Verliefd op iemand die ziek is

18-05-2009 13:40 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 6 weken geleden heb ik iemand ontmoet. Als snel werd duidelijk dat we elkaar meer dan leuk vonden. En hij vertelde ook vrijwel meteen dat hij ziek is. Hij heeft een tumor achter zijn oog, ondekt door een voorhoofdholteontsteking die maar niet overging. Non operabel omdat het tegen zijn hersenkwab aangroeit en een operatie zou te riskant zijn. De prognose is wat onduidelijk, volgende week volgt een kuur van 6 weken maar de artsen zijn nog druk met verschillende onderzoeken. Dit alles heeft tot gevolg dat hij door een oog slecht ziet (hierdoor kan hij bijvoorbeeld geen autorijden) en veel moe is. Hij krijgt elke twee weken bloed i.v.m ernstige bloedarmoede, dit veroorzaakt de vermoeidheid. Verder functioneert hij eigenlijk nog gewoon zoals ieder ander mens.

Nu het wat "serieuzer" tussen ons wordt ( natuurlijk kennen we elkaar nog niet lang genoeg om te weten of het gaat werken, los van de ziekte) begin ik ook steeds meer te piekeren. Hoe wordt de toekomst? Kan ik dit aan? In mijn omgeving zei iemand; dat je daar aan begint! maar ik ben echt verliefd op hem geworden en zijn ziekte staat daar los van.

Weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Mijn verhaal kwijt en misschien iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Bedankt voor het lezen!
Elninjoo zo zie ik dat zelf niet, ik heb van alles wat geleerd, en kan gelukkig op al mijn verkeringen en scharrels met een glimlach terugkijken. Ik zeg er wel bij dat het allemaal kalverliefdes waren want ik heb mijn vriend leren kennen toen ik net achttien was, maar heb behoorlijk wat tranen gelaten toen, en toch heb ik blije gedachtes als ik er aan terug denk.
Ik heb er nog eens over nagedacht maar zou echt niet weten wat ik zou doen in Piepjes situatie. Ik denk dat echte liefde niet te stuiten is, maar aan de andere kant is het pas 6 weken.

Loop je weg voor een situatie die veel pijn en verdriet kan opleveren in de hoop op betere kansen op lang en gelukkig leven samen met het risico dat je de liefde van je leven misloopt, of ga je voor de kans op een intens gelukkig nu met het risico dat je een grote liefde verliest.

Ach, het hoeft ook niet zo dramatisch te zijn: misschien zijn jullie 3 maanden lang dolverliefd en ga het daarna gewoon over, dat gebeurt ook

In een relatie met een gezond persoon kan ook van alles mis gaan, en iemand die al ziek is kan wellicht genezen of nog heel lang leven. Niemand heeft garanties. Iedereen kan morgen onder een vrachtwagen komen of een vreselijke diagnose krijgen.

Ik ben blij dat ik niet in die verschrikkelijke situatie zit of voor zo'n heftige keuze sta. Mijn vriend en ik zijn beiden gezond, ook hij. Ik ben blij dat wij in een stadium zaten waar voor mij geen keuze aan de orde was (hij zei het nog wel: als je niet met mij verder wil, dan begrijp ik dat....... dat was werkelijk out of the question).

Piepje, ik wou je nog even sterkte wensen. Ik hoop dat jullie heerlijk onbezorgd en heftig verliefd kunnen zijn samen, dat is toch één van de mooiste dingen die je kunt meemaken. Ik kom nu al typende tot de conclusie dat je nog niet te veel aan de toekomst moet denken. Verliefd zijn is hier en nu. Toekomstplannen komen (eventueel) later.
Been there, done that and lost it all....

Ik heb inderdaad gekozen voor een zieke man, heb hem op een gegeven moment fulltime verzorgt en inderdaad, dat waren niet onze meest romantische momenten. Toch heb ik mij nooit zijn verzorger gevoeld, en bleven we altijd gelijkwaardig, altijd geliefden en bleef hij altijd Hero en nooit een patiënt. Het ziek zijn maakte gewoon deel uit van ons leven, maar overschaduwde nooit de persoon die mijn geliefde was.

De invulling van onze relatie vond in heftige tijden op een heel ander niveau plaats dan andere relaties. Dat is soms zwaar, maar nog vaker heel intens.

Inmiddels is mijn Lief, bijna 2 jaar dood, en hoewel ik even heel diep de rouw in ben gestort, kan ik nu wel zeggen dat mijn tijd met Hero dit verdriet meer dan waard zijn geweest. Het enige groter dan het verdriet was de liefde.

Maak een weloverwogen keuze in deze, beste Piepje het gaat lang niet altijd makkelijk zijn. Het zal niet simpel zijn, en tegelijkertijd simpeler dan alle andere dingen. Het zal zwaar zijn. Het zal zelfs zenuwslopend en verdrietig zijn. Ook als de toekomst voor jullie samen nog lang is.

Maar dat hij ziek is wil niet zeggend dat hij het niet waard is om heel erg lief te hebben, dat jij niet verzorgend bent wil niet zeggen dat jij hem niet heel erg gelukkig kunt maken.
Wat wilde ik nou toch typen?
Wat is de prognose Piepje? Wat zijn de kansen dat hij beter wordt of zal overlijden?

Het klinkt heel heftig. Ik vind het nogal wat om bewust een relatie aan te gaan met iemand die bijna zeker op korte termijn zal overlijden (áls dat zo is dan). Hij zal jou dat verdriet toch ook willen besparen? Het lijkt mij persoonlijk vreselijk om je partner achter te moeten laten.

Ik zou het dus níet doen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

Kiezen voor verdriet is niet romantisch, maar waanzin.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik was maar steeds aan het meelezen en kon niet reageren door die rottige foutmelding. Nu ineens lukt het weer wel. Ben op mijn werk dus moet het kort houden maar o zo fijn jullie reacties te lezen!

Wat zijn prognose is, is me niet duidelijk. Hij doet zelf enorm positief maar feit is wel dat ze hem niet willen opereren i.v.m alle risico's die daar bij komen kijk. De tumor drukt tegen zijn hersenkwab aan. Of dit niet opereren positief (als in, we hebben goede hoop op de kuren) of negatief is dat weet ik niet. De bloedarmoede is ontstaan door de tumor, die schijnt veel bloed nodig te hebben ( als ik het goed zeg...?). Het is alleen wel ernstig, zijn hb is de helft van een gezond mens, vandaar dus dat hij bloed krijgt. Daarbij komt nog dat hij door zijn ene oog heel slecht ziet omdat de tumor zich achter dat ook bevindt. Volgende week of de week erna begint hij met kuren, 6 weken lang, twee dagen in de week. Het is nog niet zeker wanneer dit gebeurt omdat zijn ijzer gehalte beter moet zijn willen ze hier aan beginnen. Van de week belde het ziekenhuis dat zijn bloed nog niet goed is en dus willen ze dit eerst op orde krijgen zeg maar. Het ziekenhuis is trouwens wel ontzettend behulpzaam in alles en dat is echt super fijn! Ik weet trouwens niet of ik het zo goed uit heb uitgelegd, mijn medische kennis reikt niet echt veel verder dan huis-tuin-keuken dingetjes.

Hij zelf is vrij nuchter onder alles, dat verbaast me wel maar kan ook een houding zijn natuurlijk. Op het eerste gezicht zie je niets aan hem en is hij ontzettend vrolijk en grappig. Inmiddels heb ik ook meegemaakt dat hij na een drukke werkweek (hij werkt nog) bijna 24uur heeft liggen slapen, zo moe is hij dan. En vorige week gingen we naar de film en werd hij onwel dus was een korte film voor ons. Ik vind het voor mezelf minder erg dan voor hem. Waar ik wel heel onzeker van word is dat onze verliefdheid (van een relatie is natuurlijk nog niet echt sprake) hem te veel energie kost. Dat hij me leuk vindt staat buiten kijf maar hij zegt daarbij ook dat hij al zijn rest-energie in zijn gezondheid wil/moet steken en zijn hoofd eigenlijk niet staat naar een relatie. Ontzettend lastig want hoewel ik hem begrijp word ik hier erg onzeker van , vindt hij me wel leuk genoeg of is dit een verkapt "im not that into you". Hij zegt van niet maar toch. Wat vinden jullie?

Of ik dit allemaal aan kan weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik haske verliefd ben, aan de toekomst denk ik maar niet. Niet omdat ik niet weet of het echt iets wordt tussen ons en ook niet omdat ik weet hoe de toekomst met hem eruit kan geen zien. Eigenlijk kan ik niet zo veel doen behalve hier mijn hart luchten...

Bedankt!
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Hij is echt ziek hoor. Ik heb inmiddels ook zijn zus en zwager ontmoet en met hen over zijn ziekte gesproken en ben ook met hem in het ziekenhuis geweest.

Vanwaar deze reactie ineens ? (gewoon, nieuwsgierig :-))
Gewist.

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd of begrepen. Dat van die bloedarmoede heb ik trouwens bij mijn oma ook meegemaakt, die kreeg ook bloedarmoede van een tumor (ze was toen nog niet behandeld). En de operatie schijnt risicovol te zijn omdat ze dan op een gevaarlijke plek in de hersenen moeten zijn. Ik zal er nog es uitgebreider naar vragen!
Gewist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven