Verschil in opleiding (nu serieus)

05-01-2010 12:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het Triviant topic is weggezakt wil ik het nog even serieus hebben over verschil in opleidingsniveau.

Ik val (viel?) op ruwe bolster mannen, blue collar workers, stoere kerels. Die zijn in het beste geval MBO opgeleid.

Dat gold ook voor de man waarmee ik 16 jaar samen ben geweest. Ik heb daar nooit een probleem mee gehad. Me nooit aan gestoord. Me nooit voor hem geschaamd als hij mee was naar een feestje of receptie van mijn werk. Hij is ondernemer en succesvol in wat hij doet en ik was altijd trots op hem en liet dat ook merken.

Maar...........mijn laatste scharrel had dus wel een universitaire opleiding. En dat was toch wel een verademing. Ik had veel betere gesprekken met hem, we begrepen elkaar veel beter, onze humor kwam veel meer overeen.

Nu is er weer een man uit mijn verleden opgedoken. Er was een jaar of 6-7 geleden al wat wederzijdse aantrekkingskracht. Maar toen waren wij allebei in een relatie. Nu niet. Ik heb hem laatst 2 keer gesproken en de aantrekkingskracht is er nog wel. Maar ook dit is weer zo'n selfmade ondernemer met weinig opleiding. En ik merkte nu toch wel het verschil met mijn vorige vlam. En twijfel of ik dat nog wel een keer wil. Een man die niet alles in 1x begrijpt en waar je niet over alles mee kunt praten.

Misschien is dit wel de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt. Ook door mijn werk e.d. Dat ik niet meer val op de mannen waarop ik viel. En toch voor hoger opgeleid moet gaan.

Herkennen jullie dit?
Een relatie is toch ook (vooral) gebaat bij de manier waarop jullie bij elkaar aansluiten? Als jij een betere klik hebt met een hoogopgeleide man is dat toch prima en wil dat toch niet zeggen dat je op MBO'ers neerkijkt?

Zelf ben ik HBO geschoold en mijn man LBO. En ook ik merk dat ik vaak betere (of eigenlijk: andere) gesprekken heb met mensen van hoogopgeleider niveau.
Huh, het ligt toch niet aan een opleiding die iemand 100 jaar geleden heeft genoten of hij kan meepraten met jou en of jullie dezelfde humor hebben? Dat ligt toch gewoon aan het type vent?

Ik ken zat MBO-geschoolde mannen met wie ik vaak in een deuk lig, ook zat WO-geschoolde mannen trouwens. Sommige WO-geschoolde mannen hebben brede interesses, sommige niet. Zelfde geldt voor MBO-geschoolde mannen. Met sommige MBO-ers kan ik goed over emotionele zaken praten, met sommige niet, net als bij WO-ers.

Kijk, als je nou 25 bent dan zegt het misschien iets, maar als je 45 bent dan zegt een school waar je 20 jaar terug op hebt gezeten toch niet meer zo veel?

Ik denk dat je gewoon bent gaan vallen op een ander type man, niet zozeer op een anders-geschoolde man.
Misschien gaat het idd niet zozeer om de opleiding maar wel om het IQ.
Een universitair geschoolde kan ook erg dom overkomen qua algemene ontwikkeling en 'n selfmade man kan soms juist op dat front heel hoog scoren.

Ik val niet op domme mensen, maar het opleidingsniveau is daarbij vaak ondergeschikt wegens bovengenoemde.
Je noemde ook dezelfde humor in je OP. Voor mij persoonlijk is dat erg belangrijk, elkaar snel begrijpen daarin. Een humor-klik hebben met iemand bestaat uit een combinatie van ongeveer zelfde IQ, zelfde (algemene) interesse en sociale voorkeur en intelligentie.

Humor kun je al hebben met een blik, die je naar elkaar uit, 1 woord die uitgesproken wordt.

Dat heeft inderdaad niet met opleidingsniveau te maken, maar met type mens en of hij/zij nieuwsgierig genoeg is in dit leven.
Only dead fish go with the flow
Waar het omgaat is dat je aansluiting vind bij diegene.
Verschil in opleiding merk je wel hoor. Mijn IQ is vrij hoog, ben absoluut niet dom, maar ik merk toch wel dat academisch geschoolde mensen anders kunnen zijn/praten dan wie ik ben. Ik voel daar dan ook geen aansluiting bij. Andersom heb ik dat ook met 'dommere' mensen (nog dommer? )

In een relatie zou ik dat gevoel niet willen hebben. Het is niet zozeer dat iemand dan niet gelijkwaardig zou zijn aan mij, het ligt aan de wijze van communiceren wat bij mij niet aansluit.

Dat TO het niet erg vond maar een verademing het wel bij een ander te vinden kan ik me dan ook levendig voorstellen.
Welke opleiding maakt idd niet uit, het gaat erom dat je op het zelfde niveau zit.

Dat is voor meerdere dingen zo, daarom is het vaak ook moeilijk om een relatie in stand te houden met een flink leeftijdsverschil. (let op... niet onmogelijk, maar moeilijk). Je zit in hele andere fases in je leven. (en zo ook met flinke cultuur verschillen, achtergrond verschillen, geloofsverschillen, etc..)
Ik vind dit altijd een lastig issue.

Natuurlijk kan je aan iemands opleiding alleen niet aflezen of het een leuk/humoristisch/slim persoon is. Maar mijn ervaring leert dat ik qua dingen zoals interesses,humor,normen en waarden,doelen,dromen, ambities etc vaak meer overeenkomsten heb met mensen met (ongeveer) dezelfde soort opleiding dan met mensen met hele andere opleidingen (hoger/lager, maar ook bijvoorbeeld een heel ander gebied). Je kiest namelijk volgens mij niet voor niets voor een bepaalde opleiding of richting in je leven, dat zegt volgens mij wel degelijk wat over wie je bent!

Ik kan me namelijk best goed voorstellen dat iemand die bijvoorbeeld notaris is heel andere interesses en heel andere dingen in het leven belangrijk vindt dan iemand die bijvoorbeeld visagiste is. Niet dat de een beter of slimmer is dan de ander, of dat er geen hippe notarissen of saaie visagisten bestaan, het had net zo goed om het verschil tussen een notaris en een scheikundige kunnen gaan wat mij betreft, maar wat je doet en interesseert in het leven (dus niet alleen werk) is voor mij wel onlosmakelijk met je persoon verbonden.
anoniem_35033 wijzigde dit bericht op 05-01-2010 13:49
Reden: typo
% gewijzigd
quote:Vl43inder schreef op 05 januari 2010 @ 12:52:

Huh, het ligt toch niet aan een opleiding die iemand 100 jaar geleden heeft genoten of hij kan meepraten met jou en of jullie dezelfde humor hebben? Dat ligt toch gewoon aan het type vent?

Ik ken zat MBO-geschoolde mannen met wie ik vaak in een deuk lig, ook zat WO-geschoolde mannen trouwens. Sommige WO-geschoolde mannen hebben brede interesses, sommige niet. Zelfde geldt voor MBO-geschoolde mannen. Met sommige MBO-ers kan ik goed over emotionele zaken praten, met sommige niet, net als bij WO-ers.

Kijk, als je nou 25 bent dan zegt het misschien iets, maar als je 45 bent dan zegt een school waar je 20 jaar terug op hebt gezeten toch niet meer zo veel?

Ik denk dat je gewoon bent gaan vallen op een ander type man, niet zozeer op een anders-geschoolde man.

Maar meestal volgt uit een bepaalde opleiding ook een bepaald werkniveau. Onder universitair afgestudeerden vind je minder lopende band medewerkers dan onder een groep mensen die geheel geen opleiding heeft genoten.

Dus die opleiding van 20 jaar terug heeft wel degelijk veel invloed op iemand zijn huidige werkniveau. Hoe zijn emotionele ontwikkeling/niveau is kan geheel anders zijn.

Maar wat is er mis met meer aansluiting voelen met je eigen (opleidings)groep?

Natuurlijk zijn er selfmade mannen/vrouwen zonder opleiding die reuze leuk, intelligent etc zijn. Maar ook genoeg laag opgeleiden zonder algemene ontwikkeling en met de diepgang en interesse van een pannenkoek.

Andersom ook, er zijn domme, saaie en humorloze academici en rete-slimme hoog geschoolden met bakken vol humor.
quote:mips schreef op 05 januari 2010 @ 13:53:

[...]

Maar wat is er mis met meer aansluiting voelen met je eigen (opleidings)groep? Nee, daar is op zich niets mis mee. Maar daarmee wordt het ineens een 'criterium' terwijl het dat voor mij tot nu toe niet was. Ik ga dan bijvoorbeeld geen werk maken van die selfmade ondernemer. Waar ik dat een paar jaar geleden wel gedaan zou hebben.
Dus je werkniveau zegt iets over je intelligentie of ontwikkeling Mips? Ben ik het helemaal niet mee eens.

Er zijn zoveel uitzonderingen op die "regel", ik ben er zelf eentje!
quote:mips schreef op 05 januari 2010 @ 13:53:

[...]

Maar meestal volgt uit een bepaalde opleiding ook een bepaald werkniveau. Onder universitair afgestudeerden vind je minder lopende band medewerkers dan onder een groep mensen die geheel geen opleiding heeft genoten.

Dus die opleiding van 20 jaar terug heeft wel degelijk veel invloed op iemand zijn huidige werkniveau. Hoe zijn emotionele ontwikkeling/niveau is kan geheel anders zijn.

Maar hier ging het om mensen die ooit MBO hebben gedaan en een eigen zaak hebben opgebouwd vs WO-geschoolden, dus in die zin heb ik de lopende band medewerkers buiten beschouwing gelaten.

Uiteraard is er een verband tussen scholing, IQ en ontwikkeling, maar ik denk wel dat het goed mogelijk is dat een MBO-er qua ontwikkeling in zo'n jaar of 20 (of korter) wel naar een WO-er toe kan groeien.

Maar wat is er mis met meer aansluiting voelen met je eigen (opleidings)groep?

Natuurlijk zijn er selfmade mannen/vrouwen zonder opleiding die reuze leuk, intelligent etc zijn. Maar ook genoeg laag opgeleiden zonder algemene ontwikkeling en met de diepgang en interesse van een pannenkoek.

Andersom ook, er zijn domme, saaie en humorloze academici en rete-slimme hoog geschoolden met bakken vol humor.

Ik zelf zou eerder gaan voor iemand die aansluit bij mijn mate van ontwikkeling en interesses, afgezien van de opleiding die hij of zij jarenlang geleden heeft genoten.

Stel je bent als MBO-er heel breed ontwikkeld en zeer geinteresseerd in filosofische vraagstukken, kom je toch van een koude kermis thuis als je een dat hebt met een WO-er informatica die vooral in 0 en 1 kan/wil denken, dat kan ie wel heel erg goed, dat dan weer wel, Leuk gesprek dan als jij "Nietsche" zegt en hij "Wel.......QAD".
Mmm. Ik heb net mijn master afgerond en mijn nieuwe liefde heeft LBO/MBO-niveau. Toch vind ik ik hem helemaal leuk. Maar ik moet wel op mijn woorden letten soms. Wordt hij dan weer onzeker van.. Terwijl er heel veel dingen zijn waar hij meer van weet dan ik.
Ikzelf kom van de havo en geniet nu een HBO opleiding. Mijn ex vriend was erg intelligent en deed Gymnasium+ klas, en studeert nu geneeskunde aan de universiteit. Bij hem zijn weinig sociale kenmerken te herkennen. Hij had het niet door als hij iets zei wat iemand kwetst, hij begreep mijn humor niet, hij begreep MIJ niet.. Het botste echt gigantisch. En soms dan vertelde hij wat waar ik weer he-le-maal niks van snapte.

Mijn huidige vriend waar ik nu mee samenwoon is verpleegkundige, ernstig dyslectisch en heeft een BBL opleiding gedaan. Ondanks dat hij qua IQ misschien wat lager is dan ik, kan ik veel beter met hem door 1 deur.

Maar ik weet eigenlijk niet helemaal of dat nu daadwerkelijk met IQ of EQ te maken heeft... Maar je merkt er wel degelijk verschil in inderdaad. Het ligt denk ik dan ook aan jezelf hoe je ermee om gaat en ermee om kán gaan. Mijn beste vriend doet ook een wetenschappelijke universitaire studie en met hem kan ik het prima vinden
quote:gianna schreef op 05 januari 2010 @ 14:27:

Mmm. Ik heb net mijn master afgerond en mijn nieuwe liefde heeft LBO/MBO-niveau. Toch vind ik ik hem helemaal leuk. Maar ik moet wel op mijn woorden letten soms. Wordt hij dan weer onzeker van.. Terwijl er heel veel dingen zijn waar hij meer van weet dan ik.

Wat jij zegt over op je woorden letten:

Dat heb ik ook soms, maar tussen mij en mijn vriend is er geen groot verschil, het gaat dan alleen vaak om woorden die binnen mijn vak veel gebruikt worden. Als ik met allerlei juridische termen loop te zwaaien snapt hij er geen hout van. Ik snap dan soms weer geen hout van hij zegt....
Zou het verschil tussen je nieuwe en je oude vlam nou echt komen door hun opleiding? Je valt op iemand of niet. Als je op iemand valt maak je er werk van en dan merk je vanzelf of er meer inzit.

Maar om iemand bij voorbaat af te wijzen omdat zijn opleidingsniveau lager is dan degene waarmee je een goeie relatie hebt gehad (die over is) is dan wel weer een beetje eh... dom.
Het is dat je in de eerste zin het woord triviant al noemde Hihi.

Ik denk ook dat opleiding of werk niveau niet heel relevant is, maar dat je wel op een zelfde niveau met elkaar moet kunnen praten. Vaak is zoiets een beetje te 'meten' in opleidingsniveau, maar er zullen altijd uitzonderingen zijn. Ik heb altijd vriendjes gehad die qua IQ denk ik ongeveer gelijk aan mij waren. Ik zoek dat blijkbaar toch op.
Mijn vriend heeft een MBO opleiding. Ik doe HBO maar hij is echt wel ontzettend slim met een goed lopend eigen bedrijf in de IT sector. Zijn MBO diploma zegt verder erg weinig over hem aangezien we dezelfde humor hebben, overal over kunnen praten en ik echt niet merk dat ik HBO doe. Het gaat toch om de persoon? Niet om het papiertje!
mijn aanstaande heeft mbo gedaan en ik doe universiteit. nou, hij is vaak intelligenter dan mn medestudenten dus opleiding zegt niet altijd zoveel.
Ik denk dat het niet perse aan de opleiding ligt, maar meer aan het type man (zijn persoonlijkheid) en gedeelde interesses. Zelf ben ik goed opgeleid (HBO), mijn vriend heeft niet gestudeerd. (financieel was dit destijds niet mogelijk) Maar hij heeft wel een brede algemene kennis en interesse en we kunnen zeker op gelijkwaardig niveau praten met elkaar.

Sterker nog, met hem voer ik betere en "intelligentere" gesprekken als met mijn ex, terwijl die ook HBO geschoold was.

Dus naar mijn mening doet opleiding er niet zoveel toe.
Ik denk ook niet dat opleiding er veel toe doet. Ik heb een vriend gehad die verpleegkunde op MBO niveau deed. Zo goed als hij met mensen om kon gaan en over allerlei onderwerpen kon praten, daar kunnen sommige van mijn universitaire studiegenoten nog wat van leren.

Mijn zusje (toen op universiteit) had tegelijkertijd ook een vriend (toen MTS) die echt niet dom was. Maar hij vond dat hij moest overcompenseren als hij bij ons thuis was (alle gezinsleden hoog opgeleid) dus begon hij altijd met allerlei technische vaktermen te gooien waar wij niets van snapten.
Ik vind wat hierboven staat allemaal wel erg politiek correct klinken.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn vriendenkring kijk, dan verschilt het opleidingsniveau niet erg veel en zitten ze ook nog voor een deel in dezelfde 'interesse hoek'. Niet erg veel variatie dus.

Mensen die op elkaar lijken, zoeken elkaar vaker op. En niet alleen op het gebied van opleiding maar zelfde interesses (sport, politiek, werken in het dierenasiel, you name it)

je voelt eerder een klik met iemand waarmee je wat gemeenschappelijk hebt.

En dat is in veel gevallen een opleiding. Als je de hele dag op de universiteit zit, kom je ook niet zo veel vuilnismannen tegen...
16 jaar vond je het ook prima, dus zie niet in waarom nu niet.

MBO is betekent niet ongeschoold, het is MIDDELBAAR.

Denk ook dat het meer toeval is en je er nu zo mee bezig bent, er zijn zat HBO/Universitaire sufferds, zo anti-sociaal als ik weet niet wat.

Is maar net waar je van houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven