Vriend is illegaal -> ervaringsdeskundigen hier?

18-09-2008 20:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds ruim een jaar heb ik een vriend. Hij is West-Afrikaans en illegaal in Nederland. Onze relatie is erg serieus en ik vroeg me af of hier vrouwen zijn die ook een illegale vriend hebben. Op mijn moeder en een vriendin na, weet niemand dat hij illegaal is. Dat wil ik zo houden. Ik zit niet op vooroordelen te wachten of op mensen die me waarschuwen dat hij vast alleen op een verblijfstitel uit is. Gelukkig vertrouwt mijn familie hem volledig. Hij is een goede, wijze man die wil werken voor zijn geld en gewoon een normaal leven in Nederland wil hebben.

Weet iemand hoe hij een verblijfstitel kan krijgen? Voordat wij verder gaan (samenwonen, trouwen en eventueel kinderen krijgen) wil ik dit in orde hebben. Ik heb al veel gelezen op de site van de IND etc. Moet hij echt eerst terug naar zijn land van herkomst om dáár een inburgeringsexamen te doen? Hij leert op dit moment al Nederlands gelukkig.

Verder ben ik een hoogopgeleide jonge vrouw. Ik praat veel met mijn vriend. We denken gelukkig over veel zaken in het leven hetzelfde. Hij is echt de man van mijn leven. Wie heeft meer informatie voor mij, tips etc.? Ik hoor het graag van jullie!
Hé Elninjoo, als je blijkbaar echt geen flauw benul hebt wat het toelatingsbeleid inhoudt, waarom ben je dan de eerste om te reageren?
quote:fille schreef op 18 september 2008 @ 22:38:

Hé Elninjoo, als je blijkbaar echt geen flauw benul hebt wat het toelatingsbeleid inhoudt, waarom ben je dan de eerste om te reageren?omdat 't sarcastisch bedoeld was, omdat ik denk dat veel illegalen gewoon 'n verblijfsvergunning willen scoren middels 'n naief vrouwtje dat er wel intrapt garant te willen staan voor 'm
Volgens mij heb jij 'vooroordelen' op je voorhoofd gestempeld.
Ja, en er bestaat ook nog zoiets als echte liefde.... En van niet werkschuwe, integere mensen kunnen wij er hier in Nederland nog wel een paar gebruiken. Je kent deze man niet eens en gaat uit van een idee dat je in je hoofd heb.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2008 @ 22:41:

[...]

omdat 't sarcastisch bedoeld was, omdat ik denk dat veel illegalen gewoon 'n verblijfsvergunning willen scoren middels 'n naief vrouwtje dat er wel intrapt garant te willen staan voor 'mTsja, of dat bij TO het geval is of niet is nogal moeilijk om te bepalen via een kort berichtje. Daar zal ze zelf achter moeten komen. Maar TO vroeg om advies over een verblijfsvergunning en niet om tips om haar relatie onder de loep te nemen.
Trouwen of niet trouwen heeft niks te maken met je verblijfsvergunning. Mijn zusje en haar man waren allang hier èn in zijn geboorteland getrouwd, voor ze besloten dat hun toekomst in Nederland lag. Toen moest zij weer eerst hierheen komen en een baan vinden, terwijl hij vanaf daar verzocht of hij hierheen mocht komen. Het waren verschrikkelijke tijden. De bureaucratie waar je hier tegenaanloopt als je wil samenleven met een buitenlandse geliefde is al absurt, die in zijn land was nog vele malen erger en bovendien zó traag en onvoorspelbaar dat ze regelmatig op het punt heeft gestaan Nederland toch maar te verlaten om samen te kunnen zijn. Ik ben blij dat het ze inmiddels gelukt is.
Vriend is nu al illegaal in NL = FOUT

Vriend werkt zwart + FOUT

Wat brengt het deze maatschappij om zulke gelukszoekers een verblijfsvergunning te geven?
Om het heel even voor elninjoo op te nemen ( en ik had nooit verwacht dat ik dat zou doen )

Ik en mijn moeder hebben allebei ervaring met een buitenlandse liefde die naar NL wilde komen.

Toen ik mijn liefde vertelde dat ik niet van plan was terug te gaan naar NL, maar met hem in zijn land wilde blijven om "de druppel op de gloeiende plaat te zijn" was het snel over.

En met mijn moeder hetzelfde verhaal eigenlijk.

Dus ik snap wel wat EN bedoeld.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Nou TO het is duidelijk dat je het met al deze vooroordelen moet leven. Jammer maar waar.
Vervelend voor je Borodino maar dat kleurt toch idd wel je mening.

Zou elninjo dit ook hebben meegemaakt en daarom zo zuur zijn geworden?
quote:zusenzo schreef op 18 september 2008 @ 23:09:

Zou elninjo dit ook hebben meegemaakt en daarom zo zuur zijn geworden?

Dat weet ik niet hoor , en verder heb ik niet zo veel bij te dragen aan deze discussie, want voor mij was het toen wel einde verhaal met die jongeman

Dus ik heb geen idee hoe ze het verders moet regelen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:zusenzo schreef op 18 september 2008 @ 23:09:

Zou elninjo dit ook hebben meegemaakt en daarom zo zuur zijn geworden?Realistisch is toch niet meteen zuur?
quote:princessofthefnggalaxy schreef op 18 september 2008 @ 23:28:

[...]

Realistisch is toch niet meteen zuur?Raar idee van realistisch heb je dan, aangezien ik levend bewijs ben dat het zeker anders kan.
Dit heerschap is al illegaal in Nederland zijn geluk aan het zoeken. Dat is al tegen de wetgeving in. Bovendien werkt deze meneer ook nog eens zwart.

Mijn inziens zijn dat toch geen tekenen dat dit een volledig betrouwbaar persoon is.
Ok daar moet je je gelijk in geven, is echt niet zoals het hoort, maar mijn nek haren gaan gewoon overeind staan omdat ik zelf dagelijks met sommige van deze vooroordelen moet horen.

Mijn man was expat dus is idd een ander verhaal, maar neemt niet weg dat er snel gezegt wordt: verblijfsvergunning.

Zelfs bij mij en dat terwijl mijn man een expat status had.
Als je illegaal in NL bent, kan je niet anders dan zwart werken, princess. Dit is dus één argument.

Nee, niet volgens de wet nee. En ik begrijp dat je ergens een lijn moet trekken, maar je geluk zoeken: wie kan dat iemand kwalijk nemen? Maakt dat een persoon onbetrouwbaar of iemand die de situatie in zijn land wil ontvluchten en kiest voor een beter bestaan of zijn hart volgt? (of de illegaliteit een beter bestaan is, is natuurlijk zeer de vraag, maar een andere vraag).

Als je illegaal bent, ben je niet meteen crimineel. Kom op zeg.
Nou Karel,

Ik vind het geen argument dat als je illegaal bent dat je dan wel zwart MOET werken. Je MOET niet in Nederland zijn als je illegaal bent. Jij draait de zaak om. Zwart werken is crimineel.

Gelukzoeken is prima maar wat levert het de Nederlandse maatschappij op? Brengt hij kennis mee? Brengt hij kapitaal mee?

Kiezen voor een beter bestaan mag iedereen maar doe dat dan wel via de juiste route.

Het siert TO dat ze deze route ook wil volgen, dus eerst papieren en dan pas trouwen, kinderen krijgen etc etc
Princess,

je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar in mijn ogen: het betekent niet dat deze man niet wit zou willen werken, maar het domweg niet kan omdat hij geen vergunning heeft. En hij werkt wel, met alle risico's van dien. Als hij thuis zou zitten, zou daar commentaar op komen.

Ik vind de vraag wat hij NL brengt wel interessant. Wat breng jij NL? Wat brengen zoveel mensen NL? Ik heb daar ook niet meteen een antwoord op.
Regel nummer 1: Wordt nooit verliefd op een buitenlander en al helemaal geen ilegaal.

Maar goed die regel heb je al overtreden. dus moet er nu een oplossing komen. En dan kan ik je idd aanraden om het via de officiele weg te doen. Ook al betekent dat langdurige processen en zal het heel vaak oneerlijk voelen (en zijn).

Ik denk dat jij al heel goed weet wat de regels zijn, maar hier gewoon even komt polsen of je daar ook omheen kan en of er andere oplossingen zijn. Dat zou ik ook doen. Dus ga maar eens snel alle opties onderzoeken, hij terug om een mvv aan te vragen, studievisum (ook met mvv), samen ergens anders gaan wonen, naar Belgie gaan. Ik hoop alleen dat je een optie uisluit, namelijk illegaal te blijven. Ik kan mij niet voorstellen dat jullie daar op den duur gelukkiger van worden.

En natuurlijk goed op jezelf passen en je niet verliezen in kreten als: "we hebben het zo moeilijk en moeten zo veel vechten, dus moet het echte liefde zijn." Het gevoel moet goed zijn ten alle tijde. Jullie moeten goed met elkaar kunnen praten anders kom je er volgens mij niet. Ik weet natuurlijk niet precies hoe jullie situatie is, maar het kan alle kanten op, wellicht kan hij nu meteen terug gaan, mvv aanvragen en over een half jaar is hij hier allweer legaal aan het werk. En misschien duurt het alles jaren.... Maar hoe dan ook kan het geloof ik alleen maar als je helemaal voor elkaar gaat.

(en ondanks dat ik jullie het beste toewens, moet je niet vergeten dat het veel, heel veel voorkomt, dat afrikaanse mannen alleen maar om de verblijfsvergunning een relatie aangaan)

Oké, eigenlijk ben ik mosterd, maar ik kon het niet laten mijn bijdrage te geven.
Wat moet je dan als illegaal? zwartwerken is 1 van de weinige opties. Beter dat, dan drugs verkopen.

Het is zo kortzichtig om te zeggen je hoeft niet illegaal te zijn. Er zijn er genoeg die niet terug kunnen omdat ze geen papieren meer hebben. En waarom zou het geen echte liefde kunnen zijn? Ik begrijp heus wel dat er grenzen moeten zijn, maar ik krijg echt kriebels van dat soort reacties. Het komt zo hard over, het gaat nog altijd om mensen en ze leven heus niet voor de lol als illegaal.
Princess, vind jij het nu echt zo vreemd dat mensen hun geluk zoeken in een land dat welvarender is dan dat waar ze geboren zijn? En als illegaal heb je natuurlijk niet veel keuze in werk, wees blij dat hij niet in het criminele circuit beland.

Borodini, sommige mensen willen gewoon niet naar Nl komen. Ik ben ook in het land van mijn partner gaan wonen, partner vond dat prima, hij heeft er geen enkele behoefte aan om in Nl te gaan wonen. Maar uiteraard komt het wel regelmatig voor dat er misbruik gemaakt wordt van de situatie.

TO, volgens mij is er inderdaad geen andere weg dan je vriend naar zijn land van herkomst terug te laten gaan en dan de procedure te starten. En lees de wijze posting van Es goed door!
Het is niet zuur, maar gewoon realistisch dat ik mijn twijfels heb over dit soort gelukzoekers.

Als ie uit west Afrika komt neem ik aan dat ie beter Frans dan Nederlands spreekt. Waarom dan niet naar Frankrijk gegaan? Zou 't misschien iets te maken hebben met 't feit dat Nederland in veel landen bekend staat als het walhalla voor gelukszoekers?

Overigens ben ik veel Indiers tegengekomen in India die 5 minuten na mij ontmoet te hebben al vreselijk verliefd op me waren, sterker, ze hielden van me en konden niet meer zonder mij. Haha! Die zoeken ook alleen maar 'n ticket naar het hen voorgespiegelde beloofde land. Nu moet ik dus niks van dat soort overdreven geslijm hebben en vind 't alleen maar lachwekkend, maar er zijn genoeg vrouwen (zelfs hoogopgeleide) die vallen voor de charmes van dat soort heerschappen.
Hoi Lisa (hoi Sasati, hoi Es),

Helaas heb je hier nog niemand getroffen in dezelfde situatie als jij. Ik ben ook niet zo'n iemand. Ik kende tot voor kort wel illegalen, maar die zijn gelukkig dankzij het generaal pardon legaal. Als voor jouw vriend die kans verkeken is, hebben jullie een lange weg te gaan. Ik heb op het forum en irl vrouwen leren kennen die dezelfde weg bewandeld hebben en geen van de verhalen klonk makkelijk. Op de site buitenlandsepartner.nl staat heel veel informatie. Daar kun je vast ook "lotgenoten" vinden.

Mijn partner is een legale West-Afrikaan (pardon, Nederlander inmiddels) met een goede baan, Nederlandse vrienden etc. Ik kan wel zeggen dat hij goed "ingeburgerd" is. Hij is lief en verstandig en we denken over heel veel zaken hetzelfde. Toch spelen er ook bij ons culturele verschillen mee, die je in eerste instantie wellicht niet zou zien, maar die altijd een rol zullen spelen. Ik vermoed dat dit bij jou en je partner ook zo zal zijn, ook al ken ik jullie niet. Sluit je ogen hier niet voor, zou ik zeggen. Blijf afwegen of jullie relatie "de moeite waard is" en probeer niet koste wat kost de relatie te laten slagen, om tegenover de buitenwereld te bewijzen dat hij je niet alleen gebruikt voor een verblijfsvergunning.

Ken je het boek "de Gelukszoeker" van Marcel van Engelen? Het is een prachtig boek over een illegale Senegalees en beschrijft naar mijn mening heel treffend de situatie waarin deze mensen in Nederland en in het thuisland zitten. Of lees de boeken van Fatou Diome, bijvoorbeeld "De golven van de oceaan".
Hij zal terug moeten naar land van herkomst en daar de procedure moeten starten. De weg van inburgeringscursus.
Is het fokforum niet een betere plek voor sommige reaguurders hier?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven