Verwarrende emoties

09-04-2018 23:41 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik lees al een tijdje mee op het forum maar nu heb ik toch een account aangemaakt om dit topic te kunnen openen. Ik ben 21, nu bijna 4 maanden geleden is mijn (eerste en enige) relatie van ruim 3 jaar verbroken (zijn beslissing, echt heel plotseling). Ik was er echt kapot van, ik had het totaal niet zien aankomen. Ik heb ook hulp gezocht omdat ik echt volledig kapot was en mijn studie er erg onder leed. Ik voelde me zo alleen, niks waard. Alle dingen die hij heeft gezegd en gedaan hadden me gebroken.

Ondertussen mag ik echt zeggen dat ik trots ben op hoe ik mijn leven terug heb opgepakt. Ik heb enorm geïnvesteerd in mijn sociale leven, ik doe veel met mijn vrienden en vriendinnen, maar toch gaat het niet echt goed de laatste tijd. Ik kan me nog altijd niet goed focussen op mijn studie, ik voel me vaak alleen terwijl ik vrienden heb die om mij geven, ik kan me er niet toe zetten om terug te gaan sporten want het ontbreekt me aan mentale energie. Ik voel me alsof ik nergens meer controle over heb. Zolang ik in mijn studentenhuis ben gaat het meestal goed, allemaal toffe mensen om me heen, maar ik kan me zo erg alleen voelen de laatste tijd, zeker als ik thuis bij mijn ouders ben.

Ik ben me steeds meer gaan realiseren hoe slecht mijn relatie is geweest, diep van binnen wist ik dat altijd al, maar ik wilde het niet weten. Er zijn veel dingen gebeurd, hij heeft mijn zelfvertrouwen tijdens de relatie kapot gemaakt, hij heeft mij nooit als prioriteit gezien, hij heeft me misbruikt, ook op seksueel vlak... Zeker dat laatste heb ik nog veel last van, maar ik ben bezig met proberen dat te verwerken...

Sinds ik single ben, ben ik ook goed los gegaan op feestjes, zoenen met jongens enz. Zeker in het begin was dit voor mij iets therapeutisch, om zelf mijn grenzen aan te geven en de controle te hebben. Ik wilde er verder niks van hebben. Maar nu, ik heb conflicterende emoties. Aan de ene kant wil ik nog vrij zijn, zou ik het doodeng vinden om weer iets met iemand te beginnen. Ook heb ik het idee dat ik nooit iemand ga tegenkomen (wat waarschijnlijk compleet onrealistisch is maar ja :P). Aan de andere kant begin ik iemand leuk te vinden, maar ik heb geen idee wat hij van mij vindt en ik heb absoluut geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik ben enorm veel aan het piekeren, maak me druk over mijn studie, over dat ik mezelf eigenlijk niet vertrouw omdat ik dingen zo ver heb laten komen in de relatie met mijn ex, over dat ik controle over dingen wil hebben maar het gevoel heb dat ik nergens controle over heb. Maar ik begin ook echt te verlangen naar met een man zijn die ik kan vertrouwen. Ik ben zeker niet ongelukkig nu, maar alles is zo verwarrend.

Wat wil ik met dit topic bereiken? Geen idee. Steun? Advies? Is die chaos en verwarring herkenbaar? Hoe hebben jullie hiermee gedeald? Sorry voor het vage verhaal, maar zo is mijn hoofd momenteel ook. Het stomme is ook dat ik me niet altijd zo verward voel. Ik heb me een tijdje prima gevoeld, maar nu het vakantie is en ik thuis zit gaat het weer mis...
anoniem_367669 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 00:08
2.59% gewijzigd
Vergeet die jongen en concentreer je op jezelf en sterker worden en uiteraard het verder verwerken van wat je de afgelopen drie jaar hebt meegemaakt, doe je dat niet, dan is de kans groot dat je weer aan zo'n hork blijft hangen.

Leer eerst maar eens heel veel van jezelf te houden en als je dat voor elkaar hebt, dan kan je langzamerhand eens rond gaan kijken naar een leuke partner.
Zorg eerst maar dat je de grond weer onder je voeten voelt.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Cateautje schreef:
09-04-2018 23:48
Vergeet die jongen en concentreer je op jezelf en sterker worden en uiteraard het verder verwerken van wat je de afgelopen drie jaar hebt meegemaakt, doe je dat niet, dan is de kans groot dat je weer aan zo'n hork blijft hangen.

Dit. Ik ben na een slechte relatie door gegaan en zeven jaar later heb ik er nog last van. Neem de tijd om het te verwerken. Het is ook pas vier maanden uit. Dat is nog niet heel lang. Doe rustig aan en concentreer je op jezelf.
Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk, maar ik ben er zo klaar mee, met ermee bezig zijn, dingen verwerken. Ik wil gewoon een knop omzetten en dóór met mijn leven. En soms gaat dat ook, dan heb ik van die dagen/periodes dat ik denk dat ik de wereld aan kan, maar ik heb dus ook van die dagen dat ik me ronduit kut voel, zoals nu, en juist dan heb ik zo'n behoefte aan iemand waar ik lekker tegenaan kan kruipen. En die jongen, die heeft iets wat mij aantrekt en ik kan dat niet uit mijn hoofd zetten.

Ik heb ook nog nooit eerder een break up meegemaakt, ook nog nooit eerder een andere relatie dus ik heb geen idee wat normaal is en abnormaal :P
Als je 21 bent moet het leven lang leven de lol zijn daarom nooit jong aan relaties beginnen eerst lekker feesten enzovoort
Als je maar lang genoeg koppig en volhardend op je eigen sterke benen blijft staan valt alles tenslotte op z'n plek. Als je zwak wordt ga je onbewust weer opnieuw op zoek naar zo'n klojo en heb je daarna weer verdriet van hetzelfde soort.

Als je jong bent moet je alles goed doen, des te sterker wordt je fundament. Maar pijn doet pijn; dat is waar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je bent eigenlijk hartstikke goed bezig! Daar mag je vooral trots op zijn.

Dat het niet altijd even fijn voelt is ook niet zo gek. Dat heeft tijd nodig.

Ga werken aan je eigen zelfbeeld en zelfvertrouwen, zodat je de volgende keer zon hork voorbij loopt.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het zal je veel opleveren. Hou je eigen gedachten eens onder de loep. Vaak zijn zij de oorzaak van vervelende gevoelens.
anoniem_366639 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 08:13
Reden: Foutje
0.48% gewijzigd
..
anoniem_364007 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 14:41
98.72% gewijzigd
ML_ schreef:
10-04-2018 00:32
Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk, maar ik ben er zo klaar mee, met ermee bezig zijn, dingen verwerken. Ik wil gewoon een knop omzetten en dóór met mijn leven. En soms gaat dat ook, dan heb ik van die dagen/periodes dat ik denk dat ik de wereld aan kan, maar ik heb dus ook van die dagen dat ik me ronduit kut voel, zoals nu, en juist dan heb ik zo'n behoefte aan iemand waar ik lekker tegenaan kan kruipen. En die jongen, die heeft iets wat mij aantrekt en ik kan dat niet uit mijn hoofd zetten.

Ik heb ook nog nooit eerder een break up meegemaakt, ook nog nooit eerder een andere relatie dus ik heb geen idee wat normaal is en abnormaal :P
Het is helemaal niet verstandig als je jezelf zo afhankelijk maakt van een man om je goed te voelen. Daarmee maak je jezelf heel kwetsbaar. Je bent 21, volwassen aan het worden. Daar hoort, als je tenminste gelukkig wil worden en een echt goede relatie wil hebben, bij dat je leert om zelf met je shit om te gaan. Als je dat kan kun je zulke dingen ook gaan delen met iemand met wie je een relatie hebt, maar dan zonder van diegene afhankelijk te worden.
Je bent pas 4 maanden aan het verwerken, dat is hartstikke kort, zeker als je zoveel vervelends hebt meegemaakt. Dat je het af en toe zat bent snap ik, maar verwerken heeft zijn eigen tijd nodig. En daar heb je weinig zelf over te beslissen. Ga gewoon door op de weg die je bent ingeslagen en laat mannen nu nog maar even voor wat ze zijn.
En als je je kut voelt omdat de verwerking zo heftig is, dan kun je ook hulp vragen, bijv. via je huisarts. Zeker met seksueel misbruik is dat misschien wel een goed idee.
Bas37 schreef:
10-04-2018 01:50
Als je 21 bent moet het leven lang leven de lol zijn daarom nooit jong aan relaties beginnen eerst lekker feesten enzovoort
Daar gaat het hier niet om. Ga jij nou maar leestekens gebruiken en je midlife crisis oplossen.

TO, neem je tijd alsjeblieft. In 4 maanden heb je dit niet verwerkt, dat heeft echt tijd nodig. Geef jezelf die tijd, het wordt echt beter.
word je eigen BFF, geniet van je eigen gezelschap en ben lief voor jezelf

Doe lekker tutten in huis, maskertje op, meezingen met vrolijke liedjes en maak iets creatiefs... gewoon jezelf vermaken zonder rekening te hoeven houden met wie dan ook. Wil je taart eten als ontbijt, prima! Lekker de halve dag in je joggingbroek lopen, kan gewoon. Nog even en je wil geen vent meer, tenzij hij gezellig meedoet en zo toevoegt aan het feestje.
Lorem Ipsum
Ik heb even snel jullie reacties gelezen, later vandaag zal ik wat uitgebreider reageren. Ik heb toen het net uit was al hulp gezocht op de universiteit aangezien het aan het begin van de examenperiode was (examens zijn dus niet goed gegaan, was ook een bewuste keuze van ex om het dan te doen) en ik ook nog een dierbare had verloren op de zelfde dag, dat was me echt teveel allemaal. Ik kom daar nog steeds (vooral om mijn studie weer op de rit te krijgen zodat ik mijn bachelordiploma nog haal dit jaar) en ik ben door diegene doorverwezen naar een traumaverwekingscentrum, dus ik ben daar zeker mee bezig. Maar ik word er zo moedeloos van dat als ik juist weer het idee heb dat het goed gaat, ik weer ineens in de put kan vallen. Maar dat is normaal als ik jullie zo hoor?
Probeer te relativeren

Iedereen heeft mindere dagen en we hebben ook allemaal wel eens wat last van besluiteloosheid bijvoorbeeld. Als je daar erg op gaat letten dan ga je denken dat je stilstaat of dat er chaos in je hoofd heerst en weet ik wat. Als je je schouders ophaalt en gewoon verder gaat dan valt het misschien toch wel mee.
Leid jezelf af met positieve dingen en focus wat minder op de dingen waar je onzeker van word.
Lorem Ipsum
ML_ schreef:
10-04-2018 12:29
Ik heb even snel jullie reacties gelezen, later vandaag zal ik wat uitgebreider reageren. Ik heb toen het net uit was al hulp gezocht op de universiteit aangezien het aan het begin van de examenperiode was (examens zijn dus niet goed gegaan, was ook een bewuste keuze van ex om het dan te doen) en ik ook nog een dierbare had verloren op de zelfde dag, dat was me echt teveel allemaal. Ik kom daar nog steeds (vooral om mijn studie weer op de rit te krijgen zodat ik mijn bachelordiploma nog haal dit jaar) en ik ben door diegene doorverwezen naar een traumaverwekingscentrum, dus ik ben daar zeker mee bezig. Maar ik word er zo moedeloos van dat als ik juist weer het idee heb dat het goed gaat, ik weer ineens in de put kan vallen. Maar dat is normaal als ik jullie zo hoor?

Ja dat is normaal. Het gaat met vallen en opstaan en langzaam zul je zien dat er steeds meer tijd komt te zitten tussen de periodes dat je je klote voelt. Het is pas vier maanden uit! Dat is echt heel kort!
Voordat je een nieuwe relatie begint is het belangrijk gelukkig te zijn met jezelf. Je studie is een belangrijk deel van je leven nu, zorg dat je de inspiratie en de zin weer vind om hier mee door te zetten. Misschien kun je je aansluiten bij een studie groepje? Samen leren is gezellig, stok achter de deur en sociale contacten opdoen.

Dat je je soms klote voelt is normaal en zelfs beter dan dat je de gevoelens weg drukt.
Onze tijd is nu.
Stel jezelf een paar doelen die je op overzienbaar termijn kunt realiseren. Doelen als Studie/tentamens halen. etc. Maar hou het idee van een relatie daar gewoon buiten. Die jongen die jou leuk lijkt, daar kan jij best plezier mee beleven, op date mee gaan of desnoods heerlijke seks mee hebben zonder dat jij meteen in een relatie met hem moet zitten. Niemand die jou daar van weerhoudt zolang jij maar eerlijk bent naar jouzelf (en naar hem mocht jij meer met hem doen)

En alleen zijn kan je ook leren. Is zelf verstandig om af en toe alleen te zijn. Helpt ook met de studie.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
retrostar schreef:
10-04-2018 07:10
Als je maar lang genoeg koppig en volhardend op je eigen sterke benen blijft staan valt alles tenslotte op z'n plek. Als je zwak wordt ga je onbewust weer opnieuw op zoek naar zo'n klojo en heb je daarna weer verdriet van hetzelfde soort.

Als je jong bent moet je alles goed doen, des te sterker wordt je fundament. Maar pijn doet pijn; dat is waar.
+1
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Fizzy mijn leven zag er mooier uit op me 21ste dan nu elk weekend naar een club in amsterdam lekker dansen wat zou ik dat graag weer terug willen lekker thuis wonen geen zorgen heerlijk leven haha
Bas37, daar gaat het hier totaal niet om. Ik heb het idee dat ik een stuk volwassener in het leven sta dan jij. Overigens woon ik dus niet thuis (muv veel weekends en vakanties, ik studeer zelfs over de grens) en naar feestjes gaan doe ik genoeg, maar ik heb verantwoordelijkheden mbt mijn studie, ik kan echt niet gewoon continu een party animal gaan uithangen en bij mijn ouders gaan wonen, dat zou me ook niet verder helpen, ik heb ambities en ik wil dingen gaan bereiken in mijn leven.

Ik heb dit topic geopend omdat ik niet goed weet hoe ik met mijn emoties om moet gaan en met de verwerking van alles dat er gebeurd is. Om advies te krijgen over hoe ik dingen moet aanpakken, hoe ik om moet gaan met het gevoel dat ik alleen ben. Jullie berichtjes helpen me al wel :) ik had echt steeds het idee dat ik na 4 maanden nergens meer last van zou moeten hebben.
Nog even een dingetje he... Wanneer weet je dat je wel klaar zou zijn voor iets nieuws? Want downdagen en twijfels etc ga je altijd wel hebben, denk ik. En hoe deal je met je alleen voelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven