Vriend is illegaal -> ervaringsdeskundigen hier?

18-09-2008 20:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds ruim een jaar heb ik een vriend. Hij is West-Afrikaans en illegaal in Nederland. Onze relatie is erg serieus en ik vroeg me af of hier vrouwen zijn die ook een illegale vriend hebben. Op mijn moeder en een vriendin na, weet niemand dat hij illegaal is. Dat wil ik zo houden. Ik zit niet op vooroordelen te wachten of op mensen die me waarschuwen dat hij vast alleen op een verblijfstitel uit is. Gelukkig vertrouwt mijn familie hem volledig. Hij is een goede, wijze man die wil werken voor zijn geld en gewoon een normaal leven in Nederland wil hebben.

Weet iemand hoe hij een verblijfstitel kan krijgen? Voordat wij verder gaan (samenwonen, trouwen en eventueel kinderen krijgen) wil ik dit in orde hebben. Ik heb al veel gelezen op de site van de IND etc. Moet hij echt eerst terug naar zijn land van herkomst om dáár een inburgeringsexamen te doen? Hij leert op dit moment al Nederlands gelukkig.

Verder ben ik een hoogopgeleide jonge vrouw. Ik praat veel met mijn vriend. We denken gelukkig over veel zaken in het leven hetzelfde. Hij is echt de man van mijn leven. Wie heeft meer informatie voor mij, tips etc.? Ik hoor het graag van jullie!
Volgens mij moet jij juist trouwen met hem om 'm een verblijfsstatus te kunnen bezorgen.
Wat is er mis om die weg in te slaan? Inburgeringscursus in eigen land..

Alle anderen moeten het. En aangezien jullie huwelijk losstaat van verblijfsvergunning lijkt me dit geen enkel probleem.
Wat doet jouw vriend op dit moment om aan de kost te komen, als ik vragen mag?
Oh, trouwens zijn de hoogopgeleide vrouwen typische doelwit voor mannen die uit zijn op verblijfsvergunningen. Liefst eentje van middelbare leeftijd die moeite heeft om een man te vinden. (juist vanwege haar opleidingsniveau). Dus dat hoefde je niet bij te halen om aan te geven dat je wel nadenkt en niet gek of naief bent
Kan ook met een samenlevingscontract hoor maar er zijn veel voorwaarden aan verbonden waarvan er 1 is dat het in land van herkomst de aanvraag gestart moet worden en dat betekent dat je vriend tot die tijd in land van herkomst moet verblijven.

Helaas maar waar.

Lees anders eens het topic: long distance deel 10 zijn veel dames met ook een relaties uit verre oorden.

Hebben waarschijnlijk nog meer advies voor je.
Dan was ik ook een typisch doelwit, ben inmiddels 10 jaar getrouwd en 2 kinderen verder.
PS Ik vraag wat voor werk hij momenteel doet omdat dit wellicht mogelijkheden biedt voor een verblijfsvergunning...
Waarom kwam hij als goede wijze man niet in aanmerking voor de pardonregeling?

Hij zal sowieso eerst terug moeten naar zijn land van herkomst om daar een machtiging tot voorlopig verblijf aan te vragen. Daar begint 't mee.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2008 @ 20:57:

Volgens mij moet jij juist trouwen met hem om 'm een verblijfsstatus te kunnen bezorgen.Allang achterhaald.
Geen bijzonderheden
.

Volgens mij moet jij juist trouwen met hem om 'm een verblijfsstatus te kunnen bezorgen.Dat klopt niet. Een kennis van mij is getrouwd met een man uit Noord Afrika, maar mooi niet dat hij een verblijfsvergunning krijgt. Zelfs niet een vakantievergunning langer dan drie maanden. En voor elk verblijf moet hij weer toestemming vragen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je hoeft niet te trouwen en een samenlevingscontract hoeft ook niet. Maar hij zal wel echt terug moeten voor een mvv. Jij moet over voldoende inkomen beschikken, hij moet een inburgeringsexamen doen op de ambassade en jullie moeten beiden ongehuwd zijn en dit aantonen met gelegaliseerde stukken. Maar alles staat wel op de site van de ind.

www.buitenlandsepartner.nl of mixedcouples staat ook wel. Maar zonder mvv gaat het niet lukken.
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Tja, ik vind mijn vriend "wijs" (wat een woord eigenlijk), maar dat heeft meer te maken met hoe hij over bepaalde zaken denkt en met hoe hij in het leven staat. Helaas is hij hier niet op uitnodiging van een bedrijf (dan was hij ook niet illegaal). Hij werkt als inpakker voor een distributiebedrijf. Zwart natuurlijk, dus dat zit mij ook niet echt lekker, want er zijn natuurlijk wel eens controles. Maar goed, nog altijd beter dan dat hij criminele activiteiten onderneemt. Hopelijk komen er nog meer reacties van mensen die in eenzelfde situatie hebben gezeten. Waarschijnlijk zal hij inderdaad moeten terugkeren naar zijn geboorteland om daar vandaan de procedure te starten. Enig idee hoeveel tijd dit in beslag neemt?
hoi,

om alle vooroordelen even uit de wereld te helpen:

elninjoo: trouwen is geen reden voor een verblijfsvergunning!

Idd, teruggaan naar West-Afrika en een vanuit daar een aanvraag doen tot verblijf bij partner is een optie. Maar daarvoor moet TO veel aantonen: dat ze genoeg verdient bijvoorbeeld (120 procent van het minimuminkomen?) en voor hem garant staan.

Dhelia: pardonregeling is alleen voor iedereen die voor 1 april 2001 een asielaanvraag heeft ingediend. Iedere 'goede wijze man'(rare opmerking) die te laat was, komt hier niet voor in aanmerking
Dhelia, voor de pardonregeling moet je wel een asielaanvraag ingediend hebben voor 1 april 2001.
TO, ik vind het een hele wijze beslissing van jou, dat hij eerst een status moet hebben voor je verdere plannen maakt met deze man. Juist vanwege het idee dat je kunt trouwen voor een verblijfsvergunning, trappen veel, ook heel goed opgeleide vrouwen, in deze val.

Het is niet eenvoudig om een verblijfsvergunning te krijgen voor NL, hoe hij dit wel moet doen dat hangt volledig af van zijn omstandigheden. Of hij is een politiek vluchteling die moet vrezen voor eigen leven in zijn land van herkomst, of hij zal toch terug moeten naar zijn eigen land, om daar één en ander te regelen. Maar dan nog zal het gaan om een tijdelijke vergunning.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
@TO:

Krijg je advies van organisaties? een organisatie als Vluchtelingenwerk kan veel juridisch advies geven over hoe je dit proces in werking kan zetten. In mijn werk (niet Vluchtelingenwerk) kom ik veel vergelijkbare relaties tegen en helaas, ook al houd je nog zoveel van elkaar, een verblijfsvergunning kan een heel ingewikkeld en lang verhaal worden!

Veel succes, sterkte, wees kritisch naar jezelf en je relatie, vertrouw op jezelf en het oordeel van geliefden om je heen en laat de vooroordelen voor wat ze zijn!
Voor een Generaal Pardon zou je vriend voor 1 april 2001 in Nederland moeten zijn geweest en had hij dit inmiddels al aan moeten vragen.

Ik weet aardig wat van Vreemdelingenrecht vanwege mijn studie en mijn werk bij VluchtelingenWerk maar ik denk dat er hier te weinig ruimte is om alles neer te zetten

Als je wil mag je me wel mailen. Weet alleen even niet of je mijn adres wel kunt zien...
quote:Karel82 schreef op 18 september 2008 @ 21:16:

Dhelia: pardonregeling is alleen voor iedereen die voor 1 april 2001 een asielaanvraag heeft ingediend. Iedere 'goede wijze man'(rare opmerking) die te laat was, komt hier niet voor in aanmerkingDie opmerking is niet meer dan een citaat van topicopenster hoor . Dat van die datum was me bekend (heb wel enige ervaring met de pardonregeling...) maar het was gewoon een vraag.
quote:Lisaa1982 schreef op 18 september 2008 @ 21:16:

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Helaas is hij hier niet op uitnodiging van een bedrijf (dan was hij ook niet illegaal).

Nou, dat zou alleen een optie zijn als hij als kennismigrant naar NL gehaald zou zijn en daar kom je pas vanaf een bepaald salarisniveau voor in aanmerking.

Hij werkt als inpakker voor een distributiebedrijf. Zwart natuurlijk, dus dat zit mij ook niet echt lekker, want er zijn natuurlijk wel eens controles. Maar goed, nog altijd beter dan dat hij criminele activiteiten onderneemt.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar technisch gezien is zwart werken ook een criminele activiteit! Als er een controle komt, dan zit hij op het eerste vliegtuig terug naar huis. Houd er dus rekening mee dat dit kan gebeuren.

Hopelijk komen er nog meer reacties van mensen die in eenzelfde situatie hebben gezeten. Waarschijnlijk zal hij inderdaad moeten terugkeren naar zijn geboorteland om daar vandaan de procedure te starten. Enig idee hoeveel tijd dit in beslag neemt?

Het is wellicht wat ver gezocht, en ik weet niet hoe oud je partner is, maar wat nog een optie zou kunnen zijn is dat hij gaat studeren en een studentenvisum aanvraagt. Volgens mij kan dat vrij snel gaan. Na afronding van een studie is het verkrijgen van een werkvergunning (binnen 6 maanden na het behalen van het diploma) ook makkelijker. Bovendien maakt hij dan ook meteen een betere kans op onze arbeidsmarkt.
Studie is ook een mvv voor nodig en heb je meer dan 9000 euro voor nodig. Of nog meer inkomen dan die 120 procent om garant te staan voor hem.

Volgens mij moet jij juist trouwen met hem om 'm een verblijfsstatus te kunnen bezorgen.

Dit klopt niet. Een huwelijk heeft niets met een verblijfsvergunning te maken.

Om je vriend een legaal verblijf te laten krijgen moet hij inderdaad terug naar het land van herkomst. Eerst een inburgeringscursus (waar hij ws snel voor slaagt omdat hij al wat NL kent) en dan kunnen jullie een MVV (machtiging voorlopig verblijf) aanvragen. wat van belang is, is dat jij aan de voorwaarden voldoet, o.a. minimaal een jaarcontract en voldoende middelen van bestaan. Kijk voor meer info eens op www.ind.nl, www.mixed-couples.nl of www.buitenlandsepartner.nl
quote:Poezewoes schreef op 18 september 2008 @ 21:15:

[...]

Dat klopt niet. Een kennis van mij is getrouwd met een man uit Noord Afrika, maar mooi niet dat hij een verblijfsvergunning krijgt. Zelfs niet een vakantievergunning langer dan drie maanden. En voor elk verblijf moet hij weer toestemming vragen.

Aha, dus het staat er met Nederlands toelatingsbeleid toch positiever voor dan ik dacht.

Waarom gaat TO niet gezellig met haar illegaal mee naar zijn land? Dan kan ze tenminste gelijk uittesten of hij haar niet alleen voor de verblijfsvergunning aan de haak geslagen heeft.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2008 @ 22:29:

[...]

Aha, dus het staat er met Nederlands toelatingsbeleid toch positiever voor dan ik dacht.

Waarom gaat TO niet gezellig met haar illegaal mee naar zijn land? Dan kan ze tenminste gelijk uittesten of hij haar niet alleen voor de verblijfsvergunning aan de haak geslagen heeft.

Tjongejonge, wat een opmerking weer! Gelukkig heeft iedere Nederlander ook nog steeds het recht om een relatie aan te gaan met wie hij/zij ook wil. De daaraan gestelde eisen van voldoende inkomen etc. zitten echt wel goed in elkaar, hoor!

Waarom zouden zij naar zijn land moeten gaan? Deze man is duidelijk niet werkschuw en er is nog steeds genoeg werk in dit land (zeker bijv. inpakwerk want daar voelen jij en ik ons misschien wel te goed voor).

TO: helaas is er geen andere optie dan terug te gaan naar land van herkomst voor de aanvraag. Vroeger (ca. 18 jaar geleden) was dit nog niet zo en een inburgeringscursus bestond ook nog niet. Wel de inkomenseis en de garantstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven