Vriend moeite met mijn drukte

08-06-2023 09:55 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

mijn vriend en ik hebben het heel fijn samen en ik zou de relatie echt als goed omschrijven. Ik hou van hem, zie mezelf ook met hem oud worden en dat is wederzijds.

Nou lopen we alleen soms tegen een ding aan en dat is dat hij het moeilijk vindt als ik minder tijd voor hem heb en druk met mijn werk ben. Ik heb werk wat ik helemaal geweldig vind en wat echt voelt als mijn passie. Het heeft wel onregelmatige tijden en veel actieve maar ook sociale activiteiten. Ik geef veel om mijn werk en carrière, het valt helemaal samen met wie ik ben. Maar ik vind mijn geliefden nog belangrijker en leg daar de prioriteit, vind ik.

Nou is die passie voor mijn werk precies iets wat hij aantrekkelijk vond en waar hij ook op viel zei hij. Maar in de praktijk merk ik dat het regelmatig gebeurd en nu al een aantal keer, dat hij bozig of chagrijnig wordt als ik niet af kan spreken of iets later thuis ben.
Laatst had ik een activiteit en vantevoren zei ik: ik denk dat ik rond 21.00 thuis ben. Ik was een uurtje later thuis, waar ik zelf ook van baalde maar ik kon recht niet eerder weg. Maar toen ik thuis kwam was mijn vriend bozig, chagrijnig, wilde niet knuffelen. Hij zei dat hij het stom vond dat hij op de bank op me had zitten wachten (zijn eigen keuze, hij had ook iets leuks kunnen doen, vind ik). En dat hij wel weer merkt dat het weer drukker is nu in mijn werk (er waren een paar rustige maanden) en dat ik er meteen weer vol in duik. Hij had ook berekent dat 70% van de avonden waarop we elkaar hadden kunnen zien, ik iets met werk moest doen en dat vond hij een probleem. Dat het voor hem dan voelt alsof hij een leuke avond vooral met mij wil hebben, maar dat ik mijn plezier dan elders zoek omdat ik mijn werk en collega's zo fijn vind (terwijl het dus gewoon werk is..) Verder kwam ter sprake dat hij soms twijfelt wat er voor mij belangrijker is, mijn werk of hij. En dat hij het enthousiasme wat ik over mijn werk, niet over onze relatie laat zien. Maar dat begrijp ik oprecht niet. Ik zeg hem zo vaak hoeveel ik van hem hou, hoe leuk ik het met hem vind etc. Hij vroeg ook of ik het wel net zo erg vond als hij dat we elkaar weinig zien (we zien elkaar altijd om het weekend 5 dagen, tussendoor dan ook nog 2 dagen na het werk). Ik zei dat ik hem natuurlijk altijd meer zou willen zien, maar dat het helaas niet anders is en dat ik al mijn uiterste best doe om hem te zien en bewust ook soms dingen schrap om hem te zien. Ik begrijp hem en denk met hem mee, reageer begripvol, de keren dat hij dit al eerder aankaartte.

In de dagen daarna deed hij afstandelijker en appte minder, was minder vrolijk. Het maakt mij vooral verdrietig. Ik doe zo hard mijn best, hou zo van deze jongen. Maar het voelt alsof het niet genoeg is wat ik doe.
Aan de andere kant werd ik nu ook een beetje boos en dacht : Kom op zeg, ik doe al zo mijn best en je zegt altijd dat je me onvoorwaardelijke steunt maar zo voelt het niet.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
had je hem verteld, dat je een uur later zou komen?
als je afspreekt om 9 uur, en je komt om 10 uur, leg je beslag op iemands tijd. En natuurlijk, kan iemand wat anders gaan doen, maar als je niet weet hoelang het gaat duren, is dat vervelend

Misschien helpt het jullie om vaste afspraken te maken, over op welke dag je tijd voor elkaar hebt?
Waarom leg je de prioriteit bij geliefden?

Niet dat ik het daar wel of niet mee eens ben, maar je praat so gepassioneerd over je werk dat ik denk dat je echt wel een partner kan vinden die totaal begrijpt dat je daar druk mee bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
08-06-2023 09:59
Waarom leg je de prioriteit bij geliefden?

Niet dat ik het daar wel of niet mee eens ben, maar je praat so gepassioneerd over je werk dat ik denk dat je echt wel een partner kan vinden die totaal begrijpt dat je daar druk mee bent.
of misschien heeft TO het zo druk met zichzelf, dat er even geen ruimte is voor een ander
dat is ook prima, en misschien wel fijner voor haar
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh help.
Ik vind dit een rode vlag. Ik zie me nog als tiener in de tram zitten, op weg naar vriendinnen. In tranen want mijn 'vriend die me alles gunde' zat altijd drama te schoppen vlak voor dat soort afspraken.
Dit is iemand die niet bij je past.
Er zijn geen verplichtingen die je moet nakomen, dit is echt onzin vanuit hem. Aandachttrekkerij en onzeker gedrag wat jij niet kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 09:59
had je hem verteld, dat je een uur later zou komen?
als je afspreekt om 9 uur, en je komt om 10 uur, leg je beslag op iemands tijd. En natuurlijk, kan iemand wat anders gaan doen, maar als je niet weet hoelang het gaat duren, is dat vervelend

Misschien helpt het jullie om vaste afspraken te maken, over op welke dag je tijd voor elkaar hebt?
Ja, ik had hem dat geappt. We wonen sinds kort samen dus hij was gewoon thuis. Vantevoren had ik gezegd; ik denk dat ik rond 9u thuis ben. Dat haalde ik niet dus ik appte rond 9.30; ik ben later thuis, maar weet niet precies toelaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
08-06-2023 09:59
Waarom leg je de prioriteit bij geliefden?

Niet dat ik het daar wel of niet mee eens ben, maar je praat so gepassioneerd over je werk dat ik denk dat je echt wel een partner kan vinden die totaal begrijpt dat je daar druk mee bent.
omdat dat hetgeen is wat ik ook het belangrijkst vindt in het leven: Mijn kind voorop, daarna mijn partner, dan mijn werk. Wat ik moeilijk vind is dat het in het begin leek alsof hij helemaal begreep dat dit bij mij hoort en dat het betekent dat ik drukker ben, maar dat in de praktijk het problemen oplevert en het hem onzeker maakt. En ik heb dan weer het gevoel dat ik wel 'mijn best' moet doen om hem te laten merken en voelen dat hij wel degelijk belangrijk voor me is. Ook omdat hij dat dus een half jaar geleden zei of vroeg; ben ik wel net zo belangrijk voor je als je werk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tomatenbakje schreef:
08-06-2023 10:04
Ja, ik had hem dat geappt. We wonen sinds kort samen dus hij was gewoon thuis. Vantevoren had ik gezegd; ik denk dat ik rond 9u thuis ben. Dat haalde ik niet dus ik appte rond 9.30; ik ben later thuis, maar weet niet precies toelaat.
maar van 9 tot 9.30 leg je dus beslag op zijn tijd
en als dat de zoveelste keer is, komt daar dus zijn irritatie vandaan
Het voelt voor hem, alsof jouw tijd belangrijker is dan de zijne
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het vooral een communicatieprobleem (zeggen om 21u thuis te zijn en dan om 22u thuiskomen zonder bericht (misschien heb je wel een berichtje gestuurd)?
Of is het vooral dat jullie behoeftes uit elkaar liggen?

In principe vind ik dat je je passie ook in een relatie kwijt moet kunnen. Zelf zou ik niet in een relatie willen zitten waardoor ik mijn passie niet meer of minder zou kunnen doen.
Aan de andere kant, zou ik ook geen relatie willen hebben met iemand die vaak afspraken niet nakomt. Maar nogmaals, of dat laatste zo is weet ik niet.
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 10:02
of misschien heeft TO het zo druk met zichzelf, dat er even geen ruimte is voor een ander
dat is ook prima, en misschien wel fijner voor haar
Natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tomatenbakje schreef:
08-06-2023 10:06
omdat dat hetgeen is wat ik ook het belangrijkst vindt in het leven: Mijn kind voorop, daarna mijn partner, dan mijn werk. Wat ik moeilijk vind is dat het in het begin leek alsof hij helemaal begreep dat dit bij mij hoort en dat het betekent dat ik drukker ben, maar dat in de praktijk het problemen oplevert en het hem onzeker maakt. En ik heb dan weer het gevoel dat ik wel 'mijn best' moet doen om hem te laten merken en voelen dat hij wel degelijk belangrijk voor me is. Ook omdat hij dat dus een half jaar geleden zei of vroeg; ben ik wel net zo belangrijk voor je als je werk?
dit is niet eerste topic over hem
je mag het echt gewoon uitmaken hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 10:06
maar van 9 tot 9.30 leg je dus beslag op zijn tijd
en als dat de zoveelste keer is, komt daar dus zijn irritatie vandaan
Het voelt voor hem, alsof jouw tijd belangrijker is dan de zijne
ja maar dit was dus de eerste keer dat het anders liep dan gepland, is daarvoor nooit voorgekomen.

Normaal gesproken is altijd heel helder wanneer ik moet werken en ben ik ook op tijd.
Tomatenbakje schreef:
08-06-2023 10:06
omdat dat hetgeen is wat ik ook het belangrijkst vindt in het leven: Mijn kind voorop, daarna mijn partner, dan mijn werk. Wat ik moeilijk vind is dat het in het begin leek alsof hij helemaal begreep dat dit bij mij hoort en dat het betekent dat ik drukker ben, maar dat in de praktijk het problemen oplevert en het hem onzeker maakt. En ik heb dan weer het gevoel dat ik wel 'mijn best' moet doen om hem te laten merken en voelen dat hij wel degelijk belangrijk voor me is. Ook omdat hij dat dus een half jaar geleden zei of vroeg; ben ik wel net zo belangrijk voor je als je werk?
Prima, maar je werk maakt ook je personaliteit zeg je.

En er zijn genoeg partner die prima kunnen leven met jouw werkzaamheden.

Dan hoef je dus niet perse te schikken voor hem.
Hij kan zich namelijk ook schikken ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tomatenbakje schreef:
08-06-2023 10:04
Ja, ik had hem dat geappt. We wonen sinds kort samen dus hij was gewoon thuis. Vantevoren had ik gezegd; ik denk dat ik rond 9u thuis ben. Dat haalde ik niet dus ik appte rond 9.30; ik ben later thuis, maar weet niet precies toelaat.
Kan me voorstellen als dat vaker gebeurt dat hij de pest in heeft.
Afspraak 9 uur, dan doe je vooraf niet veel meer (te kort om iets ergens anders te doen, nogal lang om te zitten wachten. En dan na de afspraaktijd app je nog eens n keer, en dan is het ook weer redelijk laat om zelf iets te doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij is op je gevallen en bewonderde hoe jij met je werk omging.

Tot duidelijk is voor hem dat je dit zo blijft doen, ook nu hij in beeld is en je met hem samenwoont.

Vaak is datgene wat je in het begin leuk vond aan iemand precies datgene wat je later in de ander tegen komt te staan.

Dat het een uurtje later word zou niet erg moeten zijn.
Je kunt ook even kritisch naar alle sociale activiteiten kijken en bedenken of je werkelijk bij álles aanwezig moet of wil zijn of dat je ook hier en daar iets kan laten schieten en dat je dan merkt dat de wereld gewoon doordraait en je werk niet omvalt zonder jou.

Een beetje de balans zoeken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een idee om op avonden dat je moet werken niet te zeggen hoe laat je thuiskomt? Nu heb je aangegeven om 21u. Dus dan verwacht hij dat ook en heb je een afspraak.

Als ik iemand verwacht dan zorg ik dat ik klaar ben met dingen die ik te doen heb. Merk bij mijzelf dat bijv. een boek lezen niet goed werkt, want mijn aandacht is dan toch gedeeltelijk bij de deur en de persoon die zo komt.

Hij heeft in dit geval dus al een half uur zitten wachten voordat hij hoorde dat je niet weet wanneer je komt. Ook al is het in zijn eigen huis, daar zou ik ook van balen.

Als je niks afspreekt kan hij idd zijn eigen dingen doen. En ben je er dan toch om 21u, kun je alsnog iets samen doen (of niet, omdat hij buiten de deur is..)
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je in elke relatie een balans moet vinden tussen 'samen' en 'je eigen ding doen', of dat nou met werk, met vrienden of echt alleen is. Die behoefte is bij iedereen anders. Sinds we een kind hebben, hebben mijn man en ik bijvoorbeeld de avonden redelijk verdeeld voor eigen afspraken met hobby's / sport. Andere mensen vragen regelmatig of we elkaar dan niet weinig zien, maar wij gedijen er juist goed op en werken elkaar eerder op de zenuwen als we te lang alleen met elkaar zijn (bijvoorbeeld langere vakanties), terwijl ik vrienden heb die elkaar in het 'normale drukke leven' een beetje kwijt raken en juist vakanties of andere langere tijd met z'n tweeën nodig hebben om weer tot elkaar te komen, een beetje een tegenovergesteld patroon.

Ik denk dat je dus een keer zonder verwijten moet praten over : hoeveel samen vind jij ideaal, hoeveel samen vind ik ideaal, en kunnen we een balans vinden die voor ons allebei prettig is. En dan kan het ook handiger zijn om te zeggen: ik ben heel laat thuis, reken niet op mij, ipv ik verwacht om negen uur thuis te zijn. Dan heb je geen verwachting geschept die tot frustratie leidt als hij niet wordt waargemaakt.
Het kan ook zijn dat de behoeften te ver uit elkaar liggen. Dan ligt het niet aan een van beiden, maar dan kan je beter allebei een partner zoeken die wel voldoet aan je 'veel-samen'- of juist 'veel-ruimte'-behoefte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 10:06
maar van 9 tot 9.30 leg je dus beslag op zijn tijd
en als dat de zoveelste keer is, komt daar dus zijn irritatie vandaan
Het voelt voor hem, alsof jouw tijd belangrijker is dan de zijne
Ze hadden niet afgesproken, zij zou gewoon naar huis komen, waar hij ook woont en al op de bank zat, en ze was een half uurtje later thuis dan voorzien. Dat is toch niet beslag leggen op iemands tijd? Hij kon gewoon doen waar hij zin in had. Hij is teleurgesteld dat ze niet eerder was, dat is iets anders. Het is niet dat hij een half uur voor Piet Snot zat te wachten in een café of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien de conclusie trekken dat jullie niet bij elkaar passen? Er zijn mensen die er helemaal geen moeite mee hebben als de partner werk zo belangrijk vindt en geen 9 tot 5 baan heeft. Vaak ondernemerstypes die ook zelf een bedrijf hebben of een veeleisende baan. Hij wil duidelijk een ander type, ook al vond hij het ergens eerst wel aantrekkelijk. Nu gaat hij lopen claimen en uiteindelijk is geen 1 van beiden echt gelukkig. Ik zou er dus mee stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij wist van tevoren wat je werk inhield en wat het voor je betekent. Ik vind wat je vertelt heel beklemmend overkomen. Ik hoop ook niet dat je uit bewijs van je liefde voor hem een stap terug gaat doen, want je klinkt inderdaad heel gepassioneerd over je werk en ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen en het hem misschien ook wel gaat verwijten.

Goed afspraken maken, in je vrije tijd genoeg samen doen en verder zal hij moeten accepteren dat dit werk bij je hoort, ook als hij dat een keer jammer vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hmm, een partner die besluit een concurrentiestrijd aan te gaan met werk waar jij duidelijk zo gepassioneerd over bent. Dus eigenlijk iemand die jou af wil remmen ipv steunen. Ik zou dat niet willen. Iemand die me zo beperkt.
Heb ook even je andere topic bekeken, het is duidelijk dat jullie anders denken over vrijheid en verbondenheid. Hele andere behoeftes hebben. Ik vind hem heel claimerig overkomen.

Passen jullie wel bij elkaar?
anoniem_64f4621f1b20d wijzigde dit bericht op 08-06-2023 10:24
26.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
08-06-2023 10:18
Hij wist van tevoren wat je werk inhield en wat het voor je betekent. Ik vind wat je vertelt heel beklemmend overkomen. Ik hoop ook niet dat je uit bewijs van je liefde voor hem een stap terug gaat doen, want je klinkt inderdaad heel gepassioneerd over je werk en ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen en het hem misschien ook wel gaat verwijten.
Mee eens, zeker na het lezen van een ander topic van je waarin hij min of meer van je verwacht dat je op een doodnormale werkdag meerdere keren per dag met hem appt.
Heel beklemmend.
jajaja wijzigde dit bericht op 08-06-2023 10:24
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Onvoorwaardelijk steunt hij je dus niet.

Maar je woont samen, dan zie je elkaar toch elke dag?

Ik vind het wel een rode vlag, het lijkt nu uit balans. Voor jou is je werk leuk en belangrijk en daar praat je enthousiast over tegen je vriend. Je kan toch niet over je relatie net zo enthousiast praten tegen je vriend? Hij is onderdeel van die relatie.

Ik heb het ook een periode heel druk gehad, o.a. door een hele leuke bestuursfunctie die ik naast mijn werk deed. Mijn man zag hoe leuk ik dat vond en gunde dat mij. Wij hadden de afspraak dat wij een vaste avond per week samen op de bank zouden zitten. Soms was het nodig die avond te verplaatsen, maar dat ging in overleg. Wat mijn betreft hoort het ook zo te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie drie mogelijkheden: jullie behoeftes zijn verschillend, hij twijfelt aan jouw gevoelens voor hem, of beide.

In het eerste geval is het zaak om te kijken of er een compromis te vinden is.
In het tweede geval is de vraag of hij het goed ziet: is de relatie inderdaad minder belangrijk voor jou dan voor hem, of interpreteert hij dat verkeerd? En als hij het verkeerd ziet, is dat omdat jij het hem niet genoeg duidelijk maakt, of omdat hij niet begrijpt of wil zien dat mensen verschillen in behoeftes en levensstijl?

Als het een combinatie is, dus hij twijfelt aan jouw liefde én kan niet accepteren dat je werk belangrijk is en ook veel tijd inneemt, dan zijn de verschillen tussen jullie toch te groot lijkt me.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 10:06
maar van 9 tot 9.30 leg je dus beslag op zijn tijd
en als dat de zoveelste keer is, komt daar dus zijn irritatie vandaan
Het voelt voor hem, alsof jouw tijd belangrijker is dan de zijne
Ze wonen samen. Het is niet alsof hij buiten in de kou op haar stond te wachten.

Als een vrouw zich zo gedragen tegen haar hardwerkende man, dan zou ze als zeurkous worden afgeschilderd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven