Vertrouwen herstellen? Hoe?
maandag 25 oktober 2021 om 14:45
Hoi allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden een bericht gestuurd naar een oude vriend.
Vroeger (8 jaar terug) vond ik deze oude vriend leuk, maar we zijn altijd vrienden zijn gebleven. Later vond ik hem niet meer leuk op die manier en had ik een goede vriendschap met hem. Sinds ik een relatie heb, spreek ik hem bijna niet meer, omdat ik merk dat mijn vriend dat niet leuk vindt. Heb mijn vriend verteld dat ik vroeger een beetje verliefd op deze persoon was.
Goed, een berichtje gestuurd dus. Kreeg een lang bericht terug (strekking is oppervlakkig: hoe gaat het met je, met werk, met je kind, met je vriend, leuk om weer eens van je te horen, enz). Ondanks dat ik er niets mee bedoelde en het echt niks voorstelde, durfde ik het niet aan mijn vriend te vertellen.
Berichten niet verwijderd, want onnodig, dus mijn vriend kwam er een keertje achter.
Ik heb enorm ruzie gekregen hierdoor. Mijn vriend vind mij nu onbetrouwbaar en zegt te moeten nadenken over onze relatie.
Inmiddels is dit ruim een halfjaar geleden. Nog steeds wordt hij af en toe enorm boos om dit incident. Hij noemt het vreemdgaan en dreigt steeds dat ook hij zulke dingen -wat dat ook mag zijn- kan gaan doen.
Ik ben uitgeput geraakt hierdoor. Snap dat het onzinnig klinkt, maar ik heb werkelijk geen energie meer. Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.
Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.
Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om mijn relatie weer gezond te krijgen. Het is zo stom geweest, maar echt zonder verkeerde intenties. De oude vriend heb ik overigens allang overal geblokkeerd.
Weet iemand hoe ik mijn vriend weer vertrouwen kan geven? Ik weet zeker dat hij alleen maar zo lelijk tegen mij doet omdat hij zich onzeker en gekrent voelt.
Ik heb een paar maanden geleden een bericht gestuurd naar een oude vriend.
Vroeger (8 jaar terug) vond ik deze oude vriend leuk, maar we zijn altijd vrienden zijn gebleven. Later vond ik hem niet meer leuk op die manier en had ik een goede vriendschap met hem. Sinds ik een relatie heb, spreek ik hem bijna niet meer, omdat ik merk dat mijn vriend dat niet leuk vindt. Heb mijn vriend verteld dat ik vroeger een beetje verliefd op deze persoon was.
Goed, een berichtje gestuurd dus. Kreeg een lang bericht terug (strekking is oppervlakkig: hoe gaat het met je, met werk, met je kind, met je vriend, leuk om weer eens van je te horen, enz). Ondanks dat ik er niets mee bedoelde en het echt niks voorstelde, durfde ik het niet aan mijn vriend te vertellen.
Berichten niet verwijderd, want onnodig, dus mijn vriend kwam er een keertje achter.
Ik heb enorm ruzie gekregen hierdoor. Mijn vriend vind mij nu onbetrouwbaar en zegt te moeten nadenken over onze relatie.
Inmiddels is dit ruim een halfjaar geleden. Nog steeds wordt hij af en toe enorm boos om dit incident. Hij noemt het vreemdgaan en dreigt steeds dat ook hij zulke dingen -wat dat ook mag zijn- kan gaan doen.
Ik ben uitgeput geraakt hierdoor. Snap dat het onzinnig klinkt, maar ik heb werkelijk geen energie meer. Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.
Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.
Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om mijn relatie weer gezond te krijgen. Het is zo stom geweest, maar echt zonder verkeerde intenties. De oude vriend heb ik overigens allang overal geblokkeerd.
Weet iemand hoe ik mijn vriend weer vertrouwen kan geven? Ik weet zeker dat hij alleen maar zo lelijk tegen mij doet omdat hij zich onzeker en gekrent voelt.
maandag 25 oktober 2021 om 16:33
Dat lees ik er echt niet allemaal in, hoor. Sowieso is het acht jaar geleden dat ze hem leuk vond en zijn ze daarna heel lang gewoon vrienden geweest. Waarom zou ze dan opeens een spannende date met hem willen?sugarmiss schreef: ↑25-10-2021 16:31To was destijds verliefd op die man. Dat het geen relatie is geworden is omdat die man niet geïnteresseerd was.
To stuurt stiekem een bericht. De man stuurt een neutraal beticht terug. Ik zou wel eens willen weten hoe to gehandeld had als hij terug geschreven had ik ben op dit moment single en ik wil graag afspreken.
Ik snap dat de man van to boos is want to doet nu wel of ze alleen maar even wilde horen hoe het met hem ging. Maar als dat echt haar enige intentie wad dan had ze niet zo stiekem hoeven te handelen.
En zo stiekem was het ook niet, want ze heeft niks verwijderd, het enige wat ze niet heeft gedaan is op een drafje naar haar vriend om te melden dat ze een vriend een bericht had gestuurd. Zou ook niet nodig moeten zijn in een normale relatie, lijkt me.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 25 oktober 2021 om 16:35
En dit.sugarmiss schreef: ↑25-10-2021 16:31To was destijds verliefd op die man. Dat het geen relatie is geworden is omdat die man niet geïnteresseerd was.
To stuurt stiekem een bericht. De man stuurt een neutraal beticht terug. Ik zou wel eens willen weten hoe to gehandeld had als hij terug geschreven had ik ben op dit moment single en ik wil graag afspreken.
Ik snap dat de man van to boos is want to doet nu wel of ze alleen maar even wilde horen hoe het met hem ging. Maar als dat echt haar enige intentie wad dan had ze niet zo stiekem hoeven te handelen.
maandag 25 oktober 2021 om 16:35
Hoe weet je dat?sugarmiss schreef: ↑25-10-2021 16:31To was destijds verliefd op die man. Dat het geen relatie is geworden is omdat die man niet geïnteresseerd was.
Als TO stiekem een bericht heeft gestuurd, dan stuur ik de hele dag stiekem berichten. Ik laat niet aan mijn man weten wat ik allemaal mail en whatsapp en aan wie allemaal. Lijkt me ook een tijdrovende bezigheid.
Kan me voorstellen dat TO haar vriend niet heeft verteld over de mail van deze vriend van vroeger omdat ze al wist dat hij uit z'n panty zou gaan. Daar gaat het eigenlijk al mis, want als je helemaal OK bent met dit soort dingen kun je dat gewoon vertellen.
Ik snap dus niet dat man/vriend van TO boos is. Er is niks gebeurd, maar als hij zo vervelend blijft doen, zou ik TO aanraden om een brede mailing de deur uit te doen naar alle vrienden van vroeger en mogelijke scharrels van lang lang geleden, om te kijken of er iemand is die liever voor haar zou willen zijn dan dit lot uit de loterij.
Wat eten we vanavond?
maandag 25 oktober 2021 om 16:36
maandag 25 oktober 2021 om 16:37
maandag 25 oktober 2021 om 16:39
wat jullie doen biedt slechts schijnveiligheid
als jouw man vreemd wil gaan, doet hij dat (en vice versa)
Controle maakt de kans op vreemdgaan niet kleiner hoor, dat maakt alleen dat de ander nog voorzichtiger gaat doen
Dan neemt hij gewoon een extra telefoon, die hij op zijn werk laat/dashboardkastje oid
maandag 25 oktober 2021 om 16:40
Maakt een beetje uit voor dit topic omdat jij er zelf over begint, dus jij vindt het relevant. En het klinkt alsof je vindt dat de vriend/man van TO geen vreemde eis stelt aan TO als hij vindt dat ze geen contact mag hebben met vrienden van vroeger.
Ik denk dat dat geen normale eis of afspraak is, maar als je die inderdaad met elkaar hebt gemaakt: succes ermee, ik hoop dat het voor jullie werkt. Voor TO duidelijk niet, en ik denk dat haar vriend/man op dit moment ook niet al te heppiedepeppie is.
Wat eten we vanavond?
maandag 25 oktober 2021 om 16:43
Dat zou zeker kunnen. Als hij vreemd wil gaan, zal hij dan doen. De kans dat hij via privegesprekken verliefd wordt op een normale vriendin of collega lijkt me op deze manier iets kleiner.lilalinda schreef: ↑25-10-2021 16:39wat jullie doen biedt slechts schijnveiligheid
als jouw man vreemd wil gaan, doet hij dat (en vice versa)
Controle maakt de kans op vreemdgaan niet kleiner hoor, dat maakt alleen dat de ander nog voorzichtiger gaat doen
Dan neemt hij gewoon een extra telefoon, die hij op zijn werk laat/dashboardkastje oid
maandag 25 oktober 2021 om 16:45
behalve als die vriendin en hij, buiten jullie om elkaar ontmoeten
is dit een bewuste keus geweest, of zo gegroeid?
maandag 25 oktober 2021 om 16:46
Ik vraag me dat af. Als omgang met het andere geslacht iets heel normaals/alledaags is denk ik dat het minder snel spannend is dan wanneer er al een zweem van stiekem en verboden omheen hangt. Het lijkt me ook niet prettig om je om zulke kleine dingetjes schuldig te moeten voelen, als je toch een praatje hebt gemaakt met een vader op het schoolplein of in de kantine een boterham hebt gegeten met je mannelijke collega. Ik zou dat erg benauwend vinden.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 25 oktober 2021 om 16:57
Een bewuste keus. We staan er allebei zo in. Fijn dat het zo kon. Wil overigens niet zeggen dat het met een andere partner niet anders was geweest hoor. Ik realiseer me best dat veel mensen dit niet prettig vinden zo. Maar als je wel zo’n afspraak kunt maken omdat je er allebei zo in staat, lijkt me dat mooi meegenomen.
maandag 25 oktober 2021 om 17:00
Dat je een volkomen onschuldig berichtje verbergt, is dat omdat hij eerder zo uit zijn plaat ging toen jij iemand aansprak?
Dat je heel erg de schuld bij jezelf legt, is dat omdat hij dat ook altijd doet en jij dat hebt overgenomen?
Lieve meid, deze man gaat jou niet vertrouwen. Want hij vertrouwt zichzelf niet. Deze man gaat niet meer lief zijn, want hij is nooit lief geweest. Als hij 26 minuten nodig had om te wennen aan het idee - mwah. Als hij 26 uur er over gedaan had - dat was wel serieus.
Maar 26 weken? Meer dan 150 dagen? Dan ga je de toverstaf echt niet meer vinden. De toverstaf is die magische oplossing waarmee de vader van je kind ineens wel weer leuk en lief en aardig is. Dit is hoe hij is, vertrouw daar maar op. Alleen heeft hij nu een reden gevonden om zijn masker te laten zakken. Als je deze versie van hem niet ok vindt, geef ik je groot gelijk. Maar zul je ook zelf aan de gang moeten om de volgende stap te zetten. Houd daarbij in je achterhoofd hoe vals en manipulatief hij nu is, dat sowieso erger wordt. Ook als je blijft.
Enne.,. Ja, al zijn familie en vrienden gaan horen dat jij hem bedrogen hebt. Zijn volgende vriendin ook. Dus neem heft in handen en vertel de mensen die jou dierbaar zijn dat je met een eikel samenwoont, die je al meer dan een half jaar lang kwetst omdat jij een mail naar een oude vriend stuurde. Zodat de mensen die jou lief zijn het echte verhaal kennen.
Dat je heel erg de schuld bij jezelf legt, is dat omdat hij dat ook altijd doet en jij dat hebt overgenomen?
Lieve meid, deze man gaat jou niet vertrouwen. Want hij vertrouwt zichzelf niet. Deze man gaat niet meer lief zijn, want hij is nooit lief geweest. Als hij 26 minuten nodig had om te wennen aan het idee - mwah. Als hij 26 uur er over gedaan had - dat was wel serieus.
Maar 26 weken? Meer dan 150 dagen? Dan ga je de toverstaf echt niet meer vinden. De toverstaf is die magische oplossing waarmee de vader van je kind ineens wel weer leuk en lief en aardig is. Dit is hoe hij is, vertrouw daar maar op. Alleen heeft hij nu een reden gevonden om zijn masker te laten zakken. Als je deze versie van hem niet ok vindt, geef ik je groot gelijk. Maar zul je ook zelf aan de gang moeten om de volgende stap te zetten. Houd daarbij in je achterhoofd hoe vals en manipulatief hij nu is, dat sowieso erger wordt. Ook als je blijft.
Enne.,. Ja, al zijn familie en vrienden gaan horen dat jij hem bedrogen hebt. Zijn volgende vriendin ook. Dus neem heft in handen en vertel de mensen die jou dierbaar zijn dat je met een eikel samenwoont, die je al meer dan een half jaar lang kwetst omdat jij een mail naar een oude vriend stuurde. Zodat de mensen die jou lief zijn het echte verhaal kennen.
maandag 25 oktober 2021 om 17:08
Sorry, even over je berichtje heengelezen.Susan schreef: ↑25-10-2021 16:46Ik vraag me dat af. Als omgang met het andere geslacht iets heel normaals/alledaags is denk ik dat het minder snel spannend is dan wanneer er al een zweem van stiekem en verboden omheen hangt. Het lijkt me ook niet prettig om je om zulke kleine dingetjes schuldig te moeten voelen, als je toch een praatje hebt gemaakt met een vader op het schoolplein of in de kantine een boterham hebt gegeten met je mannelijke collega. Ik zou dat erg benauwend vinden.
We hebben niet specifieke afspraken over geen praatjes maken op het het schoolplein of de lunch op het werk.
Puur over privecontact in privetijd.
En wellicht he, dat jullie gelijk hebben hoor, dat het weinig tot geen zoden aan de dijk zet. Maar voor ons voelt het goed.
maandag 25 oktober 2021 om 17:23
Als je geen kind zou hebben zou ik zeggen: meteen wegwezen. Ik lees dat jullie wel een kind hebben, dan ligt het een stuk lastiger.
Je vriend is in ieder geval een eikel en jij moet stoppen met voor hem door het stof gaan. Als hij destijds een keer gezegd had: 'Ik vind ik eigenlijk niet zo leuk dat je dat gedaan hebt.' En je had sorry gezegd dan had het daarmee echt klaar moeten zijn. En zelfs dat zou ik al overbodig vinden, want je hebt niets verkeerds gedaan.
Ik zou tegen hem zeggen dat hij normaal moet doen, dat jij niets hebt gedaan wat dit gedrag van hem goedpraat en dat je in relatietherapie wil, want dit gedrag gaat niet vanzelf over.
Je vriend is in ieder geval een eikel en jij moet stoppen met voor hem door het stof gaan. Als hij destijds een keer gezegd had: 'Ik vind ik eigenlijk niet zo leuk dat je dat gedaan hebt.' En je had sorry gezegd dan had het daarmee echt klaar moeten zijn. En zelfs dat zou ik al overbodig vinden, want je hebt niets verkeerds gedaan.
Ik zou tegen hem zeggen dat hij normaal moet doen, dat jij niets hebt gedaan wat dit gedrag van hem goedpraat en dat je in relatietherapie wil, want dit gedrag gaat niet vanzelf over.
maandag 25 oktober 2021 om 17:32
maandag 25 oktober 2021 om 17:34
Ja ok buren ouders ed, maar hij heeft geen specifiek contact met vrouwen of ik met mannen, via app ofzo. Hij heeft geen vriendinnen en ik geen vrienden. Wel stelletjes waar we mee omgaan maar daar wordt niet kruislings mee geappt.
maandag 25 oktober 2021 om 17:36
Ook niet, als je iemand gewoon aardig vindt??
Als je een man treft met zelfde hobby als jij? Of een collega waar je een rondje meeloopt tijdens de lunch??
Is dat vol te houden?
maandag 25 oktober 2021 om 17:40
@TO:
Ik heb het vermoeden dat je veel minder in de problemen was gekomen als je niet door het stof was gegaan, maar vanaf de eerste seconde duidelijk was geweest in dat je niet achter een ander aanzat en dat hij helemaal niets te verbieden of eisen heeft.
Kom uit dat stof, klop je knieën schoon en recht je rug. Jij bent niet vreemd gegaan, hij is een idioot. Hoewel het niet zo zou moeten zijn heeft hij achteraf bewezen dat je hem inderdaad beter geen onschuldige dingen kunt vertellen.
En jij verdient beter. Echt. Dit is helemaal geen leuke partner (meer).
Ik heb het vermoeden dat je veel minder in de problemen was gekomen als je niet door het stof was gegaan, maar vanaf de eerste seconde duidelijk was geweest in dat je niet achter een ander aanzat en dat hij helemaal niets te verbieden of eisen heeft.
Kom uit dat stof, klop je knieën schoon en recht je rug. Jij bent niet vreemd gegaan, hij is een idioot. Hoewel het niet zo zou moeten zijn heeft hij achteraf bewezen dat je hem inderdaad beter geen onschuldige dingen kunt vertellen.
En jij verdient beter. Echt. Dit is helemaal geen leuke partner (meer).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 25 oktober 2021 om 17:43
Wat enorm triest dat dit gebeurt. Ik snap dat het je uitput.
Al was je met die vriend naar bed geweest. Er is nooit een reden om zo passief agressief, negatief en minachtend met je partner om te gaan. Dit breekt jou af.
Blijkbaar wil hij jou constant een rotgevoel geven.
Ik denk dat een man die zo in elkaar steekt altijd wel een reden of aanleiding vindt om dit te gaan doen tegen zijn partner. Dan heeft hij de controle in de relatie.
Al was je met die vriend naar bed geweest. Er is nooit een reden om zo passief agressief, negatief en minachtend met je partner om te gaan. Dit breekt jou af.
Blijkbaar wil hij jou constant een rotgevoel geven.
Ik denk dat een man die zo in elkaar steekt altijd wel een reden of aanleiding vindt om dit te gaan doen tegen zijn partner. Dan heeft hij de controle in de relatie.
maandag 25 oktober 2021 om 17:57
Ik zie allemaal praktische bezwaren, maar dat zal eraan liggen dat ik dit helemaal niet kan plaatsen in een relatie.
Hoe zou het werken als je alleen mannelijke collega's hebt? Kun je wel ze bellen en het over werk hebben? Doe je dan niet mee met de small talk over afgelopen weekend en vakantieperikelen? Als je hebt afgesproken om met vriendin naar het theater te gaan, en ze belt af maar haar man wil haar kaartje wel overnemen? Als een vriend je aanbiedt om je even een lift te geven naar het station of naar huis? Of je raakt met een mannelijke collega aan de klets op een borrel? Ik zou echt de helft van mijn sociale kring moeten afbellen als ik met mijn man zou afspreken dat ik niet meer met mannen vriendschappelijk af zou spreken.
Wat eten we vanavond?