Verjaardag van opa

16-07-2018 13:20 99 berichten
Hoe zouden jullie hierop reageren, en is er iemand fout?
Opa is al zijn hele leven in de zomervakantie jarig en viert zijn verjaardag op de dag zelf of het weekend erna (met uit eten). Daar wordt nooit vanaf geweken, en de meeste gasten (zowel familie als vrienden) houden daar meestal rekening mee. Dit jaar kunnen twee kleinkinderen er niet bij zijn. Gescheiden ouders dus een is nog met haar vader op vakantie, en de ander (volwassen) heeft net dat weekend weg gepland met een vriendin. Jammer, vindt hun moeder, maar ze moeten op de dag zelf maar even bellen of whatsappen.
Opa is zwaar teleurgesteld en steekt dat niet onder stoelen of banken. Iedereen weet toch al jaren dat hij die dag jarig is. Hoe moeilijk is het om daar rekening mee te houden? En nu krijgt hij nog wel een rond getal (is toeval, er gebeurt niets speciaals).
Eigenlijk is moeder zelf ook wel een beetje pissed dat opa niet gewoon een weekje later plant als wel iedereen erbij kan zijn. Met name het jongste kleinkind vindt dat altijd een topuitje.
Dus ja, herkenbaar voor iemand?
In de zomervakantie en dan nog niet eens altijd op een vaste dag (want op de dag zelf OF het weekend erna)...daar kun je toch geen rekening mee houden? Ik vind het knap dat iedereen dat al zo lang gedaan heeft eigenlijk.
Ik vind verjaardagen niet zo belangrijk dus ik zou dat al meteen niet gedaan hebben.

Maar hoe groter de familie wordt, hoe lastiger toch?
Alle reacties Link kopieren
Opa zeurt. Een vakantie is niet altijd te plannen, je moet rekening houden met ex en met de collega's op je werk.
ik geef mn bek ook maar een douw
laylalala schreef:
16-07-2018 13:43

Als ik de oudste was had ik van mijn ouders echt wel een stevig gesprek gekregen dat het geen pas is om iets anders te plannen en de opdracht om zelf maar met opa om tafel te gaan hoe ik het kan goedmaken dat ik niet bij de verjaardag kan zijn. Je weet immers hoe belangrijk opa zijn verjaardag vindt en je weet niet hoeveel verjaardagen er nog gaan zijn.
Pff chantage.

Als oudste ben je er misschien al 20x bij geweest. Op een gegeven moment mag je ook je eigen leven gaan leiden hoor.
Wanneer je ouder wordt, word je meestal minder flexibel.

Dit probleem had veel en veel eerder aangepakt moeten worden. Het was gewoon wachten op het moment dat er een keertje iemand niet kon. En wanneer de familie uitbreid wordt de kans daarop steeds groter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Is jongste in het buitenland op vakantie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
laverneb schreef:
16-07-2018 13:35
Opa is dus gewend dat iedereen er altijd bij is geweest.
Waarom mag hij het niet jammer vinden dat het dit jaar niet zo is?
Ik heb zelf geen mensen in mijn familie die zo star reageren, maar ik zou het best kunnen begrijpen van opa, maar het is op dit moment even niet anders. Er is geen goed of fout vind ik.
Inderdaad.Als kleinkind 10 jaar word en opa zou dan op vakantie zijn zou jij dat jammer vinden TO? Of verplaats je dan de verjaardag van je kind zodat opa er bij kan zijn?
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 13:46
Opa zeurt. Een vakantie is niet altijd te plannen, je moet rekening houden met ex en met de collega's op je werk.
Maar de moeder zeurt dan ook toch? Zij wil dat opa zijn verjaardag verzet omdat haar kind dan niet bij kan zijn.
Eigenlijk is moeder zelf ook wel een beetje pissed dat opa niet gewoon een weekje later plant als wel iedereen erbij kan zijn. Met name het jongste kleinkind vindt dat altijd een topuitje.
3thee schreef:
16-07-2018 13:50
Pff chantage.

Als oudste ben je er misschien al 20x bij geweest. Op een gegeven moment mag je ook je eigen leven gaan leiden hoor.
Dat zal best chantage zijn, maar als volwassene weet je ook dat het soms goed is om iets te doen waar je een ander gelukkig mee maakt. Opa vindt zijn verjaardag belangrijk om te vieren met iedereen. En hij viert het op 364 dagen per jaar niet. Dus hoe groot is nou de moeite om te zorgen dat je erbij bent?
Toen ik eenmaal uit huis was hebben mijn ouders echt wel duidelijk gemaakt dat er nog steeds bepaalde verwachtingen waren, namelijk semi-verplichte aanwezigheden zo'n 5 keer per jaar (verjaardagen en familiedag). Enige uitzondering werd gemaakt als een festiviteit in het weekend rondom tentamens gepland werd. Andere zaken waren geen excuus. Een weekendje weg, zeker als flexibele jong-volwassene kan prima een weekje later of eerder.
Blondie456 schreef:
16-07-2018 13:24
Ik vind opa veeleisend en een zeur.
Ik ook.
Mijn schoonvader is op een feestdag jarig en vierde het vroeger altijd het weekend ervoor of erna. Prima wat mij betreft.
Om de een of andere reden moet het tegenwoordig op de dag zelf en vindt hij het raar als mensen ( en wij) vroeg weggaan omdat er dan ook andere festiviteiten zijn.
Habbekratz schreef:
16-07-2018 13:51
Inderdaad.Als kleinkind 10 jaar word en opa zou dan op vakantie zijn zou jij dat jammer vinden TO? Of verplaats je dan de verjaardag van je kind zodat opa er bij kan zijn?
Wij verplaatsen de verjaardag. Opa gaat zelf na zijn verjaardag twee weken naar een familielid (logeren). Ik ben in die periode jarig en schuif mijn verjaardag dus naar achter.
laylalala schreef:
16-07-2018 13:55
Dat zal best chantage zijn, maar als volwassene weet je ook dat het soms goed is om iets te doen waar je een ander gelukkig mee maakt. Opa vindt zijn verjaardag belangrijk om te vieren met iedereen. En hij viert het op 364 dagen per jaar niet. Dus hoe groot is nou de moeite om te zorgen dat je erbij bent?
Ik zou denken, er zijn nog 364 andere dagen om mij te zien. Waarom per se tegelijk met alle anderen? Gaat het om MIJ of om de aantallen die komen om hem te eren? Als het dat laatste is ben ik er principieel op tegen ;-)

Je doet trouwens al genoeg dingen voor anderen. Het wordt altijd zo gebracht alsof je dat alleen maar van die ene familieverplichting kunt leren, maar dat is natuurlijk onzin. Het kleinkind is al jarenlang geweest.
Mijn oma vierde vroeger altijd haar verjaardag op de dag zelf. Daar konden ook niet altijd alle (achter)kleinkinderen bij zijn. Ze was in december jarig, vlak voor de kerstdagen. Was nu eenmaal zo, geen reden voor oma om haar verjaardag te verzetten. En degenen die niet konden kwamen dan later nog wel een keer langs. In ieder geval geen reden voor oma om boos te zijn.

Mijn idee: opa moet gewoon zijn verjaardag houden op een moment dat hij dat wil. Als niet iedereen kan, dan heeft hij dat te accepteren. Want als hij een week later gaat zitten dan zijn er dan weer anderen die niet kunnen.
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 14:01
Wij verplaatsen de verjaardag. Opa gaat zelf na zijn verjaardag twee weken naar een familielid (logeren). Ik ben in die periode jarig en schuif mijn verjaardag dus naar achter.
Omdat je perse opa erbij wil hebben? Je bent echt knetter gek dan wat mij betreft....
laylalala schreef:
Toen ik eenmaal uit huis was hebben mijn ouders echt wel duidelijk gemaakt dat er nog steeds bepaalde verwachtingen waren, namelijk semi-verplichte aanwezigheden zo'n 5 keer per jaar (verjaardagen en familiedag). Enige uitzondering werd gemaakt als een festiviteit in het weekend rondom tentamens gepland werd. Andere zaken waren geen excuus. Een weekendje weg, zeker als flexibele jong-volwassene kan prima een weekje later of eerder.

Jij bepaalt of je volwassen , op zichzelf wonende kind van 20-25 wel of niet zijn weekendje weg (met vrienden/partner/vereniging neem ik aan) anders kan plannen?

Koekoek :bonk:
MinkeDeWit schreef:

Het valt mij vaker op in topics van jou dat je moeite hebt met aanvoelen waar je een grens mag trekken.
Opa klinkt egocentrisch en onsympathiek. Daar ga je tich niet zoveel moeite voor doen? Heeft hij jou ook in de tang qua schuldgevoelens aanpraten?
laylalala schreef:
Knetter gek.... echt waar... je laat je leven als volwassenen toch niet nog steeds door je ouders regeren.
Ik ging als jonge tiener al niet meer mee naar familieverjaardagen. En familiedagen zeggen we vaker wel af dan niet.
MinkeDeWit schreef:
Maar opa gaat uit eten.Daar ga je niet constant mee schuiven als dan weer die en dan weer een ander niet kan.Of het restaurant zit dan weer vol.Waarschijnlijk heeft hij al lang van tevoren gereserveerd. Dan is schuiven met een verjaardag toch wat anders dan dat je het thuis viert.
wilma36 schreef:
16-07-2018 14:03

Mijn idee: opa moet gewoon zijn verjaardag houden op een moment dat hij dat wil. Als niet iedereen kan, dan heeft hij dat te accepteren. Want als hij een week later gaat zitten dan zijn er dan weer anderen die niet kunnen.
Inderdaad.En hij gaat met de familie uit eten en heeft voor die datum al reeds gereserveerd. Dat ga je ook niet steeds verzetten omdat dan Piet niet kan en dan Klaas weer niet.
Habbekratz schreef:
16-07-2018 14:15
Inderdaad.En hij gaat met de familie uit eten en heeft voor die datum al reeds gereserveerd. Dat ga je ook niet steeds verzetten omdat dan Piet niet kan en dan Klaas weer niet.
Doet me denken aan een uitje dat ik organiseerde op het werk. Ik had een datum ver genoeg in de toekomst geprikt, maar uiteraard konden enkelen die dag niet.

Begon een collega te opperen: was het niet beter om enkele data voor te stellen en de datum te nemen met de meeste deelnemers?

Ik doe dat (met frisse tegenzin). Resultaat: op de datum met de meeste deelnemers waren we met EXACT evenveel als op de eerste datum. Alleen kon de collega met dit geweldige idee op de eerste datum wel, maar op deze nieuwe datum niet.
:rolling:
Xanthan schreef:
16-07-2018 13:28
Opa klinkt behoorlijk egocentrisch... kleinkind vraagt niet om gescheiden ouders hè, dat kan de man ook zelf bedenken.

Als ik kleinkind was en ik zou deze reactie van opa horen dan kon hij de boom in met zn verjaardag.
Eens. En heus geen ramp als iemand eens niet op je verjaardag kan zijn.
Mijn zoon had een opa die juist rekening hield met hèm. Opa, mijn vader, heeft zelfs zijn eigen dood uitgesteld (euthanasie ) omdat de crematie anders samen zou vallen met een groot evenement waar mijn zoon zich al maanden op verheugde.

Nee, ik kan er weinig mee. Als je in de vakantie jarig bent, kunnen mensen op vakantie zijn. Lekker boeiend.
Opa is oud en wijs genoeg om dit niet zo enorm groot te maken.

Het punt met gescheiden ouders is nu eenmaal dat de zomerverdeling vast ligt: die weken bij de een, die weken bij de ander.

En voor het andere kleinkind: er moet ook ruimte zijn voor eigen plannen in de zomervakantie.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2018 12:54
Reden: ongepast
94.87% gewijzigd
Damned if I don’t
Als je wil dat echt iedereen erbij is, moet je de datum in overleg plannen. Doe je dat niet, dan loop je altijd het risico dat iemand niet kan. Zeker als je midden in de zomervakantie jarig bent. Iedereen moet zijn vakantie daar maar net altijd omheen kunnen en willen plannen, en iemand zou maar een keer een langere reis willen maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind zowel opa als moeder een beetje overdreven. Opa mag het jammer vinden, maar hoeft niet als een klein kind stampei te maken. Moeder mag niet verwachten dat opa de verjaardag gaat verzetten alleen maar zodat haar kind erbij kan zijn. Er zijn namelijk nog meer familieleden om rekening mee te houden.

Het is maar een verjaardag, ik denk dat het de familie goed doet te beseffen dat een verjaardag nou ook weer niet zoooo bijzonder is.
MinkeDeWit schreef:
Oei....dan begrijp ik waarom opa zo is. Hij is het dus gewend dat iedereen zich aanpast aan hem.
Hier zou opa het jammer vinden dat zijn volwassen kleinkind er niet bij zou zijn en ik zou haar uitleggen dat het weekend ook later of eerder kan, maar wat mijn 19 jarige kind ermee doet, is aan haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven