Vertrouwen herstellen? Hoe?

25-10-2021 14:45 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden een bericht gestuurd naar een oude vriend.

Vroeger (8 jaar terug) vond ik deze oude vriend leuk, maar we zijn altijd vrienden zijn gebleven. Later vond ik hem niet meer leuk op die manier en had ik een goede vriendschap met hem. Sinds ik een relatie heb, spreek ik hem bijna niet meer, omdat ik merk dat mijn vriend dat niet leuk vindt. Heb mijn vriend verteld dat ik vroeger een beetje verliefd op deze persoon was.

Goed, een berichtje gestuurd dus. Kreeg een lang bericht terug (strekking is oppervlakkig: hoe gaat het met je, met werk, met je kind, met je vriend, leuk om weer eens van je te horen, enz). Ondanks dat ik er niets mee bedoelde en het echt niks voorstelde, durfde ik het niet aan mijn vriend te vertellen.
Berichten niet verwijderd, want onnodig, dus mijn vriend kwam er een keertje achter.
Ik heb enorm ruzie gekregen hierdoor. Mijn vriend vind mij nu onbetrouwbaar en zegt te moeten nadenken over onze relatie.

Inmiddels is dit ruim een halfjaar geleden. Nog steeds wordt hij af en toe enorm boos om dit incident. Hij noemt het vreemdgaan en dreigt steeds dat ook hij zulke dingen -wat dat ook mag zijn- kan gaan doen.

Ik ben uitgeput geraakt hierdoor. Snap dat het onzinnig klinkt, maar ik heb werkelijk geen energie meer. Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.

Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om mijn relatie weer gezond te krijgen. Het is zo stom geweest, maar echt zonder verkeerde intenties. De oude vriend heb ik overigens allang overal geblokkeerd.

Weet iemand hoe ik mijn vriend weer vertrouwen kan geven? Ik weet zeker dat hij alleen maar zo lelijk tegen mij doet omdat hij zich onzeker en gekrent voelt.
Hij heeft je al helemaal waar hij je hebben wilt: jij hebt spijt en je wilt alles doen om het goed te maken.

Even serieus: je stuurt een mailtje aan iemand van een tijd geleden, die stuurt een vriendelijk berichtje terug en dat is dat. Je hebt niks verkeerd gedaan, je hoeft niet door het stof en het vertrouwen hoeft ook niet hersteld te worden. Tenminste, niet door jou. Kan me voorstellen dat je vriend wel wat herstelwerk te doen heeft vanwege zijn uitermate horkerige gedrag van het afgelopen half jaar. En dan mag jij beslissen of je daar nog zin in hebt.
Wat eten we vanavond?
lilalinda schreef:
25-10-2021 15:52
het was geen stiekem bericht, het was geen misstap
TO heeft niks verkeerds gedaan.
Als ik wist dat het mijn partner voor het hoofd zou stoten, zou ik het niet doen, uit respect voor hem.
Echter, als ik zijn wensen onzin zou vinden en het er absoluut niet mee eens was, had ik dit kenbaar gemaakt en hadden we kunnen overwegen of we wel zo goed bij elkaar passen.
Communiceren is wat mij betreft dan ook de sleutel in dergelijke zaken.
Ik snap wel dat het heel beroerd kan voelen voor een partner als er (ongeacht de reden) toch contact zou zijn tussen andere partner en ex.
Maargoed, wat TO dus ook al lang en breed heeft toegegeven. Het was geen slimme zet en nu klaar. Staat totaal niet in verhouding met hoe vriend reageert.
Dus iemand op wie je 8 jaar terug een crush had, en nu allang niet meer stuurt een gewoon aardig berichtje?
En dat is al een half jaar drama?
En als je 'vriend' dan toch al zo ziekelijk jaloers is, is niet de conclusie: goh, mijn vriendin ligt goed in de markt, laat ik eens mijn best gaan doen, maar: als ik nou zo onsympathiek mogelijk doe, dan vindt ze mij het leukst en niet die man die aardige berichtjes stuurt?

Deze man heeft een heel verkeerd beeld van zijn eigen marktwaarde en snapt al helemaal niet hoe hij met de moeder van zijn kind (toch?) moet omgaan.
Ik zou hem veel plezier wensen bij zijn moeder op de bank en met ons kind om het weekend, want dat is waar het bij mij op uit zou draaien.
Wat een druiloor.
Saivash schreef:
25-10-2021 16:00
Als ik wist dat het mijn partner voor het hoofd zou stoten, zou ik het niet doen, uit respect voor hem.
Echter, als ik zijn wensen onzin zou vinden en het er absoluut niet mee eens was, had ik dit kenbaar gemaakt en hadden we kunnen overwegen of we wel zo goed bij elkaar passen.
Ik snap wel dat het heel beroerd kan voelen voor een partner als er (ongeacht de reden) toch contact zou zijn tussen andere partner en ex.
Maargoed, wat TO dus ook al lang en breed heeft toegegeven. Het was geen slimme zet en nu klaar. Staat totaal niet in verhouding met hoe vriend reageert.
ook, als het gaat om iets doodnormaals? als contact met iemand van lang geleden?
wat is dan de volgende stap? partner die vindt, dat je liever geen contact meer hebt, met mannen? en dat is ook dikke prima??
lilalinda schreef:
25-10-2021 16:02
ook, als het gaat om iets doodnormaals? als contact met iemand van lang geleden?
wat is dan de volgende stap? partner die vindt, dat je liever geen contact meer hebt, met mannen? en dat is ook dikke prima??
Iemand met wie je nota bene een goede vriendschap had.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vertrouwen herstellen? Hoe?

Nou, gewoon niet, kom op zeg. Je hebt niks gedaan wat deze behandeling verdient, helemaal niks. En hij als hij denkt dat hij de moeder van zijn kind zo kan behandelen, is echt geen knip voor de neus waard.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Saivash schreef:
25-10-2021 16:00
Om te beginnen: het is geen ex.
En ten tweede: een relatie zou gelijkwaardig moeten zijn. Daarin mag je soms ook wat onhandigs doen (als dit dat al zou zijn) en daar hoeft dan niet een half jaar lang over te worden gemekkerd. Maar goed, daar is iedereen het wel over eens denk ik.
Wat eten we vanavond?
Jezus waarom is je vriend nog leuk? Wat een kinderachtig gedoe. Mag hopen dat je niet met hem samenwoont en hem snel aan de kant zet.
Ik denk dat je nu al een halfjaar te lang door het stof bent gegaan, het was op geen enkel moment nodig. En hij heeft inmiddels lang genoeg bewezen dat hij een asshole is en dat dat niet een incidentele inzinking was, maar dat hij gewoon zo is.

Het wordt tijd dat je bepaalt hoe je behandeld wilt worden. Ik neem aan dat je inmiddels weet dat dít niet is hoe je behandeld wilt worden. Dus hij kan er of acuut mee stoppen, of jullie stoppen met elkaar.
lilalinda schreef:
25-10-2021 16:02
Sterker nog. Partner heeft geen vrouwelijke contacten en ik geen mannelijke. Helemaal primadebima ;-)
makreel schreef:
25-10-2021 16:03
Om te beginnen: het is geen ex.
En ten tweede: een relatie zou gelijkwaardig moeten zijn. Daarin mag je soms ook wat onhandigs doen (als dit dat al zou zijn) en daar hoeft dan niet een half jaar lang over te worden gemekkerd. Maar goed, daar is iedereen het wel over eens denk ik.
Bij die eerste heb je me klem ;-) .
Die tweede had ik zelf ook al beaamd.
Saivash schreef:
25-10-2021 16:07
Sterker nog. Partner heeft geen vrouwelijke contacten en ik geen mannelijke. Helemaal primadebima ;-)
geen buren?
geen collega's?
geen kennissen?
Ik vind het ook een beetje raar dat je je vriend gaat vertellen dat je vroeger verliefd was op die vriend. Wat schiet je daarmee op? Dan is het in de ogen van je vriend sowieso al geen normale vriendschap.
En dat je dan zegt geen contact meer te hebben is ook verdacht, want waarom zou je een normale vriend zo laten stikken?
en dan stiekem berichten sturen, is ook raar want dan kan ik me voorstellen dat je vriend denkt dat je ook afgesproken heb en er meer gebeurd is.
Want anders had je er wel eerlijk over kunnen zijn.
Dat vertrouwen is niet meer te herstellen. Hij zal je altijd blijven zien als iemand die dingen achter zijn rug om doet.
Hoe je vriend nu tegen je doet is niet oké, hij kan het dan beter uitmaken als hij je een slechte vriendin vindt.
En waarom heb je die vriend helemaal geblokkeerd? Er is toch niks gebeurt en je spreekt hem toch amper nog?
Relaties waarin vertrouwen van het begin af aan al zo’n ding is worden er meestal niet beter op.
Saivash schreef:
Als ik me zo raar als deze vriend zou gedragen zou ik er dan weer niet van opkijken dat mijn man Tinder eens gaat uitproberen.
Een half jaar schamper lachen als je een knuffel krijgt, kleineren lijkt me geen basis om nou eens eisen te gaan stellen over het sociale leven van je partner.
Vind je dat allebei best en gaat alles respectvol veel plezier.
Mijn relatie zou het niet zijn.
Saivash schreef:
Dat kan volgens mij niet, behalve als je allebei de deur niet uitkomt.

De supermarkt, de kapper, het OV, werk... overal kom je mannen en vrouwen tegen.
lilalinda schreef:
25-10-2021 16:10
geen buren?
geen collega's?
geen kennissen?
In principe niet nee. We hebben gezamenlijke vrouwelijke vrienden en gezamenlijke mannelijke vrienden. En daarmee doen we soms een avondje videobellen.
ludwina schreef:
25-10-2021 16:14
Dat kan volgens mij niet, behalve als je allebei de deur niet uitkomt.

De supermarkt, de kapper, het OV, werk... overal kom je mannen en vrouwen tegen.
Contact buiten die dingen om natuurlijk. Dus prive telefonisch of mail contact.
Selina0102 schreef:
25-10-2021 16:10
Ik vind het ook een beetje raar dat je je vriend gaat vertellen dat je vroeger verliefd was op die vriend. Wat schiet je daarmee op? Dan is het in de ogen van je vriend sowieso al geen normale vriendschap.
En dat je dan zegt geen contact meer te hebben is ook verdacht, want waarom zou je een normale vriend zo laten stikken?
en dan stiekem berichten sturen, is ook raar want dan kan ik me voorstellen dat je vriend denkt dat je ook afgesproken heb en er meer gebeurd is.
Want anders had je er wel eerlijk over kunnen zijn.
Dat vertrouwen is niet meer te herstellen. Hij zal je altijd blijven zien als iemand die dingen achter zijn rug om doet.
Hoe je vriend nu tegen je doet is niet oké, hij kan het dan beter uitmaken als hij je een slechte vriendin vindt.
En waarom heb je die vriend helemaal geblokkeerd? Er is toch niks gebeurt en je spreekt hem toch amper nog?
Relaties waarin vertrouwen van het begin af aan al zo’n ding is worden er meestal niet beter op.
Precies wat ik ook bedoel.
Saivash schreef:
Uh..niets prima..
Saivash schreef:
In principe niet nee. We hebben gezamenlijke vrouwelijke vrienden en gezamenlijke mannelijke vrienden. En daarmee doen we soms een avondje videobellen.
Met andere woorden vertrouwen jullie elkaar niet.
Saivash schreef:
25-10-2021 16:17
Contact buiten die dingen om natuurlijk. Dus prive telefonisch of mail contact.
Het past gewoon niet bij een gezonde gelijkwaardige relatie binnen de vrije Nederlandse cultuur.
Hier is het normaal om niet bezitterig te zijn naar je partner, niet te denken dat contact gelijk staat aan vreemdgaan en dat mannen en vrouwen prima contact met elkaar kunnen hebben zonder dat daar een seksueel of anderszins bedreigend aspect aan zit.
Saivash schreef:
Waarom?
Wat eten we vanavond?
ludwina schreef:
25-10-2021 16:25
Het past gewoon niet bij een gezonde gelijkwaardige relatie binnen de vrije Nederlandse cultuur.
Hier is het normaal om niet bezitterig te zijn naar je partner, niet te denken dat contact gelijk staat aan vreemdgaan en dat mannen en vrouwen prima contact met elkaar kunnen hebben zonder dat daar een seksueel of anderszins bedreigend aspect aan zit.
Zou kunnen. Al zijn er heel veel (ook nederlandse) mensen die daar wel moeite mee hebben.
En misschien zijn mijn man en ik niet van de Nederlandse cultuur? :)
In elk geval, ik heb er totaal geen problemen mee.

Mensen mogen er verschillend over denken. Alleen de manier waarop de vriend van TO zich gedraagt, zou ik dan weer nooit accepteren.
To was destijds verliefd op die man. Dat het geen relatie is geworden is omdat die man niet geïnteresseerd was.

To stuurt stiekem een bericht. De man stuurt een neutraal beticht terug. Ik zou wel eens willen weten hoe to gehandeld had als hij terug geschreven had ik ben op dit moment single en ik wil graag afspreken.

Ik snap dat de man van to boos is want to doet nu wel of ze alleen maar even wilde horen hoe het met hem ging. Maar als dat echt haar enige intentie wad dan had ze niet zo stiekem hoeven te handelen.
makreel schreef:
25-10-2021 16:29
Waarom?
Maakt het heel veel uit voor dit topic waarom wel of waarom niet? Omdat het voor ons goed voelt en we beide het idee hebben dat de kans dat je dan samen oud mag worden, hoger ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven