Vriend woont nog thuis

24-03-2021 21:45 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..

Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.

Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)

Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.

Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.

Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
novaviva schreef:
25-03-2021 21:08
Dat kan. Hoewel de opties daarvoor back in the day wel minder waren.
Ja dat dus
novaviva schreef:
Toch heb ik sterk de indruk dat TO helemaal niet weet hoe oud ze zijn. Alleen dat ze heul oud zijn.
Ach, mijn pubers vinden mij ook heeeel oud. Ik ben ten slotte al 37, bijna bejaard dus. Dus ja, dat zou maar zo kunnen dat TO het eigenlijk niet weet.
Bij mijn ouders in de straat heeft iemand ook het huis van zijn ouders overgenomen.

Puntje bij paaltje: hij is nu 50+ en zijn ouders wonen nog steeds bij hem :rofl:
(Durf je dat risico te nemen?)

Ik zou echt stoppen met zo’n relatie!!
JvD94 schreef:
25-03-2021 21:31
Bij mijn ouders in de straat heeft iemand ook het huis van zijn ouders overgenomen.

Puntje bij paaltje: hij is nu 50+ en zijn ouders wonen nog steeds bij hem :rofl:
(Durf je dat risico te nemen?)

Ik zou echt stoppen met zo’n relatie!!
Als zijn ouders nu 70'ers zijn is de kans wel bestaande dat ze er geen 25 jaar meer zullen wonen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jemig, wat blijft iedereen zeiken over die leeftijd. Ze zijn met pensioen, dus zo heel veel zal TO er niet naast zitten met haar gok.
Mijn ene oma kon de moeder van mijn andere oma zijn, zo veel verschilden ze in leeftijd. Zij kreeg mijn vader op haar 45e, en dat was meer dan 70 jaar geleden. Het kan, en het gebeurt, dus laten we daar nu verder niet zo flauw over blijven doen zeg.
Als je dit doet is dit vast niet je laatste topic op de relatiepijler!
Ik heb de indruk dat je al weet wat je wilt. Klopt dat?
TO, lees je eigen reacties nog eens terug.
De man kan zelf niets, alleen werken en sparen.
Wil perse kopen en niet huren
Moet broer helpen zodat broer een ton van hun ouders kan krijgen

Wanneer wordt er rekening gehouden met wat JIJ wil?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Maduixa schreef:
25-03-2021 21:43
Jemig, wat blijft iedereen zeiken over die leeftijd. Ze zijn met pensioen, dus zo heel veel zal TO er niet naast zitten met haar gok.
Mijn ene oma kon de moeder van mijn andere oma zijn, zo veel verschilden ze in leeftijd. Zij kreeg mijn vader op haar 45e, en dat was meer dan 70 jaar geleden. Het kan, en het gebeurt, dus laten we daar nu verder niet zo flauw over blijven doen zeg.
Het gaat er gewoon om dat TO de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Het maakt voor het hele toekomstbeeld nogal uit of het hier om kwieke 60-ers gaat of ik veel oudere mensen.
novaviva schreef:
25-03-2021 22:46
Het gaat er gewoon om dat TO de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Het maakt voor het hele toekomstbeeld nogal uit of het hier om kwieke 60-ers gaat of ik veel oudere mensen.
Ze heeft gezegd dat ze met pensioen zijn en ze heeft een opmerking gemaakt over dat het een 'opa en oma' zijn. Ik gok dus zo maar dat ze minstens 65 zijn en dan vind ik een gok van haar kant van begin 70 nou ook weer niet zo heel raar.
TostiMetKaas schreef:
25-03-2021 16:06
Want dat zijn moeder hem nog steeds wil behandelen als een 5 jarige, tja ok dat is haar keuze. Maar dat hij het zelf maar best vind en zich verder niet schuldig voelt tegenover haar dat zij dat allemaal voor hem doet, daar zou ik me mateloos aan irriteren.
Hij vind het wel irritant en zegt dat ook vaak. Maar moeders heeft een schoonmaakprobleem en kan het niet laten. Tot frustratie en vaak ruzies met vriend en moeders onderling. Maarja, hij kiest zelf voor nog jaren met moeders en (zeer onaardige) vader te wonen.
novaviva schreef:
Dat kan. Hoewel de opties daarvoor back in the day wel minder waren. Toch heb ik sterk de indruk dat TO helemaal niet weet hoe oud ze zijn. Alleen dat ze heul oud zijn.
😂 nouja zeg hoor. Ik ben niet achterlijk. Moeders is 69 en vaders is 70. En JA ze waren dus beide oud toen de kids kwamen. 🙃
Maduixa schreef:
25-03-2021 21:43
Danku 👍🏼
Roxxeanne schreef:
26-03-2021 09:08
Hij vind het wel irritant en zegt dat ook vaak. Maar moeders heeft een schoonmaakprobleem en kan het niet laten. Tot frustratie en vaak ruzies met vriend en moeders onderling. Maarja, hij kiest zelf voor nog jaren met moeders en (zeer onaardige) vader te wonen.

Verantwoordelijk ligt bij vriend. Door te blijven gaat hij akkoord met het gedrag en de situatie. Voor hem is het dus geen deal breaker.
Prachtige constructie: je vriend heeft over een paar jaar voor een prikkie een woning, dat is met de huidige huizenmarkt een buitenkansje.

Als je het daar niet leuk vindt, vraag je hem lekker in jouw huis te leven, ik zie het probleem niet zo.
Sch0rpioen schreef:
24-03-2021 21:47
Is dit serieus!?!? Hij stuurt zijn ouders hun eigen woning uit!? Als hij geen 5 jaar kan wachten gaat hij maar op zoek naar een andere koop- of huurwoning.
Inderdaad zeg. Je gaat je ouders hun eigen huis toch niet uit sturen? Laat hem maar lekker een huurwoning of gewoon een kamer zoeken.
pamelacourson schreef:
26-03-2021 09:34
Inderdaad zeg. Je gaat je ouders hun eigen huis toch niet uit sturen? Laat hem maar lekker een huurwoning of gewoon een kamer zoeken.
Ik neem aan dat zijn ouders al plannen hebben om kleiner te gaan wonen oid. Veel vermogende ouderen hebben de wens om te verhuizen naar gelijkvloerse woningen waar ze tot hun dood kunnen blijven zitten.
Blankepit schreef:
26-03-2021 09:40
Ik neem aan dat zijn ouders al plannen hebben om kleiner te gaan wonen oid. Veel vermogende ouderen hebben de wens om te verhuizen naar gelijkvloerse woningen waar ze tot hun dood kunnen blijven zitten.

Dan doe je toch wat iedereen doet? Je verkoopt je huis met dikke winst en huurt een appartement in een mooie omgeving.
RikM schreef:
26-03-2021 09:51
Dan doe je toch wat iedereen doet? Je verkoopt je huis met dikke winst en huurt een appartement in een mooie omgeving.
Dit lijken me zo te horen niet het type mensen om te huren. Maar goed, dan kopen ze een leuk appartement.
Dus broer krijgt een grote schenking, en vriend krijgt niks? Alleen een hypotheekschuld.
Of heeft leent broer weer van zijn ouders. Wat weer eerlijker zou zijn, mochten ouders overlijden, ivm erfenis
Blankepit schreef:
26-03-2021 09:40
Maar dan moet hun zoon gewoon rustig afwachten en ondertussen kan hij ergens iets huren. Je gaat toch niet met je ouders praten om ze over te halen binnen nu en twee jaar te vertrekken?
Volgens mij is de constructie bedacht uit een soort ‘alles moet eerlijk zijn’ gevoel, waar elk kind evenveel krijgt. Nu heeft broer zijn zinnen gezet op een duur huis, wil daar hulp van pap en mam voor, maar die zijn niet zo inventieg. Dat levert deze oplossing; zoon 1 (vriend To) krijgt €100.000 om huis te kopen. Koopt van dat geld en eigen hypotheek het huis van pa & ma
Pa en ma hebben daardoor weer geld, waardoor ze óok €100.000 aan zoon2 kunnen schenken. Ze hebben alleen geen huis, want hopen op kangoeroe woning bij zoon2. Zoon2 kan met het geld van pa en ma de dure boerderij kopen. Misschien dragen pa en ma zelfs meer bij, waardoor ze eigenaar van de grond worden. Tot die tijd blijft, zoon1 thuis wonen, krijgt huur van ouders en wacht tot ouders naar zoon2 verkassen.

Dus, zo’n ingewikkelde constructie om het eerlijk te willen doen. Daar kan een notaris vast een alternatief voor vinden, zonder dat zoon1 zich in een hypotheek voor een verhuurd huis moet storten.

Maar buiten de ingewikkelde constructie blijft staan dat je vriend dan thuis blijft wonen en niet laat merken zelf te kunnen nadenken. Dát is waar je volgens mij zelf over moet denken, wil je met zo’n onzelfstandige bent verder.

Oh. En moeten koken als je daar bent? Dan kom je dus niet met eten. Een keertje samen met je vriend het eten klaarmaken is prima, elke keer standaard net iets te veel van het goede.
**
moezewoes wijzigde dit bericht op 26-03-2021 15:48
0.00% gewijzigd
Maandag27 schreef:
26-03-2021 11:12
Volgens mij is de constructie bedacht uit een soort ‘alles moet eerlijk zijn’ gevoel, waar elk kind evenveel krijgt. Nu heeft broer zijn zinnen gezet op een duur huis, wil daar hulp van pap en mam voor, maar die zijn niet zo inventieg. Dat levert deze oplossing; zoon 1 (vriend To) krijgt €100.000 om huis te kopen. Koopt van dat geld en eigen hypotheek het huis van pa & ma
Pa en ma hebben daardoor weer geld, waardoor ze óok €100.000 aan zoon2 kunnen schenken. Ze hebben alleen geen huis, want hopen op kangoeroe woning bij zoon2. Zoon2 kan met het geld van pa en ma de dure boerderij kopen. Misschien dragen pa en ma zelfs meer bij, waardoor ze eigenaar van de grond worden. Tot die tijd blijft, zoon1 thuis wonen, krijgt huur van ouders en wacht tot ouders naar zoon2 verkassen.

Dus, zo’n ingewikkelde constructie om het eerlijk te willen doen. Daar kan een notaris vast een alternatief voor vinden, zonder dat zoon1 zich in een hypotheek voor een verhuurd huis moet storten.

Maar buiten de ingewikkelde constructie blijft staan dat je vriend dan thuis blijft wonen en niet laat merken zelf te kunnen nadenken. Dát is waar je volgens mij zelf over moet denken, wil je met zo’n onzelfstandige bent verder.

Oh. En moeten koken als je daar bent? Dan kom je dus niet met eten. Een keertje samen met je vriend het eten klaarmaken is prima, elke keer standaard net iets te veel van het goede.
In zo'n constructie snap ik echt wel dat zoon het prima vindt. Voor 5 jaar je ouders in huis, krijg je een ton. Daarna gaan ze naar je broer. Voorlopig woonde hij al thuis, dus voor hem verandert er niets.

Dat het voor TO lastig is snap ik helemaal. Ik moet er ook niet aan denken om 5 jaar bij schoonouders te gaan zitten. Ik zou denk ik zelf iets groter gaan huren, zodat jullie zo vaak mogelijk daar kunnen zijn. Dan heb je na 5 jaar een heel huis. Wel hele duidelijke afspraken maken over die duur dat ze er blijven wonen.
Ik zou als ik TO was best 5 jaar kunnen wachten met samenwonen. Maar goed, ik snap die enorme drang om samen te wonen sowieso niet goed.
TinyTiny schreef:
26-03-2021 12:19
In zo'n constructie snap ik echt wel dat zoon het prima vindt. Voor 5 jaar je ouders in huis, krijg je een ton. Daarna gaan ze naar je broer. Voorlopig woonde hij al thuis, dus voor hem verandert er niets.
Als de ouders ook daadwerkelijk vertrekken, maar die zekerheid is er niet. Misschien wil broer wel helemaal die unit niet meer plaatsen, of heeft hij om wat voor reden dan ook de boerderij moeten verkopen. Zet vriend zijn ouders dan uit huis? Als ze huur betalen bouwen ze ook rechten op en kan dat dus ook nog eens niet zo makkelijk.

Vriend bezit straks een eigen woning waar hij niets over te zeggen heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven