Vriendin kwijt door jaloezie

15-01-2018 16:53 352 berichten
Lieve allemaal. Een goede vriendin van me, die ik al 15 jaar ken (vanuit onze studententijd) neemt de laatste tijd steeds meer afstand van me.

Nu had ik al langer het idee dat er iets aan de hand was, maar dit weekend kwam de aap uit de mouw: ze vindt het lastig om met me om te gaan, omdat ik allerlei dingen heb en doe die zij ook graag zou willen.

Zo noemde ze mijn relatie (zij is single), de band met mijn familie (zij heeft ruzie, of geen contact meer), de vele reizen die ik maak, mijn kind en zwangerschap (zij is 36 en wil ook graag een kind, maar dit is niet makkelijk te realiseren zonder relatie en alleen ziet ze het ook niet zitten) en mijn werk (beide gestudeerd aan de universiteit, maar zij is nooit aan een baan op niveau gekomen en verdient fors minder en woont in een klein huurappartement, terwijl ik al jaren in een koopwoning woon, eigen auto rij, genoeg geld voor leuke reizen en uitstapjes, etc).

Nu snap ik best dat ze baalt van haar eigen situatie, maar het voelde toch heel rot om als vriendin afgerekend te worden op deze verschillen. Ik weet ook niet goed wat ik kan doen om haar minder jaloers te maken.

Iemand tips? Ik wil haar echt niet kwijt. We zijn altijd heel close geweest en ik vind haar hartstikke lief en leuk en tof en grappig. Zoiets als dit zou toch niet in de weg hoeven staan van een goede vriendschap?
Alle reacties Link kopieren
Soms is een forum net een psychose.

Dan besluit je na een adempauze en beraad om een lieve brief te sturen met 'Ik accepteer dat je afstand wilt, zal je ontzettend missen, als jij weer contact wilt, dan ben ik er voor je' en dan krijg je tig stemmetjes die roepen dat het ook zus of zo kan @(
yette schreef:
16-01-2018 20:08
Oei, nu weet ik waar ik jarenlang last van heb. :proud:
GenieInABottle schreef:
16-01-2018 18:10
Ik quote hem graag voor je :)
Dank je :high5:
yette schreef:

Dan besluit je na een adempauze en beraad om een lieve brief te sturen met 'Ik accepteer dat je afstand wilt, zal je ontzettend missen, als jij weer contact wilt, dan ben ik er voor je' en dan krijg je tig stemmetjes die roepen dat het ook zus of zo kan @(
Dat is een beetje inherent aan een forum, niet?

Wel uitmaken! Niet uitmaken! Borstvoeding! Flesvoeding! Ga reizen! Blijf thuis! Eet vlees! Wees vegetariër!

Aaaarrrggghhh! O_O
yette schreef:

:hihi:

Ach, niemand weet wat de kant van vriendin is. Degenen die TO vaker lezen, hebben een idee. Maar niemand weet het. TO denkt dat ze weet wat vriendin voelt. Maar zelfs dat is te betwijfelen. Dus eigenlijk kan niemand echt een goed advies geven. Want niemand kan weten hoe wel/niet een brief sturen (of überhaupt een reactie van TO) zal vallen bij vriendin.

TO zou ook eens kunnen praten met se andere vriendinnen uit het clubje. Want zij komen ook in een gekke positie terecht... twee mensen uit dezelfde groep die geen contact meer hebben. Zij kunnen wsl ook beter inschatten waar die vriendin wel/niet op zit te wachten of wat TO het beste wel/niet kan doen.
Ik begin na de laatste reacties toch te twijfelen over de brief. Misschien is niks doen inderdaad wel het beste. Dan laat ik het echt bij haar.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Labalade schreef:
16-01-2018 20:39
Ach, niemand weet wat de kant van vriendin is. Degenen die TO vaker lezen, hebben een idee. Maar niemand weet het. TO denkt dat ze weet wat vriendin voelt. Maar zelfs dat is te betwijfelen. Dus eigenlijk kan niemand echt een goed advies geven. Want niemand kan weten hoe wel/niet een brief sturen (of überhaupt een reactie van TO) zal vallen bij vriendin.

TO zou ook eens kunnen praten met se andere vriendinnen uit het clubje. Want zij komen ook in een gekke positie terecht... twee mensen uit dezelfde groep die geen contact meer hebben. Zij kunnen wsl ook beter inschatten waar die vriendin wel/niet op zit te wachten of wat TO het beste wel/niet kan doen.
Het verhaal van mijn vriendin was zeer duidelijk. Ze heeft me letterlijk verteld wat haar dwarszit. Mijn hele openingspost met al die vergelijkingen heeft ze precies zo genoemd. Het is dus niet iets vaags, wat misschien zo is, maar misschien heel anders is. Nee, ze heeft letterlijk gezegd dat ze jaloers is, etc.

Wat dat betreft vind ik het niet lastig te begrijpen en kun je het ook niet heel anders interpreteren. Alleen over mijn reactie moest ik echt nadenken en dat heb ik mbv dit topic kunnen doen.
yette schreef:

Ik heb de indruk dat TO het bij een aantal forummers niet goed kan doen, had ze in eerste instantie besloten niks meer te laten horen dan was het weer: 'Je vriendin heeft het overduidelijk moeilijk en jij laat het hier gewoon bij, je doet niet eens moeite om haar te steunen?' o.i.d.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
TO, je zei toch dat ze dat had toegegeven in een dronken bui? Heb je haar daarna nog nuchter gesproken?
Een brief is inderdaad een zeer slecht idee. Die vriendin waar ik toen mee heb gebroken deed dat ook (via email). Ik zat er al maanden tegenaan te hikken en toen ik eindelijk tegen haar had gezegd dat ik afstand wilde, voelde ik me zo sterk en ik voelde me zo enorm opgelucht! Eindelijk was het eruit. Vriendin ging in eerste instantie in de verdediging, want ze was toch zo'n goede vriendin, ik kon altijd mijn hart luchten bij haar (ze luisterde nooit echt). Nou ja, een beetje wat TO ook zegt.
Daarna kwam er een enorm lange mail waarin ze aangaf dat ze erg graag de vriendschap wilde behouden. Jammer genoeg ging de hele mail verder alleen maar over haar. Ik, ik , ik.
En ik was juist zo opgelucht, maar door die mail kreeg ik het gevoel dat ik weer opnieuw het gesprek moest aangaan en haar weer opnieuw moest gaan afwijzen. Ze plaatste me in een heel vervelende positie.
Ik snap wel dat TO de behoefte voelt om nog een brief te schrijven hoor. Het lijkt bijna wel een beetje op een relatie die officieel uit is gemaakt. Dan wil de achterblijver ook nog graag een keer zijn hart luchten maar dan is ook vaak het advies, schrijf de brief maar stuur hem niet.

Is het zo trouwens dat je de vriendin nog wel gaat zien in gelegenheden met andere gemeenschappelijke vrienden? Bij een verjaardag ofzo? Misschien is er dan een keer een gelegenheid om, zonder te hoog in de emotie zitten, te zeggen wat je op het hart ligt.

Het is niet leuk om een vriendschap te verliezen. Ik heb, ik bedoel ik had een vriendin die van één op andere dag alle communicatie met mij geblokkeerd heeft. Dit is alweer 7 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet wat ik verkeerd gedaan of gezegd heb.
Here I am - now what are your other two wishes...
ShamRock schreef:
17-01-2018 11:16

Het is niet leuk om een vriendschap te verliezen. Ik heb, ik bedoel ik had een vriendin die van één op andere dag alle communicatie met mij geblokkeerd heeft. Dit is alweer 7 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet wat ik verkeerd gedaan of gezegd heb.
Ik ook, nouja.. een vriend in mijn geval. Ik kan me dus best inleven in TO en het is ook gewoon rot.
En ik wilde dat ik toen op een forum had geschreven erover, want ik ben dus de dumbass die wél DE BRIEF heeft geschreven. (en de mailtjes, en de smsjes). Godsamme wat heb ik daar spijt van want met iedere poging heb ik hem verder weg geduwd, dus áls er al een kans in zat dat het goed zou komen heb ik die eigenhandig om zeep geholpen.
Het is 20 jaar geleden en ik zit er nu nog af en toe mee.
In het geval van TO is het niet zo dat de vriendin TO zelf niet meer wil als vriendin, het probleem zit hem alleen maar in haar eigen pijn. Ik kan niet uit het verhaal opmaken dat de vriendin TO niet meer wil zien door het gedrag van TO, maar alleen maar door haar eigen pijn/jaloezie. Dan is het fijn om te weten dat ze wellicht over een tijd wel weer terug kan komen bij TO. TO kan het ook gewoon zeggen tegen de vriendin in plaats van een brief.
Denk niet dat er iemand perse 'schuldig' is.

Wel denk ik dat verschil in levensstijl in sommige gevallen een vriendschap kan bekoelen.

Niet omdat je elkaar niet meer mag echter vullen levens elkaar niet meer zo geleidelijk aan.

Zo heb ik mijn kennisenkring ook wat meiden welke voorheen dikke vriendinnen waren.
Had sommigen gewoon niet veel meer te melden.
Het ging ook vaak over allerlei fantastisch ingevulde levens.
Dan kwam er weer zo'n meest amazing foto voorbij op fb en dan dacht ik wat een poeha.

Niet uit jaloezie maar ergerde mij op eoa manier.
Had het zelf ook prima voor elkaar dus dat was het niet.

Ben onlangs gescheiden en ben wat kleiner gaan wonen en dergelijken.
Nou riep een goeie vriendin van vroeger dat ik vast wel weer een leuke vent zou treffen en alles wel weer goed komt...huh het gaat al goed en wat leuke vent..
Ik zie wel.
Het is alsof mijn geluk afhangt van een bepaalde levensstijl.
Begrijp het uiteraard wel, het is ook lief bedoeld en zal daar ook niet beledigd op reageren.

Het kan dus divers dat je vriendin dit zo heeft geuit.
N00R85 schreef:
16-01-2018 22:23
Het verhaal van mijn vriendin was zeer duidelijk. Ze heeft me letterlijk verteld wat haar dwarszit. Mijn hele openingspost met al die vergelijkingen heeft ze precies zo genoemd. Het is dus niet iets vaags, wat misschien zo is, maar misschien heel anders is. Nee, ze heeft letterlijk gezegd dat ze jaloers is, etc.

Wat dat betreft vind ik het niet lastig te begrijpen en kun je het ook niet heel anders interpreteren. Alleen over mijn reactie moest ik echt nadenken en dat heb ik mbv dit topic kunnen doen.
:thumbsup: goed zo!
ShamRock schreef:
17-01-2018 11:16
Ik snap wel dat TO de behoefte voelt om nog een brief te schrijven hoor. Het lijkt bijna wel een beetje op een relatie die officieel uit is gemaakt. Dan wil de achterblijver ook nog graag een keer zijn hart luchten maar dan is ook vaak het advies, schrijf de brief maar stuur hem niet.

Is het zo trouwens dat je de vriendin nog wel gaat zien in gelegenheden met andere gemeenschappelijke vrienden? Bij een verjaardag ofzo? Misschien is er dan een keer een gelegenheid om, zonder te hoog in de emotie zitten, te zeggen wat je op het hart ligt.

Om eerlijk te zijn zou ik het absoluut niet waarderen als iemand zo’n onderwerp zou gaan bespreken op een verjaardag. Als vriendin niet, en zeker ook als gastvrouw niet...
Update: vriendin heeft me gebeld om haar excuses aan te bieden. Ze schaamde zich nogal voor haar gedrag, ook omdat zij een slok te veel op had, terwijl ik nuchter was (zwanger).

Ze zei dat ze wel de waarheid sprak, over haar jaloezie, maar dat ze juist die dag erg emotioneel over alles was en dat dit haar niet altijd zo hoog zit. Ze gunt me alles en weet ook dat ik haar alles gun.

Ze heeft het de afgelopen dagen wat laten bezinken, maar wil graag de vriendschap behouden en helemaal geen afstand.

Ze zegt nu aan zichzelf te gaan werken. Ze heeft al een psycholoog benadert en ze denkt nu toch serieus na over de optie om BAM moeder te worden.

Goed gesprek gehad dus en het is voor mij echt een opluchting. Ons contact is gewoon te goed om zomaar stop te zetten, maar het is denk ik wel goed geweest dat zij nu de eerste stap zet.
N00R85 schreef:
17-01-2018 20:31
Update: vriendin heeft me gebeld om haar excuses aan te bieden. Ze schaamde zich nogal voor haar gedrag, ook omdat zij een slok te veel op had, terwijl ik nuchter was (zwanger).

Ze zei dat ze wel de waarheid sprak, over haar jaloezie, maar dat ze juist die dag erg emotioneel over alles was en dat dit haar niet altijd zo hoog zit. Ze gunt me alles en weet ook dat ik haar alles gun.

Ze heeft het de afgelopen dagen wat laten bezinken, maar wil graag de vriendschap behouden en helemaal geen afstand.

Ze zegt nu aan zichzelf te gaan werken. Ze heeft al een psycholoog benadert en ze denkt nu toch serieus na over de optie om BAM moeder te worden.

Goed gesprek gehad dus en het is voor mij echt een opluchting. Ons contact is gewoon te goed om zomaar stop te zetten, maar het is denk ik wel goed geweest dat zij nu de eerste stap zet.
Fijn dat alles goed gekomen is :)
N00R85 schreef:
17-01-2018 20:31

Fijn voor jullie allebei ! Mijn complimenten dat je nog steeds (en beheerst) bent blijven reageren in dit topic, ik had gezien de ongenuanceerde reacties het al lang voor gezien gehouden.
Wat fijn, Noor!
fijn!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Super!! Eind goed al goed!
Fijn te horen. Je bent vast opgelucht dat je geen brief hebt gestuurd!
Hé, dat is nog 's een fijne wending.
There is always something happening, and it's usually right now
Maar die wending wás te verwachten, want zoals andere al zeiden pák die telefoon eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven