Vrienden

10-10-2009 13:37 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd waar jullie je vrienden hebben leren kennen.

Ik ben altijd lid geweest van vereniging, heb meerdere studies gedaan enz. Ik houd daar alleen nooit vriendschappen aan over.

Heel vaak is er geen "vriendschaps- klik" en zijn die personen vooral leuk bij de vereniging, maar niet prive.

Eindelijk had ik iemand gevonden waar ik wel die "vriendschaps- klik" mee had, maar toen zaten wij in een moeilijke positie (zorgverlener-patient). Tot op heden is dit contact nog niet verder uit gegroeid dan het zorgverlener patienten contact.
op reis
In de kroeg. Via via. Op feestjes.

Heb vrienden die ik als kind al had.
Geen bijzonderheden
Mijn meeste vriendinnen 'zijn' er gewoon. We gaan al jaren met elkaar om en dat is zo gegroeid omdat we in dezelfde vriendengroep zaten.

Een paar vrienden heb ik van de toneelvereniging en de toneelvereniging waartegen we theatersportwedstrijden spelen.
Verschillend eigenlijk, 1 nog steeds van de middelbare school, de andere van mijn 1e studie en weer andere van Viva en ook iemand van een teamsport, een collega is ook een vriend geworden.
Voor het gemak even de "Top 10"

2 zijn familie van me

2 via een vorige werkgever

2 via huidige werkgever

1 via stappen

2 via internet

1 via 1 van die vriendinnen van internet
Een vriendin via de middelbare school. Ging ik toen heel veel mee om, maar toen we gingen studeren verwaterde dat. 2 jaar geleden vond ik haar via Hyves weer terug.

Andere vriendin via mijn studie. Haar ken ik nu 7 jaar.

Andere vriendin is mijn buurvrouw, haar leerde ik dus kennen toen ik hier kwam wonen.

Ik doe overigens met mijn vriendinnen verschillende dingen. Met de een is het vooral shoppen, met de ander sport ik, en met de derde vriendin is het vooral leuke dagjes weg. (naar thermaal bad enzo) En met alle 3 natuurlijk gezellig kletsen!
Ow ja, mn zus en moeder zie ik ook als vriendinnen. Daarmee spreek ik ook regelmatig af om leuke dingen te doen.
quote:janti schreef op 10 oktober 2009 @ 13:37:

Tot op heden is dit contact nog niet verder uit gegroeid dan het zorgverlener patienten contact.Ik zou dit ook vooral zo laten. Niet echt professioneel om bevriend te zijn met iemand die jij als zorgverlener helpt.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
kleuterschool, basisschool, werk, via-via.

zorgverlener-patient? Ben jij de zorgverlener of de patient? Verwar je dat met vriendschap?
Zorgverlener-patiënt vriendschap is inderdaad niet zo'n goed idee, buiten dat het niet professioneel is is er ook geen gelijkwaardige relatie.

De meeste van mijn vriendinnen ken ik via mijn studie. Het mooie hieraan is dat je een gemeenschappelijke interesse hebt en er daardoor goeie gesprekken kunnen ontstaan. Heb via deze vriendinnen ook nieuwe vriendinnen gekregen, omdat deze bevriend met hen waren. Eén vriendin ken ik via mijn oude stageplek. Een heel bijzondere vriendschap is met een vriendin, die vanaf mijn 14e mijn penvriendin is. Na een aantal jaren schrijven kwamen we door studie ed dicht bij elkaar te wonen, en is dit uitgegroeid tot een volwaardige vriendschap.

Janti, hoe denk je dat het komt dat die vriendschapsklik er niet is? Spraken jullie bijvoorbeeld vaak af buiten studie en vereniging? Of vond je het moeilijk om dit te doen?
- de meeste via via: een klik hebben met meerdere vrienden/vriendinnen van een huidige vriend/vriendin.

- studentenhuis

- basisschool

- werk
Mijn vrienden in Holland heb ik door de jaren leren kennen via werk, sport, uitgaansleven.. Sinds ik in Iitalie woon, is de vriendenkring flink uitgedund (niet mijn keus overigens). Met de vrienden met wie ik heel lang samen ben, is de band nog steeds goed.. en houden we contact via internet. Hier heb ik mensen leren kennen via zwemmen, echt vriendschap is het niet.. maar het is wel gezellig.. Ik woon te afgelegen om echte vriendenschappen aan te gaan.. geloof ik...
quote:Solange78 schreef op 10 oktober 2009 @ 14:35:

Zorgverlener-patiënt vriendschap is inderdaad niet zo'n goed idee, buiten dat het niet professioneel is is er ook geen gelijkwaardige relatie.

Helemaal mee eens!

Ik ken al mijn vriendinnen via werk of studie.
Mijn beste vriendinnetjes en ik zijn allemaal al jaren met elkaar bevriend door een sport!

Nu doen we die sport bijna allemaal niet meer maar.. nog altijd dikke vriendinnen.

Verder uit de kroeg/studie/vrienden van vrienden etc etc.
quote:wohman schreef op 10 oktober 2009 @ 14:00:

Ow ja, mn zus en moeder zie ik ook als vriendinnen. Daarmee spreek ik ook regelmatig af om leuke dingen te doen.Ik hoor vaker dat vrouwen hun moeder als goede vriendin zien. Ik kan me er iets bij voorstellen maar ik ervaar dit zelf niet zo. Mijn moeder is een van de belangrijkste personen in mijn leven, maar ik zie haar echt als mijn moeder. Ze heeft mijn luiers verschoond en me leren lopen. Ze heeft zoveel meer levenservaring dan ik. Ik vind het eigenlijk wel prettig dat we beiden in de moeder/dochterrol zitten, hoewel ik nu volwassen ben. We hebben, hoewel gelijkwaardig, geen gelijksoortige relatie, zoals ik dat met vriendinnen wel heb. Overigens kan ik wel 'vriendinnendingen' met haar doen, zoals gezellig shoppen en een theetje drinken.
Mijn beste vriendin via vervolgonderwijs, mijn beste vriend via het theater...

De rest is behoorlijk oppervlakkig en bijna allemaal via internet en onze gezamelijke hobby (theater) en via basisschool/voortgezet onderwijs...
- studie zowel eigen studie als door verenigingen

- kantoorbuurman

- werk/vrijwilligerswerk/bijbaan

- vrienden/collega's van vriend

- huisgenoten

- middelbare school

- medestudenten bij stage
Ik heb vriendinnen die ik ken sinds de middelbare school, vriendinnen via mijn vorige werk, huidige werk, via mijn ex-vriendje (een heel leuk contact overgehouden met het vriendinnetje wiens vriend dan een vriend was van mijn ex. De relaties zijn gestrand maar onze vriendschap heeft stand gehouden), via een vakantie (ben met een groepsreis meegeweest, singlevakantie) en familie (mijn zus is een van mijn beste vriendinnen)
via mijn werk, studentenvereniging en middelbare school.
School en werk.
- basisschool

- middelbare school

- studies

- werk

- dansles

- via via
quote:hanZie schreef op 10 oktober 2009 @ 14:22:

zorgverlener-patient? Ben jij de zorgverlener of de patient? Verwar je dat met vriendschap?

Ze kan toch in zo'n relatie gewoon een hele leuke klik met de ander hebben, die in de kroeg gewoon was uitgelopen op vriendschap?

Beetje kortzichtig als je denkt dat dat niet kan.
Ben het met de rest eens dat je een professionele relatie in dit vakgebied professioneel moet laten.

Lijkt me niet verstandig om daar meer uit te willen halen. Maakt mi niet uit aan welke kant van de "zorg" jij staat.
Ja, dat vind ik echt.
Bedankt voor de reacties, super!

Tijdens mijn studies, werk en vereniging kwam/ kom ik wel veel mensen tegen en we hebben ook weleens afgesproken. Maar tijdens die contacten is nooit diepgang ontstaan zodat ik het vrienden kon noemen.

Contacten die leuk zijn om één keer per maand of minder mee koffie te drinken enz. maar niet meer.

De patient- zorgverlener relatie waarin ik zat is met mijn verloskundige. Ik ben zelf ook tegen patient zorgverleners relaties, op het moment dat het om afhankelijkheidsrelaties gaat zoals psycholoog- patient en/ of huisarts- patient. Ik ben zelf ook werkzaam in een beroep waarin afhankelijkheidsrelaties kunnen ontstaan.

Tijdens de contacten met mijn verloskundige spraken wij eigenlijk 90% van de tijd over van alles en nog wat, behalve de dingen die te maken hadden met mijn zwangerschap en zwangerschappen in het algemeen.

Zij is een beetje hetzelfde type als ik en heeft dezelfde interesses, dus daarom was er een "klik".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven