Vriendschap & Geld

06-05-2010 09:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je meer geld (te besteden) hebt dan je vriend(inn)en, moet je dan ook 'meer betalen' dan hun als je samen wat gaat doen?

Dus bijvoorbeeld dat je altijd;

- diegene bent die een extra rondje betaald;

- diegene die rijdt en voor de brandstof opdraait;

Begrijp me goed ik vind dat in een vriendschap niet alles langs een meetlat hoeft. Maar ik zou me er wel aan kunnen storen wanneer er maar vanuit wordt gegaan dat ik betaal. (Al heb ik dit nog niet meegemaakt)

Hoe denken jullie hierover?
Het is best lastig soms. Ik heb een aantal jaar echt heel krap gezeten.. dan sta je dus voor de keuze, ga je mee naar de kroeg maar je kan geen rondje betalen, of blijf je thuis? Het is een verlies-verlies situatie, want of je bent niet gezellig of je bent de armoezaaier. Heel onprettig.

Inmiddels zit ik alles behalve krap en loop ik tegen het nieuwe probleem aan, dat iedereen te graag wilt betalen. Zo van 'ik betaal!', 'nee, ik betaal', 'nee, jij hebt vorige keer al betaald, dus ik betaal', 'doe niet zo gek, dat maakt toch niet uit, ik betaal!'. Ik moet dus nu rennen (tamelijk letterlijk zelfs, haha) om als eerste bij de bar te staan om te betalen!
Heb er wel een keer wat van gezegd tegen een vriendin.

We hadden al een paar keer achter elkaar afgesproken (bios, squash, terrasje) en elke keer had ik gereden en betaald.

Bij de volgende afspraak heb ik gezegd of zij ook misschien een keertje wilde rijden en toen heb ik in de auto gezegd dat ik soms een beetje het gevoel had dat ze ervan uitging dat ik betaalde (omdat zij al niet eens haar portemonnee tevoorschijn haalde) en dat ik dat vervelend vond. Ze gaf me wel gelijk en nu doen we gewoon om en om of ieder de helft.

Ik vind inderdaad wel van belang of iemand er al vanuit gaat dat jij iets betaalt of dat het toevallig zo uitkomt.
Ik heb ook vaak zat voor vriendinnen betaalt, als we er beiden een leuke tijd door hebben dan maakt mij dat niets uit. Maar inderdaad, er moet niet als vanzelfsprekend vanuit gegaan worden, dat zou mij wel dwars gaan zitten.
Mijn vriendin en ik voelen elkaar aan. We leggen niets op de weegschaal, maar doen het samsam betreft traktaties.

Geld lenen aan elkaar doen we niet. Ik heb er slechte ervaringen mee. Zaken en privé altijd scheiden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Wij stemmen onze activiteit er wel op af. Ik heb vriendinnen die met gemak 130 euro uitgeven aan een dagje sauna, en dat dan elke maand. Maar dat is voor mij gewoon echt een flink bedrag, dus dat doen we dan niet zo vaak (of ik ga niet mee).

Ik vind het trouwens wel normaal om de rekening in een restaurant uit te rekenen. Als je bv geen vlees eet en weinig alcohol drinkt, dan vind ik dat je niet mee hoeft te betalen aan de duurdere consumpties van je tafelgenoten. Maar ja, ik ben dan ook een beetje een krent
Wat ik wel vind als je meer geld hebt, dat je je dan aan moet passen aan degene die minder geld heeft. Dus uitjes / restaurants enzo aanpassen aan wat die ander te besteden heeft.
quote:Margaretha2 schreef op 06 mei 2010 @ 19:22:

Wat ik wel vind als je meer geld hebt, dat je je dan aan moet passen aan degene die minder geld heeft. Dus uitjes / restaurants enzo aanpassen aan wat die ander te besteden heeft.Mee eens.
Tja... ik ga er zeker niet van uit. Ik ben zelf student, ben daar vijf dagen per week fulltime mee bezig ivm stage etc. Zou op zaterdag nog wel een bijbaantje kunnen hebben maar kies ervoor om dan maar wat minder geld te hebben.

Vriend werkt fulltime, heeft een goede baan die bovengemiddeld betaalt. Als hij dan voorstelt om uiteten te gaan gaat hij er ook vanuit dat hij betaalt. Als we overdag door de stad lopen en ergens een broodje gaan eten valt dat wél binnen mijn budget en dan betaal ik dat graag.

Morgen ga ik ook met twee werkende vriendinnen uit eten. Ik zal zéker niet verwachten dat zij meer betalen maar ik ga ook niet eindeloos wijn bestellen etc. En misschien krenterig, maar als zij dat wel doen zou ik het fijn vinden als we de rekening niet klakkeloos door drie delen...
Als ik met vriendinnen uit eten ga, melden we gelijk bij aankomst aan de ober dat we appart betalen.

Na afloop gaat de ober langs iedereen met de bon om aan te vinken en af te rekenen. Het lijkt veel werk voor de ober, maar dat valt reuze mee in de praktijk.
Bonnetjes uitrekenen doe ik eigenlijk nooit, ondanks dat ik zelf nooit drink omdat ik nog moet rijden. Ik vind het wel netjes als stevig drinkende tafelgenoten daar rekening mee houden, maar ik heb bij vrienden en zelfs collega's eigenlijk nooit meegemaakt dat er niet werd voorgesteld dat de drinkers meer betaalden, En ondanks dat ik dat dan wel heel netjes vindt, stel ik zelf dan meestal voor dat het totaalbedrag gewoon door het aantal personen wordt gedeeld.

Verder eens met Margaretha dat je je aan moet passen aan degene met de kleinste portomonnaie. Of je trakteert als je zin hebt in een luxer uitje. Een ander op kosten jagen die boven diens budget gaan, vind ik ronduit onfatsoenlijk.
quote:fontein schreef op 06 mei 2010 @ 11:07:

Zij brengt de wijn mee, ik verzorg het eten. En met gehakt zijn er mooie dingen te doen.Haha, fontein, goede instelling !
1x gehad dat het op een manier ging die ik niet tof vond. Bluttere vriend die opschept over zijn uitkering want werken is stom enzo, die dan eind van nachtje stappen de taxi wil nemen zodat we langer kunnen blijven. Prima. Stappen we uit, wil ie mij ervoor laten betalen (50/50, dacht ik). Heb gewoon gezegd, ok, en jouw helft? Ik vind het wel erg ver gaan om voor te gaan stellen een taxi te nemen van andermans geld (als hij dat nu vooraf had gezegd ok, maar zo is wel grof).

Verder maakt het me niet zoveel uit. Als ik rijker ben wil ik best betalen. Nu ben ik zelf blut en betalen mensen wel eens voor mij (niet dat ik daar op ga zitten rekenen en zeker niet dat ik erom zou vragen maar dat doen ze..) en dat vind ik dan wel heel lief, maar soms voel ik me er een beetje bezwaard onder.
quote:Margaretha2 schreef op 06 mei 2010 @ 19:22:

Wat ik wel vind als je meer geld hebt, dat je je dan aan moet passen aan degene die minder geld heeft. Dus uitjes / restaurants enzo aanpassen aan wat die ander te besteden heeft.

Nou ik vind dit niet in alle gevallen zo.

Natuurlijk, als je expliciet samen iets gaat doen, dan houd je rekening met elkaar.

Maar als ik met een groep naar de sauna wil en iemand kiest ervoor om niet mee te gaan om financiële redenen, dan wil dat toch niet zeggen dat de rest ook niet meer moet gaan?
Ik geef bij mijn vriendinnen van tevoren altijd aan dat ik aan een bepaald budget zit. Ik ga graag mee uit eten, maar bepaal zélf mijn prijs. Als ik geen toetje neem à 10,- maar een kopje thee, wil ik dus die extra 8,- niet betalen. En gelukkig snappen zij dat en betalen we ieder voor zich.

Als je het gewoon aangeeft, kan iedereen er rekening mee houden. Ik ben nogal een spaarder (voor lange reizen), dus ik leef op een budget. Niet krap, en ook dingen als uit eten gaan en een terrasje kunnen eraf, maar wel zoveel als ik uit wíl geven.
ik ben diegene die het minst verdient, maar ik zal nooit op andermans geld teren. Leen nooit geld, en áls ik het wel doe krijgt diegene het dezelfde week nog terug.

Ik trakteer ook gerust, of we betalen ieder ons eigen deel. En soms moet ik ook gewoon eerlijk zeggen tegen vrienden dat ik bepaalde dingen niet kan doen omdat ik het geld er niet voor heb. Dan houdt het op.

Ze zeggen ook niet, dan betaal ik het wel. Ook omdat ik dat niet zal accepteren. Ik heb er een hekel aan om mn hand te moeten op houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven