Verschil van mening over trouwen

16-02-2024 17:32 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een korte situatie schets, we zijn beide eerder (jong) getrouwd geweest en gescheiden en inmiddels alweer 10 jaar samen.
Fijn koophuis, samengesteld gezin, zaken geregeld. Huisje boompje beestje.

In het begin van onze relatie toen we nog niet samenwoonde een uren konden appen het regelmatig over trouwen gehad, filosoferen dat als wij ooit zouden trouwen hoe we dat dan gingen doen etc.

Nu alles eigenlijk rustig en op de rit is ziet hij het 'nut' er niet zo van en in die zin voegt het niks toe om onze zaken beter te regelen inderdaad.

Puur gevoelsmatig zou ik wel heel graag willen trouwen, 'zijn' vrouw zijn, een mooie dag met een mooi (en dure haha) jurk, taart een feestje.

Hij vindt het zonde van het geld en de hele kermis hoeft van hem ook al niet zo, zeker omdat wij allebei al eerder getrouwd waren.

We hebben het erover gehad en we blijven van mening verschillen en willen beide niet toegeven. Wie heeft dit ook gehad en hoe is het bij jullie verder gegaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaahoor schreef:
16-02-2024 18:53
Wil je trouwen of wil je een bruiloft?

Exact mijn vraag. Je suggereert op z'n minst (maar het kan zijn dat ik invul) dat de nadruk voor jou ligt op feest, dure jurk, etc. Feestje dus. Terwijl getrouwd zijn ook kan zonder dat.
Met z'n tweeen op maandag naar het stadhuis.
Dan heb je wel de meerwaarde van het huwelijk (mocht je daar waarde aan hechten) zonder al de poespas (waar je partner geen trek in heeft).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar is het dan alleen het gevoel? Juridisch is het al gelijk aan het huwelijk en jij noemt hem ook al je man.

Ik snap wel dat man denkt, waarom zou ik moeten trouwen, er veranderd daarna niks aan de situatie. Maar als je groot feest wil waar jullie in de belangstelling staan, dan kan je dat wellicht ook gewoon regelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn al man en vrouw door geregistreerd partnerschap. Waarom heb je toen geen feest gegeven?
tv-icoon schreef:
17-02-2024 06:32
Moet zeggen dat ik nooit ene snars begrijp van het verlangen naar een bruiloft. De meeste gasten vinden die bruiloft een verschrikking maar ze moeten voor hun fatsoen wel komen. Maar als je van iemand houdt die dat prachtig vindt en zich ervan bewust is dat je met al die duizenden euro's fantastische andere dingen kan doen en dan toch die ene dag tienduizend euro waard vindt, tja dan is dat een feit waar je niet omheen kan. Iedereen heeft zo zijn hobby's en voorkeuren. Gamen of voetbal kijken of praten over auto's vind ik ook helemaal nieks. Het zou niet in me opkomen om dat tegen te willen gaan.
Ik vind it heel goed verwoord.
Ik heb zelf ook niks met trouwen maar ik vind to omdat ze dat graag wil, wat voor reden dan ook 'feestje' of juist alleen het 'boterbriefje' of de combi van beiden omschrijven als 'leeg' of oppervlakkig of uit jaloersigheid ofzo heel onredelijk.
Daarnaast vind ik dat als ik iets heel leuk vind, en mijn partner wil dat perse niet met mij doen terwijl hij dat enthousiast wel met anderen doet, ook wel iets om over na te denken.
Al is het naar concerten gaan ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
ExodusRedux schreef:
17-02-2024 09:37
Jullie zijn al man en vrouw door geregistreerd partnerschap. Waarom heb je toen geen feest gegeven?
Dit dus...
Wettelijk zal er niets veranderen.
Geef dan een leuk feest als jullie 12,5 jaar bij elkaar zijn of zo. ...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner en ik waren ook een beetje op dat punt. Ik wilde graag trouwen... van hem hoeft het niet perse. Allebei getrouwed geweest. Toen belande ik in het ziekenhuis en er was een grote kans dat ik het niet zou halen.

Als ik toen dood was geweest had hij geen huis gehad (want huurwoning op mijn naam en je mag pas na 2 jaar medehuurder worden bij mijn woningbouw).
En hij was ook gewoon heel erg geschrokken. Een paar maanden daarna vroeg hij me ten huwelijk en nu is ie zelfs heel enthousiast. We trouwen wel vrij klein met onze kinderen en paar belangrijke mensen in het buitenland.

En ja het kost veel geld maar ook weer niet een rib uit mijn lijf. Zoals iemand hier zei... een vakantie kost ook geld. En dat doen we ook. Ik besteed mijn geld hier liever aan dan aan bijvoorbeeld nieuwe meubels of een nieuwe auto ofzo. Dit zijn juist dingen waar ik voor spaar altijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het geregistreerd partnerschap hebben we verder niks gedaan omdat het vooral was om
de zaken goed te regelen bij het kopen van ons huis.

Ivm de kosten met een verhuizing was er toen ook geen budget voor.

Een samenlevingscontract afsluiten had hetzelfde gevoeld hiermee waren er voordelen mbt het erven ed vandaar een geregistreerd partnerschap.

Als ik al jullie reacties zo lees is het vooral de huwelijksdag zelf die ik zo graag wil, onze relatie is goed en ik ga zeker niet bij hem weg als die bruiloft er niet komt. Zo diep zit het ook weer niet.

Een goed feest als we 12,5 jaar het gp hebben is wel een leuk idee.
Als je juridisch niks meer moet/wil regelen zie ik ook niet in waarom je het zou doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
17-02-2024 10:59
Mijn partner en ik waren ook een beetje op dat punt. Ik wilde graag trouwen... van hem hoeft het niet perse. Allebei getrouwed geweest. Toen belande ik in het ziekenhuis en er was een grote kans dat ik het niet zou halen.

Als ik toen dood was geweest had hij geen huis gehad (want huurwoning op mijn naam en je mag pas na 2 jaar medehuurder worden bij mijn woningbouw).


maar dit geldt niet voor TO, want ze zijn al een geregistreerd partnerschap aangegaan
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je toch echt de boot hebt gemist met het niet vieren van het geregisseerd partnerschap. Dat was het moment geweest.

Ga bij jezelf na waarom je zo graag een feestje wilt: Voor de jurk en jouw feest of om jullie liefde te vieren/tonen/bevestigen? Gaat het om de jurk en je eigen feestje: Geef het zelf. Ik ken iemand die dat ook heeft gedaan omdat haar partner niet wilde trouwen. Gaat het om jullie liefde bezegelen met vrienden en familie, bespreek dan met je partner wat hij wel ziet zitten en probeer een compromis te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
smeerkaasje schreef:
17-02-2024 11:13
Bij het geregistreerd partnerschap hebben we verder niks gedaan omdat het vooral was om
de zaken goed te regelen bij het kopen van ons huis.

Ivm de kosten met een verhuizing was er toen ook geen budget voor.

Een samenlevingscontract afsluiten had hetzelfde gevoeld hiermee waren er voordelen mbt het erven ed vandaar een geregistreerd partnerschap.

Als ik al jullie reacties zo lees is het vooral de huwelijksdag zelf die ik zo graag wil, onze relatie is goed en ik ga zeker niet bij hem weg als die bruiloft er niet komt. Zo diep zit het ook weer niet.

Een goed feest als we 12,5 jaar het gp hebben is wel een leuk idee.

Dat is precies het probleem van het geregistreerd partnerschap. Het is totaal iets anders dan een samenlevingscontract.
Alle reacties Link kopieren Quote
smeerkaasje schreef:
17-02-2024 11:13


Een goed feest als we 12,5 jaar het gp hebben is wel een leuk idee.
Hoeft ook niet eens zo heel duur te zijn maar als je het ergens uitbesteed voelt het al anders dan een gewone verjaardag of zo.
smeerkaasje schreef:
17-02-2024 11:13
Bij het geregistreerd partnerschap hebben we verder niks gedaan omdat het vooral was om
de zaken goed te regelen bij het kopen van ons huis.

Ivm de kosten met een verhuizing was er toen ook geen budget voor.

Een samenlevingscontract afsluiten had hetzelfde gevoeld hiermee waren er voordelen mbt het erven ed vandaar een geregistreerd partnerschap.

Als ik al jullie reacties zo lees is het vooral de huwelijksdag zelf die ik zo graag wil, onze relatie is goed en ik ga zeker niet bij hem weg als die bruiloft er niet komt. Zo diep zit het ook weer niet.

Een goed feest als we 12,5 jaar het gp hebben is wel een leuk idee.
Leuk! Fijn dat je er uit bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
En het is gewoon oké hoor to om graag een huwelijksdag te willen. En je hebt geen enkele boot gemist. Je mag dat alsnog heel graag willen doen. Hier op viva wordt vaak gedaan alsof trouwen niks voorstelt. Maar dat is toch echt aan jezelf. Als jij graag in een mooie jurk een feestje wil geven met je partner dan mag dat gewoon. En ik vond het een beetje flauw van je partner om jou dat dan niet te gunnen.

Hij kan het veel geld vinden maar geven jullie nooit veel geld uit aan iets wat hij graag wilt dan? En is geld een probleem? Hebben jullie het niet? Of willen jullie het echt niet uitgeven? Je kan ook budget trouwen en met een klein groepje. Een vriendin van mij is in een tweedehands jurk getrouwd heeft een grote tent in de tuin gezet en heel mooi versierd en het was een prachtig feest. Heel mooi aangekleed.

Ikzelf kwam mijn trouwjurk bij de kringloop tegen voor minder dan 50 euro. En ik vind hem schitterend. Ga hem nog wel laten aanpassen maar voor mij hoeft een jurk geen 2000 euro te kosten. Je kan echt een hele leuke bruiloft geven en er geen tienduizend euro aan uitgeven. Misschien is dat een goed argument voor je partner?

Want een ander argument dan "ik vind het duur" snap ik niet. Ja dat hij er niks aan vindt maar ja jij doet vast ook wel eens iets voor hem waar je niets aan vindt. Als je weet dat je partner zoiets graag wil... Waarom dan zo lullig zijn om het haar te onthouden? Dan kan je met allemaal rationele argumenten komen maar dat vind ik echt je niet inleven in je partner. Je kan alle leuke dingen in het leven wel wegredeneren. Waarom zou je luxe uit eten gaan? Is duur en is ook maar een toneelstukje met mooie kleding aan doen enzo... en thuis kan je ook eten maken wat lekker is. En na een paar uurtjes is het voorbij en heb je veel geld uitgegeven en morgen poep je het weer uit dus was nergens voor nodig.

To als je het echt graag wil zou ik wel aan je partner duidelijk maken dat jij er wel belang aan hecht en dat zijn redenen om het niet te doen kul zijn. Jij hecht daar waarde aan. En hij wil toch met jou samen zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
17-02-2024 11:50
Dat is precies het probleem van het geregistreerd partnerschap. Het is totaal iets anders dan een samenlevingscontract.
Ja dat zie ik ook vaak. Mensen realiseren zich vaak niet dat gp = huwelijk. Het wordt soms als compromis gedaan voor degene die niet wil trouwen (meestal de man). Terwijl het dus hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou voor mij ook uitmaken of het nu om het trouwens gaat of om de bruiloft.
Trouwen (voor de wet) zal gevoelsmatig veel betekenen voor mensen, juridisch, qua overtuigingen etc. Als je daar sterk in gelooft, denk ik niet dat je dat moet willen opgeven.

Maar dan zijn er legio opties hoe je dat trouwens vormgeeft (het feest, de bruiloft) en wat dat betreft snap ik je partner heel goed. Een FEEEEEST of een Feest of een feest. Dat maakt natuurlijk een groot verschil. En willen trouwen in een dure jurk (die je partner nooit zal dragen en jij vermoedelijk ook niet meer) maakt je huwelijk geen cent beter, wel vele centen duurder. Een leuk betaalbaar jurkje, een intiem feestje is net zo waardevol en de vraag is, moet je je zin op dat vlak willen doorduwen. Ik zou daar ook mijn centen niet aan willen uitgeven. Het wordt niet beter of leuker naarmate iets duurder wordt.
Stippestaartje schreef:
17-02-2024 12:32
Ja dat zie ik ook vaak. Mensen realiseren zich vaak niet dat gp = huwelijk. Het wordt soms als compromis gedaan voor degene die niet wil trouwen (meestal de man). Terwijl het dus hetzelfde is.
Ik heb al meer dan eens de indruk gehad dat mensen wel weten dat dit juridisch klopt maar dat het gevoeligsmatig anders is. Dan kiezen ze voor een GP bijv op jet moment dat ze samen een huis kopen of een kind gaan krijgen en vijf jaar later wordt er een huwelijk (bruiloft) aangekondigd met de hele mikmak van trouwauto, feest, jurk etc.

En dat wordt dan idd gebracht alsof er iets heel anders is gebeurd terwijl dat feitelijk dus niet klopt.

Ik heb geen idee waarom het niet gewoon een gezellig feestje wordt genoemd. Misschien omdat ten opzichte van de gasten dan teveel klinkt als iets waar ze sneller voor zullen gaan thuisblijven ofzo? Terwijl tante Sjaan wel met de trein van Alkmaar naar Zwolle komt om nichtje Brenda "in haar witte trouwjurk te zien"
Of laat ik het wat anders zeggen: ik ken persoonlijk geen stellen die al een GP hebben (al dan niet met groot feest) en die dan jaren later nog gaan trouwen, maar het trouwen dan alleen heel klein en intiem houden. En er geen feest of jurk of wat dan ook aan verbinden.

Al kan het zijn dat ik geen weet heb van die voorbeelden juist omdat het trouwen kleiner is gehouden dan het GP. :-P Iemand die daar een voorbeeld van heeft in nabije omgeving?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stippestaartje schreef:
17-02-2024 12:32
Ja dat zie ik ook vaak. Mensen realiseren zich vaak niet dat gp = huwelijk. Het wordt soms als compromis gedaan voor degene die niet wil trouwen (meestal de man). Terwijl het dus hetzelfde is.
Ik (vrouw) zou dus ook geen gp willen.
En wat een andere poster zegt, dat mensen vaak doen alsof trouwen niks voorstel, klopt. Weinig mensen realiseren zich dat het gewoon een juridische overeenkomst is.

(Klopt, ik ben er te nuchter voor.)
Alle reacties Link kopieren Quote
ExodusRedux schreef:
17-02-2024 09:37
Jullie zijn al man en vrouw door geregistreerd partnerschap. Waarom heb je toen geen feest gegeven?
Dit klopt. Bij een geregistreerd partnerschap heb je ook twee getuigen nodig en de ambtenaar van de burgerlijke stand doet de handeling. Als je van GP naar trouwen wilt, kun je dat doen middels een omzetting. Dat is een kleine handeling waarbij je geen getuigen bij nodig hebt, want die had je al bij GP. Kan dus bij wijze van spreken aan het loket of in een kamertje met de ambtenaar. Als je echt weer een ceremonie wilt met trouwen en getuigen, dan zou je dus eerst moeten scheiden(de GP ongedaan laten maken) en dan vervolgens gaan trouwen. GP is dus echt iets anders dan een samenlevingscontract via de notaris.
Gelsomina schreef:
17-02-2024 15:15
Dit klopt. Bij een geregistreerd partnerschap heb je ook twee getuigen nodig en de ambtenaar van de burgerlijke stand doet de handeling. Als je van GP naar trouwen wilt, kun je dat doen middels een omzetting. Dat is een kleine handeling waarbij je geen getuigen bij nodig hebt, want die had je al bij GP. Kan dus bij wijze van spreken aan het loket of in een kamertje met de ambtenaar. Als je echt weer een ceremonie wilt met trouwen en getuigen, dan zou je dus eerst moeten scheiden(de GP ongedaan laten maken) en dan vervolgens gaan trouwen. GP is dus echt iets anders dan een samenlevingscontract via de notaris.
Wat is het voordeel van zo'n omzetting?
Alle reacties Link kopieren Quote
Summertje schreef:
17-02-2024 14:04
Ik (vrouw) zou dus ook geen gp willen.
En wat een andere poster zegt, dat mensen vaak doen alsof trouwen niks voorstel, klopt. Weinig mensen realiseren zich dat het gewoon een juridische overeenkomst is.

(Klopt, ik ben er te nuchter voor.)
Trouwen is de overeenkomst
De bruiloft is wat je er ‘romantisch’ van maakt
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar waarom is een 'dure' van rond de 1500 euro zo belangrijk? Is dat mis gegaan tijdens je eerste keer trouwen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik waren 10 jaar samenwonend toen hij heel graag wilde trouwen en ik niet. Hij wilde mij graag zijn vrouw noemen en wilde onze verbintenis bevestigen d.m.v. het huwelijk. We zijn dus getrouwd. Ik heb toegegeven, juist omdat het voor mij niet belangrijk is en hij er wel veel waarde aan hechtte.

Omdat ik niet van de witte jurken, koetsjes, recepties enz. ben, hebben we het heel klein gehouden. Eigenlijk is er veel in onze relatie gebaseerd op "als ik jouw een plezier kan doen en ik heb er geen ernstig bezwaar tegen, dan doen we dat".

TO, is het een idee om te vragen of hij wel weer trouwen als jullie het doen op zijn voorwaarden?
Ik vind elke aanleiding goed genoeg voor een feestje, dus ja, leuk! Wel zou ik bij een tweede huwelijk minder de nadruk leggen op het traditionele trouwfeest-gevoel met witte duiven en bruidsmeisjes en ellenlange speeches van dronken ooms, en gewoon een goed feest geven, met alleen de leukste familieleden en vrienden, want de verplichte nummers heb je op je eerste trouwfeest waarschijnlijk al uitgenodigd. Het hoeft, als je je vriend tegemoet wilt komen, misschien ook niet zo groots en duur? Een zaaltje, een goede dj en drank - dan ben je eigenlijk rond. Oh, en een mooie jurk natuurlijk :-D

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven