Wat doe ik verkeerd? Wat kan ik anders doen?

18-04-2023 09:40 3282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al langere tijd zit ik met een aantal dingen in onze relatie waarvan ik niet zo goed weet of het ‘normaal’ is, of ik iets verkeerd doe of anders moet doen, of het aan mij ligt. Ik heb helaas niet een fijne jeugd gehad, en geen echte andere relaties dan mijn huidige, dus kan dat niet vergelijken.

Dat ik mij schuldig voel, heeft er ook voor gezorgd dat ik het tot nu toe niet gedurfd heb om hier iets te schrijven. Iets met vuile was hang je niet buiten. Ik heb dit ook nooit echt met anderen gedeeld. Enerzijds omdat ik niet een groot vangnet heb, anderzijds omdat ik bang ben dat ze wat van hem vinden dan. Dat maakt ook dat ik het tot nu toe niet durfde te delen hier, omdat ik ook bang ben dat ik hier niet een goed beeld weergeef, het is natuurlijk maar één kant van het verhaal en maar één deel van onze relatie.

Ook ben ik me ervan bewust dat een aantal dingen vaag zijn, maar dat houd ik graag zo vanwege privacy.

. Het punt is dat hij soms erg boos kan zijn. (voorbeelden weggehaald ivm herkenning)

De manier waarop zijn boosheid geuit wordt wisselt, maar het gaat vaak gepaard met veel schreeuwen, mij uitschelden, spullen gooien (soms gericht op mij of gewoon een kant op), spullen kapot maken, dreigen (door dingen te zeggen of door fysiek tegenover me te staan als het ware). Hij is nog nooit echt fysiek naar mij toe geweest, op een keer een kleine/lichte duw na of spullen die me (zacht) raken. Ik denk dat er dagelijks wel iets is wat ik doe wat hem boos maakt, maar de heftigheid varieert. Het schreeuwen en schelden komt vrijwel altijd voor, de rest wisselt en gebeurt misschien wekelijks of maandelijks.

Wanneer ik probeer aan te geven dat ik hier last van heb of dat ik het niet oké vind (weggehaald ivm herkenning) . .

Voorbeeld weggehaald

Weggehaald

Wat kan ik nog doen? Op welke manier kan ik hem wel erkennen en ervoor zorgen dat hij zich niet zo hoeft te laten triggeren en zo naar mij toe te reageren? Ik zou zo graag willen dat het wel goed gaat, dat hij niet meer zo boos hoeft te worden en ik het gewoon goed kan doen. Ik voel me zo angstig telkens en ik weet niet meer hoe ik het telkens kan goed maken als niets lijkt te helpen?


*
Er is een nieuw topic geopend.

relaties/vervolg-op-wat-doe-ik-verkeerd ... #p34742565
*
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2023 10:59
Reden: Notitie Moderator toegevoegd.
41.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 30-05-2023 21:57
Reden: Persoonlijk
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 30-05-2023 21:58
Reden: -
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 30-05-2023 21:58
Reden: Herkenbaarheid
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het ook niet verdiend.
Daarom word je er ook verdrietig van.
Omdat je meer waard bent dan dit.
En je dat begint te beseffen.
En begint te beseffen dat de situatie onhoudbaar aan het worden is.

Maak je plan concreet met een tijdlijn.
Op welke datum wil je waar wonen en waar woont op die datum je ex?
En vandaar werk je terug naar de dag dat het plan moet starten. En die datum ga je beginnen :hug:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal niet stom dat het je raakt als hij zo tegen je doet hoor, TO. Het is toch ook gewoon pijnlijk en verdrietig als degene die zegt van je te houden zo tegen je doet? Sterker nog, ik denk dat het een goed teken is dat je nu kunt voelen wat het eigenlijk met je doet, zoals hij met je omgaat. Je hebt het hiervoor denk ik juist zo lang volgehouden omdat je je gevoel niet toeliet of kon laten. Dus het is eigenlijk een teken van groei, maar groeien is niet altijd comfortabel :)

En ik hoop dat het je de brandstof geeft om straks, als je je plan klaar hebt, de sprong te wagen. Ik vind dat je ontzettend goed bezig bent!
Alle reacties Link kopieren
Lieve To, als je familie, vriemdin, collega's durft te vertellen dat je op zoek bent naar (tijdelijke) woonruimte, kan er uit onverwachte hoek een oplossing zijn.
- Mijn dochter in vergelijkbare thuissituatie , ook qua nieuw koophuis, woont nu in een aanleunwoning bij een verzorgingstehuis, niet meer up to date voor 65+. tzt komen er appartementen. Een tiny huisje met haar kinderen, rust en gezellig.
- Vriendin huurt een huisje bij een tuinvereniging / volkstuinen, waar je van april tot oktober mag wonen.
- Expats die 2, 3 mnd. oppas zoeken voor hun poes in een ruim appartement.

Wijzelf vertrokken voor werk naar het buitenland en in ons huis steeds tijdelijke bewoners, burnout, scheiding, internationale student met minimum beurs, tegen GLW kosten.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Je herhaald dezelfde pijn wat je vanuit je kindertijd gewend bent ( je best doen en aanpassen) met de hoop dat je nu wel gehoord, gezien en geliefd wordt. Dat zal met deze man helaas niet gebeuren. Het is zinloos geweld wat je zelf in stand houd. Stap uit deze trauma binding zodat je kunt rusten en helen.
Alle reacties Link kopieren
Sharing* schreef:
30-05-2023 16:23
Lieve To, als je familie, vriemdin, collega's durft te vertellen dat je op zoek bent naar (tijdelijke) woonruimte, kan er uit onverwachte hoek een oplossing zijn.
- Mijn dochter in vergelijkbare thuissituatie , ook qua nieuw koophuis, woont nu in een aanleunwoning bij een verzorgingstehuis, niet meer up to date voor 65+. tzt komen er appartementen. Een tiny huisje met haar kinderen, rust en gezellig.
- Vriendin huurt een huisje bij een tuinvereniging / volkstuinen, waar je van april tot oktober mag wonen.
- Expats die 2, 3 mnd. oppas zoeken voor hun poes in een ruim appartement.

Wijzelf vertrokken voor werk naar het buitenland en in ons huis steeds tijdelijke bewoners, burnout, scheiding, internationale student met minimum beurs, tegen GLW kosten.
Ja, idd, dit is ook mijn ervaring. Toen ik ooit wegging bij een ex mocht ik de eerste periode verblijven in het huis van een vriend van vriendin die tijdelijk in het buitenland was. Ik kende die man niet eens en hij stond erop dat hij er alleen een fles wijn voor wilde.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
30-05-2023 16:26
Ja, idd, dit is ook mijn ervaring. Toen ik ooit wegging bij een ex mocht ik de eerste periode verblijven in het huis van een vriend van vriendin die tijdelijk in het buitenland was. Ik kende die man niet eens en hij stond erop dat hij er alleen een fles wijn voor wilde.
Mijn moeder 90+ na CVA opgenomen in zorginstelling, wilde haar huis niet kwijt, terwijl het zeker was dat ze niet terug kon. Nichtje heeft er een jaar gewoond totdat het verkocht werd. Nichtje gaf duidelijk aan"help ik ben op zoek naar een fijn onderkomen". Zonder haar openheid wisten wij dat niet.TO roeptoeter het rond, hoe eng ook, dat je woonruimte zoekt.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Kan verder niet uitgebreid reageren ivm tijd, maar bedankt voor jullie berichtjes!
Alle reacties Link kopieren
Jahallo222 schreef:
30-05-2023 11:13

Ik wil dit gewoon niet meer, punt.
Wauw! Zoveel vooruitgang!
Ben echt heel trots op je. Weet je nog hoe anders je het zag, nog maar kort geleden.

Nu richting de echte stap. Het is ook doodeng. Fijn dat je mensen hebt om met je mee te denken.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je topic meegelezen en wil je graag sterkte wensen! Je hebt al stappen gezet en ik gun het je van harte om ook de volgende stappen te zetten!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het Jahallo222?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaat het goed Jahallo! Ik denk regelmatig aan je! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichtjes, lief!

Het gaat wel. Het is meer van hetzelfde eigenlijk. Daarnaast erg druk momenteel (werk, leven). Vandaar mijn weinige aanwezigheid hier. En ook wel een beetje dat ik tot nu toe verder nog niks nieuws te melden heb en me daarvoor schaam en schuldig voel.
Alle reacties Link kopieren
Even hard gezegd: dat laatste is misschien wel terecht. Waar wacht je op? Het juiste moment om weg te gaan? Er is nooit een perfect moment. Het moment is nu.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Kunnen we iets voor je doen, Jahallo?
Iets wat je helpt om de stap te nemen?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Je zit even in een impasse.

Hij doet in jouw ogen nu waarschijnlijk even niets waardoor jij het gerechtvaardigd vind om te mogen vertrekken.

Tegelijkertijd zit je volgens mij te wachten tot hij weer de fout in gaat zodat je toestemming hebt om te vertrekken. Klopt dat?

Eigenlijk is dat niet eerlijk. Je wacht denk ik tot het opnieuw mis gaat. Alsof al het voorgaande er niet toe heeft gedaan. Je vind dat het nu op een acceptabel niveau zit, maar feitelijk ben je hem met haviksogen in de gaten aan het houden op een misstap. Is dat zo?

Zo ja, dan is er toch totaal geen vertrouwen? Hoelang wil je dan nog hem zo gespannen in de gaten houden? Hoeveel tijd wil jij nog in angstige spanning afwachten op zijn fout? Dat klopt toch niet?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Juist als je voor je gevoel even vastzit blijven posten.. blijven toetsen.. deel.. ventileer.. probeer te omschrijven waar je mee worstelt..

Het is 3 stappen vooruit en 1 terug.. er kan niet altijd een stijgende lijn zijn Jahallo.. en daar hoef jeje niet schuldig over te voelen en gooi die schaamte ook maar over de heg.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk kun je maar één conclusie trekken: dat gebaseerd op het verleden er maar één optie is: weggaan. En al twijfel je zelf nog, doe het voor je dochter. Je wil niet dat het van generatie op generatie overgaat dat er geen wederzijds respect is binnen een relatie. Doorbreek die impasse, dat kun jij!
Alle reacties Link kopieren
Jezelf niet laten terugzakken in je oude modus van gehoorzaam zijn, is al veel actie op zichzelf, TO.

Wees lief voor jezelf. Alert blijven kost ook bakken energie. Als je nu even pas op de plaats nodig hebt om energie te verzamelen voor de volgende stap, is dat niks om je voor te schamen.

Maar blijf hier alsjeblieft schrijven en blijf met je therapeut praten hierover, zodat je het een pauze kunt laten zijn, en geen terugval.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven schrijven Jahallo! Je hoeft je niet te schamen
Alle reacties Link kopieren
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 09-06-2023 13:28
Reden: Herkenbaarheid
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het maakt toch helemaal niks uit wat je man nú doet of zegt?

Alles wat hij de afgelopen jaren al heeft gedaan en gezegd (geschreeuwd) is al voldoende om nu de stekker eruit te trekken en voor jezelf en kind te kiezen voor een gezondere toekomst.

Die noodzaak, met name voor je kind, voel ik niet echt zo uit je laatste posts. Terwijl dát je juist richting en daadkracht zou moeten geven nu.
Alle reacties Link kopieren
Je zo lezende kan ik eigenlijk wel de conclusie trekken dat bij elk twijfelachtig gedrag, jouw waarneming mag zijn dat hij fout zit. In een normale, liefdevolle relatie is er namelijk maar heel weinig intentietwijfel. Ikzelf twijfel maar heel zelden aan de intenties van mijn lief en als ik wél twijfel durf ik daarnaar te vragen zodat hij uit kan leggen hoe hij zaken bedoelt en mij gerust kan stellen dat ik het niet compleet bij het foute eind heb (of juist wel).

Je ietwat huichelachtige gevoel kan ik ook wel snappen want jij zit op een totaal ander spoor dan hij. Hij gaat uit van samenblijven terwijl jij uitgaat van weggaan en je tijd uitzitten. Daardoor investeer je niet meer en is je relatie eigenlijk over terwijl je nog bij elkaar bent. Natuurlijk voelt dat rot en dubbel.

Je hebt mensen in je omgeving in vertrouwen genomen, ze kennen dus je situatie. Kan het een plan zijn om met één van die mensen een plan van actie op te stellen? Uit de impasse komen en in beweging?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven