Waarom wordt er zoveel gescheiden de laatste 20 jaar?

22-02-2020 20:27 427 berichten
De laatste tijd hoor je niets anders dan scheidingen en relatie-breuken.
Ook van mensen die 20 jaar samen zijn, kinderen hebben, ...

Het lijkt of een relatie of huwelijk een wegwerp-artikel is geworden.

Kortom:
Laat ons allemaal brainstormen waarom 40 % van de huwelijken strandt.
En bij ongetrouwden al helemaal ongeveer de helft van de relaties na een paar jaar weg zijn.



Opstartster begint.
Die is gelukkig getrouwd en ziet voorlopig nog geen scheiding aankomen.

Maar ziet dus wel de ene relatie-breuk en scheiding na de andere in haar omgeving.
Enn schreef:
22-02-2020 22:45
Welke leeftijd heb je? Tussen 35-45 jaar was het hier ook schering en inslag.


Ik ben 46, hier dus (nog? :-? ) niet.

Ik bedenk me wel dat het overgrote deel niet heel snel aan kinderen is begonnen, daar zat bij de meeste toch minimaal wel 7 jaar tussen.
Ik denk eigenlijk dat dat best scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-02-2020 22:47
Jij bedoelt dat wanneer je partner ernstig ziek wordt je die maar in de steek moet laten en 'iets' met een nieuwe vlam moet beginnen?
Trouwens: in ons geval gaan wij zeker nog regelmatig uit (eten), bioscoop, daguitstappen doen, enz.
En 30j zal ons toch niet meer gegund worden. Ik zou al héél blij zijn met 20 jaar ;-)
Zo te lezen hebben jullie nog voldoende liefde en aandacht voor elkaar en is dat groter dan de strubbelingen rondom het ziek-zijn. Dat is mooi. Dat bindt. Het is het meest waardevolle wat er is; weten dat je een ernstige situatie niet alleen hoeft te doen maar het mag doorlopen met iemand die nog meer van jou houdt dan van zichzelf. Die 20 jaar (of meer) is jullie van harte gegund!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
22-02-2020 22:58
Ik ben 46, hier dus (nog? :-? ) niet.

Ik bedenk me wel dat het overgrote deel niet heel snel aan kinderen is begonnen, daar zat bij de meeste toch minimaal wel 7 jaar tussen.
Ik denk eigenlijk dat dat best scheelt.
Kan best want over het algemeen wordt door het krijgen van kinderen een relatie vanzelf herijkt. Overigens praat ik alleen over mijn ervaringen he? It’s just me en ja Rick dus ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Sleur lijkt een vies woord te zijn tegenwoordig. Men is niet meer gauw tevreden.

De zekerheid van wij horen bij elkaar wat er ook gebeurd dat geeft toch een heel veilig en fijn gevoel. Het geeft rust Dat is toch ook wat waard. Alleen kan je dat gevoel niet meer hebben tegenwoordig.

Je kan er zelf wel zo over denken maar je weet niet wat je partner nog gaat doen. Die kan ineens toch de stekker eruit trekken.
Enn schreef:
22-02-2020 23:03
Kan best want over het algemeen wordt door het krijgen van kinderen een relatie vanzelf herijkt. Overigens praat ik alleen over mijn ervaringen he? It’s just me en ja Rick dus ook.


Ik weet dat een kinderloze vriendin zich ooit hardop afvroeg of het krijgen van kinderen inderdaad je relatie kan 'redden'.
Andere vriendin en ik keken elkaar even aan en begonnen toen keihard te lachen. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-02-2020 22:21
Omdat mensen voor zichzelf kiezen. Vroeger waren gezinnen belangrijker (het wij-gevoel) en tegenwoordig het individu.
Dat is de spijker op zijn kop. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Ook de regel bij velen (wat ik hier uit dit forum begrijp) van 'je mag niet in elkaars telefoon kijken' zegt genoeg. En de vele echtscheidingen leggen bovendien een druk op de toch al krappe woningmarkt. Niet dat ik onvoorwaardelijk tegen scheiden ben, maar doe meer moeite voor elkaar en als het ècht niet meer gaat, kun je de stap alsnog zetten.

Maar ook het gemak waarmee jonge mensen kinderen maken en dan alsnog uit elkaar gaan met alle ellende van dien, ook daar geldt: bezint eer ge (aan kinderen) begint.
Is het ook niet zo dat er steeds meer alleenstaanden zijn in Nederland? Volgens mij zijn dat voor een groot deel mensen die al een lange relatie plus nare scheiding achter de rug hebben en niet zo nodig meer hoeven.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
22-02-2020 23:06
Ik weet dat een kinderloze vriendin zich ooit hardop afvroeg of het krijgen van kinderen inderdaad je relatie kan 'redden'.
Andere vriendin en ik keken elkaar even aan en begonnen toen keihard te lachen. :mrgreen:
:proud:
Gelukkig maar! Die arme liefdesbaby’s.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mensen om me heen scheiden waar nog best veel goeds is maar die niet heel kritisch naar zichzelf willen kijken en wel heel kritisch naar de partner. Stellen waarvan ik denk als je wat meer zou investeren in de communicatie dan zouden jullie bij elkaar blijven
Maar goed - ze worden verliefd of zijn chronisch ontevreden met hun leven en zien partner als schuld daarvan ..
Vervolgens zie ik ze scheiden en moeilijk los kunnen laten dan wel inch in een volgende relatie te storten ..

Het blijkt vaak een stuk ingewikkelder na de scheiding dan vooraf was ingeschat.
Vechtscheidingen komen ook deels voort uit de bizarre regels tegenwoordig. Je moet maar samen gezag hebben en alles beschrijven in een ouderschapsplan, want dat werkt zo lekker met een ex die niet meer in staat is tot een normaal gesprek. :bonk:

Mijn moeder kreeg vroeger gewoon éénhoofdig gezag en mijn vader werd toeziend voogd. Hij bemoeide zich gelukkig nergens meer mee. Daar kan ik alleen maar van dromen met mijn ex. Die bemoeit zich deels niet met dingen tot hij opeens weer het licht ziet en zijn rechten opeist over de rug van zoon. :pukey:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-02-2020 23:11
Is het ook niet zo dat er steeds meer alleenstaanden zijn in Nederland? Volgens mij zijn dat voor een groot deel mensen die al een lange relatie plus nare scheiding achter de rug hebben en niet zo nodig meer hoeven.
Ik weet niet of het nou niet meer zo nodig hoeven is of volgende week staat er misschien een nog wel leukere vrouw / man op de dating site.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
22-02-2020 22:45
Welke leeftijd heb je? Tussen 35-45 jaar was het hier ook schering en inslag.
Dit. Ik durf tegenwoordig nog niet eens meer met een standaard beleefdheidsfrase te informeren naar het welzijn van partner en kinderen. Voor je het weet krijg je een verhaal te horen waar GTST zeker drie seizoenen mee kan vullen.
Het is zo’n leeftijd waarop je niet meer piep bent maar wel nog jong genoeg om het roer om te gooien qua relatie, baan/werk of woning.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-02-2020 23:11
Is het ook niet zo dat er steeds meer alleenstaanden zijn in Nederland? Volgens mij zijn dat voor een groot deel mensen die al een lange relatie plus nare scheiding achter de rug hebben en niet zo nodig meer hoeven.
Kan ze geen ongelijk geven. Als de heer des huizes er tussenuit gaat of verongelukt, blijf ik ook lekker solo. Hooguit latten. Zou echt geen zin meer hebben in weer iets moeten opbouwen, extra drama met kind/stiefkinderen/stiefoudergedoe. Lekker in mijn eigen toko met mijn lifestyle, gezinsregels en gewoontes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-02-2020 23:29
Kan ze geen ongelijk geven. Als de heer des huizes er tussenuit gaat of verongelukt, blijf ik ook lekker solo. Hooguit latten. Zou echt geen zin meer hebben in weer iets moeten opbouwen, extra drama met kind/stiefkinderen/stiefoudergedoe. Lekker in mijn eigen toko met mijn lifestyle, gezinsregels en gewoontes.
Yup.

Overigens 30 jaar samen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Intotheunknown schreef:
22-02-2020 21:35
Tegenwoordig beloof je niet samen te blijven 'tot de dood ons scheidt'. In de huwelijksgelofte wordt dat niet meegenomen. Of je moet dat zelf willen...
----
Wat houdt de huwelijksgelofte in?
Of je nu persoonlijke huwelijksgeloften schrijft of alles door te trouwambtenaar laat vertellen, er wordt aan het einde altijd een vraag gesteld Tegenwoordig door de trouwambtenaar waar jullie 'ja' op mogen zeggen. De vraag is:

"Naam partner 1, neem je aan tot je wettige echtgenote naam partner 2 en verklaar je getrouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat heeft verbonden? Wat is hierop jouw antwoord?"

Rechten en plichten van het huwelijk
Je zegt dus eigenlijk 'ja' op de vraag of je alle wettelijke plichten van het huwelijk wilt vervullen. Er zijn namelijk door de wet een aantal plichten aan het huwelijk verbonden. Daarnaast heb je als echtgenoot ook een aantal rechten als jullie getrouwd zijn. We zetten ze hier voor je op een rijtje, zodat je precies wat je nu aan elkaar belooft als je elkaar het jawoord geeft.

Plichten van het huwelijk
De plichten van het huwelijk, dat klinkt wel zwaar hè? Alsof je iets moet doen waar je eigenlijk geen zin in hebt! Maar dat valt wel mee hoor, de plichten van het huwelijk zijn eigenlijk heel logisch:

Onderhoudsplicht: als echtgenoten ben je verplicht om ervoor te zorgen dat jouw partner is voorzien van de basisbehoeften, zoals een dak boven het hoofd, eten en drinken, kleding en medische hulp.
Verrichten van rechtshandelingen: bij bepaalde 'rechtshandelingen', zoals het aangaan van een hypotheek, het verkopen van het huis waar jullie samen wonen of het doen van een grote gift, heb je toestemming nodig van de partner. Heb je die toestemming niet? Dan mag jouw partner binnen drie jaar een zogenaamde 'vernietiging van de handeling' inroepen, waarmee de rechtshandeling ongedaan gemaakt kan worden.
Erfenis: jij en jouw partner zijn wettelijke erfgenamen van elkaar. Als je dit niet wilt, kun je dit laten aanpassen in jouw testament.
Pensioen: Het pensioen dat jullie hebben opgebouwd tijdens het huwelijk, wordt bij een eventuele scheiding verevend.
Verzorgen en opvoeden van kinderen: als jullie samen kinderen krijgen, zijn jullie verplicht deze kinderen van levensonderhoud te voorzien.
Ik vind dat nogal wat.

Want als je je partner eruit wil zetten, en in staat bent zijn kleding kapot te scheuren, dan is dat onderhoud en zorgen voor een dak boven het hoofd best veel gevraagd. Dus eigenlijk beslis je dan al hoe je met een fikse huwelijkse strijd omgaat. En laat daar nou net de moeilijkheid zitten als mensen pissig zijn.

Als mijn partner mij heel erg kwetst of mij bedondert wil ik hem buiten kunnen kieperen (ik ken mijzelf). Maar ja, als ik getrouwd ben, ben ik verplicht om hem onderdak te geven of te zorgen dat hij onderdak heeft. Als in...?? Moet ik dan zijn hotel betalen? Als ik boos ben wil ik dat helemaal niet!
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
22-02-2020 23:36
Ik vind dat nogal wat.

Want als je je partner eruit wil zetten, en in staat bent zijn kleding kapot te scheuren, dan is dat onderhoud en zorgen voor een dak boven het hoofd best veel gevraagd. Dus eigenlijk beslis je dan al hoe je met een fikse huwelijkse strijd omgaat. En laat daar nou net de moeilijkheid zitten als mensen pissig zijn.

Als mijn partner mij heel erg kwetst of mij bedondert wil ik hem buiten kunnen kieperen (ik ken mijzelf). Maar ja, als ik getrouwd ben, ben ik verplicht om hem onderdak te geven of te zorgen dat hij onderdak heeft. Als in...?? Moet ik dan zijn hotel betalen? Als ik boos ben wil ik dat helemaal niet!
Ah joh, gewoon in de garage en anders huur je zo’n opberbox. Curverbox met kleding erin, brood, smeerboter en kaas. En klaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-02-2020 23:29
Kan ze geen ongelijk geven. Als de heer des huizes er tussenuit gaat of verongelukt, blijf ik ook lekker solo. Hooguit latten. Zou echt geen zin meer hebben in weer iets moeten opbouwen, extra drama met kind/stiefkinderen/stiefoudergedoe. Lekker in mijn eigen toko met mijn lifestyle, gezinsregels en gewoontes.
Is makkelijk praten als je in een relatie zit. Toch beginnen de meeste mensen na langere tijd toch weer aan een nieuwe partner. Al zie je dan wel vaak dat ze blijven latten.
lemoos2 schreef:
23-02-2020 00:30
Ah joh, gewoon in de garage en anders huur je zo’n opberbox. Curverbox met kleding erin, brood, smeerboter en kaas. En klaar.
Maar dan moet je in die garagebox dus nog een bed voorzien en verwarming.
En mag ie ook nog eens 2 à 3 keer per week bij jou komen douchen.

Want meneer gaat waarschijnlijk niet akkoord dat ie op de harde stenen vloer moet slapen, verkleumd van de kou is in de winter en geen douche of elektriciteit heeft.
sugarmiss schreef:
23-02-2020 00:37
Is makkelijk praten als je in een relatie zit. Toch beginnen de meeste mensen na langere tijd toch weer aan een nieuwe partner. Al zie je dan wel vaak dat ze blijven latten.
Ik zie inderdaad vaak dat latten.
Maar ik zie nog vaker dat een volgende (serieuze) relatie nog minder kans op slagen heeft en snel strandt.
Wederzijdse kinderen, hobby's en sporten van iedereen, 700 familie-bezoeken aan al die tonnen familie van alle kanten, soms nog wat extra kinderen, andere huisregels en normen overal, ...


En ook het fenomeen "knipperlicht-relatie" zie ik véél meer in second legs.
Mensen die ergens wel willen samen blijven, maar tegelijk is het met al die kinderen geen goed plan of niet echt houdbaar.
En dus zijn ze de ene week aan 't latten, de volgende week aan 't samenwonen, dan terug aan 't latten, dan weer uit elkaar, dan toch terug samen, dan terug aan 't latten, dan weten ze 't weer effe niet, ...
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-02-2020 00:37
Is makkelijk praten als je in een relatie zit. Toch beginnen de meeste mensen na langere tijd toch weer aan een nieuwe partner. Al zie je dan wel vaak dat ze blijven latten.
En wat stond er precies in de quote? Juist. Natuurlijk hebben mensen behoeftes. Maar ik zou echt niet zitten te wachten op de wereld van Tinder en aanverwanten. Dan een vaste FWB.

Ik zit al 25 jaar in deze relatie. Kan makkelijk praten zijn maar ik weet vrij zeker dat ik niet meer in staat ben om mij in te schikken of compromissen te sluiten ten behoeve van een nieuwe relatie. Waarom zou ik? Op seks na kan ik prima in alle andere primaire, secundaire en tertiaire behoeften voorzien. Waarom zou ik dan een potentiële risicofactor naar binnen halen met de zorg voor een kind dat nog lang niet zelfstandig is? Nah, blijf ik lekker in mijn huis in mijn bekende buurtje met zoon en kleinvee. Lijkt mij al lastig genoeg om co-ouderschap te runnen, nog een man erbij met dito toestanden lijkt mij helemaal niets. Hoe lekker die man dan ook mag zijn. Als ik hem om de week zou zien zal hij vast nog even lekker zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-02-2020 00:37
Is makkelijk praten als je in een relatie zit. Toch beginnen de meeste mensen na langere tijd toch weer aan een nieuwe partner. Al zie je dan wel vaak dat ze blijven latten.
Dat zegt Lemoos ook. Latten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
23-02-2020 01:09
Op seks na kan ik prima in alle andere primaire, secundaire en tertiaire behoeften voorzien. Waarom zou ik dan een potentiële risicofactor naar binnen halen met de zorg voor een kind dat nog lang niet zelfstandig is?
Ook als de kinderen wél zelfstandig zijn. :biggrin:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-02-2020 00:40
Maar dan moet je in die garagebox dus nog een bed voorzien en verwarming.
En mag ie ook nog eens 2 à 3 keer per week bij jou komen douchen.

Want meneer gaat waarschijnlijk niet akkoord dat ie op de harde stenen vloer moet slapen, verkleumd van de kou is in de winter en geen douche of elektriciteit heeft.
Het was een grapje. Ik zou de vader van mijn kind niet in een garagebox duwen. Ook al zou ik het de grootste lul van het Westelijk halfrond vinden. Als ik hem raak, raak ik zoon. Hij mag dan lekker verkassen naar de zolder. Heeft hij letterlijk een dak boven zijn hoofd en een eigen douche.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-02-2020 23:29
Kan ze geen ongelijk geven. Als de heer des huizes er tussenuit gaat of verongelukt, blijf ik ook lekker solo. Hooguit latten. Zou echt geen zin meer hebben in weer iets moeten opbouwen, extra drama met kind/stiefkinderen/stiefoudergedoe. Lekker in mijn eigen toko met mijn lifestyle, gezinsregels en gewoontes.
Ik heb een tijdje terug besloten dat ik nooit aan samengestelde gezinnen ga doen.

Hooguit dan samen met een weduwnaar/eeuwige vrijgezel maar ik heb geen zin in allemaal gezeur met stiefkinderen, halve broers en zussen enzo. Wat jij zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
22-02-2020 20:29
-omdat vrouwen steeds meer hun broek op kunnen houden finacieel en dus niet meer genoodzaakt zijn om persee bij een weggewaaid dakraam te blijven
-omdat mensen denken dat t gras groener is bij de buren
-omdat vreemdgaan zeker in het digitale tijdperk super makkelijk is en de verleidingen dus ook veel makkelijker op te zoeken zijn
-omdat ze er als de kids groter worden achter komen dat ze na de tropenjaren geen ideen meer hebben wat de ander wil/leuk vind en er een bepaald rollenpatroon in is geslopen
-verliefdheid over/houden van over
-omdat de seks belabberd is geworden en daar niet over valt te praten


en ga zo maar door
dat alles en omdat "tot de dood ons scheidt" vroeger geen 40 jaar duurde (met een beetje pech ging je eerste vrouw al gelijk in het kraambed dood :sick: )
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven