Verjaardag schoonmoeder

16-03-2012 15:27 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Even een klein dingetje waarmee ik zit, en waarbij ik me afvraag of ik het bij het juiste eind heb of hij.

Vanmorgen een discussie gehad met m'n vriend. Zijn moeder is zondag jarig, en vandaag begon hij er weer even over dat hij daar heen gaat. Van de week zei hij dat ook al vluchtig.

Hij heeft beide keren niet gevraagd of ik meeging. Dus toen heb ik zelf gezegd dat ik het leuk zou vinden om mee te gaan. Hierop reageerde hij met 'ohh sorry liefje dat ik je niet heb uitgenodigd, natuurlijk ben je welkom etc.'

Ik vroeg toen waarom ik hier zelf mee moest komen, terwijl hij het er al twee keer min of meer over had gehad. Zijn excuus was: ik ben een man, ik vergeet dat heel vaak, ik vind het al heel wat dat ik haar verjaardag heb onthouden en een cadeau heb gekocht. En: dat, als hij er niet over begon dat ik zelf moest aangeven dat ik mee wil.

Dat laatste stootte me tegen het hoofd. Ik vind het erg lastig om mezelf 'uit te nodigen' voor een verjaardag o.i.d. Dan voel ik me opdringerig. Dit zei ik tegen hem, waarop hij zei dat ik toch moest weten dat ik welkom ben. Ik: maar je vergeet mij toch nog niet uit te nodigen? Ik zei dat ik het gevoel kreeg dat het hem allemaal niet zoveel kon schelen, en dat ik het helemaal niet leuk vind om mezelf uit te nodigen. Eerlijk gezegd vind ik het ook lui van zijn kant.

Punt is dat hij het helemaal niet raar vind als ik, als hij vergeet mij uit te nodigen, ik mezelf uitnodig. Ik vind dit echter wel: ik krijg er een naar gevoel bij, alsof hij me voor lief neemt. Wat vinden jullie?
quote:nephthys schreef op 16 maart 2012 @ 16:04:

[...]

Ik ben al meer dan 5 jaar samen met mijn vriend maar ik bel toch ook niet met mijn schoonouders hoor. Verder doe ik ook niets met hen zonder mijn vriend erbij. Is dat zo uitzonderlijk soms?Jij vult nogal veel in he?
quote:Suesse schreef op 16 maart 2012 @ 16:07:

@Nephthys: ik zit nu ook in dubio of ik wel of niet zal gaan. Ik vind het gewoon helemaal niet leuk dat ik mezelf uit moet nodigen omdat hij vergeten is te zeggen dat zijn moeder zondag zijn verjaardag viert. Dat is in mijn ogen gewoon iets wat je van te voren even aankondigt zodat ik kan kijken of ik kan. Dat is toch niet raar? Ik wéét dat ik welkom ben, maar ik vind het gewoon jammer dat het zo gaat. Misschien vind ik het ook wel jammer dat het contact na 1,5 jaar inderdaad wat oppervlakkig is, bedenk ik me nu liselore. Ik vind dit soort dingen als verjaardag van (schoon)ouders best belangrijk.Viert ze het of is ze zondag jarig?
Ze viert het. En het is natuurlijk niet zijn verjaardag maar haar verjaardag!
Jeetje doe niet zo moeilijk! Je vriend heeft er gewoon niet bij stil gestaan. Jij gaat gewoon naar die verjaardag samen met hem; iedereen weer blij...
Ik snap nog steeds niet waarom jij expliciet uitgenodigd dient te worden door je vriend voor de verjaardag van je schoonmoeder.
Het is inderdaad geen wereldschokkend probleem maar dat wil niet zeggen dat het niet irritant is. Ik heb zo ooit ruzie met schoonfamilie gehad (wel zij ruzie met mij eigenlijk) omdat vriend naar verjaardag schoonzus was geweest met verjaardagskaartje waar hij mijn naam op vergeten was.

Maar ik kreeg wel de volle lading van schoonfamilie, dat ik onsympathiek was, duidelijk niet geïnteresseerd in hun familie etc....

Ook al had ik dus niets misdaan.

Dus iets stom kan soms nog stommer worden.
quote:liselore3punt0 schreef op 16 maart 2012 @ 16:16:

Ik snap nog steeds niet waarom jij expliciet uitgenodigd dient te worden door je vriend voor de verjaardag van je schoonmoeder.Als hij er niks over had gezegd, had ik niet geweten dat hij zondag naar zijn moeders verjaardag zou gaan. Ik vind het gewoon netjes als de ander vraagt: heb je zin om mee te gaan?
quote:Suesse schreef op 16 maart 2012 @ 16:07:

@Nephthys: ik zit nu ook in dubio of ik wel of niet zal gaan. Ik vind het gewoon helemaal niet leuk dat ik mezelf uit moet nodigen omdat hij vergeten is te zeggen dat zijn moeder zondag zijn verjaardag viert. Dat is in mijn ogen gewoon iets wat je van te voren even aankondigt zodat ik kan kijken of ik kan. Dat is toch niet raar? Ik wéét dat ik welkom ben, maar ik vind het gewoon jammer dat het zo gaat. Misschien vind ik het ook wel jammer dat het contact na 1,5 jaar inderdaad wat oppervlakkig is, bedenk ik me nu liselore. Ik vind dit soort dingen als verjaardag van (schoon)ouders best belangrijk.

Niet gaan, vind ik echt onzin. Je wordt door je schoonmoeder verwacht.

Daarnaast wordt het tijd om het hierover met je vriend te hebben. Wat verwacht jij van hem naar jouw familie toe en wat verwacht hij van jou? Ziet hij samen naar schoonouders gaan wel als logisch? Misschien heeft hij daar hele andere ideeën over.
huh ? waaorm moet je uitgenodigd worden ? Tis je schoonmoeder die je al 1 1/2 jaar kent.. Dat is toch vanzelfsprekend ?

Ja.. je doet moeilijk dus..
Waarschijnlijk ben je gewoon een beetje beledigd, omdat hij vergeten is om het tegen je te zeggen dat je schoonmoeder zondag haar verjaardag viert. Voor hem is de verjaardag van zijn moeder gewoon vanzelfsprekend en dan kan je best wel eens vergeten dat dat voor je vriendin niet zo is. Maak je niet zo druk, het is vast per ongeluk gegaan en heus geen aanklacht tegen jou.
quote:poldervrouw schreef op 16 maart 2012 @ 16:21:

huh ? waaorm moet je uitgenodigd worden ? Tis je schoonmoeder die je al 1 1/2 jaar kent.. Dat is toch vanzelfsprekend ?

Ja.. je doet moeilijk dus..Blijkbaar dus niet zo vanzelfsprekend voor TOs vriend, want die zou gewoon geweest zijn zonder dat TO ooit van iets had geweten...
Ik vraag me af of ik door mijn schoonmoeder wordt verwacht. Ik hoop het nu eerlijk gezegd niet, mocht ik toch niet gaan (en als ik hier niks van had gezegd was ik er sowieso niet geweest). Dat scheelt weer gezeik terwijl het niet mijn schuld is (wat nephthys zegt).
Ik zou toch maar gewoon gaan TO, maar wel eens een gesprek met je vriend hebben.

Het is waarschijnlijk een mannending, en hij bedoelt er niets slecht mee, maar het zou toch handig zijn moest hij begrijpen dat het jou in een hele moeilijke situatie plaatst. En in de toekomst niet meer van deze flaters slaat.
Natuurlijk word je verwacht. Ik word ook nooit uitgenodigd op de verjaardag van mijn schoonmoeder, maar dat komt omdat ik een relatie heb met haar zoon. En dus gewoon bij de familie hoor.

En het is toch nog geen zondag? Waarschijnlijk was je vriend er voor die tijd nog wel over begonnen, ook al was dat misschien op het laatste moment.

Weet je zelf niet wanneer zijn moeder ongeveer jarig is? Want dan had je misschien zelf ook wel kunnen vragen wanneer ze eigenlijk van plan is haar verjaardag te vieren? Gewoon uit interesse?
quote:nephthys schreef op 16 maart 2012 @ 16:25:

Ik zou toch maar gewoon gaan TO, maar wel eens een gesprek met je vriend hebben.

Het is waarschijnlijk een mannending, en hij bedoelt er niets slecht mee, maar het zou toch handig zijn moest hij begrijpen dat het jou in een hele moeilijke situatie plaatst. En in de toekomst niet meer van deze flaters slaat.Ik ga inderdaad maar gewoon (hoewel nu met tegenzin, want ik vraag me af of het mijn vriend wel boeit dat ik meega... aan de andere kant, dit doe ik voor mijn schoonmoeder). En ik ga zeker nog even praten, want ik vind het oprecht een lastige situatie. Ik snap dat sommigen van jullie vinden dat ik zeur, maar zoiets kan gewoon verkeerd uitpakken. Schoonmoeder die zich afvraagt waar ik ben, en dan maar hopen dat vriendlief uitlegt wat er is gebeurd.
Pfff...vergat mijn vriend me maar eens op zulke dagen...
quote:Emmm schreef op 16 maart 2012 @ 16:27:

Natuurlijk word je verwacht. Ik word ook nooit uitgenodigd op de verjaardag van mijn schoonmoeder, maar dat komt omdat ik een relatie heb met haar zoon. En dus gewoon bij de familie hoor.

Dat is ook zo. Maar het is dan zo pijnlijk als je vriend niet informeert aangezien ik zijn moeder niet over de telefoon spreek ofzo..

quote:En het is toch nog geen zondag? Waarschijnlijk was je vriend er voor die tijd nog wel over begonnen, ook al was dat misschien op het laatste moment.

Hij was er al twee keer over begonnen, zonder te vragen of ik ook kon.

quote:Weet je zelf niet wanneer zijn moeder ongeveer jarig is? Want dan had je misschien zelf ook wel kunnen vragen wanneer ze eigenlijk van plan is haar verjaardag te vieren? Gewoon uit interesse?Dat zal ik in het vervolg zeker doen, mede om dit soort akward situations te voorkomen
quote:_snoezepoesje1986_ schreef op 16 maart 2012 @ 16:31:

Pfff...vergat mijn vriend me maar eens op zulke dagen...
quote:Suesse schreef op 16 maart 2012 @ 16:20:

[...]

Als hij er niks over had gezegd, had ik niet geweten dat hij zondag naar zijn moeders verjaardag zou gaan. Ik vind het gewoon netjes als de ander vraagt: heb je zin om mee te gaan?

Hij heeft het twee keer genoemd! Waarom moet hij je expliciet vragen voor de verjaardag van je schoonmoeder????

Waarom zeg jij niet? Wanneer? hoe laat? Kijk ik even of ik kan?

Of mag ik mee?

Waarom moet JIJ expliciet uitgenodigd worden door je vriend voor de verjaardag van zijn moeder?
quote:Suesse schreef op 16 maart 2012 @ 16:01:

[...]

Nu moet ik een beetje lachen, jij zou zo mijn vriend kunnen zijn. Erg herkenbaar, haha. Heeft zij alleen dan niet het gevoel dat je haar niet serieus neemt? Zou ik wel hebben ;)

Zij niet. Dus wie is de onderscheidende factor? Jij.

Jij bent diegene die zich onzeker voelt. En jij voelt je niet serieus genomen. Jij.

Het is niet zijn probleem. Met hem is niks mis.

Jij bent je eigen probleem. Dat kun je zelf oplossen. Door tegen jezelf te zeggen: hij is een fijne vriend, ik voel me onzeker, ik heb een knuffel nodig. Maar in plaats daarvan pak jij de pistolen, en gaat waarom-vragen stellen. Een waarom-vraag is een boosheids-vraag. Je bent boos, angstig en onzeker. Doe er wat aan.
quote:liselore3punt0 schreef op 16 maart 2012 @ 16:41:

[...]

Hij heeft het twee keer genoemd! Waarom moet hij je expliciet vragen voor de verjaardag van je schoonmoeder????

Waarom zeg jij niet? Wanneer? hoe laat? Kijk ik even of ik kan?

Of mag ik mee?

Waarom moet JIJ expliciet uitgenodigd worden door je vriend voor de verjaardag van zijn moeder?Omdat het ZIJN moeder is, en ik niet in de positie wil zitten dat ik mezelf maar moet uitnodigen omdat hij vaker dingen vergeet. Dan kan hij wel twee keer gezegd hebben dat hij erheen gaat, maar hoe moeilijk is het om dan ook om aan mij te vragen of ik ook nog mee wil? Is het dan zó lastig om die link naar mij te leggen als ik nota bene voor zijn neus sta als hij het erover heeft?
quote:Suesse schreef op 16 maart 2012 @ 16:45:

[...]

Omdat het ZIJN moeder is, en ik niet in de positie wil zitten dat ik mezelf maar moet uitnodigen omdat hij vaker dingen vergeet. Dan kan hij wel twee keer gezegd hebben dat hij erheen gaat, maar hoe moeilijk is het om dan ook om aan mij te vragen of ik ook nog mee wil? Is het dan zó lastig om die link naar mij te leggen als ik nota bene voor zijn neus sta als hij het erover heeft?

Daar gaat het niet om, waarom moet jij expliciet uitgenodigd worden?

Waarom heb jij dat nodig om gevraagd te worden??? En waarom is alleen het op die manier goed en anders niet
quote:monsterpinguin schreef op 16 maart 2012 @ 16:44:

[...]

Zij niet. Dus wie is de onderscheidende factor? Jij.

Jij bent diegene die zich onzeker voelt. En jij voelt je niet serieus genomen. Jij.

Het is niet zijn probleem. Met hem is niks mis.

Jij bent je eigen probleem. Dat kun je zelf oplossen. Door tegen jezelf te zeggen: hij is een fijne vriend, ik voel me onzeker, ik heb een knuffel nodig. Maar in plaats daarvan pak jij de pistolen, en gaat waarom-vragen stellen. Een waarom-vraag is een boosheids-vraag. Je bent boos, angstig en onzeker. Doe er wat aan.Ik ben me er absoluut van bewust dat ik onzeker ben. Maar jij trekt nu conclusies op basis van jouw vriendin en op mijn antwoorden. 'Het is niet zijn probleem, met hem is niks mis'. Dat zou hij ook kunnen zeggen. Maar mijns inziens is het hebben van een relatie een wisselwerking. Het feit dat hij zo reageert maakt me onzeker. En dan is het 100% mijn probleem?
quote:liselore3punt0 schreef op 16 maart 2012 @ 16:47:

[...]

Daar gaat het niet om, waarom moet jij expliciet uitgenodigd worden?

Waarom heb jij dat nodig om gevraagd te worden??? En waarom is alleen het op die manier goed en anders nietOp zo'n manier laat hij merken dat hij me ziet staan. Dan toont hij interesse. Soort van manieren hebben.
citaat: Het feit dat hij zo reageert maakt me onzeker. En dan is het 100% mijn probleem?

Ja, dat is 100% jouw probleem. Niet om zo je vriend z'n straatje schoon te vegen, maar om duidelijk te maken dat een gebeurtenis (gedrag van je vriend) een bepaalde emotie bij je oproept. Die emotie kun je 'sturen'.

Bijvoorbeeld: Hé vriend, je hebt nu al twee keer verteld dat je moeder zondag haar verjaardag viert. Ik merk dat ik me onzeker ben gaan voelen door je opmerkingen. Ik wil graag mee naar de verjaardag van mijn schoonmoeder, maar ik weet niet of ik ben uitgenodigd. Kun je hier wat meer over vertellen?

Met bovenstaande houd je de communicatie open en vermijd je aanvallende waarom-vragen die je vriend mogelijk doen laten dichtklappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven