Was hij fout? Of ben ik rancuneus?

maandag 15 maart 2021 om 15:39
Voor mij is het evident dat die vent fout was. Een goeie vent (of überhaupt: een goed persoon) is geïnteresseerd in hoe de ander de date en de vrijpartij beleeft. Zelfs al is hij niet op een relatie uit maar puur op seks, dan nog is het normaal dat je je interesseert voor elkaars gevoelens op dat moment. Ik vind het vreemd dat hij niet bij jou heeft gecheckt wat jij ervan vond, en of je het wel echt zo wilde. En dat hij ook achteraf niets heeft gevraagd. Zegt veel over hem en zijn karakter.
Daarnaast vraag ik me af hoe het komt dat je je aangetrokken voelt tot zo iemand. Verliefde gevoelens hebben zich kunnen ontwikkelen doordat je seks met hem hebt. Maar je had hem zeker een jaar niet gezien tot de laatste keer. Waarom was je 'blij verrast' dat hij contact met je opnam? Eerder leek hij ook niet erg begaan met je, toch?
Daarnaast vraag ik me af hoe het komt dat je je aangetrokken voelt tot zo iemand. Verliefde gevoelens hebben zich kunnen ontwikkelen doordat je seks met hem hebt. Maar je had hem zeker een jaar niet gezien tot de laatste keer. Waarom was je 'blij verrast' dat hij contact met je opnam? Eerder leek hij ook niet erg begaan met je, toch?
maandag 15 maart 2021 om 15:40
Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 15:38Ik heb wellicht ook een keer te vaak aangedrongen ja, geen fijne gedachte.
Daarom is het juist goed om de discussie aan te gaan met zowel vrouwen als mannen, zoals in dit soort topics.
En daarom zou ik het heel goed van TO vinden als ze die man een link van dit topic stuurt.

maandag 15 maart 2021 om 15:42
Als je dit niet zou doen en hij zou naar buiten gaan en worden opgegeten, dan zouden we nog steeds roepen: "die kut zombies!" (want we moeten inderdaad nooit het echte probleem vergeten), maar ik zou ook wel zeggen: "Maar waarom heb je hem niet ingeschreven voor de gesubsidieerde shotgun-lessen? Of op zijn minst een schep meegegeven zodat hij om zich heen kon meppen?"Adelaide schreef: ↑15-03-2021 15:13Natuurlijk. Als we worden overspoeld door een zombie-plaag, zal ik mijn zoon ook zeker leren hoe hij met een shotgun een zombie die op hem afstormt neer moet knallen. Maar ik hoop wel dat de maatschappij (en ik als deel van de maatschappij) ook bezig is met de oorzaak van de zombie-plaag aan te pakken, en niet alleen door shotgun lessen te subsidiëren. En als mijn zoon alsnog wordt opgegeten door zo'n razende zombie horde, dan wil ik dat we zeggen "fucking kut zombies, we moeten hier wat aan gaan doen" in plaats van "waarom kon ie niet beter mikken dan?"
Ik denk dat dat ook een beetje het idee is. Als je jezelf veiliger kan maken met relatief eenvoudige acties, waarom zou je het dan laten, alleen vanwege het principe dat het 'eigenlijk niet zou hoeven, omdat die bad guys het probleem zijn'.

maandag 15 maart 2021 om 15:45
Ik vind het verschrikkelijk om een verkrachting af te doen als “te hardhandig neuken”. Ik vind die woordkeuze heel erg ongelukkig. Want een verkrachting is zoveel meer dan dat. Zeker in dat specifieke, zeer schrijnende geval. Doelbewust, voor de macht en de kick, een weerloze vrouw pijn doen en zelfs verwonden. Gewoon omdat dat kan.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 11:35Eh sorry?
Ik schrik van het verhaal van TO en zeg dat het me ergens aan doet denken. Ik spreek geen waardeoordeel uit en dan reageer jij zo?

maandag 15 maart 2021 om 15:46
ff inbrekend maar natuurlijk kijk jij daar anders tegenaan. Jij hoeft niet bepaalde straten te ontwijken als t donker is. Parken vermijden als t donker is. Lege treincoupés vermijden, geen muziek in als je alleen in het donker loopt. Niet te veel drinken als je alleen weggaat. Altijd op je drankje letten in de kroeg. De kans dat ze jou stiekem betasten in diezelfde kroeg of in een drukke tram zal ook nihil zijn. Ik kan nog wel even doorgaan want de lijst is eindeloos.
Het is van de zotte dat vrouwen zich in duizend bochten moeten wringen omdat er mannen zijn die zich niet weten te gedragen.
En het is van de zotte dat vrouwen mannen moeten overtuigen dat het wél erg is en dat het wel bestaat.
In plaats van zeggen dat het erg is en dat er wat moet veranderen reageert het overgrote deel van de mannen dat het wel meevalt of zeggen niet “zo’n man” te zijn.
maandag 15 maart 2021 om 15:49
Dat doe ik helemaal niet!Lotus90 schreef: ↑15-03-2021 15:45Ik vind het verschrikkelijk om een verkrachting af te doen als “te hardhandig neuken”. Ik vind die woordkeuze heel erg ongelukkig. Want een verkrachting is zoveel meer dan dat. Zeker in dat specifieke, zeer schrijnende geval. Doelbewust, voor de macht en de kick, een weerloze vrouw pijn doen en zelfs verwonden. Gewoon omdat dat kan.
Ik zeg toch nergens dat ik dat hetzelfde vind. Ik zeg alleen dat ik er aan moest denken.
maandag 15 maart 2021 om 15:50
Hoe kan het dan dat al dat soort mannen nog aan de vrouw komen?stellar schreef: ↑15-03-2021 15:46ff inbrekend maar natuurlijk kijk jij daar anders tegenaan. Jij hoeft niet bepaalde straten te ontwijken als t donker is. Parken vermijden als t donker is. Lege treincoupés vermijden, geen muziek in als je alleen in het donker loopt. Niet te veel drinken als je alleen weggaat. Altijd op je drankje letten in de kroeg. De kans dat ze jou stiekem betasten in diezelfde kroeg of in een drukke tram zal ook nihil zijn. Ik kan nog wel even doorgaan want de lijst is eindeloos.
Het is van de zotte dat vrouwen zich in duizend bochten moeten wringen omdat er mannen zijn die zich niet weten te gedragen.
En het is van de zotte dat vrouwen mannen moeten overtuigen dat het wél erg is en dat het wel bestaat.
In plaats van zeggen dat het erg is en dat er wat moet veranderen reageert het overgrote deel van de mannen dat het wel meevalt of zeggen niet “zo’n man” te zijn.

maandag 15 maart 2021 om 15:51
Ik heb meerdere nare ervaringen, en bijna al deze mannen hebben nog steeds status, werk, vrienden, zelfs een gezin. En ik heb het ook van de andere kant meegemaakt. De ex-vriendin van mijn toentertijd beste mannelijke vriend - type intelligent, humor, zorgzaam - kwam naar me toe en vertelde dat ze zich door hem misbruikt voelde. En net als in TO's geval was het een niet geheel eenduidig en makkelijk verhaal; hij had haar niet mee de bosjes in gesleurd of een pilletje in haar drankje gedaan o.i.d. Er was geen "NEE" geschreeuwd, en er waren geen klappen gevallen. Maar zij voelde zich in het nauw gedreven en gemanipuleerd. Wat doe je dan? Je gaat uit van een communicatie probleem. Er zitten twee kanten aan het verhaal. Hij zat misschien even niet zo goed in zijn vel. Je praat het niet geheel goed, maar moeten er echt consequenties van verstoting aanzitten? Is het mijn taak om hem nu te ontvrienden?
Iedereen vindt Harvey Weinstein een creep, maar heeft Aziz Ansari echt iets fout gedaan? Mogen we dat op één hoop gooien, onder één hashtag? Moeten we hem met de nek aankijken? En toch is zijn slachtoffer ook getraumatiseerd, en herkennen heel veel vrouwen haar pijn en verdriet.

maandag 15 maart 2021 om 15:55
Ik denk dat veel vrouwen niet beseffen wat hun man doet. Of sterker nog, dat die man misschien zelf niet eens doorheeft dat wat hij doet zich op een glijdende schaal richting aanranding/verkrachting bevindt.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 15:50Hoe kan het dan dat al dat soort mannen nog aan de vrouw komen?
Ik vind het al heel vervelend als een man die ik op geen enkele manier aantrekkelijk vind en die ik op geen enkele manier aanleiding geef (door te flirten bijvoorbeeld) zomaar handtastelijk wordt. Hand op mijn rug, heup, kneepje in de arm etc. is wat mij betreft al die glijdende schaal richting aanranding.
maandag 15 maart 2021 om 15:55
de mannen die mij vol in mijn kruis grepen, in de kroegWesterpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 15:50Hoe kan het dan dat al dat soort mannen nog aan de vrouw komen?
waren echt net de klassieke "vieze ouwe man" hoor, gewoon een leuke vlotte jongen. Avondje uit met de boys
En 's avonds kruipt hij weer achter de billen van zijn meissie
toen ik 12 was, zat een aardige vriend van mijn ouders aan me. Gewoon keurige getrouwde meneer hoor
was het maar zo, dat je de engerds van een afstandje kon herkennen, dan bleef je wel weg
(enne, maar dit is een vermoeden, ik gok, dat als hij de kroeg uitgezet was, omdat de kroegbaas gezien had, dat hij aan me zat. Hij dat OF thuis niet zou vertellen. OF er een draai aan zou geven, waardoor ik "het vieze wijf" was en hij gewoon de goeierd. En dat zij dat nog wil geloven ook)

maandag 15 maart 2021 om 15:57
Helaas moest ik dat wel, aangezien ik zelf slachtoffer ben geweest.stellar schreef: ↑15-03-2021 15:46ff inbrekend maar natuurlijk kijk jij daar anders tegenaan. Jij hoeft niet bepaalde straten te ontwijken als t donker is. Parken vermijden als t donker is. Lege treincoupés vermijden, geen muziek in als je alleen in het donker loopt. Niet te veel drinken als je alleen weggaat. Altijd op je drankje letten in de kroeg. De kans dat ze jou stiekem betasten in diezelfde kroeg of in een drukke tram zal ook nihil zijn. Ik kan nog wel even doorgaan want de lijst is eindeloos.
Vrouwen zijn vaker slachtoffer, maar mannen niet onschendbaar.
Ik heb overigens expliciet aangegeven dat het probleem groot is, dus ik vind het onterecht dat je mij nu verwijt het probleem te ontkennen.

maandag 15 maart 2021 om 15:59
Omdat dat doodnormale mannen zijn. Dat is nou net het probleem. Die vent in de kroeg die een vrouw aan haar borsten zit vindt zichzelf echt geen verkeerde man. En zijn maat die naast hem zit ook niet. Dat is nou net het probleem.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 15:50Hoe kan het dan dat al dat soort mannen nog aan de vrouw komen?
Mannen moeten misschien eens gaan inzien dat mannen die grensoverschrijdend gedrag vertonen niet een heel ander "soort" man is. Het is je buurman. Het is je vriend van de voetbalclub. Het is de neef met wie je de dartcompetitie speelt. Allemaal normale, voor jou misschien toffe mannen.
anoniem_401292 wijzigde dit bericht op 15-03-2021 16:05
57.24% gewijzigd

maandag 15 maart 2021 om 16:00
Ik heb ook een zoontje, en vind het ook lastig. Maar ik denk inderdaad bij hem al vroeg een bewustzijn kweken dat mensen het soms moeilijk vinden hun grenzen aan te geven op seksueel gebied, dat je echt een enthousiaste en volmondige ja moet afwachten, en daar naar moet vragen als het niet duidelijk is. Dat je niet moet aandringen ook als je heel veel zin hebt, omdat dit soort dingen momenteel helaas nog vaak misgaan en er heel veel verschillen zijn tussen hoe comfortabel mensen zich voelen met hun lichaam en in seksuele situaties.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 15:30Ja
Ik zat er net over na te denken. Binnenkort komt mijn tweede zoon ter wereld en die ga ik natuurlijk zus en zo opvoeden.
Ik bedacht me: ik moet hem ook duidelijk maken dat vrouwen dit soort gedrag vaak overkomt en hoe dat zit
(ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat ik hem zo opvoed dat hij dat soort dingen niet zal doen)
En je gaat ook over je eigen verleden nadenken.

maandag 15 maart 2021 om 16:02
Het blijft helaas vrijwel per definitie een lastig verhaal. Slechts enkele gevallen op de 100 leiden tot een veroordeling. Heel naar, maar ook daar: wat is de oplossing?Adelaide schreef: ↑15-03-2021 15:51Ik heb meerdere nare ervaringen, en bijna al deze mannen hebben nog steeds status, werk, vrienden, zelfs een gezin. En ik heb het ook van de andere kant meegemaakt. De ex-vriendin van mijn toentertijd beste mannelijke vriend - type intelligent, humor, zorgzaam - kwam naar me toe en vertelde dat ze zich door hem misbruikt voelde. En net als in TO's geval was het een niet geheel eenduidig en makkelijk verhaal; hij had haar niet mee de bosjes in gesleurd of een pilletje in haar drankje gedaan o.i.d. Er was geen "NEE" geschreeuwd, en er waren geen klappen gevallen. Maar zij voelde zich in het nauw gedreven en gemanipuleerd. Wat doe je dan? Je gaat uit van een communicatie probleem. Er zitten twee kanten aan het verhaal. Hij zat misschien even niet zo goed in zijn vel. Je praat het niet geheel goed, maar moeten er echt consequenties van verstoting aanzitten? Is het mijn taak om hem nu te ontvrienden?
Iedereen vindt Harvey Weinstein een creep, maar heeft Aziz Ansari echt iets fout gedaan? Mogen we dat op één hoop gooien, onder één hashtag? Moeten we hem met de nek aankijken? En toch is zijn slachtoffer ook getraumatiseerd, en herkennen heel veel vrouwen haar pijn en verdriet.
Dus je hebt gelijk hoor, velen komen ermee weg, omdat ze simpelweg niet als dader kunnen worden ontmaskerd.
maandag 15 maart 2021 om 16:03
Ik ben extreem feministisch opgevoed (ook niet altijd een pretje) en heb, toen ik het gedrag van andere mannen weleens aanschouwde mij afgevraagd: waarom zou ik uberhaupt nog netjes blijven (beetje incelgedachte)Daveotion schreef: ↑15-03-2021 15:55Ik denk dat veel vrouwen niet beseffen wat hun man doet. Of sterker nog, dat die man misschien zelf niet eens doorheeft dat wat hij doet zich op een glijdende schaal richting aanranding/verkrachting bevindt.
Ik vind het al heel vervelend als een man die ik op geen enkele manier aantrekkelijk vind en die ik op geen enkele manier aanleiding geef (door te flirten bijvoorbeeld) zomaar handtastelijk wordt. Hand op mijn rug, heup, kneepje in de arm etc. is wat mij betreft al die glijdende schaal richting aanranding.
maandag 15 maart 2021 om 16:04
ook dat is menselijkWesterpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 16:03Ik ben extreem feministisch opgevoed (ook niet altijd een pretje) en heb, toen ik het gedrag van andere mannen weleens aanschouwde mij afgevraagd: waarom zou ik uberhaupt nog netjes blijven (beetje incelgedachte)
maandag 15 maart 2021 om 16:06
heb je die andere mannen er trouwens weleens op aangesproken?Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 16:03Ik ben extreem feministisch opgevoed (ook niet altijd een pretje) en heb, toen ik het gedrag van andere mannen weleens aanschouwde mij afgevraagd: waarom zou ik uberhaupt nog netjes blijven (beetje incelgedachte)

maandag 15 maart 2021 om 16:10
Het is vreselijk lastig om er wat van te zeggen, meestal sta je perplex. Ik had een leidinggevende die opeens handtastelijk werd toen ik eens in een rokje naar kantoor kwam. Ik heb daarna dus nooit meer een rok naar kantoor gedragen.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 16:08Nee. En: de meeste vrouwen lieten dat begaan.
Ik ben nu ook assertiever dan toen.

Ik word wel verdrietig, als ik lees (en dat heb ik regelmatig hier op het vivaforum) hoe onzeker veel vrouwen zijn. Weinig eigenwaarde en veel teveel gericht op "als hij me maar leuk vindt" als validatie. Alle feminisme en emancipatie ten spijt zijn dat nog veel teveel vrouwen.
anoniem_401292 wijzigde dit bericht op 15-03-2021 16:12
0.36% gewijzigd
de meeste vrouwen hebben geleerd, dat als je 'pittig' reageert, je alleen maar meer gezeik en agressie krijgt
overlevingsstrategie: gewoon zo snel mogelijk proberen weg te komen
maandag 15 maart 2021 om 16:12

maandag 15 maart 2021 om 16:12
En je krijgt waarschijnlijk meer gezeik op je dak over een kleine overtreding dan andere mannen over een grove overschrijding, omdat vrouwen verwachten dat je luistert en hun serieus neemt, en het gesprek dus aan durven gaan.Westerpaviljoen schreef: ↑15-03-2021 16:03Ik ben extreem feministisch opgevoed (ook niet altijd een pretje) en heb, toen ik het gedrag van andere mannen weleens aanschouwde mij afgevraagd: waarom zou ik uberhaupt nog netjes blijven (beetje incelgedachte)