Vriendschap voor even?

24-03-2012 16:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes jaar geleden leerde ik een collega (ik noem hem even mr.x) van mijn toenmalige man kennen. Wij gingen in dezelfde straat wonen. Mr.x en ik werden vrienden, we kwamen regelmatig bij elkaar over de vloer. In een tijd dat het met mij slecht ging heeft hij me door dik en dun gesteund. Toen mijn ex bij mij en mijn zoontje wegging was hij er voor mij, zoals ik er voor hem was toen zijn vriendin weg ging.

Een jaar geleden ben ik verhuisd, 50km van mijn oude woonplaats. Het afscheid van mr.x viel me zwaar, we kunnen nooit meer even bij elkaar binnenvallen voor een bak koffie. Hij verzekerde me 'uit het oog is niet uit het hart'.

De eerste maanden na mijn verhuizing ben ik nog een paar keer bij hem langsgegaan om even bij te kletsen. Steeds beloofde hij ook eens naar ons te komen. Vorige maand kwam hij, geheel onverwacht, langs. Het was heel gezellig.

Enkele dagen nadien stuurde mr.x een mail waarin hij nog zei dat hij het leuk had gevonden. Ik reageerde instemmend. Een paar dagen daarna kreeg ik een mail waarin hij aangeeft de vriendschap niet meer te willen 'onderhouden'. Af en toe eens mailen is prima, maar verder heeft hij er geen behoefte meer aan. Als het verwatert vind hij het ook niet erg.

Dit doet me verdriet, dacht dat deze vriendschap voor beide bijzonder was, iets voor het leven.

Wat zou jij doen? Het aankijken en laten verwateren of de stekker eruit trekken?
Stekker eruit. Als iemand zo duidelijk aangeeft geen of nauwelijks waarde meer te hechten aan een vriendschap, dan zou ik er weinig voor voelen om de vriendschap nog zo half half te onderhouden.
Ik zou het laten gaan...Blijkbaar is hij er klaar mee?!? Ook wel erg vreemd dat hij het zo laten weten...

Zit er niks anders achter? Misschien een nieuwe vriendin die het niet wilt hebben? Ik weet het niet?

Nou ja hoe dan ook , laten gaan want als iemand zo makkelijk er over kan zijn en het voor hem niet nodig is, wat haal je er dan zelf uit?
ja stekker eruit. maar ik zou vragen wat precies de reden is. zou het kunnen zijn dat hij verliefd op je is, zich nu realiseert dat het nooit wat wordt en je daarom liever helemaal niet ziet?
Wat raar! Wel stoer in de zin dat meeste mensen zo'n relatie zouden laten verwateren, maar wel raar. Opeens zo'n mail krijgen.... Heb je nog gereageerd?
laten gaan. Als iemand niet meer bevriend wil zijn met mij....so be it. Zijn verlies toch??
Als iemand op die manier aangeeft geen contact meer te willen, dan zou ik de eer aan mezelf houden en met hoeveel vraagtekens ik ook zou zitten het laten verwateren.

Heel vreemd zijn reactie en ook heel jammer voor jou.
Laten gaan, ergens ook wel weer netjes van hem dat hij de ballen heeft om een mail te sturen, doen niet veel mensen hem na.

Ik ben er voor mezelf achter dat sommige vriendschappen horen bij bepaalde periodes en plaatsen in mijn leven. Dat sommige mensen/vriendschappen er niet geschikt voor zijn om een vriendschap over afstand heen te tillen. Dat is niet erg, het is fijn dat de vriendschap er was. Ook al doet het soms nog wel verdriet dat ik bepaalde personen niet meer zie...
Raar dat hij dit nadrukkelijk in een mail zegt.

Kan het zijn dat hij (toen hij onverwachts op bezoek kwam) iets meer verwacht dan alleen vriendschap, dat hij dit onbeantwoord voelt en daarom deze mail stuurt?
quote:vogelbekdier schreef op 24 maart 2012 @ 17:04:

Zit er niks anders achter? Misschien een nieuwe vriendin die het niet wilt hebben? Ik weet het niet? Nee, zijn nieuwe vriendin had geen problemen met onze vriendschap.

Nou ja hoe dan ook , laten gaan want als iemand zo makkelijk er over kan zijn en het voor hem niet nodig is, wat haal je er dan zelf uit? Helemaal waar!
Ik zou nog vragen waarom, en het dan laten gaan.
quote:scheelschaapje schreef op 24 maart 2012 @ 17:05:

zou het kunnen zijn dat hij verliefd op je is, zich nu realiseert dat het nooit wat wordt en je daarom liever helemaal niet ziet?Nee, dat denk ik niet.
quote:hekje schreef op 24 maart 2012 @ 17:05:

Heb je nog gereageerd?Ja, dat ik geschrokken was van die mail. Dat ik er geen reet van begreep, eerst komt hij langs en daarna die mail. Hij beloofde mijn zoontje nog van alles en zei tegen mij:"als je in de buurt van mijn werk bent, bel je me op, dan drinken we samen een bak koffie."
quote:fozziebear schreef op 24 maart 2012 @ 17:07:

Laten gaan, ergens ook wel weer netjes van hem dat hij de ballen heeft om een mail te sturen, doen niet veel mensen hem na.

Ik had het zelf fatsoenlijker gevonden als hij het face-to-face had gezegd. Niet eerst nog schijnheilig langskomen en gezellig doen om vervolgens te zeggen dat het je niks doet als het contact wegvalt.
Ik denk eigenlijk dat jullie vriendschap (in ieder geval voor hem) gebasseerd was op het feit dat jullie bij elkaar om de hoek woonden. Hij kon zo ff binnenstappen voor een kop koffie en gesprekken over allerlei wiswasjes. Nu gaat dat allemaal toch wel lastiger en is het (blijkbaar) niet zo leuk meer voor hem.

Het zou mij ook wel rauw op mijn dak vallen, aangezien ik toch ook wel meer zou verwachten van een jarenlange vriend door dik en dun (zo leek het in ieder geval).
Dat is dan inderdaad vreemd.

Is er echt niets voorgevallen toen hij onverwachts op bezoek kwam?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik denk dat hij het echt wel gezellig vond toen hij er was en dat hij alles wat hij zei op dat moment ook meende.

Alleen later ging hij erover nadenken en blijkbaar haalde hij niet voldoende uit de vriendschap om daar de komende jaren nog telkens een reis voor te ondernemen.

Was het eerlijker geweest als hij dat erbij had gezegd, maar ik vind het 'gewoon' laten doodbloeden nog veel respectlozer eigenlijk.
quote:kopjekoffie70 schreef op 24 maart 2012 @ 17:19:

Dat is dan inderdaad vreemd.

Is er echt niets voorgevallen toen hij onverwachts op bezoek kwam?Niet dat ik me bewust van ben. We hebben gezellig bijgekletst over van alles. Buiten gewandeld met zoonlief en hond. Was heel ontspannen, zoals vanouds eigenlijk.
quote:fozziebear schreef op 24 maart 2012 @ 17:19:

Was het eerlijker geweest als hij dat erbij had gezegd, maar ik vind het 'gewoon' laten doodbloeden nog veel respectlozer eigenlijk.Vind ik ook, dan liever duidelijkheid, hoe pijnlijk ook. Dat kan ik beter handelen iig.
Als iemand letterlijk zegt dat het hem niet boeit of de vriendschap blijft bestaan, dan zou ik daar zelf ook geen tijd insteken. Sommige vriendschappen staan of vallen met afstand. Wel jammer, maar zo gaat dat nou eenmaal.
Ik zou denk ik niet terug mailen ofzo. ik mail sowieso niet met vrienden. Als je echt zo goed bevriend bent met die vent als je dacht dan bel je toch gewoon met elkaar? Maar goed, mijn reactie was dus ook geweest om hem even op te bellen en te vragen waar dit ineens vandaan kwam. Maar je hebt nu al gemaild en dat had ik niet gedaan sowieso.

Maarja, hij zal inderdaad wel geen zin hebben gehad om er tijd en moeite en te steken en dan moet jij gewoon zoeken naar andere vrienden. Geloof me, vrienden zijn niet zo moeilijk te vinden. Je kunt beter dan achter hem aanlopen!
Ik zou toch vragen wat de reden is dat hij de vriendschap zomaar wil laten verwateren.

Zeker omdat hij heeft aangegeven dat `uit het oog niet uit het hart is´ voor hem.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Éénkeer trek je de conclusie, vriendschap is een illusie...........(Het Goede Doel).

Ik denk dat de afstand hier een rol speelt. Bij de deur was lekker makkelijk, maar nu wil hij er geen moeite meer voor doen.

Niet meer reageren TO. Heeft geen zin. Het zij zo. Maar ik kan me voorstellen dat je je er niet pretttig bij voelt , zou hetzelfde hebben.
quote:Aranea schreef op 24 maart 2012 @ 17:58:

Éénkeer trek je de conclusie, vriendschap is een illusie...........(Het Goede Doel).

Dat liedje zit al dagen in mijn hoofd

Ik denk dat de afstand hier een rol speelt. Bij de deur was lekker makkelijk, maar nu wil hij er geen moeite meer voor doen.

Niet meer reageren TO. Heeft geen zin. Het zij zo. Maar ik kan me voorstellen dat je je er niet pretttig bij voelt , zou hetzelfde hebben.

Ik ben er vooral verdrietig van. Voor mij speelt afstand nl niet zo'n grote rol ook al verandert het contact natuurlijk door afstand.
quote:piratorart schreef op 24 maart 2012 @ 17:57:

Ik zou toch vragen wat de reden is dat hij de vriendschap zomaar wil laten verwateren.

Zeker omdat hij heeft aangegeven dat `uit het oog niet uit het hart is´ voor hem.

Wat uiteindelijk voor hem, dus wèl zo is.

Rot voor je Yvonne.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven