Vriend woont nog thuis
woensdag 24 maart 2021 om 21:45
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
woensdag 24 maart 2021 om 22:44
Hij wil ook graag snel kopen omdat hij anders veel belasting betaald over zn spaargeld. Hij eil echt niet huren, maar een huis boven de 2 ton is te duur. En dus blijft er weinig over voor waar hij wil wonen.
Ik zou nooit voor een constructie kiezen waarbij ouders in mijn huis wonen - wat eerst van hen was. Kan volgens mij alleen maar heel awkward zijn.
Maar hij denkt dat dit een prima oplossing is en een investering die hij na 10 jaar terug heeft betaald. Tsjah, en die ouders en broer wonen dalijk 4 straten verderop..
Ik zou nooit voor een constructie kiezen waarbij ouders in mijn huis wonen - wat eerst van hen was. Kan volgens mij alleen maar heel awkward zijn.
Maar hij denkt dat dit een prima oplossing is en een investering die hij na 10 jaar terug heeft betaald. Tsjah, en die ouders en broer wonen dalijk 4 straten verderop..
woensdag 24 maart 2021 om 22:45
woensdag 24 maart 2021 om 22:45
Er zitten zo ontzettend veel alarmbellen in je verhaal dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Op blz 2 zeg je dat de relatie zi ontzettend goed voelt, op blz 3 heb je vanmiddag voorgesteld om de relatie re beëindigen en op blz 4 gaan jullie in de weekenden bij jouw thuis chillen.
Niemand lijkt enige kaas gegeten te hebben van de wettelijke en belastingtechnische kant van dit verhaal.
Je vriend kan niet voor zichzelf opkomen.
Het enige positieve is dat je hier erg netjes reageert. Ik hoop dat je op tijd inziet dat je ver weg moet blijven van dit wespennest en word in godesnaam voorlopig niet zwanger van hem.
Op blz 2 zeg je dat de relatie zi ontzettend goed voelt, op blz 3 heb je vanmiddag voorgesteld om de relatie re beëindigen en op blz 4 gaan jullie in de weekenden bij jouw thuis chillen.
Niemand lijkt enige kaas gegeten te hebben van de wettelijke en belastingtechnische kant van dit verhaal.
Je vriend kan niet voor zichzelf opkomen.
Het enige positieve is dat je hier erg netjes reageert. Ik hoop dat je op tijd inziet dat je ver weg moet blijven van dit wespennest en word in godesnaam voorlopig niet zwanger van hem.
woensdag 24 maart 2021 om 22:47
TsumTsum schreef: ↑24-03-2021 22:33Dat huis wordt ook een blok aan zijn been als hij er straks niet woont maar zijn ouders nog wel. Geen recht op allerlei toeslagen, bijstand of wat dan ook want hij heeft vermogen. Hij zal dan eerst het huis op moeten eten maar als er dan een constructie is dat zijn ouders er nog blijven wonen dan heb je een probleem. Dan heb je vermogen waar je niks mee kan want ouders buiten gooien kan niet.
Een huis telt niet mee als vermogen bij eventueel recht op toeslagen..
Dit is nou al 6x gevraagd geloof ik. Ja, ouders waren erg oud toen vriend kwam. Zijn ouders voelen een beetje als die opa en oma die niemand wil
Wat jij doet moet je zelf weten, maar mijn god dit klinkt voor mij echt als een nachtmerrie.
Een vriend die niet uit huis wil, maar nog lekker 5 jaar bij pappie en mammie wil blijven plakken. En áls hij dan ‘op zichzelf’ gaat wonen is het in hetzelfde huis, alleen dan zonder de ouders. Ik moet er niet aan denken om überhaupt ooit in het huis van mijn schoonouders te moeten wonen. Met een beetje pech bevalt het zijn ouders niet op de boerderij en komen ze gewoon weer terug. Of nog erger, ze besluiten straks ook gezellig 3 nachten bij jullie in huis te komen wonen als jij zwanger bent. Aangezien hun andere zoon het ook zo fijn vindt dat opa en oma altijd in de buurt zijn.
Overigens zou ik ook echt niet meteen samen gaan wonen in een koopwoning. Je kunt iemand nog zo goed denken te kennen, zodra je met die persoon in 1 huis leeft is dat weer een compleet nieuwe stap die je zet. Als het dan niet werkt kan je bij een huurwoning gewoon vertrekken, bij koop is dat toch wat ingewikkelder.
Een vriend die niet uit huis wil, maar nog lekker 5 jaar bij pappie en mammie wil blijven plakken. En áls hij dan ‘op zichzelf’ gaat wonen is het in hetzelfde huis, alleen dan zonder de ouders. Ik moet er niet aan denken om überhaupt ooit in het huis van mijn schoonouders te moeten wonen. Met een beetje pech bevalt het zijn ouders niet op de boerderij en komen ze gewoon weer terug. Of nog erger, ze besluiten straks ook gezellig 3 nachten bij jullie in huis te komen wonen als jij zwanger bent. Aangezien hun andere zoon het ook zo fijn vindt dat opa en oma altijd in de buurt zijn.
Overigens zou ik ook echt niet meteen samen gaan wonen in een koopwoning. Je kunt iemand nog zo goed denken te kennen, zodra je met die persoon in 1 huis leeft is dat weer een compleet nieuwe stap die je zet. Als het dan niet werkt kan je bij een huurwoning gewoon vertrekken, bij koop is dat toch wat ingewikkelder.
woensdag 24 maart 2021 om 22:48
Dit. Al een afknapper op zich. Ik krijg het benauwd als ik dit lees..Discobar schreef: ↑24-03-2021 22:25Ik snap niet dat jouw vriend zich voor deze kar laat spannen want hij komt er nogal bekaaid vanaf. Zijn ouders kunnen in hun huis blijven wonen, hij moet nog jaren met zijn ouders samenwonen waardoor hij de relatie met jou op het spel zet, hij moet zijn plannen voor een andere woonplaats hiervoor opgeven en zijn broer kan dankzij hem een boerderij van een miljoen kopen. Hij is echt gek of heel slap als hij hiermee akkoord gaat.
woensdag 24 maart 2021 om 22:48
Hij kan niet eens twee ton lenen. Hoe denkt ie het huis van zn ouders te gaan betalen?
En het is niet alsof die ouders dat geld gewoon aan hun zoon andere kunnen geven. Daar gaan ze dik belasting over moeten betalen.
woensdag 24 maart 2021 om 22:49
Huis zo absoluut niet op mijn naam staan. Daar begin ik niet aanRosalind schreef: ↑24-03-2021 22:43Mag ik je in ieder geval het advies geven, dat als dit plan doorgaat, je vriend alleen zijn ouderlijke huis te laten kopen, zonder jou?
Want de kans bestaat dat jullie relatie niet het eeuwige leven gaat hebben. Zou het huis dan op jullie beider namen staan, maakt dat de boel best ingewikkeld.
woensdag 24 maart 2021 om 22:50
@ roxeane, volg je hart. De mensen die je hier advies geven hoeven uiteindelijk niet te leven met jouw beslissing.
Het klinkt alsof je al vroeg zelfstandig moest zijn en dit onbewust ook van je vriend verwacht. Terwijl die een heel andere achtergrond heeft. Die verschillen kun je leren omarmen als de basis goed is, jullie respect voor elkaar hebben en een liefdevolle toekomst willen samen. Veel succes!
Het klinkt alsof je al vroeg zelfstandig moest zijn en dit onbewust ook van je vriend verwacht. Terwijl die een heel andere achtergrond heeft. Die verschillen kun je leren omarmen als de basis goed is, jullie respect voor elkaar hebben en een liefdevolle toekomst willen samen. Veel succes!
woensdag 24 maart 2021 om 22:50
Ik weet er niet het fijne van, maar ik weet dat het financieel allemaal mogelijk is. Dus op dit soort vragen heb ik gewoonweg geen antwoorden

woensdag 24 maart 2021 om 22:51
Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 22:41Ik was gisteren zo ver dat ik het zou afkappen. Na gesprek van vanmiddag toch twijfels. Terwijl ik zo vaak topics lees en denk: ren! Nu het nog kan.. En vervolgens zelf in een soort gekke situatie zit waarbij ik twijfel ipv knopen doorhak.
Ergens weet ik/ voel ik dat sit op zo'n manier geen toekomst heeft. Tegelijkertijd is het gewoon fijn samen, zonder dit gezeik.
Dat snap ik hoor. Het is ook balen als je denkt een leuk vriendje te hebben gevonden met wie je een toekomst ziet en dat dan blijkt dat die toekomst er niet bepaald rooskleurig uitziet.

woensdag 24 maart 2021 om 22:51
Goed zo.
Maar een huis van twee ton is te duur. Hoe denkt hij het huis van zijn ouders te kopen dan? Want een huis voor de helft van de waarde (als voorbeeld) verkopen mag niet.

woensdag 24 maart 2021 om 22:52
Hoe kan je trouwens écht samenwonen en iemand écht leren kennen als zijn ouders daar intussen ook nog continu rondlopen?
Ik zou niet willen samenwonen voor zijn ouders de deur uit zijn.
Hoe kan je nu bijvoorbeeld lekker ruzie maken als zijn oma zijn moeder elk woord hoort en er misschien nog tussenspringt ook?
Ik zou niet willen samenwonen voor zijn ouders de deur uit zijn.
Hoe kan je nu bijvoorbeeld lekker ruzie maken als zijn oma zijn moeder elk woord hoort en er misschien nog tussenspringt ook?
wissewis wijzigde dit bericht op 24-03-2021 22:53
2.54% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

woensdag 24 maart 2021 om 22:52
Als jouw schoonouders hun oudste zoon financieel helpen met die dure boerderij. Hoe gaan ze dan jouw vriend financieel helpen? Krijgt hij een vordering op de erfenis?
Anders gaat er toch iets scheef in de verdeling van geld naar de twee broers?
Ga ook naar een juridisch adviseur!!!
Ik zou zelf niet kiezen voor deze relatie. Adviseer je om, ondanks Corona tijd in jouw woonplaats door te brengen, los van de schoonouders.
Ik zou zelf niet kiezen voor deze relatie. Adviseer je om, ondanks Corona tijd in jouw woonplaats door te brengen, los van de schoonouders.
woensdag 24 maart 2021 om 22:54
woensdag 24 maart 2021 om 22:56
Kijk, als ik niet gevoelsmatig kijk naar de situatie, dan zou ik het afkappen. En daar neig ik ook naar.
Maarr het is niet zonder gevoel. En het is ontzettend egoïstisch - ik ben me hier van bewust - vind ik het ook heel erg fijn om in coronatijd met iemand te zijn waarvan ik hou, en waarmee ik samen kan zijn en nog enigszins leuke dingen kan doen, ondanks alle maatregelen.ik ben denk ik gewoon bang in een soort gat te vallen als mijn relatie wegvalt. Wat zó niet de basis is van een relatie, I know.
Ik hou echt van hem, en vind het gruwelijk klote dat een externe factor er dan voor zorgt dat ik een relatie verbreek. Ik wil hem niet aan het lijntje houden, maar weet het ook gewoon niet. Pff.. Wordt zó gek van mijn eigen hoofd
Maarr het is niet zonder gevoel. En het is ontzettend egoïstisch - ik ben me hier van bewust - vind ik het ook heel erg fijn om in coronatijd met iemand te zijn waarvan ik hou, en waarmee ik samen kan zijn en nog enigszins leuke dingen kan doen, ondanks alle maatregelen.ik ben denk ik gewoon bang in een soort gat te vallen als mijn relatie wegvalt. Wat zó niet de basis is van een relatie, I know.
Ik hou echt van hem, en vind het gruwelijk klote dat een externe factor er dan voor zorgt dat ik een relatie verbreek. Ik wil hem niet aan het lijntje houden, maar weet het ook gewoon niet. Pff.. Wordt zó gek van mijn eigen hoofd
woensdag 24 maart 2021 om 22:58
Ik heb, nogmaals, echt geen verstand van al deze financiële zooi, maar ouders zouden vriend een ton geven zodat hij kon kopen. Ouders 'huren' dan bij hem om de vaste lasten te betalen tot ze bij broer kunnen wonen.HolyGirl schreef: ↑24-03-2021 22:52Als jouw schoonouders hun oudste zoon financieel helpen met die dure boerderij. Hoe gaan ze dan jouw vriend financieel helpen? Krijgt hij een vordering op de erfenis?

woensdag 24 maart 2021 om 23:01

woensdag 24 maart 2021 om 23:01
Je bent in ieder geval eerlijk naar jezelf. Het is ook gewoon een rottijd.Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 22:56Kijk, als ik niet gevoelsmatig kijk naar de situatie, dan zou ik het afkappen. En daar neig ik ook naar.
Ik hou echt van hem, en vind het gruwelijk klote dat een externe factor er dan voor zorgt dat ik een relatie verbreek. Ik wil hem niet aan het lijntje houden, maar weet het ook gewoon niet. Pff.. Wordt zó gek van mijn eigen hoofd![]()
Ik zou niet overhaast de relatie verbreken maar wel rustig goed nadenken of dit werkelijk is wat je wil. Een man die niet tegen zijn ouder opgewassen is en in zijn dorp en ouderlijk huis gaan samenwonen.
woensdag 24 maart 2021 om 23:02
Het is de vraag of dit een externe factor is. Dat je vriend dit soort keuzes maakt (per se niet willen huren, bij zijn ouders willen blijven, zijn ouders en broer willen pleasen) en daarin zo star is dat hij jouw wensen en welzijn totaal niet meeneemt, is dat een externe factor? Of zegt dat ook iets over je vriend, wat je beter nu kunt weten dan over 10 jaar?
Ik voel me ook echt zo'n sukkeltje.
Gisteren had ik gebeld met mijn vader & een vriendin. Gewoon eens advies van mensen die er iets verder vanaf staan. Ik ging het gesprek eigenlijk in met het idee dat er bijna geen mogelijkheid is om de relatie niet te beeindigen.
Nu is het avond. Vriend was half 9 weggegaan. Na gesprek heb ik gezegd dat als het msx 2 jaar duurt ik het misschien wel trek. Maar twijfel. Maar ook een soort toezegging dat we hierom niet uit elkaar gaan.
Het voelt ook alsof ik niet echt terug kan ofzo. Terwijl, tuurlijk kan dat. Maargoed. Dit zijn gewoon een beetje mijn hersenspinsels
Gisteren had ik gebeld met mijn vader & een vriendin. Gewoon eens advies van mensen die er iets verder vanaf staan. Ik ging het gesprek eigenlijk in met het idee dat er bijna geen mogelijkheid is om de relatie niet te beeindigen.
Nu is het avond. Vriend was half 9 weggegaan. Na gesprek heb ik gezegd dat als het msx 2 jaar duurt ik het misschien wel trek. Maar twijfel. Maar ook een soort toezegging dat we hierom niet uit elkaar gaan.
Het voelt ook alsof ik niet echt terug kan ofzo. Terwijl, tuurlijk kan dat. Maargoed. Dit zijn gewoon een beetje mijn hersenspinsels
woensdag 24 maart 2021 om 23:03
Op deze manier gaat het niet werken.
Ook al zou de woning straks zijn bezit zijn. Hij kan daar dan niet direct jullie plek van maken. Want zijn ouders wonen er nog. En als zij eenmaal weg zijn, dan vraag ik mij af of zij het huis ook echt kunnen loslaten. Wie weet willen zij alsnog een vinger in de pap hebben wat betreft eventuele verbouwingen, of wat dan ook. De grote vraag is dan vooral: Gaat jouw vriend zich daar wat van aantrekken? Zo ja, dan gaat daar alsnog jullie relatie stranden.
Ik zou je in elk geval aanraden om je vriend eerst eens een tijdje alleen te laten wonen. Dan leert hij zijn eigen boontjes te doppen. Wie weet doet zijn moeder nu nog alles voor hem, en heeft hij nergens omkijken naar.
Ook al zou de woning straks zijn bezit zijn. Hij kan daar dan niet direct jullie plek van maken. Want zijn ouders wonen er nog. En als zij eenmaal weg zijn, dan vraag ik mij af of zij het huis ook echt kunnen loslaten. Wie weet willen zij alsnog een vinger in de pap hebben wat betreft eventuele verbouwingen, of wat dan ook. De grote vraag is dan vooral: Gaat jouw vriend zich daar wat van aantrekken? Zo ja, dan gaat daar alsnog jullie relatie stranden.
Ik zou je in elk geval aanraden om je vriend eerst eens een tijdje alleen te laten wonen. Dan leert hij zijn eigen boontjes te doppen. Wie weet doet zijn moeder nu nog alles voor hem, en heeft hij nergens omkijken naar.