Vriend woont nog thuis
woensdag 24 maart 2021 om 21:45
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still

vrijdag 26 maart 2021 om 12:49
Daarom zei ik al, hele duidelijke afspraken...Dahlia74 schreef: ↑26-03-2021 12:41Als de ouders ook daadwerkelijk vertrekken, maar die zekerheid is er niet. Misschien wil broer wel helemaal die unit niet meer plaatsen, of heeft hij om wat voor reden dan ook de boerderij moeten verkopen. Zet vriend zijn ouders dan uit huis? Als ze huur betalen bouwen ze ook rechten op en kan dat dus ook nog eens niet zo makkelijk.
Vriend bezit straks een eigen woning waar hij niets over te zeggen heeft.

vrijdag 26 maart 2021 om 13:26
vrijdag 26 maart 2021 om 14:08
Ik heb zelf 8 jaar gewacht met samenwonen om praktische redenen en dat is altijd prima gegaan. Maar dat zou ik niet kunnen met een partner die ondertussen leeft als een kindman die toevallig een volwassen baan heeft.
vrijdag 26 maart 2021 om 14:25
Of vriend totaal onvolwassen is even achterwege... Maar ik zou als ik hem was m'n ouders op leeftijd niet pushen om uit hun huis te verhuizen omdat er sinds nog maar één jaar een vriendin is die loopt te janken dat ze wil samenwonen. Laat ze dat even lekker zelf bepalen.
Als het al zo nodig moet, ga dan eerst (al dan niet tijdelijk) huren, maarja dat wil vriend niet. Die hele constructie die hier speelt gaat over andermans eigendom en geld. Daar kun je geduld en/of begrip voor opbrengen, maar niet over beslissen. Maar in elk geval succes. Hoop voor je dat vriend alsnog wilt huren, meer smaken zijn er niet.
Tis nait altied kovvie mit kouk, zou m'n vader hebben gezegd.
Als het al zo nodig moet, ga dan eerst (al dan niet tijdelijk) huren, maarja dat wil vriend niet. Die hele constructie die hier speelt gaat over andermans eigendom en geld. Daar kun je geduld en/of begrip voor opbrengen, maar niet over beslissen. Maar in elk geval succes. Hoop voor je dat vriend alsnog wilt huren, meer smaken zijn er niet.
vrijdag 26 maart 2021 om 17:43
Mijn ideeHetvrijewoord schreef: ↑24-03-2021 22:30"...en ze binnen 2 jaar weg moeten.."
![]()
Dat gaat helemaal goedkomen.

Sowieso, beetje dwingelanderig dat andere broer zijn ouders zo voor zijn karretje spant dat zij NU moeten meebetalen voor die boerderij maar er pas later bij mogen komen wonen (worden ze wel eigenaar of moeten ze nog huur gaan betalen ook?).
vrijdag 26 maart 2021 om 19:01
Daley71 schreef: ↑26-03-2021 14:25Of vriend totaal onvolwassen is even achterwege... Maar ik zou als ik hem was m'n ouders op leeftijd niet pushen om uit hun huis te verhuizen omdat er sinds nog maar één jaar een vriendin is die loopt te janken dat ze wil samenwonen. Laat ze dat even lekker zelf bepalen.
Heb je het topic gelezen? Het is dan helemaal hun huis niet meer, want vriend koopt het van zijn ouders, maar zij willen er dan nog blijven wonen
vrijdag 26 maart 2021 om 19:18
Heb je weleens geprobeerd om huurders uit je huis te krijgen? Je kan 100x roepen dat het huis van jou is, huurders zijn echter extreem goed beschermd in Nederland. Met een beetje pech krijg je ze er nooit meer uit en dat alleen al op basis van recht zonder emotionele druk van je ouders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 26 maart 2021 om 20:05
viva-amber schreef: ↑26-03-2021 19:18Heb je weleens geprobeerd om huurders uit je huis te krijgen? Je kan 100x roepen dat het huis van jou is, huurders zijn echter extreem goed beschermd in Nederland. Met een beetje pech krijg je ze er nooit meer uit en dat alleen al op basis van recht zonder emotionele druk van je ouders.
Dat zeg ik ook niet, dat ze er zomaar uit gaan, of mogen gezet, ik reageerde op het feit dat iemand zei dat vriend zich niet met het eigendom van zijn ouders moet bemoeien.
zaterdag 27 maart 2021 om 09:01
Vriend moet sowieso eerst een bak zelfstandiger worden wil elke constructie ooit goed gaan.
To, als je bij hem wil blijven is toch de oplossing dat jij ruimer gaat wonen zodat jullie in het weekend bij jou zijn.
Aan de andere kant heb ik maanden, meer dan een half jaar, voltijd samengewoond op 20m2. Was niet ruim, ging wel.
Als jullie op jouw kamer wonen merk je denk ik sneller hoe jullie samen zijn omdat zijn ouders er niet bij zijn.
To, als je bij hem wil blijven is toch de oplossing dat jij ruimer gaat wonen zodat jullie in het weekend bij jou zijn.
Aan de andere kant heb ik maanden, meer dan een half jaar, voltijd samengewoond op 20m2. Was niet ruim, ging wel.
Als jullie op jouw kamer wonen merk je denk ik sneller hoe jullie samen zijn omdat zijn ouders er niet bij zijn.
zondag 28 maart 2021 om 17:06
Ik zou in de tussentijd wel schoonmoeder eens opvoeden. Zeggen dat vriend ook wel eens mag koken. Ik snap dat als je daar logeert, je best mag helpen in het huishouden. Tafel dekken, tafel afruimen, afwas doen. Maar dat jij steeds moet koken wat zij heeft gekocht, is raar.
Laat vriend maar eens koken.
zondag 28 maart 2021 om 17:57
Bizar verhaal.
Zomaar wat gedachten:
- Is het hele idee pas ontstaan door urgentie zwangerschap en woon/werkwensen van broer en gf?
- Zo ja, wat waren de toekomstplannen van vriend zonder broer/gf?
- Heeft vriend ooit gevraagd aan TO of zij dit wel ziet zitten?
- stel dat (een van) de ouders hulpbehoevend wordt, zijn TO en vriend dan eerst aangewezen mantelzorgers?
- stel dat (een van) de ouders zorg in een instelling nodig heeft; daar geldt een hoge maandelijkse bijdrage
- stel dat broer en gf nog meer kinderen krijgen en het niet meer zien zitten om opa en oma op het erf te hebben wonen?
- Stel dat broer en vriendin uit elkaar gaan; gaat de unit dan door?
- Stel dat TO en vriend zelf kinderen willen, moeten ze dan wachten tot pa en ma zijn vertrokken of bemoeienis met het kind tolereren?
- Waarom niet het huis verkopen, beide broers schenken en ouders direct in een prefab-unit op het erf laten wonen?
- Is er de wens dat de woning ‘in de familie’ moet blijven? En zo ja; welke zoon zou de woning overnemen?
Maar wat een vriend; onzelfstandig en zijn hele leven vervlochten met zijn ouders.
Wat wil TO na haar studie gaan doen? Hopelijk heb je dat duidelijk gecommuniceerd naar vriend en ouders want het lijkt erop dat je carrière als inwonend mantelzorger al is uitgestippeld.
Advies aan TO: stop geen eigen geld in deze constructie. Zorg dat je een financiële back-up hebt mocht dit (onherroepelijk in mijn ogen) mislopen.
Eigen kamer onderverhuren zodat je terug kunt.
Zomaar wat gedachten:
- Is het hele idee pas ontstaan door urgentie zwangerschap en woon/werkwensen van broer en gf?
- Zo ja, wat waren de toekomstplannen van vriend zonder broer/gf?
- Heeft vriend ooit gevraagd aan TO of zij dit wel ziet zitten?
- stel dat (een van) de ouders hulpbehoevend wordt, zijn TO en vriend dan eerst aangewezen mantelzorgers?
- stel dat (een van) de ouders zorg in een instelling nodig heeft; daar geldt een hoge maandelijkse bijdrage
- stel dat broer en gf nog meer kinderen krijgen en het niet meer zien zitten om opa en oma op het erf te hebben wonen?
- Stel dat broer en vriendin uit elkaar gaan; gaat de unit dan door?
- Stel dat TO en vriend zelf kinderen willen, moeten ze dan wachten tot pa en ma zijn vertrokken of bemoeienis met het kind tolereren?
- Waarom niet het huis verkopen, beide broers schenken en ouders direct in een prefab-unit op het erf laten wonen?
- Is er de wens dat de woning ‘in de familie’ moet blijven? En zo ja; welke zoon zou de woning overnemen?
Maar wat een vriend; onzelfstandig en zijn hele leven vervlochten met zijn ouders.
Wat wil TO na haar studie gaan doen? Hopelijk heb je dat duidelijk gecommuniceerd naar vriend en ouders want het lijkt erop dat je carrière als inwonend mantelzorger al is uitgestippeld.
Advies aan TO: stop geen eigen geld in deze constructie. Zorg dat je een financiële back-up hebt mocht dit (onherroepelijk in mijn ogen) mislopen.
Eigen kamer onderverhuren zodat je terug kunt.
De toekomst is niet meer wat het was
zondag 28 maart 2021 om 18:02
Zo kan TO leren hoe ze de lievelingsmaaltijden van ouders en vriendlief moet bereiden.
Het heeft allemaal wel een hoog BZV-gehalte.
Wat een archaïsche levenswijze.
De toekomst is niet meer wat het was
zondag 28 maart 2021 om 18:16
En natuurlijk moet zoonlief nooit koken thuis.
Opstartster is bij haar vriend's familie in 1950 beland en in 1950 was dat vrouwenwerk.
Hell no dat daar een man meer moet doen dan het vlees snijden.
En die eer is dan wellicht nog weggelegd voor de patriarch van de familie - haar toekomstig schoonvader.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben