Verjaardag van opa

16-07-2018 13:20 99 berichten
Hoe zouden jullie hierop reageren, en is er iemand fout?
Opa is al zijn hele leven in de zomervakantie jarig en viert zijn verjaardag op de dag zelf of het weekend erna (met uit eten). Daar wordt nooit vanaf geweken, en de meeste gasten (zowel familie als vrienden) houden daar meestal rekening mee. Dit jaar kunnen twee kleinkinderen er niet bij zijn. Gescheiden ouders dus een is nog met haar vader op vakantie, en de ander (volwassen) heeft net dat weekend weg gepland met een vriendin. Jammer, vindt hun moeder, maar ze moeten op de dag zelf maar even bellen of whatsappen.
Opa is zwaar teleurgesteld en steekt dat niet onder stoelen of banken. Iedereen weet toch al jaren dat hij die dag jarig is. Hoe moeilijk is het om daar rekening mee te houden? En nu krijgt hij nog wel een rond getal (is toeval, er gebeurt niets speciaals).
Eigenlijk is moeder zelf ook wel een beetje pissed dat opa niet gewoon een weekje later plant als wel iedereen erbij kan zijn. Met name het jongste kleinkind vindt dat altijd een topuitje.
Dus ja, herkenbaar voor iemand?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-07-2018 14:34
Als je wil dat echt iedereen erbij is, moet je de datum in overleg plannen. Doe je dat niet, dan loop je altijd het risico dat iemand niet kan. Zeker als je midden in de zomervakantie jarig bent. Iedereen moet zijn vakantie daar maar net altijd omheen kunnen en willen plannen, en iemand zou maar een keer een langere reis willen maken.
Leuk ook voor op het werk en met collega's, ik wil de laatste 3 weken van de zomervakantie, want opa is ergens in de eerste 3 weken jaren en ik moet erbij zijn van die ouwe.
Mensen moeten nou eenmaal rekening houden met werk, school, sport, verjaardagen van 4 grootouders (bij gescheiden ouders met nieuwe partners 8 grootouders), broers, zussen, neefjes, nichtjes en hun eigen gezin. En als kleinkinderen groter worden krijgen ze verkering dus ook aan die kant verplichtingen. Er kan helaas wel eens een verjaardag gemist worden dan.
Och opaatje toch. Wel sneu voor hem, maar eisen is gek.
Ik vind opa ook nogal veeleisend. Iedereen moet erbij zijn, elk jaar weer? Poeh! Ik ben zelf ook middenin de zomer jarig, en het ene jaar heb ik 4 gasten en het andere jaar 20, bij wijze van spreken. Prima hoor. Ik voel me er (als volwassene) niet minder jarig om. Als de kleinkinderen er wel aandacht aan besteden met een kaartje of telefoontje is het wat mij betreft wel klaar.

De vraag van moeder of het niet een week later kan omdat kind het zo leuk vindt, is in mijn ogen ook absurd trouwens. Dan is er wel weer iemand anders die niet of moeilijk kan.

En inderdaad, vakantie plannen is al zo'n gedoe, zelfs zonder 2 ouders met co-ouderschap. Wij proberen onze vakantie om werkprojecten en ons vaste vrijwilligerswerk heen te plannen, een verjaardag van een familielid staat echt niet bovenaan het lijstje.
The owls are not what they seem
Wat ben ik blij dat mijn grootouders altijd zeggen: als het niet uitkomt is het niet erg hoor je leeft je eigen leven.
En dat is eigenlijk ook zo bij de rest van mijn familie en schoonfamilie...
Bij mijn grootouders zorg ik er wel voor dat ik vlak voor of vlak na de verjaardag langskom.

Vind het best wel gek dat iedereen verjaardagen verzet voor opa...

Als opa al teleurgesteld is vind ik dat hij dat als volwassen man best voor zich had kunnen houden, niet eerlijk voor de kinderen.
En als moeder zijnde zou ik er dan wel voor zorgen dat kind op de verjaardag van opa iets laat horen aan hem of zorgt dat er iets gestuurd wordt.
Zoals al eerder genoemd kun je tegenwoordig leuke kaarten en cadeaus laten bezorgen.
Tralalalala
Wat jammer zo'n reactie van opa zeg..

Mijn zoontje belde oma omdat hij moest kiezen tussen haar feestje en een heel bijzonder feestje van een vriendje. Hij vond het lastig om te kiezen..

Oma zei dat het helemaal niet lastig was: "Lekker naar je vriendje gaan hoor, dat klinkt als een superpartijtje! En ik ben van plan om 100 te worden, dus dan zijn er nog genoeg verjaardagen waar je bij kunt zijn!"

Kind blij, oma blij (dat haar kleinkind een nóg leuker uitje heeft) en ik blij. Het resultaat is dat we altijd ons best doen om er zoveel mogelijk te zijn én dat we het elkaar durven zeggen als er iets anders is..
Zo weet je gelijk ook dat iedereen die er wel is, er echt is omdat hij er graag bij wil zijn. :-)

Ik hoop dat je kinderen niet teveel last hebben van de teleurstelling van opa. En dat hij uiteindelijk ook kan genieten van de leuke dingen die horen bij het groter worden van zijn kleinkinderen.
Verjaardagen maken meer kapot dan je lief is.

Heb ik hier op het forum geleerd, in navolging op het topic ‘wat heb je van het forum geleerd’.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
NurseMel schreef:
16-07-2018 13:32
Herkenbaar, ik werk in de zorg en hoor dit vaker maar dan van de opa’s in kwestie zelf.

Woont opa alleen? Hoe vaak krijgt hij bezoek?
Ik herken dit soort dingen dan ook vnl van ouderen die (naar hun eigen mening) veel alleen zijn. Zij zien hun verjaardag dan ook echt als moment dat iedereen er hóórt te zijn.
Ik probeer bij de mensen wel eens de andere kant te belichten maar daar staan ze toch vaak niet open voor.
Moeilijk hoor!
Dit. Ik snap best dat zo'n meneer dan denkt 'het is altijd deze datum en eindelijk is dan iedereen samen'
Klinkt heel sneu en is het ook, maar een (eenzame) oudere kijkt enorm uit naar dit soort dingen. Ik probeer ook altijd rekening te houden met opa en oma maar het kan niet altijd zoals ze verwachten.
Onze tijd is nu.
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 14:01
Wij verplaatsen de verjaardag. Opa gaat zelf na zijn verjaardag twee weken naar een familielid (logeren). Ik ben in die periode jarig en schuif mijn verjaardag dus naar achter.
Jullie zijn helemaal gek geworden met elkaar.
Hoe zouden jullie hierop reageren

Niet. Ik zie echt niet in waarom je in vredesnaam de behoefte zou voelen om hierop te reageren/je mee te bemoeien :confused: .
Nee niet herkenbaar. Gelukkig niet.
Ik ben zelf ook in de vakantie jarig en als er iemand niet kan maakt me dat helemaal niet uit. Kinderen, kleinkinderen, familie of vrienden.
Ik vind het te gek voor woorden als ik zou eisen dat iedereen zijn vakantie om mijn verjaardag zou moeten plannen. :nut:
Jammer voor opa, volgend jaar beter. Op moet zich richten op zij die er wel bij zijn.

Maar ik vind niet dat opa het dan maar een week had moeten verzetten. Als je die datum eenmaal loslaat is het hek van de dam. Gewoon aanhouden, wie kan, kan, wie niet kan, kan niet. Naarmate kleinkinderen volwassen worden hebben zij meer hun eigen agenda die ook weer van veel factoren afhangt, zoals wanneer jij of reispartner vrij kunnen krijgen, regenseizoen in Thailand, voldoende gespaard hebben, voordelige tickets en noem maar op.

Ik heb persoonlijk niets met verjaardagen, maar ik snap dat het er misschien met het ouder worden misschien meer op aan komt. Maar dan alsnog zijn er genoeg momenten waarop zij die het hebben gemist aandacht aan opa kunnen schenken.
laylalala schreef:
16-07-2018 13:55
Toen ik eenmaal uit huis was hebben mijn ouders echt wel duidelijk gemaakt dat er nog steeds bepaalde verwachtingen waren, namelijk semi-verplichte aanwezigheden zo'n 5 keer per jaar (verjaardagen en familiedag). Enige uitzondering werd gemaakt als een festiviteit in het weekend rondom tentamens gepland werd. Andere zaken waren geen excuus. Een weekendje weg, zeker als flexibele jong-volwassene kan prima een weekje later of eerder.
Daar zouden mijn ouders aan mij een zware dobber hebben, ik heb er als volwassene meteen voor gezorgd dat ik er soms wel en niet ben. Ik wil niet in een soort verwachtingspatroon terechtkomen dat men er altijd maar vanuit gaat dat ik ergens bij ben. Anders blijft men zich veel te veel richten op die keer dat je er niet bij was in plaats van al die keren dat je er gewoon wél was. Dus ik doe het andersom, en als je er dan een keer bij bent is iedereen meteen heel enthousiast, haha!
TesseD schreef:
16-07-2018 15:06
Wat jammer zo'n reactie van opa zeg..

Mijn zoontje belde oma omdat hij moest kiezen tussen haar feestje en een heel bijzonder feestje van een vriendje. Hij vond het lastig om te kiezen..

Oma zei dat het helemaal niet lastig was: "Lekker naar je vriendje gaan hoor, dat klinkt als een superpartijtje! En ik ben van plan om 100 te worden, dus dan zijn er nog genoeg verjaardagen waar je bij kunt zijn!"

Oma naar mijn hart! :heart:
Het zou mijn reactie ook zijn. En daarbij zou ik mijn kleinzoon uitnodigen voor een andere dag.
Dan heeft oma een extra feestje. :yes:
Grappig al die verschillende meningen. Hier is onze 2e zoon vandaag 10 jaar geworden. Het is dan ook de 10e keer dat zijn opa en oma op vakantie zijn. Ikzelf vind het wel jammer. Ze zijn al jaren met pensioen en presteren het dus al 10 jaar er niet te zijn. Mijn zoon stoort het helemaal niet. Hij weet niet beter.
Never judge a book by its cover.
Mijn oma is midden in de zomer jarig en viert het altijd op de dag zelf. Iedereen houdt er rekening mee en probeert erbij te zijn, maar wat niet kan, kan niet. Zeker met schoolgaande kinderen in verschillende vakantieregio’s is het niet altijd mogelijk. Oma vindt dat jammer, maar niet erg.

Er volgt ook altijd een etentje ter ere van de verjaardag en dat is op de eerste zaterdag dat iedereen weer terug is van vakantie. En dan wordt net zolang een datum gezocht totdat iedereen erbij kan zijn.
Paradise-girl schreef:
16-07-2018 17:42
Mijn oma is midden in de zomer jarig en viert het altijd op de dag zelf. Iedereen houdt er rekening mee en probeert erbij te zijn, maar wat niet kan, kan niet. Zeker met schoolgaande kinderen in verschillende vakantieregio’s is het niet altijd mogelijk. Oma vindt dat jammer, maar niet erg.

Er volgt ook altijd een etentje ter ere van de verjaardag en dat is op de eerste zaterdag dat iedereen weer terug is van vakantie. En dan wordt net zolang een datum gezocht totdat iedereen erbij kan zijn.
En hoe doen de jongvolwassenen dat dan? Die hebben altijd nog altijd zin in familie verplichtingen?
Tja, het is gewoon een moeilijke man en het is lastig om altijd een goed (klein-) kind te zijn. Hij beseft zelf overigens niet dat hij altijd over andermans grenzen dendert, en bijv geen wederkerige gesprekken kan voeren. Dus dan is hij vaak erg teleurgesteld als nieuwe contacten (maar ook wel oude vrienden) voor zijn gevoel ‘zomaar’ afhaken. Hij wordt er niet makkelijker op naarmate hij ouder wordt, en de kleinkinderen krijgen dat natuurlijk ook steeds meer door.
Blondie456 schreef:
16-07-2018 13:24
Ik vind opa veeleisend en een zeur.
Ik ook.
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 18:51
Tja, het is gewoon een moeilijke man en het is lastig om altijd een goed (klein-) kind te zijn. Hij beseft zelf overigens niet dat hij altijd over andermans grenzen dendert, en bijv geen wederkerige gesprekken kan voeren. Dus dan is hij vaak erg teleurgesteld als nieuwe contacten (maar ook wel oude vrienden) voor zijn gevoel ‘zomaar’ afhaken. Hij wordt er niet makkelijker op naarmate hij ouder wordt, en de kleinkinderen krijgen dat natuurlijk ook steeds meer door.
Je hoeft toch geen goed (klein)kind te zijn voor een moeilijke man?
Opa mag best even mokken maar we leven niet meer in een tijd waar de woonplaats +5km je complete leven was. Alle familie in de buurt etc. Dit is gewoon hoe het gaat. Mensen hebben een eigen leven en dat heeft opa te accepteren. Bovendien is er nog steeds een volle tafel die hem alle aandacht geeft.

Natuurlijk is het wel zo vriendelijk als ze op de dag zelf even bellen of een mooie kaart sturen en natuurlijk na de vakantie even een bezoekje aan opa brengen.
3thee schreef:
16-07-2018 19:58
Je hoeft toch geen goed (klein)kind te zijn voor een moeilijke man?
Nee, dat hoeft niet, maar hij heeft voor zichzelf een ideale Bluebandfamilie voor ogen. Zijn we nooit geweest maar hij denkt dus wel dat we dat zijn, en een paar keer per jaar proberen we dat uit te beelden. Het klinkt wel een beetje gek :$
seroni schreef:
16-07-2018 17:26
Grappig al die verschillende meningen. Hier is onze 2e zoon vandaag 10 jaar geworden. Het is dan ook de 10e keer dat zijn opa en oma op vakantie zijn. Ikzelf vind het wel jammer. Ze zijn al jaren met pensioen en presteren het dus al 10 jaar er niet te zijn. Mijn zoon stoort het helemaal niet. Hij weet niet beter.

Vind ik een heel ander verhaal!

Voor kinderen zijn verjaardagen belangrijk.

Bovendien hebben opa en oma geen rekening te houden met school-, werk- of gezinsvakantie.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Wat raar dat iedereen er altijd al geweest is op de verjaardag van opa. Zo midden in de vakantie.
Wat lief van jullie.

Wat ik dan niet snap is dat hij wel verwacht dat dochter haar verjaardag later viert omdat hij uit logeren is. En dat ze dat nog doet ook.
Voor het jongste kleinkind is het sneu en daar zou ik als opa zijnde wel rekening mee proberen te houden... Hangt er sowieso wel een beetje van af hoe groot de familie is: bij een kleine familie zou ik al eerder schuiven dan wanneer er 10 kleinkinderen zijn om rekening mee te houden. En wat ook een rol speelt: wat is de band met opa? Hoe hecht zijn ze?
Wat het oudere kleinkind betreft... bij een ronde verjaardag zou ik toch denken dat zij er rekening mee houdt...

Mijn oma viert dit jaar een rond getal en we hebben onze ganse vakantie erom heen gepland zodat we er op de dag zelf bij kunnen zijn. Maar wij hebben een hele kleine familie en ik heb jaren met oma in hetzelfde huis gewoond dus ik vind het niet meer dan normaal dat ik er met gezin ben.
De voorbije jaren waren we er overigens niet met haar verjaardag, maar dan vierden we een weekje later. Vond ze helemaal niet erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven