Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
quote:beelicious schreef op 20 september 2013 @ 14:14:

'T wordt nu gewoon een intiem feestje!

Of zijn je vrienden iets van plan? Toen mijn vader 65 werd, ging ook iedereen afzeggen. Hij was zwaar teleurgesteld. Uiteindelijk is hij meegelokt naar een zaaltje, waar iedereen was!! Verrassing!!Dat zijn helemaal geen leuke grapjes. Ze maken kosten en bij veel annuleringen regelen ze weer wat met de zaal/catering om minder af te hoeven nemen enzo. Ik zou not amused zijn!
quote:nessemeisje schreef op 20 september 2013 @ 13:37:

[...]

Eens! Dat "me-time" neemt inmiddels buitenproportionele vormen aan. Druppel is toch wel die mensen die een feestje als iets verschrikkelijks zien en liever 1 op 1 aandacht willen af willen spreken.Waarom is dat de druppel? Kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die er helemaal niet op zitten te wachten met zo'n grote groep mensen gezellig te moeten staan doen? Ik heb er nooit wat mee gehad, maar voor hele goede vrienden en mijn ouders heb ik het gewoon voor hen over om te komen. Voor kennissen of mensen die ik niet zo vaak zie doe ik dat gewoon niet. Zeker als je elkaar al weinig ziet, dan voegt zo'n feest al helemaal niets toe omdat je dan toch de kans niet krijgt om bij te kletsen.
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 13:41:

[...]

Als je nu nog even kort laat weten dat je erg teleurgesteld bent en je ook echt gekwetst voelt, kunnen mensen eventueel nog van gedachten veranderen. Niet uit emotionele chantage, maar meer omdat mensen vast niet allemaal de intentie hebben om je te kwetsen en dat wellicht niet beseffen dat ze het nu wel doen.

Ik snap wat je zegt, en het was mijn eerste instinct ook. Gisteren was ik al bezig met een mail waarin ik mijn teleurstelling probeer uit te leggen (niet verstuurd dus). Maar mensen die nu toch gaan werken, baby niet bij oppas achter laten, naar sportweekend gaan, komen nu toch niet meer. De enige 'als miep niet komt, dan kom ik ook niet' zou nog overstag kunnen gaan. Maar laat maar even. Ik focus met liever op de mensen die wel komen.

Wat een aantal van jullie hierboven beschrijven herken ik wel, sterker nog ik weet dat ze hebben zitten dubben over wel of niet annuleren. Ik ben zelf inderdaad meer het type van kruis in de agenda: "Hier gaan we naar toe." Niet iedereen is dus zo. Klaar.
quote:nessemeisje schreef op 20 september 2013 @ 14:17:

Op vrijdagavond moe? Dan doe je een powernapje, giet er een Red Bull in en hoppa. Of werkt iedereen tegenwoordig in een kolenmijn dat ze zo moe zijn?

quote:beelicious schreef op 20 september 2013 @ 14:14:

'T wordt nu gewoon een intiem feestje!

Inderdaad, zeer intiem!

quote:beelicious schreef op 20 september 2013 @ 14:14:Of zijn je vrienden iets van plan? Toen mijn vader 65 werd, ging ook iedereen afzeggen. Hij was zwaar teleurgesteld. Uiteindelijk is hij meegelokt naar een zaaltje, waar iedereen was!! Verrassing!!Dat riep ik gisteren ook nog hoopvol, als revanche dat destijds het vrijgezellenfeest niet een verrassing (maar wel superleuk!) was. :-) Maar indien grap, ik kan het niet waarderen. Maar ook wel weer opgelucht zijn dat ze de moeite hebben genomen.
Ach Planck, ik hoop gewoon voor je dat het vanavond hartstikke leuk wordt! Misschien helpt het dat je nu hier van je af hebt geklaagd, dan ben je het al een beetje kwijt voordat je de bewuste vrienden weer spreekt.

Maak er een fijne avond van!
Am Yisrael Chai!
TO, ik begrijp je gevoel.

Bij mij is het met de laatste jaren elke verjaardag de vraag of een stel familieleden wel op komen dagen. Ze zijn nl nooit duidelijk en zeker niet attent genoeg om te laten weten of ze nou wel of niet komen. Soms komen ze met zn 2-en, dan weer met 6-en, maar kan ook zijn dat ze niet komen.

Waardoor ik met 2 taarten blijf zitten of juist dat ik nog weer in de keuken sta om wat extra hapjes of soep in elkaar te fiksen voor die onverwachte mee-eters..

Maak er een heel leuk feest van met de mensen die wel attent zijn!!
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 14:32:

Ach Planck, ik hoop gewoon voor je dat het vanavond hartstikke leuk wordt! Misschien helpt het dat je nu hier van je af hebt geklaagd, dan ben je het al een beetje kwijt voordat je de bewuste vrienden weer spreekt.

Maak er een fijne avond van!

Dat is zeker zo! Het helpt!

Qua perspectief, hoe ik ben en om echt weer zin te krijgen in vanavond. Dank!
Heel veel plezier vanavond!!!
Ik was laatst ook bij een feestje van een vriendin van mij die ik niet zo heel veel meer spreek, maar toch nog wel regelmatig.

Het feestje op locatie met dj etc was een uur rijden bij ons vandaan, we waren moe, moesten de volgende dag (zaterdag) vroeg op, maar toch zijn we gegaan.

Waarom? Omdat toen ik vorig jaar mijn verjaardag vierde (kroonjaar) zij ook kwam (ook een uur rijden).Zij heeft toen ook de moeite genomen voor mij, dus vind het heel normaal dat ik ook voor haar die moeite doe. Als ik niet gekund had of geen zin dan had ik dat ruim op tijd laten weten, wel zo netjes.

Maar als je op deze manier met elkaar omgaat is dat wel zo respectvol.

Mensen zijn tegenwoordig meer op hun zelf gericht, niks mis mee, maar begrijp dan wel dat je dan door steeds meer mensen niet meer uitgenodigd wordt.

En los daarvan : als men vraagt of je voor een bepaalde datum wilt afzeggen en je doet dat pas een paar dagen van te voren,vind ik dat not-done ongeacht wat de reden voor het feestje is.
Heel begrijpelijk dat je je in de steek gelaten voelt, anderzijds, als mensen niet mee willen feesten, om welke reden en met welk kutsmoesje excuus ook en daarnaast ook nog eens op het laatst afzeggen zegt meer over hun dan over jou.

Dus: ga je lekker optutten, doe dat moois aan wat je voor vanavond gekocht hebt en ga lekker genieten en feesten met mensen die om je geven.

Ik wens je een onwijs gezellige en leuke avond!

(en nog gefeliciteerd met jullie zoveelste trouwdag )
quote:poldervrouw schreef op 20 september 2013 @ 13:27:

het boeit toch niet waarvoor het feest gegeven gaat worden.. Feit is dát er een feest is, dat je een uitnodiging krijgt (ruim op tijd) en dat je verwacht wordt.. Dan is het rete asociaal om een paar dagen van te voren (of nog korter) af te zeggen.. Lekker makkelijk zeg..

Ik krijg ook wel een een uitnodiging waarvan ik denk.. he get.. moet dat nou. Maar ik ga meestal wel (Tenzij ik écht niet kan ). ter plaatse is het vaak super gezellig en voor degene die het feest geeft is het toch leuk dat je er bent ? Moet het dan altijd maar een officiele gelegenheid zijn ?

TO dikke knuffel en ik hoop dat je tóch nog een gezellige avond hebt.Heb zelfs vorig jaar bij de hand gehad, dat mensen gewoon zonder af te zeggen niet op kwamen dagen. Gelukkig niet zo veel 6 stuks maar toch. Ik ben daar dus even klaar mee.
Focus je op de mensen die wel komen en maak er een geweldige avond van.

Bijkomend voordeel, je weet meteen wie je vrienden zijn.
Begon dit topic twee uur geleden al te lezen, maar kan nu pas antwoorden. Hoef dus eigenlijk alleen maar te zeggen dat ik het gewoon (weer eens) helemaal eens ben met alles wat FV in dit topic schrijft.

Planck, ik wens je hoe dan ook een hele fijne en bijzondere avond vanavond, ben benieuwd naar je reactie morgen!
quote:Kastanjez schreef op 20 september 2013 @ 15:35:

Begon dit topic twee uur geleden al te lezen, maar kan nu pas antwoorden. Hoef dus eigenlijk alleen maar te zeggen dat ik het gewoon (weer eens) helemaal eens ben met alles wat FV in dit topic schrijft.

Planck, ik wens je hoe dan ook een hele fijne en bijzondere avond vanavond, ben benieuwd naar je reactie morgen!

Ik zal het jullie laten weten!

En even een veer voor jullie: ik lees al jaren en precies de mensen van wie je een hoge pet op hebt van andere topics die leggen hier met veel nuance de vinger op de zere plek. Dank!
Wij vieren nooit wat want enorme hekel aan maar 2 jaar geleden waren we dapper en vierden onze zilveren bruiloft met vrienden, buren en dat ieniemienie beetje verre familie in een restaurant om de hoek. 35 genodigden (vonden wij al zo erg veel) en op één stel na waren ze er állemaal. Dat ene ontbrekende stel had wel een bijzonder goede reden: ze gingen hun adoptiekind ophalen dat weekend
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 13:31:

[...]

Want wees eerlijk: als je een uurtje wel naar die feesten was gegaan, was je dan onder aan de streep erger in de lappenmand dan nu? Ja.quote:Dat 'moe' lijkt bij jou vooral geestelijk te zijn, en als je eerlijk bent, weet je ook wel dat thuis gaan zitten huilen en liggen slapen eigenlijk vooral erin zwelgen is,Nee, dat is het niet. Niet vooral geestelijk en niet eigenlijk vooral zwelgen.
Ik ben het ook helemaal eens met Fashionvictim, ik vind sommige reacties op dit topic ook echt onbegrijpelijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wens je een goed feest!
Ik snap ook niet zo dat feestjes kennelijk zo'n opgave zijn. Als je gewoon lekker jezelf bent en niet te durk doet, dan is een feestje toch gewoon leuk?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:573g8b schreef op 20 september 2013 @ 11:34:

[...]

Lekkere boodschap dan, dat je eigenlijk alleen maar als zaalvulling diende voor to.

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond. Misschien waren de afzeggers wel gekomen als ze iets anders had georganiseerd. Er is ook genoeg te bedenken dat minder belastend is als zo'n feest en wat ook nog steeds leuk is als er maar 3 op komen dagen. Een etentje bij een gezellig restaurantje of zo.

Huh?? Dus als jij wordt uitgenodigd heeft de partypooper eerst iedereen gebeld om te vragen of ze erop zitten wachten? Echt de omgekeerde wereld dit. Bovendien weten ze het al twee maanden... Wat een onzin zeg.

Voor to Hoop dat het een heel gezellig feest wordt!
quote:markovic schreef op 20 september 2013 @ 12:06:

[...]

Waarom, jij kunt dan toch alleen gaan? Zou ik gedaan hebben, ik neem niet aan dat je man op sterven lag.Is zeker een overweging geweest! Uiteindelijk niet gedaan omdat ik dus geen enkele band met hen heb (nu had), mijn man dus meer. Dat is dan een overweging. Als het andersom was geweest, was mijn man wel gegaan.
Helemaal eens met Fashionvictim. Zeker voor goede vrienden zou ik, hoe moe ook, altijd mijn best doen om op zijn minst even langs te komen, desnoods wat korter dan normaal.

Hoe dan ook, ik hoop dat het alsnog een hele fijne avond wordt!
Lieve Planck, ik hoop dat je op dit moment een heerlijk feest hebt! En dan je morgen komt vertellen wat een fijne, gezellige avond je hebt gehad!
Komt wel goed, schatje!
Ik ben ook iemand die heel erg teleurgesteld zou zijn door al die afzeggingen op het laatste moment, en iemand die zo'n uitnodiging niet zomaar af zou zeggen. Ik hoop dat je ondanks alles een hele fijne avond hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven