Was hij fout? Of ben ik rancuneus?

15-03-2021 06:39 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
gewist
mrs.mia.wallace wijzigde dit bericht op 13-07-2022 16:11
99.69% gewijzigd
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
lilalinda schreef:
15-03-2021 14:11
en het kutte is, dat het dan alsnog fout kan gaan.

er bestaan geen garanties. Maar op je eigen veiligheid letten is prima gedrag en niet iets wat negatief beoordeeld moet worden.
smulrol schreef:
15-03-2021 14:07
Ik vind het heel normaal om te letten op mijn eigen veiligheid. Als je stomdronken over straat gaat kan je heel veel nare dingen gebeuren, geschept worden door een auto, in de gracht terecht komen en jezelf niet kunnen redden bijvoorbeeld. Je huis in de fik steken omdat je onder invloed in slaap valt met sigaret in je hand
Op je eigen veiligheid letten is goed. Je koppie er bij houden is goed.
Maar over die situaties hebben we het niet. We hebben het over 1 op 1 situaties, bezoekjes aan vrienden, feestjes etc.
Waar een jongen nul kans loopt op een verkrachting of erger, geen consequenties ondervindt van verkrachtingsfilmpjes wat betreft de loopbaan, geen risico op onvruchtbaarheid na een verkrachting of geslachtsziekte, geen risico op een ongewenste zwangerschap, geen risico om nog eens keer honderd op een andere manier verkracht te worden omdat de filmpjes gedeeld worden op je school, en al wissel je van school, dan weer. En met je werkgever later.
En meisjes wel met deze consequentie. Zelfs al neem je zelf dat drankje niet, trouwens. Al zit je aan de sinas, wordt er wat ingegooid.
Maargoed, meisjes moeten maar leven met de avondklok en chaperones, want het is 'goed' om je koppie erbij te houden.
Je weet maar nooit.
Kroonprinses schreef:
15-03-2021 13:28
Snap ik. Maar zijn reactie is even niet belangrijk. Je uitspreken hoeft niet te betekenen dat je belang hecht aan een resultaat of een doel wilt bereiken. Het doel kan eenvoudig uitspreken zijn en daarmee is het klaar.
In principe mee eens, maar omdat TO hem nog leuk vindt, is zijn reactie voor haar juist wel belangrijk.

Realistisch gezien denk ik niet dat TO er nog veel goeds uit kan halen voor zichzelf door tegen hem te zeggen hoe rot ze zich voelt over zijn acties. Ook gezien haar lage zelfbeeld, waar ze eerder al aan refereerde. Diep ademhalen, moedig voorwaarts gaan en geen energie meer in hun contact stoppen, is denk ik het beste en meest lieve wat ze voor zichzelf kan doen in dit specifieke geval.

Een vrouw die wat sterker in haar schoenen staat, zal mogelijk wel veel opluchting voelen bij hem eens goed de waarheid vertellen.
smulrol schreef:
15-03-2021 14:18
er bestaan geen garanties. Maar op je eigen veiligheid letten is prima gedrag en niet iets wat negatief beoordeeld moet worden.
ben ik met je eens, en dat leer ik mijn kinderen ook
Maar het is te gek voor woorden, dat het nodig is

en nog erger, dat wat een vrouw zegt altijd in twijfel getrokken wordt
Ze zal wel niet duidelijk geweest zijn/niet goed opgelet etc.

we geloven liever dat alle mannen deugen, dan dat vrouwen de waarheid spreken over wat hen overkomen is
Surebaby schreef:
15-03-2021 14:19
Maar over die situaties hebben we het niet. We hebben het over 1 op 1 situaties, bezoekjes aan vrienden, feestjes etc.
Waar een jongen nul kans loopt op een verkrachting of erger, geen consequenties ondervindt van verkrachtingsfilmpjes wat betreft de loopbaan, geen risico op onvruchtbaarheid na een verkrachting of geslachtsziekte, geen risico op een ongewenste zwangerschap, geen risico om nog eens keer honderd op een andere manier verkracht te worden omdat de filmpjes gedeeld worden op je school, en al wissel je van school, dan weer. En met je werkgever later.
En meisjes wel met deze consequentie. Zelfs al neem je zelf dat drankje niet, trouwens. Al zit je aan de sinas, wordt er wat ingegooid.
Maargoed, meisjes moeten maar leven met de avondklok en chaperones, want het is 'goed' om je koppie erbij te houden.
Je weet maar nooit.

Het is voor iedereen inderdaad goed om zelf je eigen veiligheid in de gaten te houden ja. Wat de avondklok daar nou weer mee te maken heeft?
lilalinda schreef:
15-03-2021 13:17
de meeste mannen deugen, echt waar 100%. Maar stel dat 10% niet deugt, dan heb je dus een flink probleem als samenleving. Wat als 10% van de mannen in de omgeving van vrouwen hun vrouwen niet respecteren, snap je dat de meeste vrouwen al met (veel) hufters te maken hebben gehad

Mijn man deugt ook. En hij schrikt van wat ik zoal meegemaakt heb. Maar hij schrikt helemaal nu blijkt wat zijn dochters moeten meemaken, en al vanaf jonge leeftijd. Het is ziek, dat onze jongste dochter op haar 15e al geen aangifte meer wilde doen,

en om je dochters veilig te houden, leer je ze samen te fietsen, niet te veel te drinken, koppie er bij, niet met iemand mee naar huis etcetc.
Je leert ze op jonge leeftijd al, dat mannen nou eenmaal met veel wegkomen en je beter aan je eigen veiligheid kan denken.

Ipv dat we mannen weren van de straten (de veroorzakers) vinden we dat vrouwen voor hun veiligheid moeten zorgen.
Ik heb alleen maar dochters, maar ik denk dat ik ook mijn zonen als ik ze had zou leren dat ze voor hun eigen veiligheid moeten zorgen.

Niet om het probleem van seksueel geweld en ongewenst gedrag te bagatelliseren, integendeel, dat is een groot probleem, ik denk alleen dat de combinatie fysiek overwicht plus een steekje los in veel gevallen het probleem is en ik zie niet zo snel in hoe we dat op kunnen lossen en het brengt wel meer onveiligheid met zich mee, ook gericht tegen mannen, ook zonder connectie met seks.

Ben dus vooral overtuigd dat het in de mens zit en minder in de maatschappij. Hier althans. Er zijn ook echt landen waar vrouwen tweederangs burgers zijn en dat verhoogt de onveiligheid.
smulrol schreef:
15-03-2021 14:31
Het is voor iedereen inderdaad goed om zelf je eigen veiligheid in de gaten te houden ja. Wat de avondklok daar nou weer mee te maken heeft?
vrouwen hebben altijd al een avondklok, want als je als meisje laat over straat gaat en er gebeurt je iets
Krijg je altijd de vraag: Wat deed je zo laat op straat?

Terwijl de wereld ook veilig zou moeten zijn voor vrouwen
smulrol schreef:
15-03-2021 14:31
Had je het nog niet door? 90%van de vrouwen had al een vrijwillige avondklok, buiten corona om.
Want alleen buiten in het donker is 'niet verstandig'.
DS1971 schreef:
15-03-2021 14:34
Ik heb alleen maar dochters, maar ik denk dat ik ook mijn zonen als ik ze had zou leren dat ze voor hun eigen veiligheid moeten zorgen.

Niet om het probleem van seksueel geweld en ongewenst gedrag te bagatelliseren, integendeel, dat is een groot probleem, ik denk alleen dat de combinatie fysiek overwicht plus een steekje los in veel gevallen het probleem is en ik zie niet zo snel in hoe we dat op kunnen lossen en het brengt wel meer onveiligheid met zich mee, ook gericht tegen mannen, ook zonder connectie met seks.

Ben dus vooral overtuigd dat het in de mens zit en minder in de maatschappij. Hier althans. Er zijn ook echt landen waar vrouwen tweederangs burgers zijn en dat verhoogt de onveiligheid.
het zal zeker in de mens zitten, maar het zit in de maatschappij, dat we er niks aan doen

Als er in Utrecht een serieverkrachter rondloopt. Dan vragen we vrouwen binnen te blijven of in groepjes te fietsen (en wie toch alleen op straat is, is dom bezig)
Waarom vragen we niet aan mannen om binnen te blijven, of enkel in groepjes over straat te gaan? (en wie alleen op straat is, is verdacht)
Surebaby schreef:
15-03-2021 14:36
Had je het nog niet door? 90%van de vrouwen had al een vrijwillige avondklok, buiten corona om.

Nee dat had ik niet door. Ik was voor corona vaak buiten in het donker en niet de enigste van het vrouwelijke geslacht.
GreenLadyFern schreef:
15-03-2021 13:28
Zeker, dat soort zaken in de opvoeding werken natuurlijk mee! Maar een kind wordt niet alleen opgevoed door ouders. En die ouders hebben misschien ook bepaalde boodschappen vanuit hun opvoeding. Op school, bij vriendjes, sportclubjes, via media en advertenties, kinderen en tieners krijgen continue (onbewuste) boodschappen mee, terwijl degenen die ze uitzenden zich er ook niet bewust van zijn.
Het kan echt in hele kleine dingetjes zitten die zich continue opstapelen. Ik kan me bijvoorbeeld al ergeren aan het merk Lief! / Stoer!
Kinderen complimenteren; wat heb jij mooie kleding aan, wat ben jij sterk zeg.
Een tomtom, een alexa, google maps, allemaal vrouwenstemmen omdat we onbewust vrouwen associëren met dienstbaarheid.

Er is een hele mooie britse documentaire die een klas volgt en daar genderverschillen in opmerkt; 8-jarigen. Daar wordt het onderbewuste, het onzichtbare, zichtbaar gemaakt en gebestudeert wat voor effect dit soort dingen hebben. Even kijken of ik het kan vinden.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is ook een beetje een kip-ei verhaal.

Want het kan zo zijn dat de verwachtingen die de maatschappij de verschillen verklaren, het kan ook dat de verschillen de verwachtingen verklaren en ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt.
smulrol schreef:
15-03-2021 14:39
Nee dat had ik niet door. Ik was voor corona vaak buiten in het donker en niet de enigste van het vrouwelijke geslacht.
Wat mij opvalt is dat als een vrouw slachtoffer is van geweld er altijd iets wordt gezicht wat zij anders moet doen. Want anders was ze niet verstandig.
Uiteraard moet je opletten, de mate waarin vrouwen moeten opletten verschilt van die van mannen in deze situaties en de consequenties voor ons ook.
Deze reactie geeft mij niet het idee dat je daar een gesprek over wil voeren dus ik laat je je punt maar herhalen en reageer daar niet meer op.
Adelaide schreef:
15-03-2021 13:51
Ik verwijt het de maatschappij wel omdat ik denk dat we er als maatschappij meer aan kunnen doen om de verhoudingen gelijk te trekken en niet een bepaald geslacht in een voorgeschreven rol te duwen, met alle gevolgen van dien. Daarmee bedoel ik niet dat vrouwen niet afwachtend en mannen niet doortastend zouden mogen zijn, of dat we de rollen desnoods met geweld moeten omdraaien, maar meer dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het erkennen en herkennen van grenzen, en voor duidelijke communicatie. En dat we die verantwoordelijkheid nu juist ook heel expliciet bij mannen moeten neerleggen, omdat vrouwen zo lang alleen verantwoordelijk zijn geweest voor het bewaren van de seksuele moraal (en dit geloof is nog steeds sterk aanwezig) en het beschermen van hun kuisheid enz (ook nog lang niet weg). Maar zo sta ik erin. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft het tweede; ik denk ook dat we het eens zijn.
Niet mee oneens, maar ik leer mijn kinderen juist altijd dat het weinig zinvol is om te wachten op dat anderen hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Met name omdat je alleen invloed hebt op je eigen gedrag.

Eigenlijk is dat precies wat mannen vaker doen: die zijn assertiever. Ik probeer ze dus die assertiviteit te leren, wat nog lastig genoeg is, want het moet ook weer binnen de normen blijven van respect naar anderen en omgeving.

Opvoeden is lastig!
Surebaby schreef:
15-03-2021 14:36
Het is ook niet verstandig. Dat uitspreken, net zoals uitspreken dat het in TO's geval niet verstandig was om tot 2x toe terug te gaan naar iemand die zo hufterig is om geen condoom te gebruiken, maakt niet dat de man in kwestie minder fout bezig is. Ik heb het gevoel dat daar een bepaalde denkfout wordt gemaakt. De verantwoordelijkheid voor bijv. aanranding ligt nog steeds volledig bij de aanrander, maar je kan voor jezelf wel de vraag stellen of het verstandig is (ook vanwege de soms zware consequenties) om jezelf in situaties te storten waarvan je weet dat ze niet goed voor je kunnen zijn. En in die zin heb je wel een eigen verantwoordelijkheid voor je eigen geluk en veiligheid. Als je die weigert te nemen door rode vlaggen te negeren (of in TO's geval een groot uithangbord met daarop de lichtgevende woorden: Hufter-alert! Omkeren en wegrennen!), dan mag daar van mij ook wel op worden gewezen. Als ik om 4:00 's nachts door een shady buurt ga lopen en ik word binnen 5 minuten beroofd en aangerand en weet ik het wat, dan is het toch volkomen legitiem en logisch dat iemand mij vraagt wat ik daar op dat tijdstip aan het doen was en waarom ik niet voor een van de 101 veiligere alternatieven gekozen heb?

En verder kunnen we wel allemaal zeggen hoe oneerlijk bepaalde zaken zijn (en het IS oneerlijk en ik ben er ook zeker een voorstander van dat dit beter wordt), maar we hebben er maar mee te dealen. Het is vragen om problemen om als meisje onvoorbereid in het donker 's avonds laat alleen over straat te lopen, net zoals het vragen om problemen is om onvoorbereid de jungle in te lopen. En zelfs als je bent voorbereid, kunnen er nog dingen gebeuren. Dus laten we onze veiligheid dan helemaal zo min mogelijk in de handen van andere mensen leggen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2021 18:40
Reden: Victim blaming
98.09% gewijzigd
Stoeipoez schreef:
15-03-2021 14:55
[...]
Je hebt gemist dat hij het weer zonder condoom deed, terwijl hij verdomd goed wist dat TO dat NIET wilde?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2021 18:41
45.43% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Nog al te vaak staat het gedrag van vrouwen ook in het kader van het managen van het gedrag van de man. De situatie deëscaleren. Bijvoorbeeld: vrouwen zijn vaak voorzichtig in het afwijzen van mannen, want voor hetzelfde geld worden ze boos en wordt je nog even uitgescholden of fysiek aangevallen.

Of een vrouw alleen die wordt lastig gevallen en mensen die reageren met, ik had hem een hoek gegeven of ik had hem de huid vol gescholden. Dan geef je hem die hoek en wordt vervolgens in elkaar getrapt, omdat de man vaak toch een stuk sterker is.
Surebaby schreef:
15-03-2021 14:19
Je weet maar nooit.
Het is helaas niet waar dat mannen geen slachtoffer kunnen zijn van seksueel misbruik.

De kans is bij vrouwen helaas nog veel hoger.
lilalinda schreef:
15-03-2021 14:24

we geloven liever dat alle mannen deugen, dan dat vrouwen de waarheid spreken over wat hen overkomen is
Ik geloof niet dat het waar is. Sterker nog, dat als je hiervan beschuldigd wordt de meeste mensen je met de nek aankijken.

Het kan echt nog wel beter, maar het was nog veel slechter.
doornroosje9 schreef:
15-03-2021 14:57
Je hebt gemist dat hij het weer zonder condoom deed, terwijl hij verdomd goed wist dat TO dat NIET wilde?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2021 18:29
26.29% gewijzigd
doornroosje9 schreef:

Je hebt gemist dat hij dat meer dan en keer gedaan heeft en TO de volgende keren weer bij hem in bed ging liggen en daarna nog steeds verkering wilde?
lilalinda schreef:
15-03-2021 14:38
het zal zeker in de mens zitten, maar het zit in de maatschappij, dat we er niks aan doen

Als er in Utrecht een serieverkrachter rondloopt. Dan vragen we vrouwen binnen te blijven of in groepjes te fietsen (en wie toch alleen op straat is, is dom bezig)
Waarom vragen we niet aan mannen om binnen te blijven, of enkel in groepjes over straat te gaan? (en wie alleen op straat is, is verdacht)
Omdat aan mannen vragen om binnen te blijven idioot is. Dat is een beetje guilty by association.

Dat tegen vrouwen werd gezegd: ga niet alleen over straat is om te voorkomen dat ze slachtoffer worden.

Ik snap wel dat je daar een gevoel van oneerlijkheid aan overhoudt, maar het was indertijd ook zo dat veel mannelijke studenten om gingen fietsen om te zorgen dat hun medestudentes veilig thuiskwamen.

Uiteindelijk lijkt mij dat het beste: wat kunnen wij eraan doen in plaats van dat een specifieke groep iets moet doen.
zimi schreef:
Nog al te vaak staat het gedrag van vrouwen ook in het kader van het managen van het gedrag van de man. De situatie deëscaleren. Bijvoorbeeld: vrouwen zijn vaak voorzichtig in het afwijzen van mannen, want voor hetzelfde geld worden ze boos en wordt je nog even uitgescholden of fysiek aangevallen.

Of een vrouw alleen die wordt lastig gevallen en mensen die reageren met, ik had hem een hoek gegeven of ik had hem de huid vol gescholden. Dan geef je hem die hoek en wordt vervolgens in elkaar getrapt, omdat de man vaak toch een stuk sterker is.
Precies. Op alles anticiperen. Eigenlijk moet je daarnaast als een hert ook nog steeds van locatie wisselen, want anders heeft een stalker het te makkelijk, daar moet je ook rekening mee houden.
zimi schreef:
15-03-2021 13:30
Voor ons niet belangrijk nee, maar TO zit wel in een kwetsbare positie tov hem.

En die kwetsbare positie kan ze ten gunste van haarzelf veranderen. Dat is mijn punt.
Surebaby schreef:
15-03-2021 14:47
Wat mij opvalt is dat als een vrouw slachtoffer is van geweld er altijd iets wordt gezicht wat zij anders moet doen. Want anders was ze niet verstandig.
Uiteraard moet je opletten, de mate waarin vrouwen moeten opletten verschilt van die van mannen in deze situaties en de consequenties voor ons ook.
Deze reactie geeft mij niet het idee dat je daar een gesprek over wil voeren dus ik laat je je punt maar herhalen en reageer daar niet meer op.
Is met alle criminaliteit wel denk ik. Vooral om jezelf voor de gek te houden dat je het kan voorkomen, dat is minder eng.

Bij een inbraak zullen ook mensen zeggen: had je wel goed beveiligd. Auto gestolen: waarom parkeer je hem dan ook daar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven