Vriend beste vriendin = een egoistische zak

25-10-2008 11:41 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mijn beste vriendin ruim 20 jaar (ben nu zelf 22), al die tijd zijn we heel close geweest. Ze is meer een zusje dan een vriendin eigenlijk. De laatste twee jaar heeft ze een vriend, die in eerste instantie heel leuk leek. Het begon er eigenlijk mee dat hij loog over waar hij was. Hij zei tegen haar dat ze beter naar huis kon gaan omdat hij zo moe was, vervolgens zag mijn zusje hem in een uitgaansgelegenheid met een biertje in zijn hand. Dit heb ik toen wel tegen mijn vriendin gezegd, we hebben zo'n goeie band dat dit ook gewoon kon.

Hij slikt heftige medicijnen die in combinatie met drank erge gevolgen. Het is dus belangrijk dat hij niet drinkt, ook niet een klein beetje. Dit doet hij dus wel, regelmatig. Hij loog iig dat hij alleen maar het drankje voor iemand anders vasthield en zij trapte erin. En zo liegt hij aan een stuk door, minimaal 1 keer per week is er weer iets voorgevallen.

Hij ontwijkt mij trouwens al een poosje omdat hij weet dat ik hem niet geloof. Ik wil niet dat het tussen ons in komt te staan, maar hij is gewoon echt een slechte vriend voor haar. Hij is er niet voor haar als het nodig is en hij liegt alles bij elkaar. Dus mijn vraag aan jullie, hoe moet ik nou reageren??
Lieve Ambroos, deze man staat al tussen jullie in, of je er nu wel iets van zegt of niet. En dat is heel naar, maar wel haar keuze.

Als vriendin vind ik dat je er best iets van mag zeggen. Ik zou niet zozeer zeggen dat ik hem een egoïstische zak vind, maar ik denk dat ik wel zou zeggen dat ik vind dat hij haar niet goed behandelt en dat me dat verdriet doet. Ik denk namelijk dat het je vriendin ook verdriet doet, maar er spelen meer gevoelens mee waardoor ze deze man niet zomaar los kan laten.

Hou het bij jezelf. Benoem wat jij voelt. De partner van een ander affikken, hoe terecht soms ook, doet de meeste vriendschappen geen goed.

Hard duimen dat ze snel bij zinnen komt en zelf ook vindt dat ze beter verdient.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
tsja...zolang je vriendinnetje blind is voor de waarheid denk ik dat je met dr kan praten tot je een ons weegt...uiteindelijk zal ze zelf moeten inzien dat ze een relatie heeft met ee egoistische leugenaar...

moeilijke situatie als beste vriendin, dat kan ik me helemaal voorstellen, maar liefde maakt blind en jouw woorden zullen, hoe goed bedoeld ook, nog niet aankomen bij haar als je erover praat denk ik.
wat een walgelijke vent trouwens als ik dat zo lees. ik snap je frustraties als beste vriendin helemaal. zou die vent t liefst een trap in zijn kindermakertje geven
Verliefdheid maakt blind, maar dat gaat vanzelf over. Zolang ze maar zorgt dat ze niet zwanger raakt van die loser, dan houdt ze er in elk geval niks aan over als ze hem over 'n tijdje zelf ook doorziet en zat is.
quote:Poezewoes schreef op 25 oktober 2008 @ 12:01:

Lieve Ambroos, deze man staat al tussen jullie in, of je er nu wel iets van zegt of niet. En dat is heel naar, maar wel haar keuze.

Als vriendin vind ik dat je er best iets van mag zeggen. Ik zou niet zozeer zeggen dat ik hem een egoïstische zak vind, maar ik denk dat ik wel zou zeggen dat ik vind dat hij haar niet goed behandelt en dat me dat verdriet doet. Ik denk namelijk dat het je vriendin ook verdriet doet, maar er spelen meer gevoelens mee waardoor ze deze man niet zomaar los kan laten.

Hou het bij jezelf. Benoem wat jij voelt. De partner van een ander affikken, hoe terecht soms ook, doet de meeste vriendschappen geen goed.

Hard duimen dat ze snel bij zinnen komt en zelf ook vindt dat ze beter verdient.....

Je mag er zeker iets van zeggen, maar zorg dan wel dat je duidelijk maakt dat je aan dezelfde kant staat, zodat ze vooral niet het gevoel krijgt dat zichzelf moet gaan verdedigen dat ze hem als vriend heeft/houdt. Dat werkt dan heel averechts en dan komt die vriend inderdaad tussen jullie te staan.

Als je inderdaad zegt zoals hierboven staat dat het je verdriet doet om te zien dat zij verdriet heeft en niet krijgt wat ze verdient, geef je je vriendin wel de goede boodschap denk ik.
Mijn beste vriendin, sinds jaaaaren, heeft ook zo`n eikel van een vent. (sorry)

In eerste insantie leek hij echt heel leuk!

Maar nu blijkt hij liegt, bedriegt, maakt schulden, 'leent' geld van haar (zonder vragen en terugbetalen).

Heb haar regelmatig klagend en huilend aan de telefoon.

Automatisch schiet ik dan weer in mijn adviserende rol; hoe ze het moet aanpakken, niet met zich moet laten sollen, ze veel beter verdiend.

En vervolgens trapt ze weer in zijn gladde praatjes.

Dit is zo frustrerend. Ik vind echt niet dat als ze advies vraagt, ze het advies dan ook moet opvolgen.

Maar als ze er totaal niets mee doet om vervolgens een paar dagen later weer verdrietig aan de telefoon te hangen na het zoveelste voorval, dan word ik daar wel een klein beetje moe van....

En dat valt niet altijd mee om dat te verbloemen.

Dus probeer ik nu echt een beetje afstand te nemen.

Ik bied een luisterend oor, zonder advies.

Maar of dat de vriendschap te goede komt...

Ik ben er, eerlijk gezegd, bang voor
Tja, je hébt gelijk dat hij ongeschikt is als haar partner maar je kríjgt je gelijk dus niet. Kun je met haar bespreken hoe jij je daaronder voelt? Dan gaat het dus niet om hem maar om hoe jouw relatie met haar is.
Je doet er verrekte weinig aan. Ik begrijp je zorgen wel goed. Maar dat jij hem een egoistische zak vindt betekent niets, zij moet hem een egoistische zak vinden .

Tot die tijd er gewoon voor haar zijn, leuke dingen doen en hopen dat ze op een dag het licht ziet. En zotussendoor iets aankaarten zonder te veroordelen als je een actie van hem absurd vindt. Gewoon zeggen dat het je opviel en je je afvraagt hoe zij dat ervaart. Dat geeft haar de ruimte om haar gevoelens te uiten als ze dat wil, dat maakt ook weer bewuster.

Maar kijk uit dat het geen neerwaartse spiraal wordt waar je zelf ook in klem komt te zitten. Het zijn haar keuzes en haar probleem, het mag niet jouw probleem worden. Niet goed voor jou omdat dat frustreert aangezien je er niets aan kunt doen.
Tja Playmobil, op een gegeven moment moet je ook wel afstand nemen hoor, voor je eigen bestwil.

Ik heb het ook wel meegemaakt met een vriendin. Altijd maar klagen over haar man, altijd advies vragen aan mij om daar vervolgens keer op keer niets mee te doen. Ik heb op een gegeven moment tegen haar gezegd "òf je doet iets met mijn adviezen òf je houdt op met zeuren, je hebt het nergens anders meer over en dat maakt onze vriendschap stuk."

Ze vond het uiteraard niet leuk dat ik het zo formuleerde. Ik geef toe dat ik hard tegen haar was, maar ik had wel gelijk. Ze gaf me ook gelijk. Ze hield op met klagen tegen mij en ondernam eindelijk aktie. Soms moet je wel eens hard zijn om iets duidelijk te maken. Je kunt niet altijd maar iemands luisterende oor blijven terwijl je er zelf onder lijdt. Daar heeft niemand iets aan.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Verder ben ik het met de rest eens, vooral met Poezewoes.

Sterkte!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Dit is zo'n lastige situatie.... Heb het een paar jaar geleden met mijn beste vriendin ook meegemaakt.

In eerste instantie heb ik mijn mond gehouden, ik hoopte dat zijn gedrag wel beter zou worden/veranderen. Het werd alleen maar vervelender. Ik heb op een gegeven moment in een goed gesprek aangegeven dat ik haar vriend niet sympathiek vond en dat ik bang was dat hij haar erg ongelukkig zou maken. Ze vond het niet leuk om te horen, maar vermoedde al wel dat ik er zo over dacht. Helaas werd het contact tussen haar en mij daarna een stuk minder. Ik heb toen net als playmobil wat afstand genomen. Ik wilde niet dat die jongen grote ruzies tussen mijn beste vriendin en mij zou veroorzaken, dan maar wat meer op de achtergrond. Het heeft een half jaar geduurd voordat zij begon in te zien dat hij inderdaad niet zo lief voor haar was. En niet veel later viel ze van haar roze wolkje en verbrak ze de relatie. Ze belde mij daarna pas op te zeggen dat het uit was en dat ze toen pas snapte wat ik eerder had bedoeld.

Ze vertelde er wel bij dat ze erg blij was dat ik haar als het ware de ruimte had gegeven om haar eigen keuze te maken. Ze heeft de tijd nodig gehad om het zelf in te zien ipv het alleen maar te horen van een ander. Achteraf wist ze wel dat ik op dat moment al gelijk had, maar kunnen toegeven daaraan is natuurlijk een tweede. Ik weet wel zeker dat als ik meer had gepusht om te het uit te maken dat er voor gezorgd zou hebben dat de afstand tussen ons op dat moment groter was geworden. Gelukkig is het contact tussen ons weer helemaal goed gekomen en heeft ze nu een ontzettend leuke vriend!

Iig heel veel succes ermee, moeilijk hoor
Dankjulliewel voor de reacties!! Ik heb haar teruggesmst, dat ik het moeilijk vind om te zien hoeveel verdriet hij haar doet. En dat ik de situatie van vannacht voor haar erg vond, bewust geen medeleven voor vriend in sms gezet (heb ik namelijk echt niet).

Het idiote is dat ze nu hoopt dat dit zijn ogen opent en dat hij nu echt gaat veranderen. Ik weet zeker dat hij niet gaat veranderen, maar heb tegen haar gezegd dat ik het ook hoop voor haar.

Zijn schijnheilige gedoe over zijn geloof zit me ook echt dwars. Hij heeft meerdere zusjes en die gaan ook met mijn vriendin om. Laatst had er een tegen mijn vriendin verteld dat ze een glas wijn had gedronken toen ze uitging (ze is 22!!) maar of mijn vriendin dat alsjeblieft niet tegen haar vriend wil vertellen, want dan zou hij zo boos op haar worden! Terwijl hij zich elk weekend klemzuipt. Hij is gewoon hypocriet.

Ik probeer haar te steunen waar ik kan, ik zie haar minimaal 3 keer per week. Ze wil graag haar hart luchten maar er dan niet verder over praten. Nu ook niet, ze smst wat er vannacht is gebeurt, maar vervolgens ook dat ze er niet meer over wil praten. Heb zin om haar wakker te schudden!
(Zo even mijn op aangepast, in hapklare stukken )
Mijn beste vriendin heeft een vriend die mij niet mag. Nou ben ik ook niet kapot van hem, omdat ik vind dat hij teveel invloed heeft op haar. Maar zolang dat nog niet onze vriendschap beinvloedt, kan ik ermee leven. Echter, haar vriend heeft ook wel wat te miauwen op mijn uiterlijk. Ik ben nogal dik en hij vind dat 'vies'. Hij wilde mij ook nooit groeten, zelfs geen hand geven. En ik ben echt wel schoon hoor, op mezelf. Het idee dat ik als dik persoon sex heb, zo heeft hij eens gezegd, vervult hem met afschuw. Ik heb derhalve aangegeven dat ik geen behoefte meer heb aan vriendlief, nadat ik fijntjes mededeelde dat het idee van sex met hem mij ook acuut het klooster in zou weten te jagen.

Vriendin woont nog niet samen met deze man, maar is wel voornemens dat te doen. Vriendin is niet mobiel, ik ga dus meestal naar haar toe, waarbij vriendlief hemel zij dank meestal in geen velden of wegen te vinden is. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zal gaan als ze samenwonen. Dan heb ik die vent namelijk wél om me heen.

Kijk, dat hij mij niet mooi vind, is zijn probleem. Ondanks mijn dikke lijf heb ik aan aandacht geen gebrek en dat in positieve zin, wel te verstaan. Het zegt meer over hem dan over mij. Maar het idee om in het huis te moeten bivakkeren met iemand die mij werkelijk 'afstoteljk' vindt.....

Vriendin zit er overigens heel erg mee. Tsja, heel eerlijk, en dat heb ik ooit 1 keer tegen haar gezegd, iemand die zó kan oordelen over iemands uiterlijk zou ik niet als levenspartner kunnen verdragen, maar goed.

Ben zelf erg benieuwd hoe dit zal gaan in de toekomst.
Jee muis!! Die mag ook wel de titel Zak van de maand krijgen! Ongelofelijk. Ik zou geen vriend willen die zo over andere mensen oordeelt, bah. Ik vind het ronduit grof dat hij je niet wil groeten! Heel eerlijk zou ik ook geen vriendin willen die met zo iemand wil samenleven.
Algemeen: de gouden opmerking bij klagende/zielige vriendinnen/moeders/collega's/kinderen is: "En wat ga je er aan doen?"

Ik heb ook jarenlang adviezen gespuid waar niks mee gebeurde tot iemand me op die vraag wees. Het werkt in ieder geval ontregelend op de klaagzang. En je wijst er fijntjes mee op de persoon die het moet oplossen uiteindelijk: dat ben jij niet, dat is de klager zelf.

Het lijkt me niet makkelijk Ambrosia, om je vriendin zo te zien. Ik hoop dat ze snel zelfverzekerder wordt en deze relatie verbreekt.
quote:ambrosia9 schreef op 25 oktober 2008 @ 17:24:

Jee muis!! Die mag ook wel de titel Zak van de maand krijgen! Ongelofelijk. Ik zou geen vriend willen die zo over andere mensen oordeelt, bah. Ik vind het ronduit grof dat hij je niet wil groeten! Heel eerlijk zou ik ook geen vriendin willen die met zo iemand wil samenleven.

Nou, daarom ook, ik ben benieuwd hoe dat gaat. Moet ik wellicht even iets over de achtergrond van vriendin geven. Zij heeft 10 jaar geleden een hersenbloeding gehad, en nu woont haar zoon, die is 19, nog thuis. Indien die op zichzelf gaat, wat wel in een paar jaar staat te gebeuren, dan is ze alleen. Ze is niet echt verlamd aan 1 kant, maar een aantal functies zijn wel uitgeschakeld. Ze wil dus met haar vriend gaan samenwonen, omdat ze zijn hulp nodig heeft. Ik denk ook, voordat ze die hersenbloeding kreeg, was ze zeer gewild bij mannen, daarna werd dat minder. Ik denk daarom dat ze zich ook vastklampt aan haar vriend. Ik heb al wel tegen haar gezegd dat ik dan alleen kom als hij er niet is.

Ik weet nog dat mijn (inmiddels ex) schoonmoeder altijd rotopmerkingen over mij kon maken (ook mijn figuur, echt, anderen maken zich dik over mjin dikte) en dat mijn vrienden dat ook heel naar vonden. Zij gaven ook aan: als dat mens komt, komen wij niet meer. Ik heb toen gevraagd of schoonloeder zich wilde gedragen, anders was ze niet meer welkom. Dat deed ze niet, en dus besloot ik de rotte appel eruit te halen, ze kwam er niet meer in. Dat mijn vrienden (MIJN vrienden) wegblijven om haar, vond ik onverteerbaar. Benieuwd of vriendin ook zo dapper kan zijn.

Doe maar Zak van het JAAR!
quote:MissMara schreef op 25 oktober 2008 @ 17:31:

Algemeen: de gouden opmerking bij klagende/zielige vriendinnen/moeders/collega's/kinderen is: "En wat ga je er aan doen?"

*even off-topic*

Dank je wel voor deze gouden tip, ik ga 'm in mijn achterhoofd houden!

*terug on-topic*
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@Muis, dus eigenlijk is het bij jouw vriendin de angst om alleen achter te blijven, waardoor ze bij deze zak blijft! Zonde joh. Wat kunnen mensen toch vals zijn, ik twijfel dan direct aan hun EQ en IQ, t zal allebei niet veel soeps zijn

Maar t is wel een goed idee om te vragen; en wat ga je er aan doen? Helaas heb ik dat al vaker aan mijn vriendin gevraagd en ze zegt altijd, ik geef em nog een kans en anders mag ie een week niet langs komen. Aan die week geen contact heeft ze zich nog nooit gehouden. Ook de belofte dat ze bij de eerst volgende keer bij hem weggaat is volgens mij grote praat. Ik zit te twijfelen om haar eens neer te zetten op de bank en haar op een subtiele manier duidelijk te maken dat er niet over praten gelijk staat aan je hoofd in de grond steken. Ze wil het gewoon niet zien.
quote:MissMara schreef op 25 oktober 2008 @ 17:31:

Ik heb ook jarenlang adviezen gespuid waar niks mee gebeurde tot iemand me op die vraag wees. Het werkt in ieder geval ontregelend op de klaagzang. En je wijst er fijntjes mee op de persoon die het moet oplossen uiteindelijk: dat ben jij niet, dat is de klager zelf.

Het lijkt me niet makkelijk Ambrosia, om je vriendin zo te zien. Ik hoop dat ze snel zelfverzekerder wordt en deze relatie verbreekt.Een hele goeie. Eigenlijk zou je ook moeten zeggen: ik heb je vorige keer dit en dat advies gegeven. Heb je daar over nagedacht, cq. wat mee gedaan?
quote:Muis66 schreef op 25 oktober 2008 @ 17:43:

[...]

Een hele goeie. Eigenlijk zou je ook moeten zeggen: ik heb je vorige keer dit en dat advies gegeven. Heb je daar over nagedacht, cq. wat mee gedaan?

Maar wat doe je als ze het er niet over wil hebben, ze smste iets van, heb geen zin om het er over te hebben, wilde het even kwijt, bedankt schat.

Wat moet ik daar dan mee? Natuurlijk wil ik het er wel over hebben, wil wel 100 dingen over hem zeggen, maar als zij het niet wil horen?!
@ Ambrosia, ja, ik denk dat ze niet alleen wil zijn. Ik merk wel vaker dat mensen dat niet willen. Zo ook mijn ex. Toen die echt goed doorkreeg dat ik geen deel meer uitmaakte van zijn toekomst, had hij binnen 3 weken een ander. Een oude kennis, die ook alleen was en daar heel slecht tegen kon. Toen die ging scheiden maakte ze zelfs een schema, op maandagavond bij haar moeder, dinsdag op werk langer blijven, woensdag bij die, etc etc. De donderdag stond nog open, die wilde ze bij ons 'boeken' maar daar had ik geen trek in. Overigens was er toen tussen die twee nog helemaal niets, dat is echt pas na de scheiding gekomen. Toen ik het van exlief hoorde en mijn wenkbrauwen fronste, zei hij letterlijk: 'alleen is ook maar alleen'. Nou, zo hoef ik niet in een relatie te zitten. Misschien is dat ook wel bij jouw vriendin het geval? Dat ze zoveel van hem pikt omdat ze eenvoudigweg bang is om over te schieten?
Ja ik begin er haast aan te twijfelen. Het idiote is dat mijn vriendin echt zo ontzettend mooi is (echt opvallend mooi), heel veel aandacht krijgt van mannen ook. Ze is veel te lief, dat hadden we al door Er is geen mogelijkheid dat die niets beters kan krijgen.
Ik ben trouwens nog altijd liever gelukkig alleen, dan ongelukkig met zn 2en!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven