Vriend vindt het niet nodig om te kussen bij begroeten

22-04-2018 08:49 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meningsverschil met mijn vriend en vraag me af in hoeverre dit "normaal" is.

Ik vind het fijn (en ben dit ook gewend vanuit eerdere relaties) om mijn vriend te kussen als we elkaar gedag zeggen bij afscheid of als we elkaar zien na bijvoorbeeld een werkdag. Dus als ik binnenloop en mijn vriend is er al, geef ik hem een kus op zijn mond en zeg iets van "hoi, hoe is het/ hoe was je dag", waarna ik iets ga doen bijvoorbeeld de kattenbak verschonen.

Mijn vriend denk hier anders over. Hij kan binnenlopen na een dag werken, alleen "hallo" zeggen en dan zijn ding doen zoals de kattenbak verschonen.

Ik vind dit heel vreemd, want het voelt alsof er afstand tussen ons is. Ik zeg bij wijze van spreken mijn buurvrouw nog uitgebreider gedag.

Omdat het me echt dwarszit heb hier uiteraard al vaak over gepraat. Mijn vriend zegt mij niet verplicht te willen kussen, maar alleen als hij er echt behoefte aan heeft. Helaas is hij sowieso niet zo'n kusser, dus het is niet zo dat het op andere momenten wordt gecompenseerd.

Hij zegt dat ik hem ook kan kussen als hij binnenkomt, en natuurlijk kan ik dit doen. Ik vind het alleen zo jammer dat hij er schijnbaar geen behoefte aan heeft om echt even de tijd te nemen om me gedag te zeggen.

Gisteravond hebben we hier ruzie om gehad. Ik was al thuis en hij liet weten dat hij er ook aan kwam. We waren allebei vrolijk. Ik was al in de slaapkamer, hij komt binnen, zegt "hallo" en begint gelijk met opruimen want het is zo'n troep. We hadden elkaar de hele dag niet gezien. Het is dus niet alleen dat hij me niet kust, maar dat hij ook niet even vraagt hoe het is.

Ik vind dat hij direct zo'n gekke sfeer schept op deze manier, maar misschien overdrijf ik dus ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Aanvulling: Misschien is de titel van het topic niet goed gekozen. Het gaat dus niet alleen om de kus (wat ik wel enorm jammer vind), maar het feit dat hij geen tijd voor mij neemt om te begroeten hoe dan ook.
anoniem_357712 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 08:58
5.94% gewijzigd
Als je relatie verder goed is zou ik hier niet zo'n punt van maken hoor.

Ben je bang dat hij je niet leuk genoeg vind? Als je merkt dat hij veel van je houdt, so what? Iedereen heeft wel iets.
Ik snap je heel goed, maar hem ook. Ik wil zelf graag meteen horen hoe zijn dag was, vertellen hoe de mijne was etc. Hij heeft niet zo de behoefte om meteen te praten en wil eerst even wat 'rust". Zijn behoeftes zijn niet minder belangrijk dan de mijne. Dus we begroeten elkaar en de kat, dan is het even 10 minuten "niks" tijdens het koken, daarna gaan we eten en kletsen we samen.

Hij heeft andere behoeftes dan jij, jullie zullen samen tot een middenweg moeten komen. Wat betreft de kus, misschien wil hij een kus "bijzonder" houden. Als die standaard wordt gegeven betekent het niks meer, dat idee.

Hoe lang zijn jullie samen?
Alle reacties Link kopieren
Maar is jouw routinematige "kus, en hoe-was-je-dag-vraag" ook niet echt aandacht geven? Want je gaat direct door met wat je wilt doen.

Krijg je verder wel genoeg aandacht? Is de relatie verder wel goed?

Wanneer ik thuis kom, heb ik altijd even tijd nodig, mijn vriend komt thuis en wil gelijk vertellen en vragen over hoe de dag was. Hij weet dat hij dan niet te veel aan mij moet vragen op dat moment. Aan de andere kant, ik ben 's morgens weer veel spraakzamer en dan heeft hij meer iets van "laat me even met rust".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
appelientjex schreef:
22-04-2018 09:02
Ik snap je wel! Ik denk dat het juist erg belangrijk is. En het is zo’n kleine moeite voor hem, waarom heeft ie dat niet voor je over? Het is geven en nemen in een relatie. Als hij weet dat dit belangrijk voor je is waarom kan ie dat dan niet gewoon doen?

Wij hebben ooit relatie therapie gehad en toen was juist haar opdracht om elkaar na een werkdag te begroeten met een kus. Zodat je je welkom en geliefd voelt. Het zit hem denk ik vooral in de aandacht, al is het maar een kort. Mijn vriend had nl de behoefte om na een werkdag even tijd voor zichzelf nodig te hebben. Waar ik gelijk wilde vertellen hoe mijn dag was. Even een fijne begroeting bij thuiskomst was dan het compromis.
Hoe gaat dit op andere momenten? En vindt hij het wel fijn als jij hem een kus geeft bij binnenkomst?
Bij een plichtmatig kusje zou ik me niet meteen welkom en geliefd voelen. Dan doet ie het “omdat het moet”. Ik zou het dan liever niet elke dag maar zo af en toe hebben en dat het dan wel gemeend is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien denkt hij dat een kus voor jou een soort opening is om even te spuien over hoe je dag was. Misschien wil hij als hij thuis komt juist even rust en even niks aan zijn hoofd. Eerst even rustig bijkomen en daarna met jou contact maken.

Het een is niet beter dan het ander, maar misschien zijn de behoeftes daarin gewoon verschillend?
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
22-04-2018 09:03
Je kunt er een probleem van maken, of niet. Maakt zo’n plichtmatig routinekusje nou echt het verschil tussen een goede of slechte relatie? Nee toch.

Om eerlijk te zijn boeit het mij ook niet zo heel veel wat mijn man allemaal heeft uitgespookt op zijn werk als hij thuiskomt. Andersom ook niet. Als er wat bijzonders is dan hoor ik het vanzelf.
Ja, zo’n klein ding kan echt het verschil maken in een relatie. Het zit hem juist in de kleine dingen, en niet in de grootse meeslepende.
Elkaar elke dag een complimentje geven is er nog zo een.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
22-04-2018 09:10
Bij een plichtmatig kusje zou ik me niet meteen welkom en geliefd voelen. Dan doet ie het “omdat het moet”. Ik zou het dan liever niet elke dag maar zo af en toe hebben en dat het dan wel gemeend is.
Toch werkte het wel!
Mijn vriend kan slecht luisteren en heeft hele concrete tips/opdrachten gekregen (bijv even samenvatten van wat ik gezegd heb ipv gelijk met oplossingen te komen of niks te zeggen). Een trucje? Misschien. Maar het voelt wel goed. Een goede communicatie is heel belangrijk en dat kan je leren.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
22-04-2018 09:10
Misschien denkt hij dat een kus voor jou een soort opening is om even te spuien over hoe je dag was. Misschien wil hij als hij thuis komt juist even rust en even niks aan zijn hoofd. Eerst even rustig bijkomen en daarna met jou contact maken.

Het een is niet beter dan het ander, maar misschien zijn de behoeftes daarin gewoon verschillend?
Dat kan en is prima, maar dan kan een kus er toch wel vanaf?
Kleine toevoeging; mijn vriend heeft weinig warmte en liefde meegekregen vanuit huis en was dit ook niet gewend. Ik juist wel. Dus hij deed het niet en ik deed het wel. Hij is er achter gekomen dat dit toch fijn is en doet het nu zelf ook.

Mijn vriend is bouwvakker en ik ben therapeut. Ik kan honderd dingen vragen over zijn werk en meestal doe ik dat ook. In het begin snapte hij niet waarom ik dat allemaal wilde weten want het was toch ‘niets’ wat hij deed. Nu begrijpt hij dat de vragen onderliggend over hem gaan en hoe hij zijn dag heeft ervaren. Hij is het belang ervan gaan voelen en doet dit nu andersom ook. Hij weet nu dat zijn werk en zijn dagen ertoe doen voor mij en hij voelt zich hierdoor gezien en gehoord.

Dat heeft wel een paar jaar geduurd, trouwens. In het begin ook woorden over gehad. In je hoofd hang je een bepaalde waarde ergens aan terwijl een ander dat niet doet, zoals hier. Bepaal voor jezelf; stel je voor dat dit het is. Het verandert niet. Kan ik daar dan mee leven? Dat is een belangrijk besluit.
Wat een aso.
appelientjex schreef:
22-04-2018 09:11
Ja, zo’n klein ding kan echt het verschil maken in een relatie. Het zit hem juist in de kleine dingen, en niet in de grootse meeslepende.
Elkaar elke dag een complimentje geven is er nog zo een.
Bijzonder, dat je relatie afhangt van een routinekus bij binnenkomst. Vooral als een van de twee aangeeft er niks mee te hebben.

Mijn vader kuste mijn moeder ook altijd uitgebreid na zijn werk. Ze zijn al jaren gelukkig gescheiden. En daarvoor hebben ze jaren getobd.
Ik begrijp je heel goed, dit ligt inderdaad vaak aan wat iemand vanuit huis heeft meegekregen dus wees niet te streng voor hem. Ik zou zeggen: Blijf communiceren en laat het niet tussen jullie instaan.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van ons kuste zijn vrouw ook altijd bij binnenkomst en gaan. Had al een half jaar een verhouding voor hij bij zijn vrouw wegging. Dus wat zegt dat nou zo’n plichtmatige kus?

Wij doen dat niet maar knuffelen verder wel veel, denk dat dat belangrijker is.
Alle reacties Link kopieren
Marte007 schreef:
22-04-2018 09:25
Kleine toevoeging; mijn vriend heeft weinig warmte en liefde meegekregen vanuit huis en was dit ook niet gewend. Ik juist wel. Dus hij deed het niet en ik deed het wel. Hij is er achter gekomen dat dit toch fijn is en doet het nu zelf ook.

Mijn vriend is bouwvakker en ik ben therapeut. Ik kan honderd dingen vragen over zijn werk en meestal doe ik dat ook. In het begin snapte hij niet waarom ik dat allemaal wilde weten want het was toch ‘niets’ wat hij deed. Nu begrijpt hij dat de vragen onderliggend over hem gaan en hoe hij zijn dag heeft ervaren. Hij is het belang ervan gaan voelen en doet dit nu andersom ook. Hij weet nu dat zijn werk en zijn dagen ertoe doen voor mij en hij voelt zich hierdoor gezien en gehoord.

Dat heeft wel een paar jaar geduurd, trouwens. In het begin ook woorden over gehad. In je hoofd hang je een bepaalde waarde ergens aan terwijl een ander dat niet doet, zoals hier. Bepaal voor jezelf; stel je voor dat dit het is. Het verandert niet. Kan ik daar dan mee leven? Dat is een belangrijk besluit.
Ik zou het zelf juist erg betuttelend vinden als mijn partner blijkbaar voor mij zou gaan bepalen wat beter is en wat beter werkt. Het leest alsof jij beter weet wat goed voor hem is dan hij zelf, alsof hij een leerling was in dat opzicht ipv een gelijkwaardige partner?
Alle reacties Link kopieren
Die plichtmatig kus vind ik het ergste wat er kan zijn. Wat hierboven al staat, mijn ouders kusten elkaar bij weggaan en thuiskomst. Daarna roste pa moe in elkaar.

Je vriend komt thuis, ziet waarmee jij bezig bent en komt letterlijk je meteen meehelpen. Dàt vind ik betrokkenheid. Dat is meer liefde dan een verplichte kus.

Wij kussen elkaar hier wel, maar enkel als allebei er zin in hebben. Staat er één te koken, dan is een hand op de schouder ook oké. En dat klopt wel, wat je zegt, we hebben altijd wel een klein moment van contact. Maar dat is niet af te dwingen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Dus als ik binnenloop en mijn vriend is er al, geef ik hem een kus op zijn mond en ga bijvoorbeeld de kattenbak verschonen.

Mijn vriend denk hier anders over. Hij kan binnenlopen alleen "hallo" zeggen en dan zijn ding doen zoals de kattenbak verschonen.


Ik zou per direct de kat wegdoen
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat dit zo'n ding kan worden. Meestal let een stel op elkaar en begrijpt de behoefte van de ander en dan ontstaat er een soort compromisgedrag waar beiden gelukkig mee zijn.

Bijvoorbeeld de een wil voortdurend op de mond zoenen en de ander alleen tijdens seks of helemaal nooit omdat hij dan alleen maar kan denken aan bacteriën, dan ontstaat er iets als een heel brede glimlach en heel lieve woorden op een afstandje en/of een kusje op de wang.

Als je onenigheid om zoiets gaat krijgen dan is het al gauw afgelopen met de tederheid en daar gaat het toch om? Je wil de ander tegemoetkomen en bij je houden.
retrostar wijzigde dit bericht op 22-04-2018 09:55
14.90% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ja vind dat je lichtelijk overdrijft
maar dat is omdat het in elk relatie anders is,

we hebben wel contact momenten maar dat is dan een "verplicht" kusje elk keer als iemand de deur in en uit loop vinden we gelukkig beide niks

vind het wel normaal als je gewoon Hoi en Doei zeg
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Nee, ik vind het niet normaal en heb meer affectie nodig van mijn man. Voor mij zou jouw partners affectiegraad niet werken. En voor jou is het dus ook een punt. Je moet goed voor jezelf nagaan of je dit op termijn vindt werken en wat de compensatie voor dit gemis is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hij het niet zo gewent en klapt wat dicht.
Is hij zich er wel van bewust.
Geef jij hem een kus en let er niet zo op.
Als hij je negeert voor de rest is wat anders maar dat speelt hier dacht ik niet. :D
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb je overigens geloept,
ben je nog wel echt tevreden over jou relatie want als ik je Loep komt dat niet echt zo over,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Marte007 schreef:
22-04-2018 09:25
Kleine toevoeging; mijn vriend heeft weinig warmte en liefde meegekregen vanuit huis en was dit ook niet gewend. Ik juist wel. Dus hij deed het niet en ik deed het wel. Hij is er achter gekomen dat dit toch fijn is en doet het nu zelf ook.

Mijn vriend is bouwvakker en ik ben therapeut. Ik kan honderd dingen vragen over zijn werk en meestal doe ik dat ook. In het begin snapte hij niet waarom ik dat allemaal wilde weten want het was toch ‘niets’ wat hij deed. Nu begrijpt hij dat de vragen onderliggend over hem gaan en hoe hij zijn dag heeft ervaren. Hij is het belang ervan gaan voelen en doet dit nu andersom ook. Hij weet nu dat zijn werk en zijn dagen ertoe doen voor mij en hij voelt zich hierdoor gezien en gehoord.

Dat heeft wel een paar jaar geduurd, trouwens. In het begin ook woorden over gehad. In je hoofd hang je een bepaalde waarde ergens aan terwijl een ander dat niet doet, zoals hier. Bepaal voor jezelf; stel je voor dat dit het is. Het verandert niet. Kan ik daar dan mee leven? Dat is een belangrijk besluit.
Dit klinkt alsof je de therapeut hebt uitgehangen bij je vriend. Ik zou daar echt de kriebels van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
22-04-2018 08:51
Tja je kan niet iemand dwingen of veranderen.
In ieder geval is de kattenbak wel schoon. :proud:
Dat zegt meer dan een kus!
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
22-04-2018 09:58
ik heb je overigens geloept,
ben je nog wel echt tevreden over jou relatie want als ik je Loep komt dat niet echt zo over,
Zoals iemand al zei: die kus is het probleem niet, er is iets anders aan de hand.

Als ik het goed lees, dan lijkt het alsof je vaak niet krijg wat je wil (kinderen, meubels, plek waar je woont, kus). Je ziet jezelf niet oud met hem worden, maar je wil niet opnieuw beginnen. Je hebt altijd wat gemist in de relatie.

Waarom doe je jezelf en hem dit aan? Als je kinderen wil, dan doe je dat toch niet met iemand waarmee je niet oud wil worden?

Trek gewoon de stekker eruit.
Timetraveler schreef:
22-04-2018 09:44
Ik zou het zelf juist erg betuttelend vinden als mijn partner blijkbaar voor mij zou gaan bepalen wat beter is en wat beter werkt. Het leest alsof jij beter weet wat goed voor hem is dan hij zelf, alsof hij een leerling was in dat opzicht ipv een gelijkwaardige partner?
Dat lees jij dan anders dan ik het bedoel. Ik heb gedaan waar ik me goed bij voelde en hij ook. Uiteindelijk begon hij het ook belangrijk te vinden omdat hij zichzelf er goed bij ging voelen en kon zich dus voorstellen waarom ik het belangrijk vind.

Ik heb geen van beide manieren goed- of afgekeurd maar hem ruimte gegeven en mezelf ook.
We zijn nu beiden mijn kant uit gegaan maar ik heb mezelf ook de vraag gesteld of ik ermee zou kunnen leven als hij bij zijn manier bleef doen en mijn antwoord was ‘ja’. Dus loslaten, geen woorden meer over en dan wel zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven