Vriend woont nog thuis

24-03-2021 21:45 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..

Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.

Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)

Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.

Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.

Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:03
Ouders zijn beide 70+. Zijn lieve mensen maar bemoeien zich overal in zijn lwven. Ik heb soms het gevoel dat ik een relatie heb met die moeder ipv mijn vriend
Spreek dan met elkaar af zonder die moeder. Dit hou je zelf in stand.
Roxxeanne schreef:
Ouders zijn beide 70+. Zijn lieve mensen maar bemoeien zich overal in zijn lwven. Ik heb soms het gevoel dat ik een relatie heb met die moeder ipv mijn vriend
Dan ga je vaker bij jou thuis zitten of buiten..
Nog los van hoe lang hij met zijn ouders wil hokken krijg ik ook wel een bepaald beeld nav dit verhaal.

In mijn ouderlijk dorp wonen ook van die mannen die nooit een stap buiten de voortuin hebben gezet. Dat zijn toch wel het soort kortzichtige, onavontuurlijke types met een hele kleine belevingswereld.
Daar zou ik niet oud mee willen worden, dat zouden hele lange jaren zijn
Mag ik je heel dringend adviseren om je eigen huurwoning voorlopig niet op te zeggen?
Ik ken een boerendochter die alvast in het ouderlijk huis ging wonen met de ouders tot het nieuwe huis van de ouders af zou zijn.
Ik vroeg nog naar de deadline maar ze vertrouwden elkaar.
De vader vertrok niet, de dochter woont nu ergens anders.

Maar
Stel dat de ouders inderdaad in een unit in de achtertuin wonen.
Kan die broer niet gewoon zelf met zijn zwangere vriendin in de ouderlijke boerderij gaan wonen.
Jufjoke schreef:
24-03-2021 22:04
Oké, het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik snap hier niets van. Zijn broer heeft niet genoeg geld voor een boerderij dus moet jouw vriend het huis van zijn ouders kopen???? Hoe helpt dat de broer dan????
Omdat ze met z'n allen zo verstrengeld willen zijn in alles dat ze een soort van één grote relatie met de hele familie hebben? Zo komt het op mij over. Vreselijk en een recept voor enorme ruzies in de toekomst. TO, je vriend kan gewoon een appartement huren ipv direct een huis te willen kopen. En dan eerst een paar jaar op zichzelf en dan samenwonen. Lijkt me het meest gezonde en kansrijke recept.
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:06
Met het geld dat hij krijgt vd bank kan hij het huis van zn ouders kopen. Dat geld schenken ze aan zijn broer zodat die de boerderij kunnen kopen.
Maar dat kan toch ook met een onbekende koper? Die koopt het huis van de ouders en dat kunnen ze investeren in de boerderij. Maar ik denk dat het probleem is dat je vriend het huis nu moet kopen, maar dat ouders er voorlopig blijven wonen. Ik vind dat erg veel gevraagd van de ouders.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 24-03-2021 22:18
0.10% gewijzigd
Dahlia74 schreef:
24-03-2021 22:05
Ik zou dit ook niet willen. Vriend kan gewoon een huis huren. Zijn broer en ouders kunnen wel van alles willen, zijn ouders kunnen hun huis ook gewoon aan vreemden verkopen. Dan is de opbrengst mogelijk hoger.
Vriend wil geen huis huren maar kopen. Vindt huren zonde van zijn centen. Tsja, ik huur een kamertje en vind dat geen probleem. Maar er zit dan ook wel een financieel verschil tussen ons 😅
Roxxeanne schreef:
Lijkt mij dat het ruggengraatloze van je vriend eerder het probleem is dan dat hij nog thuis woont.
Roxxeanne schreef:
Huh? En je vriend is 25? Moeder was dan 45-50 toen hij geboren werd?

En wat is dat voor bizarre constructie. Hij "moet" het huis van z'n ouders kopen zodat zij dat geld aan z'n broer kunnen schenken?
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:06
Met het geld dat hij krijgt vd bank kan hij het huis van zn ouders kopen. Dat geld schenken ze aan zijn broer zodat die de boerderij kunnen kopen.
:@@:

Ik zal wel simpel zijn, maar ik vind het nog steeds onduidelijk. Welk geld dat hij (je vriend?) krijgt van de bank? Hypotheek bedoel je? Wie schenkt dat aan broer? De ouders?
Is dit voor andere lezers wél duidelijk, ben ik gewoon heel raar aan het denken dat ik het niet begrijp?
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:08
Vriend wil geen huis huren maar kopen. Vindt huren zonde van zijn centen. Tsja, ik huur een kamertje en vind dat geen probleem. Maar er zit dan ook wel een financieel verschil tussen ons 😅
In dat geval zit hij nog jaren bij zijn ouders en heb je dat te accepteren toch!?
nicole123 schreef:
Omdat ze met z'n allen zo verstrengeld willen zijn in alles dat ze een soort van één grote relatie met de hele familie hebben? Zo komt het op mij over. Vreselijk en een recept voor enorme ruzies in de toekomst. TO, je vriend kan gewoon een appartement huren ipv direct een huis te willen kopen. En dan eerst een paar jaar op zichzelf en dan samenwonen. Lijkt me het meest gezonde en kansrijke recept.
In dat geval gooi ik er maar een beproefde klassieker in: run forrest, run!
-Livia- schreef:
Huh? En je vriend is 25? Moeder was dan 45-50 toen hij geboren werd?

En wat is dat voor bizarre constructie. Hij "moet" het huis van z'n ouders kopen zodat zij dat geld aan z'n broer kunnen schenken?
Yup... My point exactly..
Jufjoke schreef:
24-03-2021 22:09

Ik zal wel simpel zijn, maar ik vind het nog steeds onduidelijk. Welk geld dat hij (je vriend?) krijgt van de bank? Hypotheek bedoel je? Wie schenkt dat aan broer? De ouders?
Is dit voor andere lezers wél duidelijk, ben ik gewoon heel raar aan het denken dat ik het niet begrijp?
Vriend koopt huis mbv hypotheek bank. Ouders verkopen huis aan vriend en ontvangen dus geld. Maar mogen nog wel in huis blijven wonen. Dat geld schenken ze aan zijn andere broer, zodat die zijn droomhuis kan kopen.

TO, adviseer vriend ook om zich goed te laten informeren of dit nu wel zo verstandig is.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 24-03-2021 22:18
0.08% gewijzigd
Jufjoke schreef:
24-03-2021 22:09

Nee ik snap ook het verschil niet of vriend het huis van z’n ouders koopt of een onbekende koper.. levert beiden geld op voor de ouders toch?
Wacht even. Je vriend wil een huis kopen maar dat is duur. Dus koopt hij het huis van zijn ouders.
Jullie hebben een jaar een relatie en jij wil zsm samenwonen. Dus hij zet zijn ouders binnen twee jaar het huis uit.
Wil jij überhaupt wel in dat huis wonen? Kopen jullie samen dan het huis? Zonder ooit samengewoond te hebben? Zonder dat je vriend ooit op zichzelf gewoond heeft?
En wie is er zwanger? De gf van zijn broer?

Ik zou gewoon niet zoveel bij zijn ouders zijn maar samen tijd in jouw woning doorbrengen. En over een tijdje samen op zoek gaan naar grotere huurwoning.
Dus jouw verkering moet een hypotheek nemen (neem ik aan) zodat zijn ouders dat geld kunnen schenken aan zijn broer?

Krijgt je verkering ook geld van zijn ouders mee om hun huis te kopen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sch0rpioen schreef:
24-03-2021 22:11
Nee ik snap ook het verschil niet of vriend het huis van z’n ouders koopt of een onbekende koper.. levert beiden geld op voor de ouders toch?
Met dat verschil dat bij een vreemde koper de ouders niet in het huis kunnen blijven, Iets wat wel kan als vriend het koopt. Of dat een verstandige constructie is is een tweede.
RikM schreef:
24-03-2021 22:07
Mag ik je heel dringend adviseren om je eigen huurwoning voorlopig niet op te zeggen?
Ik ga sws niet samenwonen zolang zijn ouders er nog zijn. Vraag is of ik zo lang wil blijven hokken.

Ja, ik ben jong, ja de relatie is nog niet een eeuwigheid oud. Maar als het goed voelt voelt het goed. En zijn beslissing nu heeft gevolgen voor onze evt. Toekomst samen. Dus logisch dat ik er wat van vindt. Wat hij doet is uiteraard aan hem, maar ik heb daarom gewoon twijfels of ik moet 'wachten' tot we samen iets kunnen opbouwen zonder ouders bemoeienis.
Dahlia74 schreef:
24-03-2021 22:11
Vriend koopt huis mbv hypotheek bank. Ouders verkopen huis aan vriend en ontvangen dus geld. Maar mogen nog wel in huis blijven wonen. Dat geldt schenken ze aan zijn andere broer, zodat die zijn droomhuis kan kopen.

TO, adviseer vriend ook om zich goed te laten informeren of dit nu wel zo verstandig is.

Ik heb nog nooit zoveel alarmbellen gehoord in één topic.
Dahlia74 schreef:
24-03-2021 22:12
Met dat verschil dat bij een vreemde koper de ouders niet in het huis kunnen blijven, Iets wat wel kan als vriend het koopt. Of dat een verstandige constructie is is een tweede.
Ooohh ja! Maar waarom moet dat nu zo snel geregeld worden? Omdat gf van broer zwanger is?
Jouw vriend is 25j en zijn ouders zijn 70+?
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:13
Ik ga sws niet samenwonen zolang zijn ouders er nog zijn. Vraag is of ik zo lang wil blijven hokken.

Ja, ik ben jong, ja de relatie is nog niet een eeuwigheid oud. Maar als het goed voelt voelt het goed. En zijn beslissing nu heeft gevolgen voor onze evt. Toekomst samen. Dus logisch dat ik er wat van vindt. Wat hij doet is uiteraard aan hem, maar ik heb daarom gewoon twijfels of ik moet 'wachten' tot we samen iets kunnen opbouwen zonder ouders bemoeienis.
Het voelt dus NIET goed.
Sch0rpioen schreef:
24-03-2021 22:14
Ooohh ja! Maar waarom moet dat nu zo snel geregeld worden? Omdat gf van broer zwanger is?
Gf=girlfriend neem ik aan. Ja, dat moet nu, want zwanger. Dus moet je een boerderij kopen waar je misschien in de toekomst ook je ouders kunt laten wonen. Dat moet nu!

Waarom weet ik ook niet, maar kennelijk ziet familie van vriend dat zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven