Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (4)

19-04-2018 19:38 3043 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om steeds maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over de eenzaamheid, het diepe missen, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en blijf geloven.
Severus_Snape schreef:
20-05-2018 18:25
Ik lees hier wat over koppelen of gekoppeld worden. Ik merk dat ik er echt een hekel aan heb als ik gekoppeld wordt aan iemand. Dan voelt het meteen zo gedwongen voor mij en klap ik dicht, terwijl ik normaal altijd mijn woordje klaar heb.
Zelf mensen koppelen vind ik dan wel weer leuk, en ben ik ook wel redelijk succesvol in. Toch jammer dat t bij mezelf niet echt wil lukken ;)
Maar jij bent gevoelsmatig bezet. Daar kan geen leuke man tegenop.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
20-05-2018 19:23
Maar jij bent gevoelsmatig bezet. Daar kan geen leuke man tegenop.
Deels waar. Maar ook daarvoor vond ik het heel storend om gekoppeld te worden, dat heeft weinig te maken met (gevoelsmatig) bezet zijn of niet.
"After all this time?" "Always."
safrat schreef:
20-05-2018 18:21
Ja, je doet het zelf, maar de ander heeft daar ook een aandeel in. Je kan ook iemand verliefd op je laten worden en dat moet dus andersom ook kunnen. Een verliefdheid neemt vaak af als je geen bevestiging krijgt. Je kan verliefd worden op iemand omdat diegene verliefd is op jou. Je maakt het nu niet aan omdat er iets niet goed zit. Geen echte bevestiging waarschijnlijk? Of geen duidelijkheid.

Die man in dat filmpje is mijn type qua uiterlijk. We vallen op dezelfde mannen.
Hoe jong waren die jonge mannen van jou? :D

Misschien kom je in gelegenheden met wat jonger publiek? Dan is het aanbod niet zo gek.
Ja grappig, we vallen op dezelfde mannen. :D
Dan voor mij wel een wat ouder versie.
Lijkt hij ook op jouw ex? :D

Hoe heeft de ander daar dan een aandeel in?
Het is toch de gedachte van jezelf óver de ander wat je verliefd maakt?
Als iemand aan jouw ideaalplaatje voldoet, geeft jouw lichaam jou een signaal.
De toename van bepaalde hormonen, stoffen zoals fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine geven jou het verliefde gevoel. Volgens mij maak je dat helemaal alleen aan. De ander zit niet in je hoofd die stoffen aan te maken. :hihi:

Waar ik kom, komen alle leeftijden door elkaar.
Misschien is het inderdaad dat er geen duidelijkheid is.
Ook had de man die niet weet dat hij date :lol: opeens haast. Dan kan ik denken, zou hij op tijd thuis moeten zijn?
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
21-05-2018 01:26
Ja grappig, we vallen op dezelfde mannen. :D
Dan voor mij wel een wat ouder versie.
Lijkt hij ook op jouw ex? :D

Hoe heeft de ander daar dan een aandeel in?
Het is toch de gedachte van jezelf óver de ander wat je verliefd maakt?
Als iemand aan jouw ideaalplaatje voldoet, geeft jouw lichaam jou een signaal.
De toename van bepaalde hormonen, stoffen zoals fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine geven jou het verliefde gevoel. Volgens mij maak je dat helemaal alleen aan. De ander zit niet in je hoofd die stoffen aan te maken. :hihi:

Waar ik kom, komen alle leeftijden door elkaar.
Misschien is het inderdaad dat er geen duidelijkheid is.
Ook had de man die niet weet dat hij date :lol: opeens haast. Dan kan ik denken, zou hij op tijd thuis moeten zijn?
Hij lijkt op mijn tweede serieuze relatie en een paar scharrels. Veel voorkomend type. Of ik zoek ze daarop uit.
Ik denk dat wij in dezelfde leeftijdsvijver vissen.

Die stofjes maak je zelf aan, maar er moet toch een oorzaak zijn om ze aan te maken? Als iemand aan het totaalplaatje voldoet ben je dan verliefd? Kan je verliefd worden op iemand die jou negeert? Of altijd afwijzend is? Er moet toch iets in het gedrag van de ander zijn dat jou aanspreekt en vaak is dat natuurlijk hoe die ander tegen jou is. Dat is het aandeel. Als die man van jou duidelijker was geweest en jou echt probeerde te versieren was je toch al lang ontzettend verliefd geweest?

Heb je dat niet gevraagd?
safrat schreef:
20-05-2018 17:08
Ik heb het vaak meegemaakt, ja. Ik weet niet waarom die mannen het via via spelen. Soms zijn ze ook heel direct. Het is niet een speciaal type die het zo doet.

Ik las kennis als een kennis en niet als wetenschap. Ik dacht dat je een poging verhinderd had, omdat je daarna schreef over de enige en laatste keer.

Die kennis van jou heeft dus geen omgangsregeling afgedwongen en in het andere geval werd de omgang gefrustreerd of eigenlijk in beide gevallen. Dat is wel sneu. Voor vader en kind.

Koppelen is denk ik wel een goede methode voor verlegen mensen, zolang het een beetje ongedwongen gaat. Ook nog lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Tja, je ontloopt er een directe afwijzing mee maar of dat het is?

Het was wel kennis zoals in voorkennis. Ik heb een kans niet aangedurfd omdat ik alleen een toezegging had dat ze aan de pil was. Ik had die gelegenheid nooit verwacht, dan had ik een condoom gehad, maar het is ook eenmalig gebleken.

Klopt en idd bij beide gefrustreerd. Ja heel sneu en triest dat mensen zo met elkaar omgaan.

Lijkt mij ook lastig voor elkaar te krijgen vooral omdat ongedwongen moet zijn. Het verhaal dat ik dus hoorde was ook niet zonder slag of stoot want zus heeft haar jongere broer gekoppeld :)
In zijn geval lijkt het me idd verlegenheid, iets dat haar volledig vreemd is, onderdrijving.
safrat schreef:
21-05-2018 15:10
Hij lijkt op mijn tweede serieuze relatie en een paar scharrels. Veel voorkomend type. Of ik zoek ze daarop uit.
Ik denk dat wij in dezelfde leeftijdsvijver vissen.

Die stofjes maak je zelf aan, maar er moet toch een oorzaak zijn om ze aan te maken? Als iemand aan het totaalplaatje voldoet ben je dan verliefd? Kan je verliefd worden op iemand die jou negeert? Of altijd afwijzend is? Er moet toch iets in het gedrag van de ander zijn dat jou aanspreekt en vaak is dat natuurlijk hoe die ander tegen jou is. Dat is het aandeel. Als die man van jou duidelijker was geweest en jou echt probeerde te versieren was je toch al lang ontzettend verliefd geweest?

Heb je dat niet gevraagd?
Ik heb dat niet gevraagd.
Ik ben ook niet zo eigen met hem.
Ik heb niks met hem.
Het interesseert me ook niet meer. :D
Het is wel klaar.
Duidelijk zat zo voor mij.
Ik ga heus nog wel een praatje met hem maken.
Het is me daar ook overkomen dat mannen mij probeerde te versieren en dan voel ik me gelijk niet meer op mijn gemak.
Die waren echt super duidelijk. Ik heb dat gevoel dan niet.
Ook gedate met een man die elke dag een virtueel kopje koffie stuurde op whatssapp. Verschillend plaatjes.
Elke ochtend. Zo duw je mij juist weg.
Hele lieve man. Ik werd er kriegelig van.
Kijk, ben je verliefd dan zal dat wel leuk zijn misschien maar niet in de aftastbare fase.
Hij ging erg aan mij trekken. Ik werd dat dode paard.
Of iemand daar had alles al uitgestippeld voor ons.
Ik stond er versteld van.
Ik zei doe even normaal.
Waarschijnlijk was dat normaal voor hem.
Ik ben hem daar gaan ontwijken.
Gaat hij aan iemand anders vragen waarom ik zo zenuwachtig ben.
Beleefd nu. Meer niet. Gewoon dag. :bye:

Haha, ja over die stofjes.
Ik dacht vroeger ook zo.
De oorzaak, aanstichter is er ook nog.
Maaaar ben je dat eigenlijk niet zelf?
Stel, ik loop naar buiten en zie een mooie lichtblauwe lucht.
Zo een van pijn in je ogen.
Dan kan ik ook zo een gevoel van geluk ervaren. Ben ik dan niet de oorzaak die de stofjes aanmaakt?
Doe ik helemaal zelf met mijn gedachten over die mooie lucht.
Nu hetzelfde verhaal met een grijze, grauwe lucht dan voel ik me meer down. Doe ik ook zelf.
Die lucht doet niks. Ik ben de oorzaak door te kijken naar de lucht en veroorzaak door de stoffen dat gevoel.
Alles wat ik beleef maak ikzelf aan door te kijken naar.... door te voelen.
Als ik gebak zie staan krijg ik een gevoel van dat moet ik eten.
Ik ben de oorzaak van mijn lovehandles. :cheer2:
Ik ben de oorzaak van mijn verliefde gevoel.
Ik ben de oorzaak dat ik in die relatie bleef. Nu begeef ik me op glad ijs. o_o :D
Ik wil je niet overtuigen, ik vind dit gewoon een interessant onderwerp. ;-)

De vraag dat als hij duidelijker zou zijn of ik dan verliefd zou zijn?
Ik denk dan dat ik meer voor mezelf zou weten wat ik zou willen. Ik ben niet snel verliefd.
Dat is jammer. Even maar weer in die vijver vissen.

Mijn ex kon mij ook negeren toen we verliefd waren. Des te interessanter werd hij.
Omdat ik weer dat gevoel wilde voelen van het gelukkig samen zijn. Wat er ook was in de relatie.
In het begin was hij duidelijk.
Dat zal nooit meer gebeuren.
Even negeren oké, we zijn allemaal verschillend. Dat is niet erg. Niet steeds en lang in een relatie. Dat is een ziekelijke relatie anders.
Ik wilde het nog inkorten.
Geen tijd meer. :hihi:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
ooitverlegen schreef:
21-05-2018 23:19
Tja, je ontloopt er een directe afwijzing mee maar of dat het is?

Het was wel kennis zoals in voorkennis. Ik heb een kans niet aangedurfd omdat ik alleen een toezegging had dat ze aan de pil was. Ik had die gelegenheid nooit verwacht, dan had ik een condoom gehad, maar het is ook eenmalig gebleken.

Klopt en idd bij beide gefrustreerd. Ja heel sneu en triest dat mensen zo met elkaar omgaan.

Lijkt mij ook lastig voor elkaar te krijgen vooral omdat ongedwongen moet zijn. Het verhaal dat ik dus hoorde was ook niet zonder slag of stoot want zus heeft haar jongere broer gekoppeld :)
In zijn geval lijkt het me idd verlegenheid, iets dat haar volledig vreemd is, onderdrijving.
Om het waarom maak ik me niet druk. Ik kan wel een aantal redenen bedenken. Vast allemaal waar.

Eigenlijk zeg je dus dat je zo beïnvloed bent door die horrorverhalen dat je een kans op seks hebt laten lopen uit angst voor een mogelijk toekomstige inluismoeder. Een SOA speelde geen rol?

Achterdocht is geen aantrekkelijke eigenschap. Althans bij mij roept dat veel weerstand op.

Hoe ging dat in jouw relatie? Nooit het gevoel gehad dat je er in werd geluisd?

Ongedwongen koppelen kan op zich wel als je elkaar ziet op een feestje en vervolgens op wat kleinschaligere activiteiten. Misschien maakt het niet eens uit waar je elkaar ontmoet, zolang het maar niet duidelijk is dat het om een koppelpoging gaat. Instant resultaat moet je ook niet verwachten.

Ik heb trouwens best veel mannelijke vrienden. Single, hoogopgeleid, kindloos en schuldenvrij.
Als iemand interesse heeft. :rolling:
Ja, een enorme hoeveelheid nietszeggende berichtjes vind ik sowieso al een afknapper. Soms gaat het allemaal te snel. Te langzaam kan ook. Het is niet snel goed. :)

Negeren in een relatie is ook veelzeggend. Ik zou dat niet accepteren. Een relatie wordt daar niet interessanter van en de man in kwestie al helemaal niet. Soms is negeren alleen maar zwijgen, omdat je gewoon niet weet wat je moet zeggen. Dat is toch net wat anders.

Oorzaak en gevolg. Misschien kip en ei. Als je iemand kan versieren of verleiden dan is verliefdheid maakbaar. Dat versieren doe je actief. De ander laat toe. Het ene is oorzaak het andere gevolg.

Ben je weleens verliefd geworden op iemand die jou negeerde? Bij aanvang? Geen signalen. Niets. Ik geloof daar niet in. Er is namelijk altijd iets waardoor je verliefd wordt. Al is het maar een eigenschap. Ja, dat is een interpretatie. Er is ook wel meer voor nodig, maar zonder die ander was jij niet verliefd.

Fysieke aantrekkingskracht. Ik kan dat soms heel sterk voelen. Ook zonder signalen, maar zonder de ander is er niets.
safrat schreef:
22-05-2018 18:16
Om het waarom maak ik me niet druk. Ik kan wel een aantal redenen bedenken. Vast allemaal waar.

Eigenlijk zeg je dus dat je zo beïnvloed bent door die horrorverhalen dat je een kans op seks hebt laten lopen uit angst voor een mogelijk toekomstige inluismoeder. Een SOA speelde geen rol?

Achterdocht is geen aantrekkelijke eigenschap. Althans bij mij roept dat veel weerstand op.

Hoe ging dat in jouw relatie? Nooit het gevoel gehad dat je er in werd geluisd?

Ongedwongen koppelen kan op zich wel als je elkaar ziet op een feestje en vervolgens op wat kleinschaligere activiteiten. Misschien maakt het niet eens uit waar je elkaar ontmoet, zolang het maar niet duidelijk is dat het om een koppelpoging gaat. Instant resultaat moet je ook niet verwachten.

Ik heb trouwens best veel mannelijke vrienden. Single, hoogopgeleid, kindloos en schuldenvrij.
Als iemand interesse heeft. :rolling:
Ik ook niet maar het was wel interessant geweest als je het had kunnen vragen.

Dat verhaal was later en het was geen achterdocht want ik had geen idee over een plannetje. Het was gewoon angst voor alles waarmee ik onverwacht werd geconfronteerd. Daar zal de kans op een SOA vast ook wel iets aan hebben toegevoegd.
Nee, in de relatie niet omdat ik daarin een opgebouwd vertrouwen heb en het geen onverwachte situatie is.

Ha mooie koppelpoging! Ik ken precies één single vrouw maar weet niet of ze iemand zoekt en of het zou kunnen matchen. En nu? :)
ooitverlegen schreef:
22-05-2018 20:16
Ik ook niet maar het was wel interessant geweest als je het had kunnen vragen.

Dat verhaal was later en het was geen achterdocht want ik had geen idee over een plannetje. Het was gewoon angst voor alles waarmee ik onverwacht werd geconfronteerd. Daar zal de kans op een SOA vast ook wel iets aan hebben toegevoegd.
Nee, in de relatie niet omdat ik daarin een opgebouwd vertrouwen heb en het geen onverwachte situatie is.

Ha mooie koppelpoging! Ik ken precies één single vrouw maar weet niet of ze iemand zoekt en of het zou kunnen matchen. En nu? :)
Ik weet de redenen wel. Ik hoef dat niet te vragen. Een man die niet durft is niets voor mij.

Gelukkig maar, het lijkt mij zo naar om te denken aan zulke dingen. Ook niet fijn voor de ander. Het zal vast vaker gebeuren, maar de meeste mensen zijn niet zo vals.

Zoek eerst maar uit of ze überhaupt een relatie wil. Geen scharrel of onsje.
safrat schreef:
22-05-2018 21:11
Ik weet de redenen wel. Ik hoef dat niet te vragen. Een man die niet durft is niets voor mij.

Gelukkig maar, het lijkt mij zo naar om te denken aan zulke dingen. Ook niet fijn voor de ander. Het zal vast vaker gebeuren, maar de meeste mensen zijn niet zo vals.

Zoek eerst maar uit of ze überhaupt een relatie wil. Geen scharrel of onsje.
Dat is duidelijk :)

Zulke gedachten zijn mood killing maar ik weet wel dat het (on)gelukkig(e) uitzonderingen zijn!

Goede vraag of ze een relatie wil. Jaren geleden waarschijnlijk wel maar nu, concreet? Nu wordt gelijk duidelijk hoe lastig het is haha.
ooitverlegen schreef:
22-05-2018 21:37
Dat is duidelijk :)

Zulke gedachten zijn mood killing maar ik weet wel dat het (on)gelukkig(e) uitzonderingen zijn!

Goede vraag of ze een relatie wil. Jaren geleden waarschijnlijk wel maar nu, concreet? Nu wordt gelijk duidelijk hoe lastig het is haha.
Niet willen is heel uitzonderlijk. Vrij onnatuurlijk zelfs. Zeggen dat je niet wil is niet hetzelfde als echt niet willen.

Eerst maar weten waar ze op valt. Misschien heb ik niks in de aanbieding voor haar. :P
safrat schreef:
22-05-2018 21:47
Niet willen is heel uitzonderlijk. Vrij onnatuurlijk zelfs. Zeggen dat je niet wil is niet hetzelfde als echt niet willen.

Eerst maar weten waar ze op valt. Misschien heb ik niks in de aanbieding voor haar. :P
Nu ben ik je kwijt of doel je op mijn niet willen?

Wel op mannen dat maar ik denk dat die gedachte lang geleden is. Ze zag iig niets in Internet daten.
Geen relatie willen.

Vrouwen heb ik niet op voorraad.
safrat schreef:
22-05-2018 22:06
Geen relatie willen.

Vrouwen heb ik niet op voorraad.
Oh ja idd. Nee, ze valt niet op vrouwen haha, nu lopen we weer langs elkaar :P

Maar erg concreet is het nog niet maar dat is ook not done zo over het forum schallend.
Je weet niet of ze wil en op welk type ze valt. Leeftijd. Ook nog wel iets.

Daarna maken we alles concreet.
Ik ga het uitzoeken en kom erop terug :)
safrat schreef:
18-05-2018 17:42
In welk opzicht ben je dan gegroeid?
Ik had deze gemist.

Tja, waarin niet. Deels is het volwassen worden, deels realisaties door studie en er tijd in te steken, en dat tot uiting laten komen in je doen en laten. In mijn relaties naar anderen is het denk ik wel het besef dat niet iedereen hetzelfde is als ik. Dat kan zijn andere inzichten, meningen, maar ook aantrekkingskracht in uiterlijk, wensen in wat je in anderen zoekt.

Ik kan anderen enerzijds veel opener benaderen, maar anderzijds ook veel beslissender zijn in mensen bannen uit mijn leven als ik er niets mee kan.

Om dan gelijk terug te komen op die andere post. Zelfinzicht is ook niet zo het probleem, maar inzicht in anderen wel. Hoe meer je probeert in te zien hoe een ander eigenlijk is op bepaalde criteria, hoe kritischer je wordt, maar uiteindelijk doe je niets, want het is nooit genoeg.

Alles kan kapot (of er wordt niet eens iets gemaakt), omdat of mensen te weinig nadenken of te veel nadenken. Een goede balans is gewoon moeilijk.
Eslarealidad schreef:
19-05-2018 15:06
Ik heb dat ook wat jij zegt.
In het begin denk ik op zo een datingsite wat een leuke man en dan komen er weer beren op de weg.

Vrouwen worden toch over het algemeen 5 jaar ouder of is het nu 3 jaar? ;)
Tot zover wil ik sinds kort wel gaan maar ik ging altijd voor iets ouder of van dezelfde leeftijd.
Poeh, wat klinkt dit bekrompen.
Maar naarmate ik ouder word ga ik wel voor wat jonger.
Ik denk weleens huh die had ik ouder geschat. Ook die plankman.
Ik voel me niet méér volwassen.
Nooit gehad eigenlijk. Geestelijk noch emotioneel.
Het is soms wel anders maar dat heeft dan weer niet met leeftijd te maken.
Meer als Venus en Mars. O_o
Leuk als je op alle manieren bij elkaar zou passen. Ook al ben je verschillend.
Als je 1 op 1 bent in een relatie die bij je past!
Dan moeten we nog maar even doorzoeken met onze eigenaardigheden? :proud:
Wat zijn die beren op de weg dan?

Ach iedereen heeft eigenaardigheden, maar misschien houden we ons zelf wel tegen, omdat we ons er van bewust zijn?
safrat schreef:
22-05-2018 18:35
Ja, een enorme hoeveelheid nietszeggende berichtjes vind ik sowieso al een afknapper. Soms gaat het allemaal te snel. Te langzaam kan ook. Het is niet snel goed. :)

Negeren in een relatie is ook veelzeggend. Ik zou dat niet accepteren. Een relatie wordt daar niet interessanter van en de man in kwestie al helemaal niet. Soms is negeren alleen maar zwijgen, omdat je gewoon niet weet wat je moet zeggen. Dat is toch net wat anders.

Oorzaak en gevolg. Misschien kip en ei. Als je iemand kan versieren of verleiden dan is verliefdheid maakbaar. Dat versieren doe je actief. De ander laat toe. Het ene is oorzaak het andere gevolg.

Ben je weleens verliefd geworden op iemand die jou negeerde? Bij aanvang? Geen signalen. Niets. Ik geloof daar niet in. Er is namelijk altijd iets waardoor je verliefd wordt. Al is het maar een eigenschap. Ja, dat is een interpretatie. Er is ook wel meer voor nodig, maar zonder die ander was jij niet verliefd.

Fysieke aantrekkingskracht. Ik kan dat soms heel sterk voelen. Ook zonder signalen, maar zonder de ander is er niets.
Volgens mij is verliefdheid net zo maakbaar als dat het afbreekbaar is. Buiten uiterlijk zijn er eigenschappen waar (in mijn geval vrouwen) sterk op reageren. Zo is zelfverzekerdheid iets wat zeer aantrekkelijk is en is onzekerheid een totale afknapper. En die zijn er meer. Assertiviteit, directheid, beslisvaardigheid zijn eigenschappen iets waar vrouwen in zijn algemeenheid op reageren.
Aan de andere kant zijn geen verantwoordelijkheid nemen, klagen, niet doelgericht zijn weer eigenschappen waar vrouwen op afknappen.

Het is ook niet voor niets dat de pick up artistry zo succesvol is. Dat is eigenlijk mannelijke eigenschappen faken om vrouwen emotioneel te stimuleren. Het draait (zeker op de korte termijn) allemaal om perceptie.

Ik denk dat verliefdheid komt, wanneer de ander eigenlijk niet goed kan inschatten of die ander hem/ haar wel leuk vindt. Je gaat daar dan over nadenken en gevoel komt altijd op gedachtes. Daarom is afstand nemen ook zo belangrijk. Je gaat over iemand nadenken als deze niet in de buurt is, niet wanneer deze wel in de buurt is.

Ik heb in mijn relatie destijds wel gemerkt dat elkaar teveel zien over het algemeen echt killing is voor de aantrekkingskracht en verliefdheid.
Ik lees heel veel dingen waar ik hetzelfde over denk, citeer:
spell68 schreef:
23-05-2018 09:10
Om dan gelijk terug te komen op die andere post. Zelfinzicht is ook niet zo het probleem, maar inzicht in anderen wel. Hoe meer je probeert in te zien hoe een ander eigenlijk is op bepaalde criteria, hoe kritischer je wordt, maar uiteindelijk doe je niets, want het is nooit genoeg.
spell68 schreef:
23-05-2018 09:12
Ach iedereen heeft eigenaardigheden, maar misschien houden we ons zelf wel tegen, omdat we ons er van bewust zijn?
spell68 schreef:
23-05-2018 10:15
Volgens mij is verliefdheid net zo maakbaar als dat het afbreekbaar is.

Ik denk dat verliefdheid komt, wanneer de ander eigenlijk niet goed kan inschatten of die ander hem/ haar wel leuk vindt. Je gaat daar dan over nadenken en gevoel komt altijd op gedachtes. Daarom is afstand nemen ook zo belangrijk. Je gaat over iemand nadenken als deze niet in de buurt is, niet wanneer deze wel in de buurt is.
Een single coach schreef zoiets als: We worden verliefd op de positieve eigenschappen die we menen te zien in iemand. De negatieve nemen we op de koop toe.
spell68 schreef:
23-05-2018 09:10
Ik had deze gemist.

Tja, waarin niet. Deels is het volwassen worden, deels realisaties door studie en er tijd in te steken, en dat tot uiting laten komen in je doen en laten. In mijn relaties naar anderen is het denk ik wel het besef dat niet iedereen hetzelfde is als ik. Dat kan zijn andere inzichten, meningen, maar ook aantrekkingskracht in uiterlijk, wensen in wat je in anderen zoekt.

Ik kan anderen enerzijds veel opener benaderen, maar anderzijds ook veel beslissender zijn in mensen bannen uit mijn leven als ik er niets mee kan.

Alles kan kapot (of er wordt niet eens iets gemaakt), omdat of mensen te weinig nadenken of te veel nadenken. Een goede balans is gewoon moeilijk.
Het ging mij voornamelijk om hoe je nu naar relaties kijkt. Dat je überhaupt bent gegroeid geloof ik wel. Ergens heb ik het idee dat er geen sprake is van groei op relatiegebied. Toen ik het las dacht ik: nee, je bent gekrompen. Flauw natuurlijk en ook op mij van toepassing. Althans, ik merk bij mezelf terughoudendheid in het contact en gevoel. Ik kan denken dat mijn ervaringen leerzaam zijn geweest en dat ik ben gegroeid, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo.
spell68 schreef:
23-05-2018 10:15
Volgens mij is verliefdheid net zo maakbaar als dat het afbreekbaar is. Buiten uiterlijk zijn er eigenschappen waar (in mijn geval vrouwen) sterk op reageren. Zo is zelfverzekerdheid iets wat zeer aantrekkelijk is en is onzekerheid een totale afknapper. En die zijn er meer. Assertiviteit, directheid, beslisvaardigheid zijn eigenschappen iets waar vrouwen in zijn algemeenheid op reageren.
Aan de andere kant zijn geen verantwoordelijkheid nemen, klagen, niet doelgericht zijn weer eigenschappen waar vrouwen op afknappen.

Het is ook niet voor niets dat de pick up artistry zo succesvol is. Dat is eigenlijk mannelijke eigenschappen faken om vrouwen emotioneel te stimuleren. Het draait (zeker op de korte termijn) allemaal om perceptie.

Ik heb in mijn relatie destijds wel gemerkt dat elkaar teveel zien over het algemeen echt killing is voor de aantrekkingskracht en verliefdheid.
Die eigenschappen kloppen wel. Daarnaast zijn er ook specifieke eigenschappen waar de één wat meer mee heeft dan de ander.

Dat je verliefd wordt op iemand omdat je diegene niet kan inschatten is misschien iets persoonlijks? En nu ik het zo schrijf klopt het wel. Ik ben vrij snel met het inschatten van iemand. Of eigenlijk denk ik niet verder over iemand na als ik diegene een bepaalde eigenschap toedicht, waar ik niets mee kan. Als iemand geen van die eigenschappen heeft of althans niet in storende mate dan is het heel goed mogelijk dat ik diegene leuk/aardig ga vinden. Verliefd worden is niet altijd het gevolg.

Of de ander mij leuk vindt doet eigenlijk niet ter zake. Is dat belangrijk voor jou?
safrat schreef:
24-05-2018 17:32
Het ging mij voornamelijk om hoe je nu naar relaties kijkt. Dat je überhaupt bent gegroeid geloof ik wel. Ergens heb ik het idee dat er geen sprake is van groei op relatiegebied. Toen ik het las dacht ik: nee, je bent gekrompen. Flauw natuurlijk en ook op mij van toepassing. Althans, ik merk bij mezelf terughoudendheid in het contact en gevoel. Ik kan denken dat mijn ervaringen leerzaam zijn geweest en dat ik ben gegroeid, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo.

Ik denk dat je dat heel goed gezien hebt, daar is niets flauws aan. Waar ik in gegroeid ben (en jij waarschijnlijk ook), is jezelf veel beter leren kennen en je eigen emotionele behoeften vervullen. Dat gaat uiteindelijk nog meer ten koste van relaties denk ik.

Ik merk idd ook terughoudendheid, eigenlijk gewoon dikke vette angst, om eraan toe te geven, veel erger dan vroeger, dus ik denk dat ik idd achteruit ben gegaan.

Maar hoe ervaar jij die terughoudendheid en op welk gebied?
safrat schreef:
24-05-2018 17:41
Die eigenschappen kloppen wel. Daarnaast zijn er ook specifieke eigenschappen waar de één wat meer mee heeft dan de ander.

Dat je verliefd wordt op iemand omdat je diegene niet kan inschatten is misschien iets persoonlijks? En nu ik het zo schrijf klopt het wel. Ik ben vrij snel met het inschatten van iemand. Of eigenlijk denk ik niet verder over iemand na als ik diegene een bepaalde eigenschap toedicht, waar ik niets mee kan. Als iemand geen van die eigenschappen heeft of althans niet in storende mate dan is het heel goed mogelijk dat ik diegene leuk/aardig ga vinden. Verliefd worden is niet altijd het gevolg.

Of de ander mij leuk vindt doet eigenlijk niet ter zake. Is dat belangrijk voor jou?
Ik weet niet of dat persoonlijk is. Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer energie je ergens in steekt hoe meer waarde het voor je krijgt. En mensen hebben altijd de neiging om veel energie te steken in iets wat ze niet kunnen hebben of er niet zeker van zijn.
Iets wat ze zo kunnen krijgen, heeft vaak niet veel waarde (dan krijg je dat aantrekken en afstoten gedoe).

Je hebt wel gelijk dat voor iedereen dat niet kunnen inschatten op een ander gebied kan liggen.

Er is denk ik ook wel een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen kunnen over het algemeen spontaan verliefd worden op een knappe vrouw, ongeacht de eigenschappen. Ik heb toch het idee dat bij vrouwen dat over het algemeen omgekeerd is. Algemeen natuurlijk, want er zijn altijd uitzonderingen.

Ik volg eigenlijk altijd mijn eigen reactie op iemand. Zolang die niet in mijn allergie zit of ik me niet meteen afsluit dan zal ik hem wel mogen en dat is idd voldoende. Ik heb wat dat betreft niet zoveel eisen. Dat leidt ook niet zo maar tot verliefdheid, maar, ik weet niet in hoeveel gevallen terughoudendheid daar de oorzaak van is.

Ik hou me eigenlijk nooit bezig of een ander me wel of niet leuk vindt. Dat merk ik vanzelf wel. Ik ben dan wel iemand die dus geen moeite gaat doen, want ik ben me er zeer van bewust dat het feit of iemand mij leuk vindt niet zoveel te maken heeft met mij als wel de perceptie die de ander van mij heeft en of die voldoet aan zijn/ haar eigen persoonlijkheid.

Ondanks dat jij niet zoveel hebt met de mbti persoonlijkheden, zijn mensen die me echt niet mogen nagenoeg altijd mensen die als 1e of 2e functie introvert voelen hebben. Dan heb ik meestal in hun perceptie een moraal die niet aan hun eis voldoet. Dat verandert toch niet, dus dat laat ik dan maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven