Voor jezelf opkomen
maandag 16 september 2019 om 07:27
Over het algemeen ben ik iemand met een zacht karakter. Ik ben wat verlegen en geef niet snel tegengas. Ik ben denk ik vaak volgzaam. Maar ik kan niet tegen mensen die dominant zijn naar me toe. Wat waarschijnlijk nogal makkelijk kan gebeuren juist omdat ik wat volgzaam ben. Mensen walsen dan makkelijker over je heen. Zodra iemand bazig tegen me is kom ik wel voor mezelf op. En daar zit dan het probleem. Ik krijg dan eigenlijk vaak te horen dat ik te gevoelig ben, dingen verkeerd opneem en mensen op hun tenen moeten lopen voor mij. Terwijl in mijn ogen het gedrag van die ander echt niet oke was naar mij toe. En het juist terecht was dat ik wel tegengas gaf. Dit is iets waar ik mee worstel omdat het lijkt dat ik dus niet voor mezelf mag opkomen. Zijn er meer mensen die dit ook hebben (gehad)?
maandag 16 september 2019 om 07:34
Je doet het juist heel goed om voor jezelf op te komen. Als iemand over jouw grens heen gaat, is dat niet oké. Het maakt niet uit of jouw grens (iets) eerder wordt getrokken, dan bij de ander.
Misschien ligt het meer aan de manier waarop je tegengas geeft? Daar schrijf je niks over en kan ik daarom moeilijk beoordelen. Daar kan je wel mee spelen. Wellicht heeft een andere manier een ander effect op iemand en gaat diegene niet in de verdediging.
Blijf in ieder geval voor jezelf opkomen. Nee tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf!
Misschien ligt het meer aan de manier waarop je tegengas geeft? Daar schrijf je niks over en kan ik daarom moeilijk beoordelen. Daar kan je wel mee spelen. Wellicht heeft een andere manier een ander effect op iemand en gaat diegene niet in de verdediging.
Blijf in ieder geval voor jezelf opkomen. Nee tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf!
That’s how Sue c’s it
maandag 16 september 2019 om 07:39
Dat zijn gewoon mensen die het niet verwacht hadden dat je voor jezelf op zou komen en dan proberen weg te komen met hoe ze jou behandelt hebben door het af te doen alsof jij het verkeerd begreep. Niet in trappen en gewoon grenzen blijven stellen waar jij je goed bij voelt.
Je schrijft: het lijkt dat ik niet voor mezelf op mag komen. Daar heb je van niemand toestemming voor nodig dus ook niet zoeken naar toestemming.
Je schrijft: het lijkt dat ik niet voor mezelf op mag komen. Daar heb je van niemand toestemming voor nodig dus ook niet zoeken naar toestemming.
maandag 16 september 2019 om 07:53
maandag 16 september 2019 om 08:11
Je kán helemaal geen sympathie verliezen als je voor jezelf opkomt want je zou het ook niet gekregen hebben door volgzaam te zijn. Bazige types hebben het probleem dat ze niet echt anderen kennen en begrijpen. Ook de volgzame types hebben dat probleem trouwens. Wat ze gemeen hebben is dat ze beiden onzeker zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 16 september 2019 om 08:14
Kan het zijn, dat als je voor jezelf opkomt dat je dat dan in een overtreffende trap doet om je grens te bewaken waar al overheen is gegaan?
En voor jou dan de maat vol is en de ander denkt, wow waar komt dit vandaan?
Dit herken ik bij mijzelf van vroeger namelijk, toen ik niet voor mijzelf op kon komen en als ik het wel deed, dit veel te overweldigend was. Dit heb ik leren balanceren door eerder mijn grens aan te geven en niet pas bij de druppel die de emmer deed overlopen.
En voor jou dan de maat vol is en de ander denkt, wow waar komt dit vandaan?
Dit herken ik bij mijzelf van vroeger namelijk, toen ik niet voor mijzelf op kon komen en als ik het wel deed, dit veel te overweldigend was. Dit heb ik leren balanceren door eerder mijn grens aan te geven en niet pas bij de druppel die de emmer deed overlopen.
maandag 16 september 2019 om 08:16
To, het zal tweeledig zijn. Misschien tref je gewoon veel mensen die het vervelend vinden dat iemand het niet met ze eens is of tegen hen in gaat. Aan de andere kant, misschien zijn het wel normale mensen en zijn jouw grenzen gewoon iets lager dan bij de meeste mensen waardoor ze onbewust er vaker over heen gaan. Of het kan ook zijn dat jij heel heftig reageert als je je grens aan wilt geven. Waarschijnlijk is het een combinatie van al deze factoren.
Jouw grens is jouw grens, die hebben mensen gewoon te respecteren. Maar belangrijk is dat je op tijd aangeeft iets niet te willen (volgens mij doe je dat) en niet te heftig reageert.
Jouw grens is jouw grens, die hebben mensen gewoon te respecteren. Maar belangrijk is dat je op tijd aangeeft iets niet te willen (volgens mij doe je dat) en niet te heftig reageert.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 16 september 2019 om 08:35
Omdat je het zo moeilijk vindt om tegengas te geven, ga je dit waarschijnlijk doen wanneer het je "tot hier" zit, en dan eigenlijk op iets wat eigenlijk niet zo heel belangrijk is.
Jij denk dan "respecteer mijn grenzen" en luister een keer naar mij. Terwijl de ander denkt "mens waar maak jij je nu druk over, je laat heel veel toe, en nu om dit klein punt ga jij stampij maken".
Mensen zijn gewend dat jij altijd wel volgt. Wanneer je dit niet doet, is dit ander gedrag. Dat zijn ze ook niet van je gewend. En mensen die gewend zijn om tegengas te geven, zullen dit dan ook doen. Dit is geen persoonlijke aanval, maar "hun mening". Laat dit langs je heen glijden. Zeg gewoon "voor jou misschien niet zo belangrijk, maar voor mij wel. Ik wil dat je mijn mening/grens respecteert." Verder niet gaan discussiëren, je hoeft de ander niet te overtuigen. Agree to disagree.
Jij denk dan "respecteer mijn grenzen" en luister een keer naar mij. Terwijl de ander denkt "mens waar maak jij je nu druk over, je laat heel veel toe, en nu om dit klein punt ga jij stampij maken".
Mensen zijn gewend dat jij altijd wel volgt. Wanneer je dit niet doet, is dit ander gedrag. Dat zijn ze ook niet van je gewend. En mensen die gewend zijn om tegengas te geven, zullen dit dan ook doen. Dit is geen persoonlijke aanval, maar "hun mening". Laat dit langs je heen glijden. Zeg gewoon "voor jou misschien niet zo belangrijk, maar voor mij wel. Ik wil dat je mijn mening/grens respecteert." Verder niet gaan discussiëren, je hoeft de ander niet te overtuigen. Agree to disagree.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 16 september 2019 om 09:02
Je kunt er een hele bingo mee samenstellen, het zijn gewoon trucs van mensen die het niet leuk vinden dat je niet doet wat ze willen
- wat ben jij gevoelig
- je hoeft niet gelijk zo kattig te doen/boos te worden (en dan omdraaien naar jouw zogenaamde overdreven reactie)
- moet jij zeggen, jij deed laatst zelf.....
- ik zei dat niet eens, ik wilde....
Etc
Naar gelang je er gevoelig voor bent.
Als je oprecht schijt hebt of het zat bent of niet meer zo'n interesse hebt in een gezellige interactie omdat je eerst dit uit de wereld wil hebben, krijg je dit veel minder.
Sommige mensen varen namelijk heel goed op schijt aan anderen hebben en risico op ruzie, die hebben dat over voor hun punt.
Ga je daar niet in mee dan hebben ze ook niks meer behalve dat ze gedwongen zijn tot normaal gedrag.
- wat ben jij gevoelig
- je hoeft niet gelijk zo kattig te doen/boos te worden (en dan omdraaien naar jouw zogenaamde overdreven reactie)
- moet jij zeggen, jij deed laatst zelf.....
- ik zei dat niet eens, ik wilde....
Etc
Naar gelang je er gevoelig voor bent.
Als je oprecht schijt hebt of het zat bent of niet meer zo'n interesse hebt in een gezellige interactie omdat je eerst dit uit de wereld wil hebben, krijg je dit veel minder.
Sommige mensen varen namelijk heel goed op schijt aan anderen hebben en risico op ruzie, die hebben dat over voor hun punt.
Ga je daar niet in mee dan hebben ze ook niks meer behalve dat ze gedwongen zijn tot normaal gedrag.
maandag 16 september 2019 om 09:04
Ja dat kan ook. Maar dan heb ik ook geleerd dat er mensen zijn die om ieder punt een hysterie aanval krijgen en die leven ook nog en functioneren onder ons.hamerhaai schreef: ↑16-09-2019 08:35Omdat je het zo moeilijk vindt om tegengas te geven, ga je dit waarschijnlijk doen wanneer het je "tot hier" zit, en dan eigenlijk op iets wat eigenlijk niet zo heel belangrijk is.
Niks om je voor te schamen, gewoon blijven oefenen en als dit zo is dan leren eerder aan te geven wat je wil.
maandag 16 september 2019 om 09:30
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dan je grenzen aangeeft TO? En in welke situaties dat dan is? Want er zijn vast wel mensen die inderdaad je grenzen niet accepteren en dan liever de bal bij jou leggen dat jij te gevoelig zou zijn,maar als je hier bij veel mensen tegenaan loopt, kan het natuurlijk ook liggen aan de manier waarop het gaat...
maandag 16 september 2019 om 09:52
Ik denk dat het een beetje een combi is. Ik reageer fel op mensen die dominant zijn en mij dan de les lezen. Ik zou daarin wat meer balans kunnen vinden.
Aan de andere kant verwachten mensen het niet van mij, juist omdat ik vaak alles goed vind. Ze leggen het dan bij mij neer, om hun eigen gedrag goed te praten.
Het zijn vaak situaties waarin mensen mij iets opdringen of pushen, over me heen walsen, hun zin doordrukken. Of op gebiedende wijs mij iets opdragen, soort van commando's geven. Dit soort dingen. Ik reageer daar dan fel op. Als iemand iets rustig of op normale manier vraagt is het prima. Als het op bovenstaande manieren gaat, dan reageer ik erop.
Aan de andere kant verwachten mensen het niet van mij, juist omdat ik vaak alles goed vind. Ze leggen het dan bij mij neer, om hun eigen gedrag goed te praten.
Het zijn vaak situaties waarin mensen mij iets opdringen of pushen, over me heen walsen, hun zin doordrukken. Of op gebiedende wijs mij iets opdragen, soort van commando's geven. Dit soort dingen. Ik reageer daar dan fel op. Als iemand iets rustig of op normale manier vraagt is het prima. Als het op bovenstaande manieren gaat, dan reageer ik erop.
maandag 16 september 2019 om 09:55
Hebben veel mensen volgens mij wel, dat ze een vecht- of vluchtreactie vertonen als ze op zo'n manier worden aangesproken. Het jammere is alleen dat mensen je dan inderdaad minder serieus nemen dan wanneer je het hoofd koel houdt en op een wat meer zakelijke manier je grenzen aangeeft. Misschien is een assertiviteitscursus wel wat voor je? Ik heb dat zelf wel gehad en ik merk dat het me heel erg helpt in het grenzen aangeven..,
maandag 16 september 2019 om 09:59
Sommige mensen zijn wel gevoeliger dan gemiddeld. Net als sommige mensen drukker zijn dan gemiddeld, minder (of beter) om kunnen gaan met veel prikkels of één van de andere dingen waarin je af kunt wijken van het gemiddelde.Lucifer2018 schreef: ↑16-09-2019 09:05Te gevoelig zijn.
Ik vind dat altijd zo raar, hoezo is gevoel hebben of gevoelig zijn een slechte eigenschap? Hard en ongevoelig is de norm blijkbaar.
Het is gewoon een lulredenatie van mensen die je tegengas niet leuk vinden.
In dit geval betekent niet dat de rest daarom gelijk hard en ongevoelig is.
Misschien is To wel heel normaal qua gevoeligheid, maar verkeerd in een omgeving met mensen die veel minder gevoelig zijn. Misschien zijn de mensen om haar heen wel heel normaal qua gevoeligheid, maar trekt To zich alles wel sneller aan of kan ze gewoon minder hebben.
De vraag is dan meer, wat zou het kunnen zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 16 september 2019 om 10:02
dianaf schreef: ↑16-09-2019 09:59Sommige mensen zijn wel gevoeliger dan gemiddeld. Net als sommige mensen drukker zijn dan gemiddeld, minder (of beter) om kunnen gaan met veel prikkels of één van de andere dingen waarin je af kunt wijken van het gemiddelde.
In dit geval betekent niet dat de rest daarom gelijk hard en ongevoelig is.
Misschien is To wel heel normaal qua gevoeligheid, maar verkeerd in een omgeving met mensen die veel minder gevoelig zijn. Misschien zijn de mensen om haar heen wel heel normaal qua gevoeligheid, maar trekt To zich alles wel sneller aan of kan ze gewoon minder hebben.
De vraag is dan meer, wat zou het kunnen zijn.
En dan? Dan ben je meer gevoelig dan gemiddeld. Waarom is dat per se een slecht iets.
Kijk ik ben een botte hork, ben ook niet snel van de rel en kan heel goed grenzen aangeven. Op irritante af.
Maar ik snap echt niet waarom iedereen maar precies moet voldoen aan de ander zijn verwachting aan precies 'de goede hoeveelheid' gevoeligheid.
En als iemand dan tegengas geeft of laat meer gevoeligheid zien dan de ander wenselijk vind.. dan zijn de rapen gaar.
Tuurlijk kan TO assertiviteittraining nemen, kan nooit kwaad. gewoon voor zichzelf.
En ja er zijn ook gewoon drama queens en kings op de wereld... maar ik word zelf echt een beetje moe dat gevoeligheid gezien word als iets negatiefs.
maandag 16 september 2019 om 10:11
Lucifer2018 schreef: ↑16-09-2019 10:02En dan? Dan ben je meer gevoelig dan gemiddeld. Waarom is dat per se een slecht iets.
Kijk ik ben een botte hork, ben ook niet snel van de rel en kan heel goed grenzen aangeven. Op irritante af.
Maar ik snap echt niet waarom iedereen maar precies moet voldoen aan de ander zijn verwachting aan precies 'de goede hoeveelheid' gevoeligheid.
En als iemand dan tegengas geeft of laat meer gevoeligheid zien dan de ander wenselijk vind.. dan zijn de rapen gaar.
Tuurlijk kan TO assertiviteittraining nemen, kan nooit kwaad. gewoon voor zichzelf.
En ja er zijn ook gewoon drama queens en kings op de wereld... maar ik word zelf echt een beetje moe dat gevoeligheid gezien word als iets negatiefs.
Daarin ben ik het met je eens. Het is niet slecht of slechter, het is zoals je bent. Een beetje net zoals introvert vaak toch als minder wordt gezien tov extravert.
Waarschijnlijk is dat omdat mensen die extravert zijn en gewoon alles zeggen zonder zich om anderen (dus minder gevoelig zijn), een groter podium krijgen dan mensen die dat niet zijn. En meer voor elkaar krijgen omdat ze niet gewoon door durven/kunnen gaan en zo. Dan wordt dat toch als norm gezien.
maandag 16 september 2019 om 10:24
De middentypes, dus degenen die noch dominant noch volgzaam zijn, vind ik het beste om mee om te gaan. Ik vind de mensen die er vaak mee bezig zijn, op welke manier dan ook, niet de prettigsten. Ze passen niet bij mij. Ik wil me graag makkelijk voelen. De mensen waarbij je je telkens moet afvragen of ze wel duidelijk zijn over hun wensen, zijn voor mij niet de prettigsten. Ook mensen die hoog van de toren blazen leiden me af van waar alles om gaat: een fijn ontspannen leven.
Dus liever heb ik dat de ander redelijk zeker van zichzelf is maar niet overdreven.
Dus liever heb ik dat de ander redelijk zeker van zichzelf is maar niet overdreven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 16 september 2019 om 10:52
Dit vroeg ik me ook af.snorriemorrie schreef: ↑16-09-2019 09:30Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dan je grenzen aangeeft TO? En in welke situaties dat dan is? Want er zijn vast wel mensen die inderdaad je grenzen niet accepteren en dan liever de bal bij jou leggen dat jij te gevoelig zou zijn,maar als je hier bij veel mensen tegenaan loopt, kan het natuurlijk ook liggen aan de manier waarop het gaat...
Ik had een heel zachtaardige, volgzame, lieve collega die opeens uit het niets vreselijk uit haar plaat kon gaan. Dat was haar idee van tegengas geven. Dan denk ik dat het effectiever is dat je je grenzen eerder aangeeft. Ik weet niet hoe jij reageert, maar als het ook zo is snap ik het gevoel van op je tenen moeten lopen wel, zoals je in je OP schrijft.
maandag 16 september 2019 om 11:06
Eens.Lucifer2018 schreef: ↑16-09-2019 10:02En dan? Dan ben je meer gevoelig dan gemiddeld. Waarom is dat per se een slecht iets.
Zeggen dat iemand 'te gevoelig' is is gewoon een smoes om geen rekening met iemand te hoeven houden.
maandag 16 september 2019 om 11:11
Ik moet zeggen dan ik de gemiddelde personen en de dominante/zelfverzekerde personen beter kan hebben, dan mensen die volgzaam, zachtaardig of onzeker zijn. Gewoon omdat ik bij de laatste soorten vaak slecht kan inschatten wat oké is en wat niet. Ik zal niet bewust over iemands grenzen heen gaan, maar als ik niet weet waar een grens ligt (en hier geen feedback over krijg), dan houd ik een normale grens aan. Zo'n uitbarsting is dan echt heel lullig, want dan krijg je toch vaak ineens te horen wat je allemaal niet goed hebt gedaan, terwijl je dingen best anders had willen doen als je het eerder had geweten.*Kettricken* schreef: ↑16-09-2019 10:52Dit vroeg ik me ook af.
Ik had een heel zachtaardige, volgzame, lieve collega die opeens uit het niets vreselijk uit haar plaat kon gaan. Dat was haar idee van tegengas geven. Dan denk ik dat het effectiever is dat je je grenzen eerder aangeeft. Ik weet niet hoe jij reageert, maar als het ook zo is snap ik het gevoel van op je tenen moeten lopen wel, zoals je in je OP schrijft.
To, het enige dat je kunt doen, is tijdig je grenzen aan blijven geven. Bij voorkeur op een normale/zakelijke toon.
maandag 16 september 2019 om 11:17
Met gevoeligheid is niets mis, maar ik denk dat bepaald gedrag dat hiermee geassocieerd wordt niet echt op de werkvloer thuishoort. Het is niet professioneel om de pan uit te flippen of in huilen uit te barsten bij feedback. Daar kan een leidinggevende ook heel weinig mee. Ik denk dat je op de werkvloer toch wel als gezonde volwassenen met elkaar moet kunnen omgaan, ipv dat je in de rol van gekwetst of boos kind schiet zodra iets niet gaat zoals je zou willen. Zelfs als een ander zich niet professioneel opstelt denk ik dat het toch fijn is als het je zelf wel lukt om die emoties een beetje onder controle te houden.
Ik denk dat ik dit ook wel mag zeggen, aangezien ik zelf ook behoorlijk gevoelig ben. Het kost mij soms ook moeite om op de juiste manier te reageren. Maar een assertiviteitscursus heeft mij hier wel erg bij geholpen en ik ben enorm blij dat ik dat heb gedaan, want het heeft mijn leven echt véél makkelijker gemaakt, zeker op werkgebied.
Ik denk dat ik dit ook wel mag zeggen, aangezien ik zelf ook behoorlijk gevoelig ben. Het kost mij soms ook moeite om op de juiste manier te reageren. Maar een assertiviteitscursus heeft mij hier wel erg bij geholpen en ik ben enorm blij dat ik dat heb gedaan, want het heeft mijn leven echt véél makkelijker gemaakt, zeker op werkgebied.