Waarom woon je nog niet samen?
dinsdag 11 augustus 2009 om 13:47
Deze vraag krijg ik elke week wel een keer gesteld. Ik ben nu 1,5 jaar samen met mijn vriend we zijn beide in de twintig en beide ook toe aan een serieuze relatie met alles erop en eraan.
Hij werkt fulltime, ik studeer fulltime. Hij heeft een eigen huis, ik ook al is mijn huis wel een stuk kleiner.
Het lijkt wel of het een must is dat je moet gaan samenwonen. Sommigen doen het al na een paar maanden en wij wachten er even mee. Ik wil eerst afstuderen en heb me ook ingeschreven bij de woningbouw voor een eigen huis na mijn studie. Ik hou heel veel van mijn vriend en hij ook van mij maar nu na 1,5 zien we elkaar nog steeds even vaak als in het begin. En dat bevalt eigenlijk wel heel goed zo
. We wonen ook beide in een andere stad.
Nu vraag ik me af of er nog meer mensen zijn die ook nog niet van plan zijn om gaan samen te wonen. Krijgen jullie ook de vraag wanneer het eens gaat gebeuren of valt het mee? Waarom wonen jullie nog niet samen?
Hij werkt fulltime, ik studeer fulltime. Hij heeft een eigen huis, ik ook al is mijn huis wel een stuk kleiner.
Het lijkt wel of het een must is dat je moet gaan samenwonen. Sommigen doen het al na een paar maanden en wij wachten er even mee. Ik wil eerst afstuderen en heb me ook ingeschreven bij de woningbouw voor een eigen huis na mijn studie. Ik hou heel veel van mijn vriend en hij ook van mij maar nu na 1,5 zien we elkaar nog steeds even vaak als in het begin. En dat bevalt eigenlijk wel heel goed zo

Nu vraag ik me af of er nog meer mensen zijn die ook nog niet van plan zijn om gaan samen te wonen. Krijgen jullie ook de vraag wanneer het eens gaat gebeuren of valt het mee? Waarom wonen jullie nog niet samen?

dinsdag 11 augustus 2009 om 14:06
Tsjah, twee van mijn beste vrienden zijn ook onlangs samen gaan wonen. Eén koppel met een half jaar en één na vier maanden. Ik ben een beetje huiverig - ik heb al eerder samengewoond en hoewel ik daar niks op tegen heb, was het zo'n drama toen het uitging met het zoeken van een nieuw huis e.d., dat ik gewoon nog niet mijn appartement durf op te geven. En ook mn vriend heeft eerder samengewoond wat dus niet goed afliep, en van hem hoeft het ook nog niet direct.
Kort samengevat: ik durf niet alles voor hem op te geven (want samenwonen heeft voor mij als consequentie in zijn huis gaan wonen (koophuis vs huurhuis) in een andere stad, waar ik niet echt veel mensen ken, dus ik doe het nog even niet. Maar da's puur rationeel, want het liefst woon ik met hem lekker samen in hetzelfde huis. En de gesprekken gaan tegenwoordig steeds meer over 'als we samenwonen, dan...'. Zo zei ik gisteren 'Als we gaan samenwonen dan gaan we een nieuw bed kopen.' En hij vond het prima.
Kort samengevat: ik durf niet alles voor hem op te geven (want samenwonen heeft voor mij als consequentie in zijn huis gaan wonen (koophuis vs huurhuis) in een andere stad, waar ik niet echt veel mensen ken, dus ik doe het nog even niet. Maar da's puur rationeel, want het liefst woon ik met hem lekker samen in hetzelfde huis. En de gesprekken gaan tegenwoordig steeds meer over 'als we samenwonen, dan...'. Zo zei ik gisteren 'Als we gaan samenwonen dan gaan we een nieuw bed kopen.' En hij vond het prima.

dinsdag 11 augustus 2009 om 14:09
Jah! Die vraag wordt mij ook vaak gesteld. Mijn vriend en ik wonen allebei nog thuis, zijn 5 jaar samen (allebei net in de twintig). Hij werkt fulltime, ik ga volgend jaar werken + studeren.. maar nee, we wonen nog niet samen! Waarom niet? Omdat we eerst flink geld willen sparen! We zien veel vrienden van ons uit huis gaan, en hoe.. alles wordt zo goedkoop mogelijk gedaan (niks mis mee, maar wij willen het in één keer goed)! We hebben nu samen een bedrag afgesproken, als we dat hebben gaan we voor huisjes kijken.. alhoewel: we zijn al bijna bij dat bedrag en willen nu weer wachten op nieuwbouw.. haha, conclusie?.. tja, we wonen nog gewoon lekker thuis en dat bevalt ons tot nu toe goed!

dinsdag 11 augustus 2009 om 14:18
Krijg wel af en toe hints dat we es aan kinderen moeten beginnen van schoonmama. Nou, vooral vriend krijgt dat als ie daar in zijn eentje is. Maar die is wat ouder dan ik (begin dertig). Moet er altijd wel om lachen. Alsof je zonder samenwonen en nog geen jaar relatie aan kinderen zou beginnen. Da-hag.

dinsdag 11 augustus 2009 om 14:19
Wij wonen niet samen omdat ik studeer op kamers en hij 'thuis' vast werk heeft.
Mij word de vraag bijna nooit gesteld trouwens (ben net 19), maar hij is 4 jaar ouder dan mij, en collega's vragen regelmatig wat hij nu nog in het huis van zijn ouders zit te doet. En aangezien het nog twee jaar duurt voor we de kans hebben om samen te gaan wonen gaan de vragen niet minderen denk ik.
Ach, de meeste mensen begrijpen het wel als ie vertelt dat ik nog twee jaar 100 kilometer verderop moet studeren.
Mij word de vraag bijna nooit gesteld trouwens (ben net 19), maar hij is 4 jaar ouder dan mij, en collega's vragen regelmatig wat hij nu nog in het huis van zijn ouders zit te doet. En aangezien het nog twee jaar duurt voor we de kans hebben om samen te gaan wonen gaan de vragen niet minderen denk ik.
Ach, de meeste mensen begrijpen het wel als ie vertelt dat ik nog twee jaar 100 kilometer verderop moet studeren.
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:20
Ik ben zes jaar samen met mijn vriend en woon pas net samen. Niemand heeft mij ooit gevraagd, toen we nog apart woonden, waarom. Maar ik vind het helemaal niet vreemd om daar lang mee te wachten en had het in mijn eentje ook prima naar mijn zin.
En joh, als je gaat samenwonen gaan mensen weer vragen of je dat niet wat snel vindt gaan, dus het is altijd wel wat.
En joh, als je gaat samenwonen gaan mensen weer vragen of je dat niet wat snel vindt gaan, dus het is altijd wel wat.
This is an unacceptable timeline

dinsdag 11 augustus 2009 om 14:26
Bij mij en mijn vriend gaan mensen er geloof ik een beetje vanuit dat we samenwonen, terwijl het een stevige LAT relatie is, we wonen samen in elkaars huis, we delen twee huishoudens, we hebben een gezamenlijke rekening (als huishoudpotje en leuke dingen doen potje), maar wel hebben wel ieder ons eigen huis. Ik ga straks een tijdje bij mijn vriend wonen, omdat het handig uitkomt. Maar daarna ga ik gewoon weer terug naar mijn eigen plekkie. Dat vinden mensen raar, ze zien dit dan ook als een soort 'trial', wij niet. Mijn vriend is 30 ik ben richting 30, de leeftijd om toch wel eens te gaan samenwonen etc. Maar waarom? Is daar een tijdslimiet aan verbonden, moet je altijd maar gaan samenwonen. Mensen hebben soms zo'n haast, waarom? Geen zin om een eigen huisje te zoeken, lekker makkelijk en veilig? Ik vind het heel goed als mensen na hun afstuderen eerst hun eigen plek vinden, niks leukers dan je eigen huisje!
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:27
Mijn vriend en ik zijn nu 2,5 jaar samen. Voorlopig gaan we nog niet samenwonen.
We hebben nu een weekendrelatie omdat we 200 km uit elkaar wonen. Ik werk, hij studeert nog. Hij moet nog zo'n 2 jaar studeren en zolang gaan we niet samenwonen. En ik heb daar helemaal geen probleem mee. Ik ben wat ouder en ook echt wat volwassener, terwijl hij nog veel meer de student aan het uithangen is. Als dat er bij hem een beetje af is gaan we eens verder kijken.
Ik ben er persoonlijk wel aan toe om te gaan samenwonen, vind het nu wel een fijn idee. Maar ik wil nog niet met hem samenwonen, gewoon omdat ik denk dat we er samen niet gelukkiger van worden. En dat is geen enkel probleem want we kunnen nog heel lang samenwonen (als we later echt groot zijn). Al zou het misschien wel anders zijn als we niet 4,5 jaar zouden verschillan qua leeftijd.
We hebben nu een weekendrelatie omdat we 200 km uit elkaar wonen. Ik werk, hij studeert nog. Hij moet nog zo'n 2 jaar studeren en zolang gaan we niet samenwonen. En ik heb daar helemaal geen probleem mee. Ik ben wat ouder en ook echt wat volwassener, terwijl hij nog veel meer de student aan het uithangen is. Als dat er bij hem een beetje af is gaan we eens verder kijken.
Ik ben er persoonlijk wel aan toe om te gaan samenwonen, vind het nu wel een fijn idee. Maar ik wil nog niet met hem samenwonen, gewoon omdat ik denk dat we er samen niet gelukkiger van worden. En dat is geen enkel probleem want we kunnen nog heel lang samenwonen (als we later echt groot zijn). Al zou het misschien wel anders zijn als we niet 4,5 jaar zouden verschillan qua leeftijd.
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:31
Ik ben naar het buitenland verhuisd voor mijn vriend en mensen vallen van de stoel als blijkt dat ik niet linea recta bij hem ingetrokken ben. Wij kennen elkaar al lang en hebben ook al lang een relatie, maar hebben ondertussen ook al een hele tijd uit elkaar gewoond en elkaar alleen gezien in vakanties ed. Wij wilden gewoon rustig de tijd nemen om weer een 'normale' relatie op te bouwen, en ook kijken hoe dat zou gaan. Ik woon hier nu een jaartje en ik zou misschien best wel willen samenwonen, over een tijdje, maar het niet persé haast ofzo.
Ik vind het wel vervelend als redelijk onbekenden me dat vragen, want ik vind dat die geen bal te maken hebben met mijn relatie en mijn overwegingen. Maar ik vind he o ok lastig het af te doen met een antwoord. Soms zeg ik 'wij wilden het gewoon eerst even aankijken' of 'wij kijken het nog even aan', maar eigenlijk vind ik dat ook niet zo prettig want dan lijkt het meteen of de relatie niet serieus is.
Een vriendin van mij heeft drie kinderen met haar vriend en ze wonen niet samen. Ik wil me niet voorstellen wat voor (onbeschofte) vragen zij zal krijgen
Ik vind het wel vervelend als redelijk onbekenden me dat vragen, want ik vind dat die geen bal te maken hebben met mijn relatie en mijn overwegingen. Maar ik vind he o ok lastig het af te doen met een antwoord. Soms zeg ik 'wij wilden het gewoon eerst even aankijken' of 'wij kijken het nog even aan', maar eigenlijk vind ik dat ook niet zo prettig want dan lijkt het meteen of de relatie niet serieus is.
Een vriendin van mij heeft drie kinderen met haar vriend en ze wonen niet samen. Ik wil me niet voorstellen wat voor (onbeschofte) vragen zij zal krijgen
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:32
Mijn vriend en ik (beiden tweede helft twintig) zijn 2 jaar bijelkaar en werken full-time. Ook in mijn omgeving merk ik dat mensen van ons beginnen te verwachten dat we nu toch wel echt snel zullen gaan samenwonen.
Persoonlijk vind ik dat niet zo nodig. We wonen in dezelfde stad op fietsafstand, dus kunnen elkaar zien wanneer we willen. Beiden hebben we een leuk appartement. Mijn vriend woont nu naar tevredenheid samen met een vriend van hem, en we hebben allebei een druk sociaal leven met onze eigen vrienden.
Niet samenwonen dwingt ons ertoe om actief tijd voor elkaar vrij te maken, maar maakt het ook mogelijk om soms ook even lekker los van elkaar dingen te doen.
Ik vindt samenwonen trouwens ook niet handig bij het ontvangen van vrienden, als dat geen gezamelijke vrienden zijn. Hoewel, hier biedt een groot huis uitkomst natuurlijk. Even sparen dan maar!
Persoonlijk vind ik dat niet zo nodig. We wonen in dezelfde stad op fietsafstand, dus kunnen elkaar zien wanneer we willen. Beiden hebben we een leuk appartement. Mijn vriend woont nu naar tevredenheid samen met een vriend van hem, en we hebben allebei een druk sociaal leven met onze eigen vrienden.
Niet samenwonen dwingt ons ertoe om actief tijd voor elkaar vrij te maken, maar maakt het ook mogelijk om soms ook even lekker los van elkaar dingen te doen.
Ik vindt samenwonen trouwens ook niet handig bij het ontvangen van vrienden, als dat geen gezamelijke vrienden zijn. Hoewel, hier biedt een groot huis uitkomst natuurlijk. Even sparen dan maar!
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:33
quote:Jugsund schreef op 11 augustus 2009 @ 14:27:
Ik ben er persoonlijk wel aan toe om te gaan samenwonen, vind het nu wel een fijn idee. Maar ik wil nog niet met hem samenwonen, gewoon omdat ik denk dat we er samen niet gelukkiger van worden. En dat is geen enkel probleem want we kunnen nog heel lang samenwonen .
Ha! Zo is het maar net!!!
Mijn vriend en ik hebben vroeger wel samengewoond, en ik zou het best wel weer willen nu, maar vooral uit het romantische idee, terwijl het praktisch gezien nog niet zo héél handig is.
Ik ben er persoonlijk wel aan toe om te gaan samenwonen, vind het nu wel een fijn idee. Maar ik wil nog niet met hem samenwonen, gewoon omdat ik denk dat we er samen niet gelukkiger van worden. En dat is geen enkel probleem want we kunnen nog heel lang samenwonen .
Ha! Zo is het maar net!!!
Mijn vriend en ik hebben vroeger wel samengewoond, en ik zou het best wel weer willen nu, maar vooral uit het romantische idee, terwijl het praktisch gezien nog niet zo héél handig is.
dinsdag 11 augustus 2009 om 14:53
dinsdag 11 augustus 2009 om 17:05
Van mijn 22e tot mijn 29e heb ik een relatie gehad zonder samenwonen, en gelukkig is me niet elke dag gevraagd wanneer ik nou eens ging samenwonen. Wat een onzin en waar bemoeien anderen zich mee. De redenen van waarom niet varieerden van geen geld (toen ik nog studeerde) tot ik wil wel maar hij niet tot hij wil wel maar ik niet. Dat en alles daar tussenin vind ik prive en had ik met de meeste vragenstellers niet willen delen. Overigens woonden we wel elk op onszelf, beiden in studentenhuizen en allebei al enkele jaren vanaf ons 18e. In de jaren erna en met de vriendjes erna is samenwonen wel eens besproken en meestal was het dan nog niet handig door praktische zaken (woon-werk afstand en zo) en wilde ik ook graag wel plek voor mezelf. Mijn huidige vriend en ik zijn na 11 maanden gaan samenwonen. Tamelijk snel, maar als er geen 700 km afstand tussen had gezeten dan was het nog wel eerder gebeurd. Maar dat had ik ook nooit eerder gevoeld en was ik ook zelf erg verbaasd over.
Ik kan wel echt iedereen aanraden om eerste op zichzelf te gaan. Ofwel echt iets voor jezelf, ofwel delen met huisgenoten, maar je eigen huishouden draaiend houden, rekeningen betalen, schoonmaken, zelf alles bepalen en daarvan genieten is zo leerzaam en zo leuk, dat had ik niet willen missen. En ik was ook niet graag gaan samenwonen met iemand die nooit op zichzelf had gewoond.
Ik kan wel echt iedereen aanraden om eerste op zichzelf te gaan. Ofwel echt iets voor jezelf, ofwel delen met huisgenoten, maar je eigen huishouden draaiend houden, rekeningen betalen, schoonmaken, zelf alles bepalen en daarvan genieten is zo leerzaam en zo leuk, dat had ik niet willen missen. En ik was ook niet graag gaan samenwonen met iemand die nooit op zichzelf had gewoond.
dinsdag 11 augustus 2009 om 17:26
Ik ben zelf pas na 6 jaar relatie gaan samenwonen, nadat ik afgestudeerd was en een baan had. Ik vind het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld om apart te blijven wonen zolang één van beiden nog studeert. Dat is toch ook dé periode in je leven dat je leert op eigen benen te staan, dat je ontdekt wat je wilt met je leven, veel vriendschappen opbouwt etc.? Volgens mij kan dat veel beter als je nog je eigen leefruimte hebt en daardoor minder rekening hoeft te houden met elkaar en ook minder afhankelijk van elkaar bent.
Natuurlijk moet je qua vorm van je relatie sowieso doen waar je je lekker bij voelt en je niet te veel laten leiden door de buitenwereld. Maar ik denk dat het voor beider persoonlijke ontwikkeling eerder beter is om ietsje langer te wachten met samenwonen dan om haast te maken.
Natuurlijk moet je qua vorm van je relatie sowieso doen waar je je lekker bij voelt en je niet te veel laten leiden door de buitenwereld. Maar ik denk dat het voor beider persoonlijke ontwikkeling eerder beter is om ietsje langer te wachten met samenwonen dan om haast te maken.
dinsdag 11 augustus 2009 om 17:27
quote:aikidoka schreef op 11 augustus 2009 @ 17:05:
Ik kan wel echt iedereen aanraden om eerste op zichzelf te gaan. Ofwel echt iets voor jezelf, ofwel delen met huisgenoten, maar je eigen huishouden draaiend houden, rekeningen betalen, schoonmaken, zelf alles bepalen en daarvan genieten is zo leerzaam en zo leuk, dat had ik niet willen missen. En ik was ook niet graag gaan samenwonen met iemand die nooit op zichzelf had gewoond.Helemaal mee eens!
Ik kan wel echt iedereen aanraden om eerste op zichzelf te gaan. Ofwel echt iets voor jezelf, ofwel delen met huisgenoten, maar je eigen huishouden draaiend houden, rekeningen betalen, schoonmaken, zelf alles bepalen en daarvan genieten is zo leerzaam en zo leuk, dat had ik niet willen missen. En ik was ook niet graag gaan samenwonen met iemand die nooit op zichzelf had gewoond.Helemaal mee eens!
dinsdag 11 augustus 2009 om 21:13
Lieve CassieViva, ik heb jouw post gelezen en niet die van alle anderen. Meis, je bent nog zo jong. Van een oude tas (34 jaar) neem van me aan dat het zoooo goed is om een tijd op jezelf te wonen. Zodat je weet, altijd weet dat je het zelf ook aankan. Dat je erachter komt wat voor jou werkt (bijvoorbeeld manieren van ontspannen). Samenwonen kan altijd nog. Uitgaande dat we rond de tachtig worden, heb je nog zeker 50 jaar, geniet lekker van deze tijd voor jezelf! Veel liefs van R.
dinsdag 11 augustus 2009 om 21:25
Ik ben nu 23 en woon sinds mijn 18e op mezelf. Heb eerder wel samengewoond met 2 exen waarvan met 1 officieel en de ander niet officieel maar we waren wel echt dag en nacht samen. Nu ik erop terug kijk vind ik dat ik me toen wel erg afhankelijk van mijn exen opstelde. Nu ben ik een onafhankelijke meid die haar eigen boontjes dopt en een heel leuk en schattig eigen appartementje heeft. Het is niet groot maar ik heb alles voor mezelf en ik ben erg gelukkig in mijn mini huisje. Na mijn studie zie ik het helemaal voor me om mijn eigen "meisjes" huis in te richten. Dus lekker mijn vrolijke kleurtjes en meubels, daar hou ik nou eenmaal van haha. En niet mijn vriend die van strak en design houdt.
En net op mijn werk werd het me weer!!! gevraagd. Ik begin er een beetje moe van te worden omdat ik dan een gevoel krijg van goh moet dat dan? Is dat de standaard dat je na een bepaalde tijd gaat samenwonen? Nu zit er gewoon nog teveel verschil in onze inkomens. Ik zie veel meiden om me heen die ook studeren en samenwonen maar idd we kunnen nog jaaaaren samenwonen en het lijkt me zo heerlijk om een eigen huis te hebben voor mij alleen
.
En net op mijn werk werd het me weer!!! gevraagd. Ik begin er een beetje moe van te worden omdat ik dan een gevoel krijg van goh moet dat dan? Is dat de standaard dat je na een bepaalde tijd gaat samenwonen? Nu zit er gewoon nog teveel verschil in onze inkomens. Ik zie veel meiden om me heen die ook studeren en samenwonen maar idd we kunnen nog jaaaaren samenwonen en het lijkt me zo heerlijk om een eigen huis te hebben voor mij alleen

dinsdag 11 augustus 2009 om 21:55
Ik ben al bijna 6 jaar samen met mijn vriend...Hij woont in het westen en ik in het oosten. Waarom wij nog niet samenwonen? Pff...Lang verhaal. Momenteel nog niet omdat zijn moeder wat depressief is na het overlijden van haar man (aug 2008) en omdat mn vriend sinds een jaar een eenmanszaak runt die aardig op gang begint te komen. Dus we hebben gewoon wat meer tijd nodig.
Er waren serieuze plannen maar vanwege dus bovenstaande omstandigheden gaan we nog even niet samenwonen. Tzt zal hij deze kant opkomen...(mijn moeder is sinds 2,5 jaar weduwe, ik heb hier een vaste baan met doorgroeimogelijkheden, de huizen zijn hier goedkoper...daarnaast wil mijn vriend van een drukke stad liever in een wat rustigere omgeving wonen). Ik ben 25 en heb op zich nog niet zo'n haast.
Er waren serieuze plannen maar vanwege dus bovenstaande omstandigheden gaan we nog even niet samenwonen. Tzt zal hij deze kant opkomen...(mijn moeder is sinds 2,5 jaar weduwe, ik heb hier een vaste baan met doorgroeimogelijkheden, de huizen zijn hier goedkoper...daarnaast wil mijn vriend van een drukke stad liever in een wat rustigere omgeving wonen). Ik ben 25 en heb op zich nog niet zo'n haast.

dinsdag 11 augustus 2009 om 22:17