Vertrouwen herstellen? Hoe?

25-10-2021 14:45 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden een bericht gestuurd naar een oude vriend.

Vroeger (8 jaar terug) vond ik deze oude vriend leuk, maar we zijn altijd vrienden zijn gebleven. Later vond ik hem niet meer leuk op die manier en had ik een goede vriendschap met hem. Sinds ik een relatie heb, spreek ik hem bijna niet meer, omdat ik merk dat mijn vriend dat niet leuk vindt. Heb mijn vriend verteld dat ik vroeger een beetje verliefd op deze persoon was.

Goed, een berichtje gestuurd dus. Kreeg een lang bericht terug (strekking is oppervlakkig: hoe gaat het met je, met werk, met je kind, met je vriend, leuk om weer eens van je te horen, enz). Ondanks dat ik er niets mee bedoelde en het echt niks voorstelde, durfde ik het niet aan mijn vriend te vertellen.
Berichten niet verwijderd, want onnodig, dus mijn vriend kwam er een keertje achter.
Ik heb enorm ruzie gekregen hierdoor. Mijn vriend vind mij nu onbetrouwbaar en zegt te moeten nadenken over onze relatie.

Inmiddels is dit ruim een halfjaar geleden. Nog steeds wordt hij af en toe enorm boos om dit incident. Hij noemt het vreemdgaan en dreigt steeds dat ook hij zulke dingen -wat dat ook mag zijn- kan gaan doen.

Ik ben uitgeput geraakt hierdoor. Snap dat het onzinnig klinkt, maar ik heb werkelijk geen energie meer. Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.

Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om mijn relatie weer gezond te krijgen. Het is zo stom geweest, maar echt zonder verkeerde intenties. De oude vriend heb ik overigens allang overal geblokkeerd.

Weet iemand hoe ik mijn vriend weer vertrouwen kan geven? Ik weet zeker dat hij alleen maar zo lelijk tegen mij doet omdat hij zich onzeker en gekrent voelt.
Susan schreef:
25-10-2021 19:54
Wat een rare generalisatie, dat hoeft helemaal niet. Genoeg man/vrouw-vriendschappen waar geen gevoelens spelen, en als je ooit verliefd bent geweest op iemand wil dat niet zeggen dat je het je hele leven blijft.

Ik vind het echt absurd om te doen alsof het vreemdgaan is als je een oude vriend die je onder dwang hebt gedumpt een keer vraagt hoe het is en hoe de vriend van TO ermee omgaat is werkelijk buiten alle perken. Ik snap ook echt niet goed dat er mensen zijn die die man nog verdedigen.
Ik heb niemand gelezen die die man verdedigt. Een deel van de mensen is van mening dat TO een misstap heeft begaan. Maar niemand hier rechtvaardigt het gedrag van deze rotzak.
Saivash schreef:
25-10-2021 20:09
Ik heb niemand gelezen die die man verdedigt. Een deel van de mensen is van mening dat TO een misstap heeft begaan. Maar niemand hier rechtvaardigt het gedrag van deze rotzak.
Ik vind het al raar om goed te praten dat hij in eerste instantie boos werd. Ze heeft een neutraal bericht gestuurd naar een oude vriend. Echt, een misstap begaan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
sugarmiss schreef:
25-10-2021 19:52

Omdat het niet gewoon vrienden zijn.

Bij heel veel platonische vriendschappen tussen mannen en vrouwen wil 1 van beiden eigenlijk meer. Maar neemt dan toch maar genoegen met alleen vriendschap om die persoon toch in zijn of haar leven te houden.

Waarom zou je als partner van dat moeten accepteren?

Dat is gewoon de kat op het doek binden.

En dat er dan ook niet met een collega, de buurman of de postbode gepraat mag worden is natuurlijk onzin.
even los van het feit of hij een punt heeft om boos te zijn, rechtvaardigt dat zijn huidige gedrag?
rosanna08 wijzigde dit bericht op 25-10-2021 20:14
19.12% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat zegt je omgeving? Neem je wel eens iemand in vertrouwen? Je moeder, vriendinnen? Of stond je al sociaal zwak, sommige mannen kicken daar op en zoeken je daarop uit en zonderen je verder af.
Ik weet niet hoe oud je kind is maar blijf hier niet te lang in anders absorbeert het alles en gaat dit normaal vinden.
Niet te lang slachtoffer blijven want je geeft het nog door ook.
PlayingTheAngel schreef:
25-10-2021 20:07
@sugarmiss, ja dat is zo, dat er soms onderliggende dingen kunnen spelen tussen mannen en vrouwen. Dat hoeft alleen nog steeds geen beletsel te zijn. Je kunt iemand seksueel aantrekkelijk vinden en ook gewoon een heel leuk mens, omdat we geen dieren zijn kunnen we dat seksuele component best uitzetten, of iig minimaliseren. Zo is 1 van mijn beste vrienden mijn ex. Momenteel staat het seksuele tussen ons helemaal on ice. Het is al zó lang geleden, plus hij respecteert mijn relatie en is ook erg goed bevriend met mijn man. Dus geen enkel probleem. Zouden we samen stranden op een onbewoond eiland, of verplicht in 1 bed moeten slapen oid dan zou dat seksuele wel weer los kunnen komen. Daar ben ik zelf bij, dus dergelijke situaties doen zich niet voor.
Voor veel mannen en vrouwen vriendschappen zal gelden dat ze elkaar niet onaantrekkelijk vinden, maar zit dat niet in weg. Er zijn natuurlijk wel dingen die ik met hetero vrienden niet zou doen, ik spreek soms niet 1 op 1 met ze af, of iig niet bij een van ons thuis. Ik ga niet met ze naar de sauna, vraag niet om een massage etcetc. dát is de kat op het spek binden, de vriendschap op zichzelf niet.
Als ik weer eens een keertje fel reageer op iemand op het forum die is vreemdgegaan omdat hij of zij verliefd is geworden op iemand anders die dicht bij hem of haar stond, krijg ik van veruit de meesten hier de wind van voren, want “dit kan iedereen overkomen, daar kun je niet altijd wat aan doen, en je piept wel anders als het jou ook overkomt”.
Dat heb ik in zo ontzettend veel topics gehoord. Maar in dit topic “zijn mensen er zelf bij, laten ze het niet gebeuren, ook al zijn er gevoelens”.
Niet speciaal op jou gericht, deze reactie van mij nu. Maar het verbaast me wel een beetje.
lilalinda schreef:
25-10-2021 15:52
het was geen stiekem bericht, het was geen misstap
TO heeft niks verkeerds gedaan.
Het was wel een stiekem bericht. Als deze niet stiekem was had ze hier met vriend over gesproken, ze heeft het verzwegen terwijl vriend liever niet wil dat ze contact heeft en ze het toch gedaan heeft en dat maakt het, ongeacht de intenties wel stiekem.

Maar TO je hebt niks verkeerds gedaan. Jouw vriend had je nooit mogen zeggen dat jij een goede vriend niet meer mocht zien. Hij had je niet mogen verbieden ooit nog contact met hem op te nemen. Daarin zit jouw vriend fout.
Dat hij je nu al een half jaar zo behandeld is niet oke. Dit hoef je niet te accepteren!
nanouk wijzigde dit bericht op 25-10-2021 20:26
0.48% gewijzigd
Susan schreef:
25-10-2021 20:10
Ik vind het al raar om goed te praten dat hij in eerste instantie boos werd. Ze heeft een neutraal bericht gestuurd naar een oude vriend. Echt, een misstap begaan?
Ja daar kun je nu over door blijven gaan. Er is gewoon ook een deel van de mensen die die mening heeft. En dat mag. Verder gaat het topic ook niet echt over dat voorval. Het gaat vooral om het feit dat, wat er ook wel of niet is voorgevallen en of dat wel of niet fout was, de vriend van TO als een volslagen gek reageert en dat TO geen seconde langer bij hem moet blijven.
En hij is leuk omdat......?
Nope
@Saivash: Er is een verschil tussen gevoelens hebben voor, en er actief iets mee doen. Contact tussen mannen en vrouwen is complex hoor, en ik snap dus de neiging om dat maar uit te bannen als als je een relatie hebt best. Het is voor mij alleen veel te waardevol, ik zou dat nooit willen. Tegelijkertijd geloof ik niet dat mensen zijn gemaakt zijn voor monogamie, het aantal scheidingen een vreemd gaan is niet voor niets zo hoog. Dat is een ingewikkelde materie om mee om te gaan. Ook omdat het per persoon verschillend is hoe hij/zij dit ervaart. Er is een verschil in sexdrive, maar ook in de aanleg om verliefd te worden, de behoefte aan een vaste relatie tov de behoefte aan spanning en ontdekking etc.
Voor mij persoonlijk werkt het juist om af en toe plagerig contact te hebben online. Dan kan ik dat deel van mijzelf een beetje ontplooien, ik word er vrolijk van, het is goed voor mijn libido etc. Ik trek daarin de grens bij afspreken met iemand met wie ik zulk contact heb.
Daar hoef je helemaal niks mee. Je vriend heeft issues waarmee hij aan de slag moet.

Ik heb meerdere mannelijke vrienden en ook gewoon neutrale chat contacten. Mijn vriend vraagt wel eens wie deze of gene is, en hij wordt ook wel eens jaloers, maar hij vertrouwt me (terecht) en is van het standpunt dat jaloezie zijn probleem is en geen reden om mij te beperken.

Ik doe verder niets stiekem, alle mannen in mijn omgeving weten dat ik een relatie heb en mijn vriend mag zonder bezwaren in mijn telefoon kijken. Is hij jaloers, dan praten we daar over, maar uiteindelijk draait het om vertrouwen.

Dat vertrouwen vind ik heel belangrijk in een relatie, zonder daarmee afbreuk te willen doen aan de ander zijn gevoelens.
PlayingTheAngel schreef:
25-10-2021 20:35
@Saivash: Er is een verschil tussen gevoelens hebben voor, en er actief iets mee doen. Contact tussen mannen en vrouwen is complex hoor, en ik snap dus de neiging om dat maar uit te bannen als als je een relatie hebt best. Het is voor mij alleen veel te waardevol, ik zou dat nooit willen. Tegelijkertijd geloof ik niet dat mensen zijn gemaakt zijn voor monogamie, het aantal scheidingen een vreemd gaan is niet voor niets zo hoog. Dat is een ingewikkelde materie om mee om te gaan. Ook omdat het per persoon verschillend is hoe hij/zij dit ervaart. Er is een verschil in sexdrive, maar ook in de aanleg om verliefd te worden, de behoefte aan een vaste relatie tov de behoefte aan spanning en ontdekking etc.
Voor mij persoonlijk werkt het juist om af en toe plagerig contact te hebben online. Dan kan ik dat deel van mijzelf een beetje ontplooien, ik word er vrolijk van, het is goed voor mijn libido etc. Ik trek daarin de grens bij afspreken met iemand met wie ik zulk contact heb.
Ik vind het heel mooi dat het voor jou zo werkt en dat je er oprecht een deel plezier uit haalt. Dat is een stukje geluk waar je dan op voortleeft en dat is waardevol.
Ik denk dat het inderdaad ontzettend samenhangt met de behoeftes van verschillende personen. Het mooiste zou zijn dat je het als partners samen eens bent over dit soort dingen en daarbij elkaars behoeften ook onderkent. Dit is in mijn relatie het geval en ik snap dat sommige mensen dat belachelijk vinden, maar ik zou op mijn beurt geen negatief oordeel hebben over mensen met een open relatie of iets in die trant. Ik begrijp het niet, maar heb er wel respect voor.
Saivash schreef:
25-10-2021 20:20
Als ik weer eens een keertje fel reageer op iemand op het forum die is vreemdgegaan omdat hij of zij verliefd is geworden op iemand anders die dicht bij hem of haar stond, krijg ik van veruit de meesten hier de wind van voren, want “dit kan iedereen overkomen, daar kun je niet altijd wat aan doen, en je piept wel anders als het jou ook overkomt”.
Dat heb ik in zo ontzettend veel topics gehoord. Maar in dit topic “zijn mensen er zelf bij, laten ze het niet gebeuren, ook al zijn er gevoelens”.
Niet speciaal op jou gericht, deze reactie van mij nu. Maar het verbaast me wel een beetje.
Verliefd worden, kan je overkomen
Ook jij, leuke collega, vader op het plein
Maar daar kun je niet naar handelen
lilalinda schreef:
25-10-2021 20:47
Verliefd worden, kan je overkomen
Ook jij, leuke collega, vader op het plein
Maar daar kun je niet naar handelen
Blijkbaar zijn er toch ontzettend veel mensen die dat niet kunnen, zich niet bedwingen. En dan kom jij waarschijnlijk met het argument dat er dan al iets in de relatie niet goed zat (als ik je een beetje ken ;-) :) ). En dan zeg ik, ja dat zal in veel gevallen de reden zijn. Maar als mijn relatie met mijn partner een tijd lang slecht loopt, wil ik daar graag aan werken, de tijd daarvoor nemen. Want ook het feit dat een relatie langere tijd niet lekker loopt, is voor mij geen excuus om vreemd te gaan. Stiekem is altijd verkeerd.
saivash wijzigde dit bericht op 25-10-2021 23:12
Reden: Ongelofelijk duffe spelvaut
0.14% gewijzigd
lientje69 schreef:
25-10-2021 15:36
Stuur hem naar een psycholoog

Ze kan veel beter zelf gaan. Niet normaal om dit achterlijke gedrag te pikken en daar zo op te reageren:

Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.
Tjee zeg, ga eens praten.

Je hebt niemand vermoord en deze gast wil je wel levenslang geven?
Ik denk dat hij het wel prettig vind dat jij hem verafgod (is dit een wel een woord?).
Dat jij kruipt en bibbert voor hem. Dat jij alles doet om hem tevreden te stellen.
Dit klinkt niet gezond.
Is dit wat je wil in een relatie?

Ik zou een gesprek hierover aangaan. Dat je gelijkwaardigheid in een relatie wil. Als je een baas had gewild, dat zou je er voor betaald krijgen.
Hij kan je dit niet bij elke onenigheid voor de voeten blijven gooien.
Dus óf hij veranderd en anders is het helaas pindakaas.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Honingdropje2 schreef:
25-10-2021 20:02
Zo lang jij op de grond blijft liggen, blijft hij schoppen. Huppakee , opstaan en zeggen dat het mooi is geweest.

Precies dit!
Geweldige omschrijving. :thumbsup:
de wereld wacht om ontdekt te worden
Dat zou wel fraai zijn wanneer ik eerst aan mijn man "toestemming" zou moeten vragen om een oude vriend een berichtje te sturen... nee dan heb je al een goeie basis van vertrouwen gelegd in je relatie.

Man van TO gaat veel te ver uit eigen onzekerheid. Hij moet met zichzelf aan de slag gaan en niet TO in een hoekje duwen met kinderachtig gedrag. Mijn relatie zou het zeker niet zijn wanneer ik niet gewoon mezelf kan zijn. En diep door het stof? Voor wat in godsnaam? Echt TO je raakt je hele zelfrespect kwijt op deze manier.
Je topictitel klopt niet.er is geen enkele manier waarop je ‘het vertrouwen’ in je relatie kan herstellen. Want daar gaat het al lang niet meer over.
Je hebt een misstap begaan en je vriend geniet nu van de macht die hij heeft over jou, van het feit dat je voor hem kruipt. En dat je voor hem kruipt zorgt er ook voor dat hij geen respect meer voor je heeft.
Je vraag zou dus beter zijn ‘hoe zorg ik er voor dat mijn vriend me weer ziet als gelijkwaardige partner en respect voor me heeft?’
Maar moet je dat willen? Wil je een relatie met iemand die al een half jaar misbruik maakt van je schuldgevoelens?
Zelf zou ik er ook niet blij mee zijn als mijn partner contact zoekt met iemand waar hij vroeger verliefd op was. Maar dan ga je daar een gesprek over aan en als beide kanten hun zegje gedaan hebben ga je door. Of niet.
Stop dus met kruipen, zeg dat je zo niet verder wil (en maak het uit zodat je later een leuke vent kan leren kennen) en maak het uit als hij zijn gedrag niet verandert.
Saivash schreef:
25-10-2021 20:52
Blijkbaar zijn er toch ontzettend veel mensen die dat niet kunnen, zich niet bedwingen. En dan kom jij waarschijnlijk met het argument dat er dan al iets in de relatie niet goed zat (als ik je een beetje ken ;-) :) ). En dan zeg ik, ja dat zal in veel gevallen de reden zijn. Maar als mijn relatie met mijn partner een tijd lang slecht loopt, wil ik daar graag aan werken, de tijd daarvoor nemen. Want ook het feit dat een relatie langere tijd niet lekker loopt, is voor mij geen excuus om vreemd te gaan. Stiekem is altijd verkeerd.
als je al het idee hebt, dat je iets stiekem moet doen in je relatie, dan zit je toch niet op je plek?
zoals TO? die gaat niet eens vreemd, die heeft even contact met iemand
Eens. En dat iets stiekem wordt gedaan zegt in mijn ogen ook niet dat degene die dat doet fout zit. Soms is het ook gewoon een gevolg van een onredelijke houding van de ander.
Saivash schreef:
25-10-2021 20:20
Die reacties zijn er amper hoor.
FeeLucifer01 schreef:
26-10-2021 09:01
Die reacties zijn er amper hoor.
Ik lees dat ook niet erg vaak, nee.
Nanouk schreef:
25-10-2021 20:22
Het was wel een stiekem bericht. Als deze niet stiekem was had ze hier met vriend over gesproken, ze heeft het verzwegen terwijl vriend liever niet wil dat ze contact heeft en ze het toch gedaan heeft en dat maakt het, ongeacht de intenties wel stiekem.

Maar TO je hebt niks verkeerds gedaan. Jouw vriend had je nooit mogen zeggen dat jij een goede vriend niet meer mocht zien. Hij had je niet mogen verbieden ooit nog contact met hem op te nemen. Daarin zit jouw vriend fout.
Dat hij je nu al een half jaar zo behandeld is niet oke. Dit hoef je niet te accepteren!

Doe normaal joh.
Je wil niet weten hoeveel onschuldige berichten in per dag naar mensen stuur, zou ik die dan allemaal moeten melden aan mijn vriend?
Koekoek!
Ik zou nooit een relatie beginnen met zo’n jaloerse man. Vreselijk wat doe je jezelf dan aan.
Metallover schreef:
26-10-2021 09:14
Doe normaal joh.
Je wil niet weten hoeveel onschuldige berichten in per dag naar mensen stuur, zou ik die dan allemaal moeten melden aan mijn vriend?
Koekoek!
Ik zou nooit een relatie beginnen met zo’n jaloerse man. Vreselijk wat doe je jezelf dan aan.
Ik val op mannen en vrouwen. Ik moet dus hierbij al het contact met iedereen behalve mijn partner uit mijn leven bannen.
Ik zou deze prachtkerel aan een andere vrouw overlaten. Spullen pakken, aardige oude vriend onder de blokkeer uit en fijn een leven gaan leiden waarbij je niet hoeft te kruipen, maar gewoon lekker rechtop kunt staan..
Lach hard, duik diep, kom terug..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven