Vertel ik mijn beste vriendin dat haar man vreemdgaat? DEEL2

05-08-2008 10:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik op geen enkele manier de vriendschap met mijn beste vriendin verder in gevaar wil brengen heb ik besloten deze topic volledig te verwijderen.

Groet,

Lisa
Jeetje wat een soap...
Heel dapper en goed van je dat je het toch verteld hebt. Het zal jullie vriendschap een flinke knauw geven, en misschien zelfs verbreken, maar ik vind dat je het juiste hebt gedaan. Ik hoop voor je dat ze je zal geloven, maar ik zou er niet te vast op rekenen. Haar wereld is onder haar weggeslagen, en de meeste steun zal ze, ondanks alles, waarschijnlijk bij haar man zoeken.

Heel veel sterkte. Ik duim voor je dat ze het licht zal zien!
.
Kan me wel voorstellen dat ze het contact met jou en je man verbroken hebben. Als er nog iets te redden is dan lijkt me dat onmogelijk met jou en je man erbij.

In mijn ogen had je hem kunnen vertellen wat je weet, hem een ultimatum stellen ok. En daarna houdt het op. Het is hun relatie wat heb jij daar in godsnaam in te zoeken?

Jij bent boos? Dikke pech. Je bent veel te ver gegaan.
Ik heb het eerste topic niet gelezen, maar eigenlijk vind ik dat je het niet kunt maken om alles zó gedetailleerd, woord voor woord, hier te zetten.

Hoe fout hij dan ook mag zijn, en hoe goed je het ook voor hebt met je vriendin, als ik hun (en vooral haar) was, zou ik het héél erg vinden om mijn privéleven zo letterlijk uitgespeld te zien hier.

Ze weet het nu, en nu is het aan hen wat ze hier verder mee willen doen.
zo das nogal geen verhaal zeg.......

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik vind dat je erg ver gaat. Je hebt als vriendin zijnde je plicht gedaan... haar verteld wat je wist... Ik vind het daarnaast netjes dat je ook nog contact met hem heb opgenomen, maar je had het mijninziens daarbij moeten laten.

Ik denk dat ik uiteindelijk hetzelfde zou reageren als de man van je vriendin... Dat je er bent voor je vriendin snap ik volledig, maar je reageert alsof jij de gene bent die bedrogen is.... En dat hij jullie vriendschap op offert voor zijn relatie, dat zou ik ook verwachten van mijn man.....

je hebt in je mail gezegd dat je verwacht dat hij die email aan zijn vrouw laat lezen, en dat je vind dat wanneer het nog verder besproken moet worden, dit met z`n vieren gebeurt???

Vind je zelf ook niet dat je veel te ver gaat??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Tja, anderen vinden het veel te ver gaan om je beste vriendin zoiets NIET te vertellen.

BreatheOnMe, je hebt er lang over nagedacht en gehandeld volgens wat jou het beste leek. Jammer dat er zulke treurige consequenties aan lijken te zitten. Maar het zou me niet verbazen als de kaarten over een jaar heel anders liggen. Geef het tijd.
.
quote:dametje27 schreef op 05 augustus 2008 @ 10:28:

Tja, anderen vinden het veel te ver gaan om je beste vriendin zoiets NIET te vertellen.

Dat is helemaal niet waar ik over val. Maar waarom letterlijk woord voor woord hier in het openbaar vertellen wat er daarná gebeurde en nog steeds gebeurt? Dat gaat toch niemand wat aan? Helemaal nu het stel waar het om gaat ook weet dat hun relatie hier even fijntjes aan de grote klok wordt gehangen.
Wat een verhaal, ik kan helemaal begrijpen dat je overstuur bent.

Wat ik wel vind, is dat het verkeerd dat jij dit met anderen besproken hebt dan met je man, en het betrokken vriendenpaar. Jouw moeder en jouw vriendin had je dit niet moeten vertellen. Je had een uitlaatklep (je man) bij wie je je gedachtes hierover kwijt kan, en ik vind het een beetje inbreuk op hun privacy dat je hun huwelijksproblemen met derden bespreekt.

De opmerking van je moeder over katten in het nauw geeft geen pas. Zij moeten hier met hun tweeën uit zien te komen, zonder bemoeienis (of veroordelingen) van buiten over hoe ze dat doen. Dat is dus inclusief jullie (goedbedoelde) adviezen.

Verder doe je nu het juiste (met je voornemen zelf geen contact meer op te nemen). Contact wat verbroken wordt, wordt verbroken. Ik neem aan dat je dat laatste mailtje hebt ge-cc't naar zijn vrouw? Dan hebben jullie nu gezegd wat jullie te zeggen hebben en wat aan jullie is om te zeggen. Als zij ervoor kiezen het contact weer te herstellen maar dit onderwerp nooit meer aan te snijden, vind ik dat je dat moet respecteren. Jullie rol hierin is uitgespeeld.

Sorry als dit hard overkomt. Ik begrijp dat je je erg betrokken voelt en ook graag voor je vriendin opneemt, maar het is haar leven, en zij bepaalt in welke mate ze dit met anderen bespreekt. De laatste keer dat je je met haar leven bemoeide belandde ze in een huwelijkscrisis, dus ik kan me zo voorstellen dat ze haar tijd nodig heeft om te bedenken wat ze daar nou eigenlijk van vindt.
anoniem_67352 wijzigde dit bericht op 05-08-2008 10:35
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Idd wat een soap. En wat een moeilijke situatie. Voor jullie allevier. Hoop dat jullie op korte termijn weer wat rationeler met elkaar kunnen communiceren.

Vraag me steeds wel af... Wat is nou waar, wat niet, wie zegt de waarheid, wie de halve waarheid... Maar dat maakt misschien ook niet uit.
Ik vind het dubbel, enerzijds knap dat je verteld hebt wat er gaande was, maar vanaf dat moment had je moeten zwijgen.

Als jouw vriendin verder wilt met haar man doet ze dat op de manier hoe zij dat wilt of misschien toch hoe hij dat wilt. Jij bepaalt niet dat het op haar manier gaat, dat hij openheid van zaken geeft. Hoe hard het ook klinkt, hierin ben jij te ver gegaan in mijn optiek........ Ik vermoed dat dit een heel pijnlijke afloop krijgt..... heel treurig omdat je het beste voor je beste vriendin wilt...
DTEEZ!
Waarom moeten anderen dit allemaal weten? En waarom publiceer je complete en zeer persoonlijke briefwisselingen? (al zijn ze dan geanonimiseerd) Vind je echt dat het jou past hier de moraalridder uit te hangen? Dit heeft inderdaad veel weg van stoken en stalken.
Ik val ook helemaal niet over het wel vertellen, ik val over de manier waarop ze dit doet. Ik vind het echt geen stijl hebben om dit zo breed uit te meten op een openbaar forum. Volgens mij is dit ook tegen de regels van het forum.
Ik vind het niet in alle gevallen verdedigbaar om je vriendin's leven zo in de war te schoppen, maar in dit geval had manlief onveilige seks met meerdere vrouwen. Iets wat vriendins leven nog veel meer in de war zou kunnen schoppen.

Nogmaals: goed dus dat je het verteld hebt, voor haar eigen gezondheid. Mocht ze er voor kiezen je niet te geloven, dan is dat vanaf nu haar eigen verantwoordelijkheid, en niet meer de jouwe.

Mijn ervaring is dat vriendschappen op dit soort zaken onherroepelijk stuk lopen. Maar leren leven met het idee dat je je vriendin van een dodelijke ziekte had kunnen redden lijkt me vele malen erger.
.
quote:Ainne schreef op 05 augustus 2008 @ 10:32:

[...]

Dat is helemaal niet waar ik over val. Maar waarom letterlijk woord voor woord hier in het openbaar vertellen wat er daarná gebeurde en nog steeds gebeurt? Dat gaat toch niemand wat aan? Helemaal nu het stel waar het om gaat ook weet dat hun relatie hier even fijntjes aan de grote klok wordt gehangen.Ik reageerde niet op jou maar op vlinder. De brieven in de opening heb ik niet gelezen(alleen de stukjes ertussen), inderdaad omdat ik dat echt te privé en te gedetailleerd vind. In dat opzicht zijn we het dus eens denk ik.
Ik vind dat BoM aan alle kanten veel te ver is gegaan. Er speelt hier iets in het huwelijk van haar vriendin en daar is zij helemaal geen partij in. Dat ze haar vriendin vertelt wat ze weet, dat zou ik waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar haar man op het matje roepen en verantwoording eisen? Sorry hoor, maar ze zou er bij mij ook niet meer inkomen.
Ook eens dat de boodschap subtieler had gekund, maar ik weet uit ervaring hoe groot je verontwaardiging kan zijn. Ik heb exact dezelfde fout gemaakt. Uit bescherming voor je vriendin word je boos en reageer je te heftig. Dat maakt de zaken er niet beter op, maar is wel begrijpelijk
Lisa, je hebt het verteld wat ik de juiste keuze vind. Voor de rest heb je m.i. er een beetje een rommeltje van gemaakt.

Je stelt de man een ultimatum, je weet dat hij het nog niet gelezen kan hebben, en toch laat je je vriendin langs komen. Terwijl je weet dat je het gaat zeggen zodra je haar ziet. Het was toch je bedoeling dat hij het aan haar zou vertellen?

Anyway, vanaf dat punt gaat het verder bergafwaarts. Hij stuurt je een bericht terug waarop jij ontsteekt in een furie die wel even de waarheid boven tafel zal halen. Op zich best begrijpelijk, maar dit is niet aan jou. Daar ging je hele eerste topic toch over? Dat je niet verantwoordelijk wilde zijn voor het lot van je vriendin? Laat het dan ook aan haar over. En dat zou ik hem gemaild hebben, dat hij niet míj moest zien te overtuigen, maar haar.

Ik zie het als jouw plicht om te vertellen wat je weet. Maar daarna is het aan je vriendin wat ze ermee doet. Je bent alleen de boodschapper. Niet de redder.

Ik vind het reteinteressant hoor, maar niet chique dat je het hier in deze vorm geplaatst hebt. Je hebt hem zelfs de link gegeven van dit forum, denk je niet dat hij ( en zij ) zich enorm verraden voelen dat je dit met de hele wereld deelt? Of hoop je dat hij hier blijft lezen en je het op deze manier goed kunt maken? Of sterker nog, je punt kunt overbrengen?
Ik vind het goed dat je het verteld hebt. Ik kan me voorstellen dat je vriendin nu in tweestrijd zit wie ze moet geloven, dat haar wereld nu ingestort is en dat ze eerst even zelf goed moet nadenken. Het enige wat je nu nog kunt doen is er zijn voor haar als ze daar behoefte aan heeft. Sterkte!
Dit soort dingen liggen zo enorm gevoelig. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, met een goede vriendin die het niet kon verdragen dat ik door wilde met mijn vriend die was vreemd gegaan. Zij voelde zich er niet goed bij, dat ik bij hem bleef en het wilde redden. Ik was enorm boos, ik had behoefte aan steun en in plaats van mij te steunen, maakte ze het nog moeilijker. Een goede vriendin zegt waar het op staat, maar moet de keuzes respecteren die je maakt.

Wat ik wil zeggen; hoe het ook gaat lopen, wat ze ook beslist, hopelijk kun je dat respecteren en er voor haar zijn in deze zware tijd. Wat jij ervan vind mag je best uitspreken, maar bedenk dat de grond onder haar voeten vandaan is geslagen. Het vergt veel tijd en kost veel verdriet om zoiets te verwerken, dus ze zal je steun nog lang nodig hebben. In mijn geval had mijn vriendin geen goed woord over voor mijn vriend, heeft hem als mens helemaal afgemaakt, en dat was de reden voor mij dat ik blij was met de breuk tussen haar en mij (ondanks de manier waarop). Want voor je vriendin is dit heel dubbel, ze houdt van die man en is tegelijkertijd boos op hem. Maak dus niet de fout door hem finaal af te maken want dat kan tussen jullie in komen te staan.
Ik zou het ook tegen vriendin gezegd hebben, maar niet zo alles op het forum gezet hebben
Nee, het enige wat je nu nog kunt doen voor haar is naar de moderators gaan om te vragen of ze je topics verwijderen en verder heel erg veel afstand nemen.

Nu is je vriendin het vertrouwen in twee mensen kwijt, maak het niet nog erger dan het al is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven