Verwachtingen van schoonvader.Terecht of niet?

13-01-2009 08:40 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien denkt de titel de lading niet helemaal maar ik wist even niet hoe ik het topic anders zou moeten noemen.

Mijn schoonvader vroeg mij gisteren of er een zaterdag in maart was dat wij konden ivm een feest.

Nou staat maart sowieso al vol met verjaardagen maar daar komt ook nog eens bij dat mijn zoon dit jaar een hele grote kans maakt om kampioen te worden met zijn team.De laatste wedstrijden zijn in maart maar het zou natuurlijk kunnen dat er al eerder bekent wordt dat ze kampioen zijn (omdat ze niet meer in te halen zijn)

Toch kan ik dus nu nog niet zeggen op welke zaterdag in maart wij kunnen.

Dat viel bij mijn schoonvader niet in goede aarde.Hij vond dat ik maar een datum moest noemen en dat zoonlief die wedstrijd op die dag maar moest missen dan.

Ik heb aangegeven dat ik dat niet zal doen omdat mijn zoon zelf al aangegeven heeft dat hij geen wedstrijd meer wil missen.

Heb wel aangegeven dat als hij het toch op een wedstrijddag wil vieren we er gewoon even twee uurtjes tussenuit kunnen gaan en daarna weer terug komen maar dat was ook niet goed.

Mijn schoonfamilie zijn erg van het "familiegevoel" maar blijkbaar hoort mijn kind niet bij onze familie.

Wat vinden jullie? Stel ik me te star op of zouden jullie die kampioenswedstrijd ook voor laten gaan?
quote:Yraatje schreef op 14 januari 2009 @ 09:35:

Nou, ik heb vroeger niet aan extreem sporten gedaan. Ik had wel genoeg beweging want ik speelde met vriendinnetjes heel veel buiten of achter het huis. Ik ben toch geen hangjongere geworden.

Hangjongeren zijn die jongeren waarvan pa en ma fulltime werken en waar geen interesse voor is, dus die aandacht moeten trekken door "stoute" dingen te doen (om ff te generaliseren).

Als ze geen "stoute" of anderszins ongewenste dingen doen heb ik geen probleem met jongeren op straat (wat is er trouwens mis met het maken van huiswerk??).

Maar daar gaat het hier helemaal niet om, dus eigenlijk snap ik niet waarom dat aangehaald wordt.

Heel erg off topic, maar er is geen statistisch verband tussen de hoeveelheid uren die ouders werken en ongewenst straatgedrag van kinderen. Er is wèl een verband tussen de sociaal-economische status en opleidingsniveau van de ouders en ongewenst straatgedrag. Deze opmerking is dus geen representatie van de werkelijkheid.
quote:elninjoo schreef op 14 januari 2009 @ 09:56:

[...]

Vind dat er nogal makkelijk over de sport gedaan wordt.

Vind ik ook. Een kind zit niet alleen op sport voor zijn lichaamsbeweging.

Toch begrijp ik nog steeds het probleem niet. Voor jou hoeft het één het ander niet uit te sluiten. Laat dat dan ook niet gebeuren. Je kan prima een paar uurtjes van het feest missen. Dat wil zeggen zoon en 1 ouder. Dochter en andere ouder blijven gewoon op het feest.

Opa draait wel bij. En anders niet. Ook goed, toch?
quote:Schabolleke schreef op 14 januari 2009 @ 10:04:

Een veertigjarig huwelijk is voor veel mensen heel belangrijk. Het wordt bijna gelijkgesteld aan een huwelijk (ook voor de wet trouwens, je krijgt er bijzonder verlof voor). Ik vind dat TO hier te makkelijk overheen stapt, ook los van de verhouding met de schoonouders.

Maar in dit geval is de dag al geweest èn al gevierd in kleinere kring. Ik denk ook niet dat je 2 bijzonder verlofdgn krijgt als het 2x gevierd wordt.

Maar goed, daar gaat het hier ook helemaal niet om.
quote:Parnell schreef op 14 januari 2009 @ 10:21:

[...]

Heel erg off topic, maar er is geen statistisch verband tussen de hoeveelheid uren die ouders werken en ongewenst straatgedrag van kinderen. Er is wèl een verband tussen de sociaal-economische status en opleidingsniveau van de ouders en ongewenst straatgedrag. Deze opmerking is dus geen representatie van de werkelijkheid.
quote:__justme__ schreef op 14 januari 2009 @ 10:18:

[...]

Hahaha, billenkoek?Ja b.v. :-)
@mabel: Hij heeft gezegd dat als we het te druk hadden hij het hele feest dan maar af zou blazen.

Dat is dus de consequentie (lees schuldgevoel neerleggen bij mij)
quote:pinolover2 schreef op 14 januari 2009 @ 10:36:

@mabel: Hij heeft gezegd dat als we het te druk hadden hij het hele feest dan maar af zou blazen.

Dat is dus de consequentie (lees schuldgevoel neerleggen bij mij)Ik zou zeggen, nou prima dan, wij hebben het toch al 'n keer gevierd met de directe naasten en die 2e keer met allerlei kennissen erbij is wat ons betreft overbodig.
quote:mabel007 schreef op 14 januari 2009 @ 09:58:

Pinlover,

je schoonpa vindt het niet acceptabel dat je er zonodig even tussenknijpt. Heeft hij hier nog consequenties aan verbonden?

Zo dan. Dat moet er nog bij komen

Ik lees trouwens met verbazing hier en daar. Je wordt toch uitgenodigd voor een feest...het meot toch leuk zijn om erbij te zijn? Wil schoonvader dan een nukkig kleinkind en idem schoondochter die ten eerste geen ruk aan het feest vinden omdat ze liever elders zijn en ten tweede toch dan duidelijk hun stempel op de feestelijkheden drukken omdat schoonpa dan ook wel weet? Lekkere relatie wordt het dan....
En ik heb aangegeven dat we best kunnen maar dat we (en of we dat allemaal zijn of alleen zoon en ik) er even tussen uit zouden moeten.maar dat was niet acceptabel.En ja dan weet ik ook niet meer wat ik moet doen.Heb een voorstel gedaan maar als zelfs dat niet acceptabel is ga ik ook mijn poot stijf houden (niet goed dat weet ik)

Ben in veel gevallen inderdaad de wijste voor de lieve vrede(zoals iemand opmerkte) maar dan gaat het om mijn eigen gevoel.Nu het om mijn zoon gaat vindt ik dat toch iets anders.
Oh hij heeft ook ECHT consequenties verbonden aan jullie al dan niet komen? Wat een enorme drammer zeg, om te dreigen het feest dan maar af te blazen. Klein kind. Nou dat zegt mij genoeg over schoonpapa.
@ Mabel, ik wilde alleen aangeven hoe belangrijk het voor veel mensen is, en waarschijnlijk ook voor schoonouders. Als buitenstaander begrijp ik dan ook niet dat het hele gezin per se naar een sportwedstrijd moet en dat dat voor het feest moet gaan. Ook al is het al eerder gevierd in kleine kring.

Overigens vind ik de houding van schoonvader ook star en begrijp ik best dat TO de hakken in het zand zet. Dat zou ook mijn eerste neiging zijn. Maar constructief is het niet, en ik ben bang dat zoonlief hier het slachtoffer wordt van twee starre volwassenen. Want de lol gaat er voor hem wel vanaf zo.

Dat is dus de consequentie (lees schuldgevoel neerleggen bij mij)He gatver. Denk je dat jullie nog een keer kunnen proberen hier een gesprek over te hebben zonder schuldgevoelens ed op de achtergrond? Ik zou hier ook niet blij van worden.
Bah wat is je schoonvader star.

Gewoon doen wat je nu gezegd hebt, en dan blaast ie het toch af? dat doet hij vast niet, hij wil alleen dat jullie toegeven.
Elninjoo, dat team wortd ook wel kampioen zonder hem. Heel wat anders dan een individuele sport.

Dat schoonpa alles af wil blazen vind ik ook kinderachtig
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Met 2 mensen die zo'n hakken-in-het-zand houding aannemen wordt het natuurlijk nooit iets.

Laat ma en zoon het lekker regelen zou ik zeggen.

En dat ze graag willen dat kleinzoon erbij is, kan ik best begrijpen.

Vorige week werd schoonmoeder 90 en zij gaf een etentje. Een kleindochter woont in het buitenland en was er dan ook (als enige) niet bij.

Je krijgt schoonmoeder niet aan haar verstand gepeuterd dat kleindochter echt niet even over kan komen voor een etentje. Het is voor haar SUPER belangrijk en ze begrijpt (oprecht) niet dat het organisatorisch en financieel onmogelijk is dat kleindochter 'even' over komt voor diner van oma.

Ze komt dan ook met opmerkingen als "krijgt ze dan geen vrij van haar werk?".

Dat is dus de consequentie (lees schuldgevoel neerleggen bij mij)

Tja, ik zou dan denken dat dat zijn eigen keus is. Dus al probeert hij schuld bij jou neer te leggen, dan is dat toch niet zo?

Je zou kunnen besluiten dat jij, hoewel je niet de oudste bent, toch best de wijste kunt zijn.

Ga gewoon nog eens een vriendelijk gesprek met hem aan (hoe ongemeend ook) waarin je zegt dat hij natuurlijk vooral een feest moet plannen en dat jullie dolgraag daarbij willen zijn en dat je tegen die tijd wel ziet hoe het gaat met de sport van je zoon.

Daar hoef je eeens krampachtig voor te liegen, want op dit moment is het de waarheid.

Wel vindt ik nog steeds de rol van je man en schoonmoeder in dit verhaal vaag. Als ik het goed begrijp is de communicatie in dit hele drama nu alleen nog maar één telefoongesprek tussen 2 mensen die elkaar toch al niet mogen.

Kijk, dat hij roept dat hij dan het hele feest maar afblaast, kun je ook zien als een uiting van frustatie nadat hij (in zijn optiek) zoveel moeite doet om iedereen af te bellen voor een geschikte datum en dan van jou hoort dat de hele maand maart off-limits is. Tis ook maar een mens........ Misschien kun jij een beter mens zijn........
anoniem_636121b21dd2c wijzigde dit bericht op 14-01-2009 11:14
Reden: tikvautje
% gewijzigd
Ik heb nooit gezegd dat de maand maart off_-limits is.Ik heb juist gezegd dat hij maar een datum moest prikken. Ik heb alleen aangegeven dat we er dan misschien even tussenuit moeten.
Ik heb al zo vaak belangrijke dingen voor mezelf afgezegd om de wijste te zijn en dat is prima maar eens houdt het op en dat is op het moment dat ze ook van mijn zoon gaan verwachten dat hij maar voor hem belangrijke dingen afzegt.

Ik heb ook duidelijk aangegeven dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat we weg moeten (omdat het heel goed mogelijk is dat die kampioenswedstrijd al eerder gespeeld wordt) maar alleen al het feit dat we nadenken over de mogelijkheid dat het samen zal vallen was al niet goed.
Ja, dat had ik wel begrepen, ik probeer even weer te geven hoe hij het mogelijk opgevat/begrepen heeft.
Pino, dit zou voor mij behoorlijk vallen onder emotionele chantage, en laat ik daar nou net niet tegen kunnen.

Sportwedstrijd is heel belangrijk voor je zoon en het feest is al gevierd. Het is toch niet dat jullie niet gaan?

Je schoonvader is mi een zeikbeer die erg kinderachtig doet.

Zou ik zo klaar mee zijn. Afblazen? Jammer dan, niet jullie verantwoordelijkheid.
Ja, dat vind ik echt.
Dat klopt mamasaar.

Daar zijn ze heel erg goed in helaas.

Het is niet de eerste keer dat dingen op deze manier gespeeld worden en meestal probeer ik inderdaad de wijste te zijn maar als het om mijn kinderen gaat dan heb ik daar helemaal geen zin in.

Kinderen hebben sowieso niet veel zin in dat feest omdat er allemaal ooms en tantes komen die ze toch niet kennen en ze samen met de neefjes de enige kinderen zullen zijn.

Ik heb aangegeven dat we wel gaan omdat het voor opa en oma belangrijk is maar mijn zoon geeft dan zelf aan dat zijn wedstrijd voor hem heel belangrijk is.
Het zou voor mij absoluut geen discussie punt zijn, zeker wanneer ze gaan chanteren.

Eerste die daarmee iets bij mij weet te bereiken moet ik nog tegen komen!

Vind dat het een prima tussenweg is die je hebt gekozen.

Naar de (eventuele) wedstrijd en daarna nog naar opa en oma. Daar zou iedereen mee moeten kunnen leven. En zo niet, nogmaals, toch echt hun probleem.
Ja, dat vind ik echt.
Dat is ook zo mamasaar.

Het doet alleen vreselijk veel pijn.Steeds denk ik dat het beter gaat en dan flikken ze me weer zoiets.

En als je dan je zoon hoort vragen aan zijn vader waarom opa nooit komt kijken naar een wedstrijd dan breekt je hart.
Het lijkt me sowieso erg gezellig worden op dat feest ...
Probeer het los te laten, heb ik ook moeten doen bij sommige mensen in mijn leven.

Alles heeft te maken met verwachtingspatronen. Stel je verwachting van iemand bij en het wordt een stuk eenvoudiger om met bepaalde mensen om te gaan.

Je schoonouders zijn gelukkig niet de meest belangrijke mensen in je zoon zijn leven. Of in het jouwe, wat dat betreft.

Vertel je zoon dat opa trots op hem is maar weinig tijd heeft, maar dat papa en mama wel komen kijken en nog veel trotser op hem zijn.

Kinderen accepteren veel voor waarheid en als hij zich daar beter door voelt zou ik het zo aanpakken.

Hoe ouder dat je zoon wordt, hoe minder het hem zal uitmaken of opa komt kijken.
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven