Verjaardagen
woensdag 16 september 2009 om 18:24
N.a.v. van een ander topic over verjaardagen, vroeg ik me af wie er allemaal nog naar de verjaardagen van ooms / tantes / neven en nichten gaan. Ik heb zelf een redelijk grote familie. De laatste tijd zijn daar best wat neefjes en nichtjes bijgekomen. Vroeger ging ik altijd naar elke verjaardag toe, maar nu studeer ik in een andere stad, en heb ik een vriend die weer in een andere stad woont. Ik ben vaak in het weekend bij hem, en doordeweeks dus in mijn studentenstad. Als gevolg daarvan ga ik niet meer naar elke verjaardag toe. De mensen met wie ik redelijk close was / ben (zoals de familie die ik ook vaak doordeweeks bezocht toen ik nog thuis woonde) bezoek ik nog wel op hun verjaardag maar bij de rest bel ik of stuur ik een smsje. Nu heb ik soms het idee dat dit mij kwalijk wordt genomen. Als ik mijn familie zie (op een feestje of iets dergelijks) krijg ik vaak de opmerking: goh leef jij ook nog, of iets in die trant. Ik heb bij mijn eigen verjaardag zoiets van 'wie wil komen komt, wie niet wil komen of iets anders te doen heeft komt gewoon niet.' Voor mij zijn verjaardagen vrijblijvender. Vraag me vaak af of ik de enige ben die er zo over denkt, want bij ons in de familie wordt er soms best een big deal van gemaakt heb ik het idee. Naar mijn idee is het logisch dat wanneer je ouder wordt, je een ander leven krijgt, en dat daar alle verjaardagen, feestjes en partijtjes van alle familieleden niet vanzelfsprekend inpassen!
Ben benieuwd naar jullie mening.
Ben benieuwd naar jullie mening.
woensdag 16 september 2009 om 18:28
Ik ga nooit naar verjaardagen van ooms, tantes, neven en nichten van mijn vaders kant, geen behoefte aan en we zijn ook niet dermate close dat er raar wordt gekeken dat ik niet kom, zo is het al jaren en nogmaals geen behoefte om daar verandering in aan te brengen. Verjaardagen van moeders kant, ben wel naar tante (moeders zus) haar 70e verjaardag geweest, met 1 van mijn neven ga ik geregeld wat eten dus als hij jarig is dan wip ik ook even langs.
woensdag 16 september 2009 om 18:33
Alleen van familie met wie we veel omgaan. Mijn moeder heeft een enorm grote familie en er zou geen beginnen aan zijn om naar al die verjaardagen te gaan. Vroeger deden mijn ouders het wel en ze hadden ieder weekend minimaal een verjaardag, soms zelfs meerdere. Inmiddels is de familie nog groter geworden.
Overigens is het in de familie van wie we wel naar verjaardagen gaan ook niet zo dat je meteen een afvallige bent als je een keertje niet komt.
Overigens is het in de familie van wie we wel naar verjaardagen gaan ook niet zo dat je meteen een afvallige bent als je een keertje niet komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 16 september 2009 om 18:35
Ik ga uberhaupt nooit naar verjaardagen van ooms, tantes, neven en nichten. Geen enkele behoefte aan. Ik vier mijn verjaardag ook nooit overigens. Alleen met mijn ouders ga ik lekker uit eten en soms spreek ik met 'n paar vrienden af rond de datum dat ik jarig ben, maar vaak ook niet want iedereen is altijd drukdrukdruk omdat het dan ook kerst is. Dat maakt 't voor mij ook weer makkelijker om mezelf ook niet verplicht te voelen naar andermans verjaardagen te komen. Vind 't ook veel leuker om gewoon 1 op 1 af te spreken ipv ergens op verjaardagsvisite te moeten komen zitten.
woensdag 16 september 2009 om 18:36
Het probleem is dat we met de familie van mijn vaders kant altijd best close waren / zijn. We gingen elke week bij elkaar eten, en daarnaast ook gewoon wel eens bij elkaar langs. Als ik nu naar iedere verjaardag moet gaan, ben ik steeds een weekend kwijt (is ook 2 uur reizen, en voor mijn vriend is er ook wel wat leukers te bedenken dan elk weekend op een verjaardag te zitten). Vandaar dat ik mij zelf soms lullig voel als ik niet ga, vooral als je dan zulke opmerkingen te horen krijgt als je ze weer een keer ziet! Maar blijkbaar is het niet abnormaal om niet meer naar de verjaardagen van je neven en nichten etc te gaan als je op een bepaalde leeftijd bent!
woensdag 16 september 2009 om 18:57
De gehele familie heeft afgesproken dat we niet aan de verjaardagen doen van ooms, tantes, neven en nichten. Alleen de directe broers en zussen gaan heen, maar niet de kinderen en andersom ook niet. We komen wel allemaal bij elkaar op oma's verjaardag. We vinden het allemaal prima zo, zien elkaar zo absoluut niet te vaak, is het altijd gezellig en ben je van die verplichting af want niemand heeft toch zin om op de verjaardag van tante Gerrie of ome Klaas kaas en worst te eten en te luisteren naar ouwe gelul van oudoom Bé.
ken ook wel families die heel hecht zijn en waarbij dit allemaal wel heel gezellig is. Maar bij ons werkt dit uitstekend!.
ken ook wel families die heel hecht zijn en waarbij dit allemaal wel heel gezellig is. Maar bij ons werkt dit uitstekend!.
woensdag 16 september 2009 om 19:42
Wij gaan ook niet naar onze ooms/ tantes, neven en nichten. Als ik ff zou gaan tellen ben ik dus ieder weekend zo'n beetje wel onder de pannen. Neven en nichten wonen bijna allemaal op zich zelf verspreid over het hele land, dus dat is geen doen.
Eén of twee keer per jaar gaan we wel gezellig met de hele familie een dag naar zee ofzo. Dan heb je tenminste ook een boel te kletsen.
Eén of twee keer per jaar gaan we wel gezellig met de hele familie een dag naar zee ofzo. Dan heb je tenminste ook een boel te kletsen.
woensdag 16 september 2009 om 19:45
ik ga alleen naar grootouders, ouders, broers en zussen en kinderen van broers en zussen (mijn neefjes en nichtjes, maar dat zijn dan wel kleine kinderen) mijn echte oom is overleden en mijn tantes wonen allemaal in het buitenland met hun kinderen. De kinderen van mijn 'tweede opa' (oma is dus hertrouwd) daar heb ik geen goede band mee...
Iedereen woont ook ver weg....als ze dichterbij hadden gewoond, was ik er misschien wel heen geweest.
Iedereen woont ook ver weg....als ze dichterbij hadden gewoond, was ik er misschien wel heen geweest.
woensdag 16 september 2009 om 19:51
Ik ga naar 1 tante en oom van mijn moeders kant en naar 1 tante en oom van mijn man. Zij komen ook naar onze verjaardagen.
Verder hebben we een vrij grote vriendenkring waar we wel naar de verjaardagen gaan en ook die van hun kinderen. Erg gezellig.
Voor onze kinderen houden we de verjaardagen redelijk groot (een man of 60 en een stuk of 25 kinderen zijn er dan wel) en zij zijn gelukkig in de zomer jarig.
Voor mezelf ('t is weer bijna zover) houd ik het liever wat kleiner (of beter nog niet...maar je ontkomt er bijna niet aan om toch een stukje vlaai uit te delen).
Verder hebben we een vrij grote vriendenkring waar we wel naar de verjaardagen gaan en ook die van hun kinderen. Erg gezellig.
Voor onze kinderen houden we de verjaardagen redelijk groot (een man of 60 en een stuk of 25 kinderen zijn er dan wel) en zij zijn gelukkig in de zomer jarig.
Voor mezelf ('t is weer bijna zover) houd ik het liever wat kleiner (of beter nog niet...maar je ontkomt er bijna niet aan om toch een stukje vlaai uit te delen).
woensdag 16 september 2009 om 19:54
Ga alleen naar de verjaardagen van familie waar ik bijna vriendschappelijk mee omga, en da's 1 tante/oom van moederszijde en een nichtje van vaderszijde. Oma sla ik zelfs soms over, die viert t namelijk altijd op de dag zelve en gezien de afstand lukt dat niet altijd. Ga dan wel het weekend ervoor of erna even langs en bel op dè dag.
Zelf vier ik mijn verjaardag overigens ook niet.
Zelf vier ik mijn verjaardag overigens ook niet.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
woensdag 16 september 2009 om 20:23