren en hij herinnert mij dus geregeld aan dingen, maar evengoed doe ik een hoop en zit mijn hoofd vol met plandingen. Alleen mijn man heeft het beter op een rijtje en kan beter overzicht houden.

Nee, ik ben niet in de war :) Je kunt iets dat je eerst als presenteert als deficiëntie niet later als prestatie neerzetten hoor, dat is niet netjes :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-02-2019 19:22
De vraag is dan: wie waren uiteindelijk beter en relaxter af?
De vraag in dit topic is hoe andere forummers de derde shift (onderling) regelen. Niet wie of wat superieur is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-02-2019 19:40
Waarbij de man dan meestal 40 uur voor de rekening neemt en de vrouw 20 uur (gemiddeld gezien) en dan zeuren de vrouwen nóg dat het allemaal zo zwaar is...
Haha, nu is het weer een luizenleventje als parttime werkende ouders? Terwijl het net nog een en al gestress was in jouw ogen? Je wisselt nu harder van standpunt dan een knipperlicht.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
12-02-2019 19:52
Haha, nu is het weer een luizenleventje als parttime werkende ouders? Terwijl het net nog een en al gestress was in jouw ogen? Je wisselt nu harder van standpunt dan een knipperlicht.
Nee, het luizenleventje van slechts 20 uur per week werken is voornamelijk voor vrouwen weggelegd, niet voor mannen, die werken namelijk nog voor het merendeel fulltime.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-02-2019 20:00
Nee, het luizenleventje van slechts 20 uur per week werken is voornamelijk voor vrouwen weggelegd, niet voor mannen, die werken namelijk nog voor het merendeel fulltime.
En dus propageer je dat er altijd één ouder thuis is? 20 uur werken is een luizenleventje, maar tegelijkertijd veel teveel?
Pandax schreef:
12-02-2019 19:42
Nee, ik ben niet in de war :) Je kunt iets dat je eerst als presenteert als deficiëntie niet later als prestatie neerzetten hoor, dat is niet netjes :)
Dat ik mezelf typeerde als warhoofd, betekent niet dat ik dús niks doe. Wij doen het echt samen.

Iemand reageerde hier dat ik mijn man wel zou aansturen als hij al die taken doet, zoals ik had aangegeven. Toen antwoordde ik met: eerder andersom, en zo is het ook, want hij herinnert mij vaker aan dingen dan andersom, maar het betekent zeker niet dat ik me dan maar niet bezighoud met de derde shift.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-02-2019 19:41
Dit is inderdaad waar het om draait. En waar ik tegen aan liep was niet dat het moest gebeuren maar dat ik dat allemaal deed. Ik werkte drie dagen man vier. Mijn vrije dagen zaten vol met huishouden, kinderen, regelen, plannen, afspraken etc. Man ging op zijn vrije dag drie uur wielrennen/ anderhalf uur hardlopen als de kinderen op school zaten. In de middag deed hij nog even wat huishoudelijks, en serveerde 's avonds patat.

Ik kookte zes dagen per week en hij maakte mooie sier hij de kinderen met een patat-dag en had er weinig werk aan.

Nu de tweede en de derde shift gelijkwaardiger verdeeld zijn, en ik weer meer werk, ben ik gelukkiger dan in de periode dat ik helemaal thuis was.
Hier herken ik wel dingen van. Als ik kook dan ruim ik onderhand de vaatwasser uit en weer in, ruim de woonkamer op met de kinderen en dek de tafel. Als mijn man kookt zet hij het eten op en pakt hij er vervolgens zijn iPad bij. Ik kom dan thuis van mijn werk in een compleet ontplofte bende. En hij ziet ook echt niet wat daar mis mee zou zijn, want hij kóókt toch? Gevolg is dat na het op bed leggen van de kinderen mijn man nog bezig is met de vaatwasser terwijl ik zonder schuldgevoel op de bank plof. Hij had zijn taken makkelijk tijdens het koken kunnen doen, maar toen koos hij voor relaxen. Prima, maar dan vind ik hem ook niet zielig als hij het 's avonds nog moet doen.
nicole123 schreef:
12-02-2019 20:31
Hier herken ik wel dingen van. Als ik kook dan ruim ik onderhand de vaatwasser uit en weer in, ruim de woonkamer op met de kinderen en dek de tafel. Als mijn man kookt zet hij het eten op en pakt hij er vervolgens zijn iPad bij. Ik kom dan thuis van mijn werk in een compleet ontplofte bende. En hij ziet ook echt niet wat daar mis mee zou zijn, want hij kóókt toch? Gevolg is dat na het op bed leggen van de kinderen mijn man nog bezig is met de vaatwasser terwijl ik zonder schuldgevoel op de bank plof. Hij had zijn taken makkelijk tijdens het koken kunnen doen, maar toen koos hij voor relaxen. Prima, maar dan vind ik hem ook niet zielig als hij het 's avonds nog moet doen.
Zo herkenbaar! En dan moppert hij ook nog over de volle vaatwasser die dag. Alsof die vaatwasser zich de andere dagen vanzelf uitgeruimd heeft..
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
12-02-2019 20:17
En dus propageer je dat er altijd één ouder thuis is? 20 uur werken is een luizenleventje, maar tegelijkertijd veel teveel?
Nee het gaat om gelijke verdeling van werk, en of dat nou op het thuisfront is of in een baan, maakt niet uit, het gaat om de hoeveelheid inspanning. Dus als je 20 uur per week werkt, en je doet daarnaast 10 uur huishouden per week, en je regelt daarnaast de clubjes van je kinderen en de verzekeringen en de andere instanties, en dat kost je nóg eens 5 uur per week, werk je nog altijd 5 uur MINDER per week dan je man die 40 uur per week werkt... Dus waarom zou je dan vinden dat je man naast zijn werk van 40 uur, óók nog eens de badkamer gaat poetsen of de boodschappen doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-02-2019 20:56
Nee het gaat om gelijke verdeling van werk, en of dat nou op het thuisfront is of in een baan, maakt niet uit, het gaat om de hoeveelheid inspanning. Dus als je 20 uur per week werkt, en je doet daarnaast 10 uur huishouden per week, en je regelt daarnaast de clubjes van je kinderen en de verzekeringen en de andere instanties, en dat kost je nóg eens 5 uur per week, werk je nog altijd 5 uur MINDER per week dan je man die 40 uur per week werkt... Dus waarom zou je dan vinden dat je man naast zijn werk van 40 uur, óók nog eens de badkamer gaat poetsen of de boodschappen doen?
Een moeder of vader die 20 uur per week werkt, zorgt een groot deel van de ‘kantooruren’ tevens voor de kinderen. De uren voor huishouding en organisatie die je noemt gelden voor stellen zonder kinderen. In gezinnen kan je dit met gemak verdubbelen. Dus waarom vind jij het redelijk dat een parttimer naast de baan 40 a 50 uur méér ‘zorgt’ (netto dus 20 á 30 uur meer ‘werkt’) dan de full-time werkende ouder?

(Kan je de discussie gender neutraal maken? :hyper: )
pejeka schreef:
12-02-2019 20:56
Nee het gaat om gelijke verdeling van werk, en of dat nou op het thuisfront is of in een baan, maakt niet uit, het gaat om de hoeveelheid inspanning. Dus als je 20 uur per week werkt, en je doet daarnaast 10 uur huishouden per week, en je regelt daarnaast de clubjes van je kinderen en de verzekeringen en de andere instanties, en dat kost je nóg eens 5 uur per week, werk je nog altijd 5 uur MINDER per week dan je man die 40 uur per week werkt... Dus waarom zou je dan vinden dat je man naast zijn werk van 40 uur, óók nog eens de badkamer gaat poetsen of de boodschappen doen?
Nee hoor, dan kom je met huishouden (dus schoonmaken, was, boodschapen, opruimen etc), 3e shift en brengen, halen, overige zorg voor kinderen ( bad, bed), koken en andere praktische zaken toch wel op meer dan 15 uur. Als je hiervoor, krap gerekend, 3 uur per dag rekent, zit je al op 21 uur ( totaal 41 dus).
Hoe jij op 5 uur per week komt is mij een raadsel, met clubje kind alleen al ben ik ( of zijn wij) meer uur per week kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
12-02-2019 21:14
Nee hoor, dan kom je met huishouden (dus schoonmaken, was, boodschapen, opruimen etc), 3e shift en brengen, halen, overige zorg voor kinderen ( bad, bed), koken en andere praktische zaken toch wel op meer dan 15 uur. Als je hiervoor, krap gerekend, 3 uur per dag rekent, zit je al op 21 uur ( totaal 41 dus).
Hoe jij op 5 uur per week komt is mij een raadsel, met clubje kind alleen al ben ik ( of zijn wij) meer uur per week kwijt.
Mijn broer en ik waren ook lid van allerlei clubs toen we jong waren. Meer tijd dan tijdig de contributie betalen en af en toe te zorgen voor benodigdheden waren mijn ouders er niet aan kwijt, want we gingen gewoon zelf naar de club en kwamen weer thuis. Daar waren ze echt geen 5 uur per week mee kwijt, met even de contributie overmaken en zorgen dat we de benodigdheden hadden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
De uren dat ik niet werk, zijn mijn kinderen van onder de 4 om mij heen. De hele tijd. Al die andere taken komen daar nog bovenop. Ik ben daarmee niet klaar binnen kantooruren, lang niet. Mijn dag begint om 6 uur en eindigt pas om een uur of 9. Zeven dagen per week. Reken maar uit hoeveel uren dat zijn.

Je rekensom klopt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
12-02-2019 21:22
De uren dat ik niet werk, zijn mijn kinderen van onder de 4 om mij heen. De hele tijd. Al die andere taken komen daar nog bovenop. Ik ben daarmee niet klaar binnen kantooruren, lang niet. Mijn dag begint om 6 uur en eindigt pas om een uur of 9.

Je rekensom klopt dus niet.
Want kinderen zijn geen plezier, maar "werk"? Ik zou zeggen, maak dat je kinderen even drommels goed duidelijk, dat ze je enorm hinderen in je vrijheid, daar zijn ze je over een aantal jaren vast heel dankbaar voor, voor die duidelijkheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-02-2019 21:25
Want kinderen zijn geen plezier, maar "werk"? Ik zou zeggen, maak dat je kinderen even drommels goed duidelijk, dat ze je enorm hinderen in je vrijheid, daar zijn ze je over een aantal jaren vast heel dankbaar voor, voor die duidelijkheid.
Note to self: Don’t argue with idiots. They’ll beat you on experience.
pejeka schreef:
12-02-2019 21:19
Mijn broer en ik waren ook lid van allerlei clubs toen we jong waren. Meer tijd dan tijdig de contributie betalen en af en toe te zorgen voor benodigdheden waren mijn ouders er niet aan kwijt, want we gingen gewoon zelf naar de club en kwamen weer thuis. Daar waren ze echt geen 5 uur per week mee kwijt, met even de contributie overmaken en zorgen dat we de benodigdheden hadden.
Wat knap.
Zoon kan nog niet zelf naar een wedstrijd 40 km verderop, te ver lopen en in de winter zal hij dan in het donker op de fiets moeten en een onbekende route moeten uitstippelen. Vind ik hem wat te jong voor (8). Wellicht hadden jouw ouders een andere visie hierop? Wij niet.
pejeka schreef:
12-02-2019 21:25
Want kinderen zijn geen plezier, maar "werk"? Ik zou zeggen, maak dat je kinderen even drommels goed duidelijk, dat ze je enorm hinderen in je vrijheid, daar zijn ze je over een aantal jaren vast heel dankbaar voor, voor die duidelijkheid.
Ik wist het en zat erop te wachten! Heerlijk, dank je wel!
Voor een deel hebben we zeker plezier samen en geniet ik van de kleine momenten die we samen hebben, maar een ander deel is zorg en met een baby van een half jaar en een peuter van net drie, kan ik je vertellen dat het zorgdeel aardig omvangrijk is.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn kinderen alleen maar zie als werk, maar het is ook geen ontspanning. En al helemaal niet alleen maar plezier.

Maar als je zelf geen kinderen hebt, dan begrijp ik dat je je daar allemaal niet veel bij kunt voorstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven