Verschil vriendschap en relatie

20-06-2021 14:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al vaker op internet gezocht naar het verschil tussen relatie en vriendschap tussen een man en vrouw, maar blijf het iets ongrijpbaars vinden. Het zal voor iedereen natuurlijk een beetje anders zijn, maar wellicht iemand tips over wat er anders is, wat er anders voelt.
Wellicht iemand ervaring met een diepgaande vriendschappelijke omgang tussen man en vrouw die me verder kan helpen?
Butterfly_fly schreef:
23-06-2021 09:23
Ik wil niks meer dan wat we nu hebben en hij volgens mij ook niet (daar twijfel ik wel over). Wat er vooral aan me vreet is of ik hem niet ga kwetsen of mezelf. Hij houdt me nu letterlijk op de been, hij heeft me al door veel zware momenten geholpen, ik ben bang hem te verliezen en tegelijkertijd bang om hem dichterbij te laten komen. Daarnaast dus bang om hem te kwetsen.
Het klinkt alsof je meer een emotionele afhankelijkheid hebt dan een verliefdheid of iets anders. En dat is niet gezond, zelfs niet met een partner dus laat staan met dit.

Misschien is het beter om een professioneel persoon te zoeken om je door je moeilijke periode heen te slepen, want dit gaat niet goed eindigen.
Butterfly_fly schreef:
23-06-2021 10:19
Ik zou kapot gaan als hij nu een relatie met iemand kreeg. Hij sleept me letterlijk door de dag heen momenteel.
Dit dus, niet gezond. Je wilt niet bij hem zijn, je wilt op iemand leunen en hij leent zich daarvoor momenteel. Maar je weet dat dit niet zo door kan gaan. Zoek echte hulp, professioneel. Daar is niks mis mee.

Je houdt jezelf en hem hiermee gegijzeld, jezelf door afhankelijkheid en hem door schuldgevoel waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Minny schreef:
23-06-2021 21:05
Dit dus, niet gezond. Je wilt niet bij hem zijn, je wilt op iemand leunen en hij leent zich daarvoor momenteel. Maar je weet dat dit niet zo door kan gaan. Zoek echte hulp, professioneel. Daar is niks mis mee.

Je houdt jezelf en hem hiermee gegijzeld, jezelf door afhankelijkheid en hem door schuldgevoel waarschijnlijk.
Het is wederzijds, hij leunt ook op mij. Hij heeft volgens mij geen schuldgevoel, hij wilt me ondersteunen dat geeft hij aan. Ik snap wel goed wat je bedoelt. De afhankelijkheid is niet goed, daar heb ik ook last van. Ik weet niet wat hierin normaal is (het missen, bij iemand willen zijn) en wat "te" is. Vandaar ook een beetje mijn vraag op het forum.
Ik heb professionele hulp i.v.m. andere dingen maar dat loopt totaal niet.
Butterfly_fly schreef:
24-06-2021 13:38
Het is wederzijds, hij leunt ook op mij. Hij heeft volgens mij geen schuldgevoel, hij wilt me ondersteunen dat geeft hij aan. Ik snap wel goed wat je bedoelt. De afhankelijkheid is niet goed, daar heb ik ook last van. Ik weet niet wat hierin normaal is (het missen, bij iemand willen zijn) en wat "te" is. Vandaar ook een beetje mijn vraag op het forum.
Ik heb professionele hulp i.v.m. andere dingen maar dat loopt totaal niet.
Op het moment dat het meer als een verslaving voelt dan een vriendschap, dan is het te. Elkaar steunen is geweldig. Bijna (mentaal) in elkaar zakken als je elkaar even niet ziet, dat is niet zo geweldig. Het moet gezond blijven.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
24-06-2021 13:38
Het is wederzijds, hij leunt ook op mij. Hij heeft volgens mij geen schuldgevoel, hij wilt me ondersteunen dat geeft hij aan.

Ik weet niet of je mijn reactie had gezien dat hij meer je therapeut lijkt dan een vriend. En dat een vriendschap dan niet in balans is. Je hebt ook mensen met een 'redder-complex' die hun eigenwaarde en bestaansrecht halen uit het altijd maar ondersteunen van andere mensen; die erg graag 'nodig/onmisbaar' gevonden willen worden.
Dat maakt de relatie nog steeds niet gebalanceerd en gezond. In een gezonde vriendschap gun je elkaar bijvoorbeeld wel een andere vriendschap ernaast of zelfs een liefdesrelatie.
Butterfly_fly schreef:
24-06-2021 13:38
Ik snap wel goed wat je bedoelt. De afhankelijkheid is niet goed, daar heb ik ook last van. Ik weet niet wat hierin normaal is (het missen, bij iemand willen zijn) en wat "te" is. Vandaar ook een beetje mijn vraag op het forum.
Ik heb professionele hulp i.v.m. andere dingen maar dat loopt totaal niet.
Kan je niet een andere therapeut zoeken om je te helpen met deze vragen? Via je huisarts bijvoorbeeld? Een goede klik met de therapeut is wel belangrijk, dat je het gevoel hebt dat diegene jou begrijpt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je Butterfly?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
17-07-2021 23:33
Hoe gaat het met je Butterfly?
Lief dat je het vraagt. Niet zo goed. De situatie wordt er alleen maar complexer op.
Alle reacties Link kopieren
Nvm
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
22-07-2021 00:26
Nvm
?
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
22-07-2021 07:36
?
Sorry, is afkorting voor nevermind. Ik had iets geschreven, maar nog niet ver genoeg doorgelezen. En toen vond ik het overbodig.

Sterkte, of het nu vriendschap of verliefdheid is, dit klinkt niet gezond. Maar ik begrijp dat jij (op dit moment) ook niet helemaal gezond bent. Als hulpverlening niet goed loopt, probeer daar verandering in te brengen. Ga aan de bel hangen.

En veel sterkte.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Dat het ergens mis ging gaat is geen verassing jullie band zoals jij hem beschreef was recept voor nog meer ellende, bij hulpverlening aankaarten inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
22-07-2021 09:27
Sorry, is afkorting voor nevermind. Ik had iets geschreven, maar nog niet ver genoeg doorgelezen. En toen vond ik het overbodig.

Sterkte, of het nu vriendschap of verliefdheid is, dit klinkt niet gezond. Maar ik begrijp dat jij (op dit moment) ook niet helemaal gezond bent. Als hulpverlening niet goed loopt, probeer daar verandering in te brengen. Ga aan de bel hangen.

En veel sterkte.
Haha, ik las het gisteravond en dacht dat het "nou, vertel maar" betekende :-D
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
22-07-2021 12:19
Dat het ergens mis ging gaat is geen verassing jullie band zoals jij hem beschreef was recept voor nog meer ellende, bij hulpverlening aankaarten inderdaad.
Hulpverlening ga ik het vertellen. Die zou juist opgeschroefd gaan worden in intensiteit en diepte. Zie er erg tegenop. Heb naast hem niet echt iemand waarbij ik wil zijn als het mis met me gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo dat je ertegenop ziet kan ik begrijpen, veel sterkte en succes Butterfly

Je door iemand omhoog te laten houden of diegene als jouw vangnet te zien die niet daarvoor opgeleid is en zelf mogelijk ook een rugzak heeft is voor niemand goed ook al voelt/voelde dat veilig.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly, ben je autistisch?
Alle reacties Link kopieren
huismeermin schreef:
26-07-2021 15:41
Butterfly, ben je autistisch?
Waarom vraag je dat?
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
26-07-2021 13:05
Goed zo dat je ertegenop ziet kan ik begrijpen, veel sterkte en succes Butterfly

Je door iemand omhoog te laten houden of diegene als jouw vangnet te zien die niet daarvoor opgeleid is en zelf mogelijk ook een rugzak heeft is voor niemand goed ook al voelt/voelde dat veilig.
Dank je wel.
Ik ben het met je eens. Dat was en is niet goed.
Alle reacties Link kopieren
In een relatie eis ik veel meer van een vrouw dan van vrouwelijke vrienden.

Als je DE kerel vindt, dan merk je vanzelf wel als je verliefd bent en dan komt het met de seksualiteit ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
27-07-2021 21:42
Waarom vraag je dat?
Dat zou verklaren waarom je niet goed weet wat je voelt of wat je zou moeten voelen.
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
22-07-2021 12:19
Dat het ergens mis ging gaat is geen verassing jullie band zoals jij hem beschreef was recept voor nog meer ellende, bij hulpverlening aankaarten inderdaad.
Hulpverlening heb ik me voor afgesloten. Krijgen niks uit me. Ik blokkeer als ik bij de psycholoog ben. Zij hebben geen idee hoe ze me verder gaan helpen. Niet echt een bemoedigende boodschap. :(
Alle reacties Link kopieren
huismeermin schreef:
28-07-2021 11:39
Dat zou verklaren waarom je niet goed weet wat je voelt of wat je zou moeten voelen.
Er bestaat een vermoeden van autisme, maar dat werd later weer onderuit gehaald. Ze weten niet wat het is en zolang ik blokkeer en “goed weer” speel kunnen ze niks met me.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
27-08-2021 12:24
Hulpverlening heb ik me voor afgesloten. Krijgen niks uit me. Ik blokkeer als ik bij de psycholoog ben. Zij hebben geen idee hoe ze me verder gaan helpen. Niet echt een bemoedigende boodschap. :(
Dan moet je het gaan opschrijven en overhandigen als praten niet lukt want zo kom je niet verder.

Kans dat het wel veilig voelt zo het dichtbij en voor jezelf te houden ipv er echt aan te werken door beginnen het te delen.

Noteer waar je moeite mee hebt, waar je bang voor bent, wat je graag anders zou zien, wat jij aan jezelf merkt dat je tegen houd.
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
27-08-2021 12:39
Dan moet je het gaan opschrijven en overhandigen als praten niet lukt want zo kom je niet verder.

Kans dat het wel veilig voelt zo het dichtbij en voor jezelf te houden ipv er echt aan te werken door beginnen het te delen.

Noteer waar je moeite mee hebt, waar je bang voor bent, wat je graag anders zou zien, wat jij aan jezelf merkt dat je tegen houd.
Ik kan precies uitleggen waar ik tegenaan loop, wat ik zou moeten voelen, waar ik bang voor ben. Alleen ter plekke blokkeer ik en praat ik over mezelf alsof ik het over iemand anders heb.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan je ook aangeven dat je tijdens de sessie dissociatie ervaart

Ook dat is een beschermingsmechanisme en zijn vast manieren voor maar moeten ze wel weten
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
27-08-2021 21:26
Dat kan je ook aangeven dat je tijdens de sessie dissociatie ervaart

Ook dat is een beschermingsmechanisme en zijn vast manieren voor maar moeten ze wel weten
Ook dat heb ik meermaals aangegeven, maar doen ze niks mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven