Vriend woont nog thuis

24-03-2021 21:45 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..

Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.

Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)

Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.

Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.

Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
Als ze dan toch bij zoon 2 willen gaan wonen ... waarom verkopen ze de boel dan niet aan een ander met een clausule erin dat ze pas verhuizen op datum X ?

Dan kan jouw vriend zijn zin doen en kunnen jullie samen iets kopen.

Iets te veel rode vlaggen, opstartster.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Naast alle andere info uit het topic wat ik zorgelijk vind. Bemoeizucht van ouders houdt echt niet op als ze ergens anders wonen. Het klinkt alsof jouw partner weinig ruggengraat heeft en zolang hij zich laat koeioneren blijven zij zich met jullie bemoeien. Dus hou dat in je achterhoofd!
Ik zou zijn ouders echt willen aanraden om eens met een financieel adviseur te praten als ze dat nog niet gedaan hebben. Want dit verhaal klinkt echt veel te simpel gedacht.
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:25
Hij wil de hypotheek in 10 jaar afbetalen en ziet het als een investering. Na 10 jaar nieuw huis kopen en huidige huis verhuren ofzo
Nou dan weet je dat hij verwacht dat jij daar komt wonen. Hij is in ieder geval duidelijk. Aan jou of je daar in meegaat. Los van of de constructie nu zo verstandig is voor vriend.
Discobar schreef:
24-03-2021 22:25
Ik snap niet dat jouw vriend zich voor deze kar laat spannen want hij komt er nogal bekaaid vanaf. Zijn ouders kunnen in hun huis blijven wonen, hij moet nog jaren met zijn ouders samenwonen waardoor hij de relatie met jou op het spel zet, hij moet zijn plannen voor een andere woonplaats hiervoor opgeven en zijn broer kan dankzij hem een boerderij van een miljoen kopen. Hij is echt gek of heel slap als hij hiermee akkoord gaat.
Dit is dus wat ik een beetje denk. En daarom neig naar afkappen van de relatie, dat heb ik ook naar hem uitgesproken vanmiddag
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:27
Dit is dus wat ik een beetje denk. En daarom neig naar afkappen van de relatie, dat heb ik ook naar hem uitgesproken vanmiddag
Ik denk dat dat helaas verstandig is als hij door blijft gaan met deze constructie.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 24-03-2021 22:29
10.21% gewijzigd
Ik ben daar vaak in de weekenden en moeders doet boodschappen en gaat er alrijd vanuit dat ik kook. Het zijn die vreemde gekke dingen waardoor ik niet nog jaren wil dat hij bij zn ouders geplakt zit.
Schoonouders zetten trouwens ook wel wat op de helling.

Als (schoon)broer hen / hun bemoeienis zat is zet hij hen waarschijnlijk buiten.
Staan ze daar zonder dak boven hun hoofd.

En 3 keer raden wie daar dan weer voor mag opdraaien "want je laat je ouders toch niet in de goot liggen" en "we zullen ons écht niet bemoeien".
Is dit nu later?
"...en ze binnen 2 jaar weg moeten.."

:HA:

Dat gaat helemaal goedkomen.
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:23
Moeder heeft wens uitgesproken dat mijn vriend ook net zo lang thuis blijft wonen als broer (30j). Vriend wil dat uiteraard niet en er zijn al veel ergenissen thuis. Tijd om zelfatandig te worden imo dus. Maargoed, ik kan natuurlijk niet over iemand anders' leven bepalen :)
Maar toch gaat hij mee in deze rare constructie?
Hij wil het huis uit maar dat mag niet van zijn moeder. Hij wil een ander huis komen maar koopt toch zijn ouderlijk huis.
Na 10 jaar het huis afbetaald hebben (hoe dan???) en het daarna verhuren? Dat gaan zijn ouders never de nooit toelaten.

Ik begrijp trouwens werkelijk niet dat je de weekends bij de ouders van je vriendje doorbrengt als je op jezelf woont. Waarom???
Ik vrees dat je jezelf compleet gaat kwijtraken als je hierin meegaat, to.
Dat huis wordt ook een blok aan zijn been als hij er straks niet woont maar zijn ouders nog wel. Geen recht op allerlei toeslagen, bijstand of wat dan ook want hij heeft vermogen. Hij zal dan eerst het huis op moeten eten maar als er dan een constructie is dat zijn ouders er nog blijven wonen dan heb je een probleem. Dan heb je vermogen waar je niks mee kan want ouders buiten gooien kan niet.
Ok, even de andere kant, partner en ik hebben dit in een ver verleden ook zo gedaan. Mijn ouderlijk huis overkopen, voor ons toen financiëel erg aantrekkelijk maar ik begrijp dat een huis tegenwoordig niet onder de marktwaarde verkocht mag worden, dus een vriendenprijsje zit er niet in. Je bespaart waarschijnlijk wel op makelaarskosten en kosten koper. Maar, dit huis is gevoelsmatig nooit de onze geworden. Gelukkig het goed weer kunnen verkopen.
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Hetvrijewoord schreef:
24-03-2021 22:30
"...en ze binnen 2 jaar weg moeten.."

:HA:

Dat gaat helemaal goedkomen.
Het is ook niet dat ze zo héél ver gegooid worden.

Alleen broer - en zijn partner - moet het zien zitten dat hij ze gratis en voor niets binnen 2 jaar binnenkrijgt.
Terwijl er tegen dan daar een aantal kleine kinderen rondlopen.

(Ik zou als 30-jarige met 2 of 3 kleine kinderen én een boerderij wel betere dingen te doen hebben dan mijn schoonmoeder entertainen.)
Is dit nu later?
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:17
Ja dat is ongeveer de geschetste situatie als ik het goed begrijp. Ik heb mijn vriend gezegd dat ik denk dat hij zijn eigen toekomst in een andere woonplek (wat hij graag wil) niet opzij moet zetten omdat zijn broer zonodig een boerderij van een miljoen wil kopen, terwijl een kleiner huis ook zou volstaan. Maargoed, hij beslitst uiteindelijk zelf.

Taxateur is al langsgeweest vanochtend
Hoe bekostigen ze dan het ene huis met een huis van een miljoen? En is dat miljoen incl de nieuwe woning voor ouders?
Rosalind schreef:
24-03-2021 22:32
Ik begrijp trouwens werkelijk niet dat je de weekends bij de ouders van je vriendje doorbrengt als je op jezelf woont. Waarom???
Omdat ik net verhuisd ben en door corona geen nieuwe mensen leer kennen. We hebben gezamelijke vrienden bij hem in de buurt. Hij woont niet in de buurt van mij, en dit zijn de enige sociale contacten die we hebben ivm corona. Dus beetje daarom.

Maar hij heeft ook vanmiddag voorgesteld om vanaf nu gewoon de weekenden bij mij door te brengen
MonkeyTown schreef:
24-03-2021 22:33
Ok, even de andere kant, partner en ik hebben dit in een ver verleden ook zo gedaan. Mijn ouderlijk huis overkopen, voor ons toen financiëel erg aantrekkelijk maar ik begrijp dat een huis tegenwoordig niet onder de marktwaarde verkocht mag worden, dus een vriendenprijsje zit er niet in. Je bespaart waarschijnlijk wel op makelaarskosten en kosten koper. Maar, dit huis is gevoelsmatig nooit de onze geworden. Gelukkig het goed weer kunnen verkopen.
En jullie hebben ook onder druk van ouders gekocht? Want daar lijkt het in de situatie van TO op. Vriend moet nu kopen, zodat broer een boerderij kan kopen.
Ik zou het afkappen TO, ik vind het bijzonder onaantrekkelijk als een volwassen man zich zo de wet voor laat schrijven door zijn ouders. En als het daarnaast mijn voorland zou zijn om jarenlang met mijn bemoeizuchtige schoonouders in een huis te moeten wonen zou ik me vliegensvlug uit de voeten maken.
Wissewis schreef:
24-03-2021 22:34
Het is ook niet dat ze zo héél ver gegooid worden.

Alleen broer - en zijn partner - moet het zien zitten dat hij ze gratis en voor niets binnen 2 jaar binnenkrijgt.
Terwijl er tegen dan daar een aantal kleine kinderen rondlopen.

(Ik zou als 30-jarige met 2 of 3 kleine kinderen én een boerderij wel betere dingen te doen hebben dan mijn schoonmoeder entertainen.)
Broer heeft zelf voorgesteld dat ouders komen wonen. Kunnen ze op kinderen passen. Broer heeft een groot bedrijf en zal samen met vriendin veel van huis zijn. Heeft ruimte nodig bij huis voor z'n bedrijf.

Broer is 30 en woont nu ook thuis. Zn vriendin komt net uit een slechte relatie en denk dat zn vriendin danook perongeluk zwanger is geraakt, ze zijn namelijk al jaren collega's. Om het nog vreemder te maken zegmaar.

Het is een boerengehucht en ik denk dat het in die plekken meer de gang van zaken i dat hele families bij elkaar blijven. Ik kom uit een gebroken gezin, pleeggezin en vroeg zelfstandig in de grote stad. Is dus een wereld van verschil ook
Ik was gisteren zo ver dat ik het zou afkappen. Na gesprek van vanmiddag toch twijfels. Terwijl ik zo vaak topics lees en denk: ren! Nu het nog kan.. En vervolgens zelf in een soort gekke situatie zit waarbij ik twijfel ipv knopen doorhak.

Ergens weet ik/ voel ik dat sit op zo'n manier geen toekomst heeft. Tegelijkertijd is het gewoon fijn samen, zonder dit gezeik.
Hoe zou broer eigenlijk zijn boerderij-plannen doorzetten als ie géén broer had die wil dokken? Als hij enig kind was?

Ik vind het nogal wat om maar van kind 2 te verlangen dat die zich in de schulden steekt voor de boerderij van kind 1.

Gaat ie maar gewoon naar de bank.
Is dit nu later?
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:24
Reacties hier zijn ook erg gemengd, dus dat helpt ook niet 😂
Bedoel je dit nou sarcastisch? Ik heb nog nooit een topic gelezen waarin men het zo met elkaar eens was.
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:38
Het is een boerengehucht en ik denk dat het in die plekken meer de gang van zaken i dat hele families bij elkaar blijven. Ik kom uit een gebroken gezin, pleeggezin en vroeg zelfstandig in de grote stad. Is dus een wereld van verschil ook
Mag ik je in ieder geval het advies geven, dat als dit plan doorgaat, je vriend alleen zijn ouderlijke huis te laten kopen, zonder jou?
Want de kans bestaat dat jullie relatie niet het eeuwige leven gaat hebben. Zou het huis dan op jullie beider namen staan, maakt dat de boel best ingewikkeld.
Ik denk dat je er vergif op in kunt nemen dat die ouders nooit uit dat huis vertrekken anders dan tussen 6 planken.

Ze gaan vanzelf dingen mankeren en dan worden ze hulpbehoevend. Of er gaat er 1 dood. En die andere gaat dan heus niet in een hutje op dat erf van die broer zitten. En dat hutje is er überhaupt niet. Maar dat moet nog gebouwd. Maar dat kost tijd en geld. En het is niet echt een prioriteit. Dus niet verbaasd zijn als dat er over 2 jaar echt niet staat.

Vriend moet dit gewoon niet gaan doen. Zijn hele leven wordt zo in dienst van andere mensen gesteld en hij zit financieel vast.

Ik zou het zeker uitmaken als hij zich voor deze kar laat spannen, want zo hebben jullie geen toekomst samen.
Roxxeanne schreef:
24-03-2021 22:41
Ik was gisteren zo ver dat ik het zou afkappen. Na gesprek van vanmiddag toch twijfels. Terwijl ik zo vaak topics lees en denk: ren! Nu het nog kan.. En vervolgens zelf in een soort gekke situatie zit waarbij ik twijfel ipv knopen doorhak.

Ergens weet ik/ voel ik dat sit op zo'n manier geen toekomst heeft. Tegelijkertijd is het gewoon fijn samen, zonder dit gezeik.
Je zal altijd gezeik blijven hebben, want net in deze dorpen hangen families gigantisch aan elkaar.

En zal je schoonmoeder bijvoorbeeld blijven je deur plat lopen ook al woont ze er niet officieel meer.

Of moet je partner maar op alle mogelijke en onmogelijke momenten - zondagochtend om 6u bijvoorbeeld - komen helpen op de boerderij van zijn broer.
Is dit nu later?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven