Vertrouwens issue

04-12-2025 09:13 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik en mijn partner wonen 7 jaar samen en hebben 2 jonge kinderen. We hebben het in principe goed samen, maar ik heb wel last van een vertrouwensbreuk door mijn verleden en dingen in deze relatie.

Vorig jaar zag ik per ongeluk flirterige appjes van mijn partner met een vriendin (en verwijderde appjes). Volgens beide was dit vriendschappelijk bedoeld, maar ze waren het wel eens dat het te ver ging en zouden hun toon aanpassen en vriend zou de appjes niet meer wissen.

Later bleek dat het appjes wissen gewoon doorging. De frequentie en inhoud weet ik niet. Vriend geeft aan dat hij de appjes en dm's wist om gezeur te voorkomen.

Later kom ik er achter dat hij gevoelens voor haar heeft, en het appjes wissen niet gestopt is ondanks onze afspraken over eerlijk zijn. Zijn gevoelens heeft mn vriend niet met de vriendin gedeeld, omdat hij niks met deze gevoelens wil en vriend zegt dat de appjes echt puur zakelijk waren (ze is onderdeel van de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend, hij was tot vorig jaar niet heel close, maar het contact is vorig jaar geintesiveerd, omdat hij goed met haar kan praten over issues op zn werk en prive).

Ik heb door mijn verleden moeite met vertrouwen. We zijn in relatie therapie en hij heeft op mijn verzoek het contact beperkt, door haar te blokkeren op socials en whatsapp. Zodat ik niet meer de angst heb dat ze door gaan met hun stiekeme app contact. Wel zien ze elkaar een paar x per week in een soort werk gerelateerde omgeving, maar zijn niet directe collega's.

Nu zag ik toen ik een foto naar mezelf wilde appen dat de 'vriendin' als 1e deel suggestie stond bij sms. Nu blijkt dat er toch weer sms contact is wat gewist wordt. Dit zou zakelijk contact zijn en maar een paar x per maand.

Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij waar ik/we aan werken. Maar ik moet wel van ver komen en dan is het gedrag van mn partner door hier niet eerlijk met mij over te communiceren niet helpend. Ik wil hem wel vertrouwen, maar mijn hoofd en lichaam lijken het niet te kunnen en ik wil graag bewijs zien dat het contact daadwerkelijk sporadisch is nu. Ik heb hem gevraagd om zijn telefoonrekeningspecificatie zodat ik kan zien dat het maar een paar smsjes zijn en niet intensief contact is. Hij vind dit een grens te ver, en ik denk nu alleen maar je hebt dus wat te verbergen.

Ik weet dat vertrouwen de basis is, maar dit is iets waar we aan werken. En zoiets is niet ineens opgebouwd na dat het gebroken is (door in mijn ogen emotioneel vreemdgaan). Ik wil niet zomaar het gezin opgeven, vooral omdat het wellicht gewoon mijn issues zijn uit angst. Er is ook nog gewoon liefde, maar het angststemmetje in mijn hoofd vraagt wel veel aandacht op dit moment.

Ben ik onredelijk om de specificatie te vragen? Hoe kan ik het loslaten dat hij de specifcatie niet wil delen?
Wie heeft er ervaring met vertrouwen opbouwen en hoe lang duurde het tot het beter werd.
Minik schreef:
04-12-2025 10:11
Wat zegt jullie relatietherapeut hierover?

Want dit is echt niet jouw issue. Als het alleen maar zakelijk is, en het zijn maar een paar berichten per maand, waarom wist hij ze dan? Dan kan hij ze toch veel beter gewoon laten staan als hij niks te verbergen heeft.

Ik heb geen moeite met vertrouwen maar als mijn man zo zou doen, zou ik hem ook absoluut niet meer vertrouwen. Je bent niet gek, hij doet raar! Ik vind het gewoon pijnlijk om te lezen hoe hard jij jezelf hiervan de schuld geeft, terwijl HIJ degene is die fout zit.

Gelukkig zijn we hier unaniem!
De therapeut zegt hierover dat hij conflictvermijdend is en dit aangeleerd heeft door zijn opvoeding. Hij vind natuurlijk het wel heel onhandig dat mijn partner steeds kiest voor het stiekeme gedrag ipv eerlijk met elkaar bespreken.

Ik denk dat het sms gedrag best echt puur zakelijk is en misschien moet ik er niet zo'n punt van maken. Hij doet tussen deze conflicten wel gewoon lief en zegt me niet kwijt te willen en belooft dat er niks tussen de 'vriendin' en hem speelt. Maar daarin wil ik dan nu wel eens een zekerheid hebben in de zin van inzien dat het echt maar een paar x contact is.

Ik denk soms dat het wissen en stiekem doen een soort automatisme is en reactie op mij dat ik te controlerend ben. Alleen zelf zou ik het nooit zo aanpakken als ik in zijn schoenen stond. En dat botst nu heel erg.
Minik schreef:
04-12-2025 10:11
Wat zegt jullie relatietherapeut hierover?

Want dit is echt niet jouw issue. Als het alleen maar zakelijk is, en het zijn maar een paar berichten per maand, waarom wist hij ze dan? Dan kan hij ze toch veel beter gewoon laten staan als hij niks te verbergen heeft.

Ik heb geen moeite met vertrouwen maar als mijn man zo zou doen, zou ik hem ook absoluut niet meer vertrouwen. Je bent niet gek, hij doet raar! Ik vind het gewoon pijnlijk om te lezen hoe hard jij jezelf hiervan de schuld geeft, terwijl HIJ degene is die fout zit.

Gelukkig zijn we hier unaniem!
De therapeut zegt hierover dat hij conflictvermijdend is en dit aangeleerd heeft door zijn opvoeding. Hij vind natuurlijk het wel heel onhandig dat mijn partner steeds kiest voor het stiekeme gedrag ipv eerlijk met elkaar bespreken.

Ik denk dat het sms gedrag best echt puur zakelijk is en misschien moet ik er niet zo'n punt van maken. Hij doet tussen deze conflicten wel gewoon lief en zegt me niet kwijt te willen en belooft dat er niks tussen de 'vriendin' en hem speelt. Maar daarin wil ik dan nu wel eens een zekerheid hebben in de zin van inzien dat het echt maar een paar x contact is.

Ik denk soms dat het wissen en stiekem doen een soort automatisme is en reactie op mij dat ik te controlerend ben. Alleen zelf zou ik het nooit zo aanpakken als ik in zijn schoenen stond. En dat botst nu heel erg.
LiefElfje20 schreef:
04-12-2025 11:20
Hij vind natuurlijk het wel heel onhandig dat mijn partner steeds kiest voor het stiekeme gedrag ipv eerlijk met elkaar bespreken.
Juist. Hij kiest ervoor onbetrouwbaar gedrag te vertonen. En vervolgens kiest hij voor jou dat jij er geen probleem van mag maken.

Dat 'zijn opvoeding' hem in de weg zit is heel leuk, maar hoeveel jaar is hij nu al een volwassene?

Hij kan er ook voor kiezen om zich te gaan gedragen als een volwassen man en verantwoordelijkheid te gaan dragen voor zijn rol in jullie relatie.

Hij verwacht onvoorwaardelijk vertrouwen van jou alsof hij jouw kind is. Hij weigert om voor jou te zorgen.
Sierlijk schreef:
04-12-2025 10:02
Ik zou accuut een vertrouwensissue krijgen met zo'n stiekeme man. Ook al heb ik hier geen problemen mee, met vertrouwen. Dus, laat je niets aanpraten, je man zijn gedrag is niet oké.
Dit!
LiefElfje20 schreef:
Het is een volwassen man met zo te lezen een goed stel hersens. Het is vooral onhandig dat jij ziet dat hij stiekem doet.
LiefElfje20 schreef:

Als het puur zakelijk was had het ook geen drama geweest als jij het zou zijn. Dan zou hij het 1 niet wissen en 2 niet stiekem via sms doen omdat hij weet dat jij zijn watsapp controleert en jij moet denken dat ze elkaar geblokkeerd hebben
LiefElfje20 schreef:
Dat is geen automatisme want dan wiste hij altijd alles wel, jij mag het niet zien. Als er in de app stond ' wet eten vanavond boerenkool' zou hij dat heus niet wissen voor jou.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
LiefElfje20 schreef:

Dus het komt door jou?
Look me in the eyes and tell me what you see.
VGM1980 schreef:
04-12-2025 12:02

Dat is geen automatisme want dan wiste hij altijd alles wel, jij mag het niet zien.
Juist. Hij is niet Mark Rutte en hij hoeft niet dagelijks over 1000 smsjes te beslissen of ze staatsgeheim zijn of niet.

Hij weet dat de inhoud van hun smsjes aan elkaar meer gezeik oplevert, dan het wissen van de smsjes.

Want nu kan hij tenminste nog zeggen dat jij gek bent.

En het werkt ook nog, jij twijfelt aan jezelf ipv aan hem.
Je bent niet gek, het is niet je vertrouwensissue dat opspeelt. Hij is niet te vertrouwen. Laat je niet gek maken, vertrouw op jezelf. Je hebt genoeg gezien toch?
Je weet genoeg hoor!
Tenzij je graag aan jezelf twijfelt, en aan hem, dan vooral doorgaan met deze eikel.
Lorem Ipsum
Dropdrop schreef:
04-12-2025 12:16
Juist. Hij is niet Mark Rutte en hij hoeft niet dagelijks over 1000 smsjes te beslissen of ze staatsgeheim zijn of niet.

Hij weet dat de inhoud van hun smsjes aan elkaar meer gezeik oplevert, dan het wissen van de smsjes.

Want nu kan hij tenminste nog zeggen dat jij gek bent.

En het werkt ook nog, jij twijfelt aan jezelf ipv aan hem.
Exact dit. Wissen heeft meer winst dan laten staan.
Ik zou ook een andere therapeut zoeken als je niet (en dat ga je vast niet) weggaat bij hem.
Ja aan de ene kant weet ik genoeg, maar heb hier wel een intern conflict over. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb geen eigen woning, met deze woningmarkt kan ik ook niet zo 1,2,3 wat kopen. Plus je kinderen dan voor de helft missen, en het heeft op andere vlakken wel grote gevolgen. En wat speelt er tegenwoordig nou echt?

Liefste zou ik gewoon hebben dat hij mij de specificatie laat zien en dat daar niks spannends op te zien is en dat we nog eens een goed gesprek hebben over het wissen. Want ik denk oprecht niet dat ze een affaire hebben hoor.
Maar het liegen, dat wil ik niet en ben echt boos over dat hij steeds over mijn grens gaat.
Heb overigens wel 'blij' te lezen dat iedereen hier een vertrouwens issue van zou krijgen. Dus dat ik hierin niet de gekkie ben.
Klinkt enorm als mijn verhaal, destijds ook een topic over geopend. Ook steeds liegen en wissen en vervolgens alles bij mij neerleggen, want ik was wantrouwend (joh...) en hij deed het alleen omdat ik anders boos zou worden.

Ik heb uiteindelijk wel m'n biezen gepakt en surprise; meneer rende linea recta naar de betreffende mevrouw toe. Wat overigens op de lange termijn geen stand hield.

Mijn tip: twijfel niet aan jezelf, je bent terecht wantrouwend en kijk vooral naar zijn acties in plaats van zijn woorden. Als hij het goed met je wil maken en je vertrouwen wil herstellen dan zal hij dit met acties laten zien en met wat JIJ daarin nodig hebt.
Zo niet, weet je voldoende.
Precies @Direwolf, gebruik je intuitie. Iemand die echt om je geeft wilt je niet onzeker maken, die doet er alles aan om dat te voorkomen.
Voor iedereen een groene tuin
Je bent zeker geen gekkie, je hebt heel goed door dat wat hij doet, niet oké is.
Het is alleen wel jammer dat je denkt dat het inzien van die specificatie iets op gaat lossen. Dat gaat het niet. Een goed gesprek ook niet. Want jij vertrouwt hem terecht niet en hij doet geen enkele moeite om ervoor te zorgen dat jij dat wel gaat doen.
Dus eigenlijk kies je er zelf voor om te struisvogelen? Dat is natuurlijk jouw goed recht, maar dan zou ik ook niet meer controleren want dat is jezelf pijnigen.

Ik heb je geloept en deze man blijkt vooral zichzelf belangrijk te vinden.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Oh ja, dat loepen maakt hem er niet leuker op.
LiefElfje20 schreef:
04-12-2025 12:55
Heb overigens wel 'blij' te lezen dat iedereen hier een vertrouwens issue van zou krijgen. Dus dat ik hierin niet de gekkie ben.

Absoluut niet zelfs!

Ik zou niet willen dat mijn man nog contact zou hebben met iemand voor wie hij gevoelens heeft en flirtend contact achter mijn rug om had gehad, daarover gelogen gehad (stelselmatig) en de boel stelselmatig wist. En dat ie dan zakelijk contact 'moet' hebben met zo iemand: nee. Dikke nee. Je regelt het maar op een andere manier maar als je na al dit gedoe vindt dat je nog steeds contact moet houden met deze persoon dan hebben we een heel groot probleem.

Dus daar zou ik mijn grens leggen. Als hij daar niet mee akkoord gaat zou ik dat graag uitdiepen in relatietherapie maar in principe komt het dan niet meer goed. Dit is gewoon een enorme vertrouwensbreuk en als dat niet kan helen dan is dat de doodsteek voor de relatie. Ook in geval van kinderen (want het is niet zo dat je het niet geprobeerd hebt en niet je stinkende best gedaan hebt door ook naar relatietherapie te gaan).
LaFleurNoire schreef:
04-12-2025 13:23

Oef. Al sinds het begin van de relatie (2020 - dus pas 5 jaar samen) intieme en flirterige contacten met andere vrouwen (waar hij gevoelens voor heeft), waarvan hij uiteraard niet vindt dat hij ermee hoeft te stoppen (en TO vindt dat het haar probleem is).

Heel snel aan kinderen begonnen en de verdere scheuren al tijdens de zwangerschap. En hij kiest (met behoorlijke regelmaat) eenzijdig voor zichzelf in plaats van voor gezin, want meneer de peuter wil niks opgelegd krijgen en gaat zich dan afzetten. Laat het vrouwtje het thuis maar uitzoeken zonder ook maar iets te overleggen of zelfs melden.

Ik geloof niet dat dit/hij gaat veranderen. Het was al vanaf het begin zo, hij vindt het geen probleem en jij vindt het vooral jouw probleem. En zelfs met relatietherapie blijft het zo. Dus ik denk dat dit het is en je heel goed moet gaan nadenken. Ik zou er in elk geval niet nóg een kind aan gaan blootstellen.
Hoezo de berichtjes zijn 'zakelijk'? Zij werken toch niet samen? Het is uitgesproken dat hij gevoelens voor haar heeft, ze hebben berichten uitgewisseld die over een grens gingen. Het enige dat hij zou moeten doen als hij jou niet kwijt wil is afstand nemen.
Ik zou een therapeut voor jezelf gaan zoeken om te leren grenzen te stellen en weerbaar te worden zodat je de kracht vind om de relatie te beeindigen.

Bedenk ook ff wat dat struisvogelen met je kinderen doet, welk voorbeeld je ze geeft over hoe een gezonde relatie eruit moet zien, over hoe je je partner moet behandelen, hoe je het tegenovergestelde handelt dan dat je gevoel je aangeeft, De kinderen kunnen niet vertrouwen op jouw lichaamstaal en die hebben echt wel door dat er iets niet klopt.
Je partner is gewoon een slinks en achterbaks mannetje. Hij weet precies op welke knoppen hij moet drukken om jou te laten geloven dat het je eigen schuld is.

Onder normale omstandigheden kan je gewoon app-contact hebben met iemand van het andere geslacht, maar dit zijn geen normale omstandigheden: hier is al heel wat voorgevallen waardoor het in dit geval niet meer kan zonder dat de relatie eraan kapot gaat. Hij denkt dat op te kunnen lossen door het achter jouw rug om te doen, maar daarmee doet hij alsof het probleem in feite bij jou ligt en dat is niet zo.

Ik vind "conflictvermijdend" veel te neutraal klinken. "Doen waar hij zelf zin in heeft en daarbij zijn eigen hachje redden door jou aan te praten dat jij het probleem bent" komt dichter in de buurt en dat is heel wat gemener en egoïstischer in mijn ogen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
LaFleurNoire schreef:
04-12-2025 13:23
Ik zou dit weekend lekker op stap gaan, hem achterlaten met kind. Zeggen dat je om 20 uur thuis bent en vervolgens niet bereikbaar zijn en rond 5 uur in de ochtend thuis komen. En daarna appen met een man die je hebt ontmoet en alle berichten elke keer wissen.
Ik denk dat je vooral jezelf niet vertrouwd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven